Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:02

Cer, zoals met alles is ook dit gewoon een proces van vallen en weer opstaan. De zoektocht naar passende instructie kan een proces van jaren zijn...en als je dan passend hebt gevonden kan het best na een paar jaar ineens niet meer passen omdat jij als ruiter veranderd of dat je een ander paard onder de bibs krijgt.
Met slechte instructie loop je hoe dan ook vroeg of laat tegen problemen aan...maar ook van slechte instructie leer je. Denk dat niemand vanaf dag 1 dat ze een paard hebben direcht de ideale instructie hebben gevonden. Op het moment dat je voelt dat je vastloopt en tot andere inzichten komt, weet je ook weer te herkennen wat je in ieder geval niet wil voelen en doen. Paardrijden is in mijn ogen toch een kwestie van vooral heel veel vlieguren maken. Voelen wat er gebeurt...voelen wat er gebeurt bij die slechte instructie en voelen wat er gebeurt bij andere instructie, wat is het effect op mijn paard. En op een gegeven moment klopt het wel, voelt het goed en dan ga je op die voet door...totdat je weer iets anders ontdekt wat je weer net een stapje verder helpt.

Maar waar ik vooral op let in mijn zoektocht naar instructie is of die instructeur zelf al meerdere jonge paarden heeft opgeleid naar volwassen dieren die op een manier lopen die mij aanspreekt. En wat je aanspreekt is heel persoonlijk. Voor mij is dat paarden die actief en los door het lijf lopen, snel aan de hulpen, licht in de mond. Voor mij hoeven dat geen paarden te zijn die tot het niveau piaffe/passage zijn opgeleid, maar gewoon hele fijne basis paarden, die allround ingezet kunnen worden.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:12

Het gaat om een veelzijdigheidszadel, niet een springzadel.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:17

Dan is het in ieder geval een veelzijdigheidzadel richting springen, niet richting dressuur.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:29

Je zit idd vrij voorop bij de pony..miss ook een vertekend beeld omdat ( maar dit is mijn persoonlijke mening) ik je vrij groot voor deze pony vindt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:07

Zadel ligt daar ook al op de schouder.... Dat haalt jou uit balans zoals oji al zegt maar belemmerd het paard ook.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:10

oji schreef:
Cer, zoals met alles is ook dit gewoon een proces van vallen en weer opstaan. De zoektocht naar passende instructie kan een proces van jaren zijn...en als je dan passend hebt gevonden kan het best na een paar jaar ineens niet meer passen omdat jij als ruiter veranderd of dat je een ander paard onder de bibs krijgt.

Ik ben het helemaal met u eens. En in dit proces moet men ook wel eens grondig nadenken wat men eigenlijk wilt doen met paarden. Ook dat bepaald of een instructeur [nog] geschikt is. Een groeiend inzicht heeft ook een effect op de eigenlijk wens te bereiken met een paard.
oji schreef:
Met slechte instructie loop je hoe dan ook vroeg of laat tegen problemen aan...maar ook van slechte instructie leer je. Denk dat niemand vanaf dag 1 dat ze een paard hebben direcht de ideale instructie hebben gevonden. Op het moment dat je voelt dat je vastloopt en tot andere inzichten komt, weet je ook weer te herkennen wat je in ieder geval niet wil voelen en doen. Paardrijden is in mijn ogen toch een kwestie van vooral heel veel vlieguren maken. Voelen wat er gebeurt...voelen wat er gebeurt bij die slechte instructie en voelen wat er gebeurt bij andere instructie, wat is het effect op mijn paard. En op een gegeven moment klopt het wel, voelt het goed en dan ga je op die voet door...totdat je weer iets anders ontdekt wat je weer net een stapje verder helpt.

Ofschoon ik de kern van wat u beweert echt wel onderschrijf heb ik er de volgende kanttekening bij: wat u aangeeft is juist een punt dat een beginnende ruiter zo moeilijk kan herkenning. Deze weet niet wat te verwachten. Zo'n ruiter kan nog niet zeggen: "Oh dat klopt niet, hier gaat iets grondig mis." Bijvoorbeeld als een paard alsmaar tegen de hand blijft vechten. Te vaak worden excuses aangereikt waarom iets niet lukt, behalve 'slecht rijden'. Zeker ook door instructeurs.
Maar goed dat spreekt inderdaad niet tegen dat veel rijden de beste aanpak is om beter te worden.
En veel om je heen kijken! Kijken naar andere instructeurs in andere maneges. Ik heb bijvoorbeeld training en lessen altijd interessanter gevonden dan wedstrijden.


oji schreef:
Maar waar ik vooral op let in mijn zoektocht naar instructie is of die instructeur zelf al meerdere jonge paarden heeft opgeleid naar volwassen dieren die op een manier lopen die mij aanspreekt. En wat je aanspreekt is heel persoonlijk. Voor mij is dat paarden die actief en los door het lijf lopen, snel aan de hulpen, licht in de mond. Voor mij hoeven dat geen paarden te zijn die tot het niveau piaffe/passage zijn opgeleid, maar gewoon hele fijne basis paarden, die allround ingezet kunnen worden.

Waar men naar zou moeten kijken hangt natuurlijk ook af wat men zelf graag wilt nastreven. Ik wilde nou eenmaal dressuur rijden, dus ik keek en kijk wel naar die piaffe [maar echt niet naar alleen dat]. Maar een aspect in die zoektocht is voor mij heel belangrijk; hoe geeft mijn toekomstige instructeur les? Ik probeer dus lessen van hem aan andere ruiters, meerderen keren bij te wonen.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:42

Veel kijken bij lessen van anderen is inderdaad heel waardevol. Ik kan daar nog aan toevoegen dat veel lezen over de "techniek" van het rijden en het bewegen van het paard ook helpt om datgene wat je leert te herkennen en in te prenten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:43

Kadankovitch, ik zal proberen volgende week het een en ander over de clinic van Jean-Luc Cornille en over zijn visie op biomechanica hier te posten. Het is vrij ingewikkelde materie, u stelt er interessante vragen over, en ik wil voordat ik die beantwoord graag de aantekeningen die ik tijdens de clinic heb gemaakt (tijdens de zeer uitgebreide theoriepresentaties die steeds aan de lessen voorafgingen) raadplegen. Daarvoor ontbreekt mij nu de tijd aangezien ik me moet voorbereiden op een reisje naar Engeland waar ik les ga geven dit weekend.
Ik kom er dus nog op terug, ben ook benieuwd wat anderen vinden van de Science of Motion-benadering (voor wie geïntereseerd is èn tijd heeft: kijk eens op de site www.scienceofmotion.com, die blinkt nou niet direct uit in overzichtelijkheid, maar even doorklikken hier en daar levert een grote hoeveelheid interessante artikelen en video's op).

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:59

Bedankt voor uw antwoord. Fijn dat u zich de moeite neemt om dat te posten. En natuurlijk dat u die aantekeningen raadpleegt verhoogd alleen de kwaliteit van de uitleg. Wanneer dat gebeurd is van ondergeschikt belang, immers wat in het vat zit verzuurd niet.
Bedankt voor de link en
Prettige reis

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:07

Kan ik hier ook meepraten over instructeurs en lesgevers?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:16

Volgens mij wel hoor

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:24

Haha oke,
Wel ik heb twee lesgevers gehad de afgelopen 2,5 jaar. Eerste was redelijk bruut, heb ik wel iets van geleerd maar raakte ik zeer weinig vooruit en na een jaar had ik er zowat genoeg van.
Tweede lesgever was compleet anders, heel rustig maar direct. Maar leek er meer en meer op dat ik eigenlijk niks goed deed met mijn paard... Ik moest zonder neusriem rijden (ik ben hier dus tegen, aangezien de neusriem het bit juist stabiel houdt (ik rij met een duitse)) Ik mocht van hem ook de vorige eigenares die een keer in de zoveel tijd nog eens langs komt er niet op laten rijden en ook stoppen met les geven aan mijn nichtje van 8 om de twee weken, anders ging ik er nooit geraken. Als het aan hem lag mocht ik ook niet gaan studeren waardoor ik minder tijd heb voor paardjelief :') Heel fanatiek dus, en voor mij moet het gewoon leuk blijven, maar natuurlijk ook wel goed.

Momenteel dus geen lesgever in beeld, ga ook van stal veranderen dus dit wordt weer een zoektocht.
Om eventjes een beeld te geven: Paardjelief is een springpaard van 14 jaar die wat moeilijkheden heeft met dressuur en makkelijk op de voorhand loopt. We hebben ook nog niet echt het juiste bit gevonden.
Ik rij met hem dus dressuur en we gaan wandelen. Springen is niet zo mijn ding.

Afbeelding
Vorig jaar

Afbeelding
Een maand geleden ongeveer

Tips zijn dus zeer welkom!

JudithGigi

Berichten: 4203
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:32

*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:08

JudithGigi schreef:
*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

Neusriem zorgt ervoor dat je bit wat stiller ligt en hij de mond niet wagenwijd open doet, op zich rij ik wel altijd met mijn neusriem waar nog twee vingers tussen kunnen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:13

CalipsoLover schreef:
JudithGigi schreef:
*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

Neusriem zorgt ervoor dat je bit wat stiller ligt en hij de mond niet wagenwijd open doet, op zich rij ik wel altijd met mijn neusriem waar nog twee vingers tussen kunnen.



Waarom zou je paard z'n mond opendoen denk je?

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:23

En hebben jullie het dan over de neusriem of de sperriem? Ik rijd wel met een losse hoge neusriem, maar zonder sperriem.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:26

Riegje: Ik zeg het nut van een neusriem, niet dat mijn paard zijn mond open doet :') want dat doet ie niet
Jet: Neusriem

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:33

CalipsoLover schreef:
Riegje: Ik zeg het nut van een neusriem, niet dat mijn paard zijn mond open doet :') want dat doet ie niet
Jet: Neusriem


En wat is het nut dan van de sperriem?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:53

Wat is nu je vraag CalipsoLover... beide instructeurs klinken niet ideaal... maar geen handvol maar een landvol ;) zou op je volgende stal gewoon vragen of je de lessen van stalgenoten mag zien.
Wil je nu ook nog feedback op je geplaatste foto’s ?

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:54

Calipsolover, waarom rijd je dan ook met sperriem? Overigens heb ik met mijn eerste paard jaren zonder neusriem gereden, die reed veel fijner zonder dan met. In die tijd had je trouwens alleen een africhtings- ( of lage) neusriem.
Het is denk ik best per paard verschillend waar ze fijn mee lopen, ik reed met dat eerste paard met een enkelgebroken bustrens. Overigens rijd ik mijn huidige paard daar nu ook mee, maar wel met een losse hoge neusriem dus.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:19

Evelijn: Ja tips op de foto's. Ik sta bij mensen thuis, geen andere stalgenoten dus :)
Jet: Ik rij intussen zonder sperriem, met een duitse neusriem, daar rijdt hij al veel fijner op en kauwt ook veel meer op zijn bit. Mijn lesgever had ook altijd commentaar op mijn bit (gewoon een enkelgebroken van gemiddelde dikte) maar kwam zelf ook niet met alternatieven. Tandarts dacht aan een rubber bit. Dubbel gebroken moet ik ook niet proberen, dit raadde de tandarts ten strengste af.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:41

Dubbelgebroken kan best goed zijn hoor, maar dan wel met een smal tussenstukje, zodat dat ( of de scharnierpunten) niet op de lagen komen te liggen. Ik ben overgegaan van een dubbelgebroken watertrens naar een enkelgebroken bustrens en daar loopt ze dus wel fijner op. Maar het belangrijkste is toch je eigen hand. Als die echt stil en rustig is ten opzichte van de mond van het paard, maakt het bit ( als het past voor de mond van het paard) niet meer zoveel uit.
Kauwen op het bit kan ook betekenen dat je toch teveel contact hebt. Bij die van mij tenminste wel. ik ben sterk geneigd om links teveel vast te houden en dan gaat ze echt lopen kauwen of zelfs wel klapperen met haar hoofd. De laatste maanden zijn we daar met de les weer meer mee bezig, ik dus ook buiten de lessen om en ineens is dat veel minder.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:06

Jet schreef:
Dubbelgebroken kan best goed zijn hoor, maar dan wel met een smal tussenstukje, zodat dat ( of de scharnierpunten) niet op de lagen komen te liggen. Ik ben overgegaan van een dubbelgebroken watertrens naar een enkelgebroken bustrens en daar loopt ze dus wel fijner op. Maar het belangrijkste is toch je eigen hand. Als die echt stil en rustig is ten opzichte van de mond van het paard, maakt het bit ( als het past voor de mond van het paard) niet meer zoveel uit.
Kauwen op het bit kan ook betekenen dat je toch teveel contact hebt. Bij die van mij tenminste wel. ik ben sterk geneigd om links teveel vast te houden en dan gaat ze echt lopen kauwen of zelfs wel klapperen met haar hoofd. De laatste maanden zijn we daar met de les weer meer mee bezig, ik dus ook buiten de lessen om en ineens is dat veel minder.

Ja heb nu ook gewoon een bustrens... Ik weet dat ik te snel te veel druk zet vanaf mijn paard gaat buigen en mijn handen rechter moet houden, iets waar ik nog werk aan heb, maar probeer mijn paard intussen wel losser te laten en pas bij nemen als hij zelf begint te buigen.

JudithGigi

Berichten: 4203
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:02

CalipsoLover schreef:
JudithGigi schreef:
*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

Neusriem zorgt ervoor dat je bit wat stiller ligt en hij de mond niet wagenwijd open doet, op zich rij ik wel altijd met mijn neusriem waar nog twee vingers tussen kunnen.


Dat hij de mond niet wagenwijd open kan doen snap ik (al vind ik een neusriem hier GEEN oplossing voor), maar waarom ligt het bit stiller dan?

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:28

CalipsoLover schreef:
JudithGigi schreef:
*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

Neusriem zorgt ervoor dat je bit wat stiller ligt en hij de mond niet wagenwijd open doet, op zich rij ik wel altijd met mijn neusriem waar nog twee vingers tussen kunnen.


JudithGigi schreef:
Dat hij de mond niet wagenwijd open kan doen snap ik (al vind ik een neusriem hier GEEN oplossing voor), maar waarom ligt het bit stiller dan?



Is je hand nog niet stil genoeg en/of je paard nog niet zo fijn afgesteld, dan draagt de sperriem/lage neusriem er zeker toe bij dat het bit stiller in de mond ligt.
Zolang je paard fijn is afgesteld doet het ook helemaal niks; en kun je ze laten zitten of eraf doen, maakt niet uit.. Maar heb je een jong paard en je moet eens groter sturen, omdat ie een andere kant op wil dan jij. zou je (zonder sperriem) het bit wel eens door de mond kunnen trekken en dat is ook niet heel fijn voor je paard. Sperriem voorkomt dat wel. Lage (africhtings) neusriem ook. Daarom heet dat ook zo.

Zo te zien springt Calipsolover ook met haar paard en dan moet je soms ook eens wat groter sturen.
Zolang je de boel goed afstelt en niet strak aansnoert is er niks mis met een gecombineerde neusriem. Op de eerste foto is de neusriem wel te laag afgesteld en is de ruimte tussen sperriem en neusriem te klein waardoor je (schuur)wondjes kunt krijgen.

Ik heb zelf een Rambo Micklem. Fijn en voor het paard comfortabel hoofdstel, waarbij goed nagedacht is over het comfort voor het paard en waarin neus en sperriem geintegreerd zijn. Die kun je er niet eens afhalen :D