Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:30

Dat het anders moet ben ik het mee eens. Hoe het wordt gesteld niet en wie het brengt is niet zo handig..

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:12

Nee zeer onhandig.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:34

Misschien, maar je moet toch ergens een keer beginnen. Hopelijk worden er bij de knhs eens wat mensen wakker geschud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:48

Adelaide71 schreef:
Nee zeer onhandig.



misschien luistert hij nu wel naar deze jury en gaat hij z'n rijstijl aanpassen

zijn paarden gaven al vaker aan dat ze iets anders gereden wilde worden (maar het lag niet/nooit aan zijn wijze van rijden, recent nog weer foto's op bokt van de EK)

(Totilas was een uitzondering dank zij zijn vorige amazone die het paard fysiek en mentaal in balans bracht/had en daarom kon hij het zware werk aan, dat vergeten we vaak en gemakshalve maar)

misschien gaat hij nu beter naar zijn paarden luisteren en kan hij in een interview ook zeggen


Hij is happy met de manier waarop ik hem rijd,
daarom is hij zo succesvol
Uitspraak: Scott Brash gaat met zijn paard Hello Sanctos naar Rio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:52

MCE schreef:
Adelaide71 schreef:
Nee zeer onhandig.



misschien luistert hij nu wel naar deze jury en gaat hij z'n rijstijl aanpassen

zijn paarden gaven al vaker aan dat ze iets anders gereden wilde worden (maar het lag niet/nooit aan zijn wijze van rijden, recent nog weer foto's op bokt van de EK)

(Totilas was een uitzondering dank zij zijn vorige amazone die het paard fysiek en mentaal in balans bracht/had en daarom kon hij het zware werk aan, dat vergeten we vaak en gemakshalve maar)

misschien gaat hij nu beter naar zijn paarden luisteren en kan hij in een interview ook zeggen


Hij is happy met de manier waarop ik hem rijd,
daarom is hij zo succesvol
Uitspraak: Scott Brash gaat met zijn paard Hello Sanctos naar Rio


Ben het volledig met je eens!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:26

Het domste wat iemand kon doen, als hij werkelijk een hoger doel in gedachte had [zoals het bestrijden van de rijstijl van Gal en consorten], is dat wat Törnblat heeft gedaan !!!
Nu heeft hij munitie gegeven om hem zelf op de schop te nemen. Men kan nu gemakkelijk stellen dat hij niet geschikt is om nog als internationaal jury dienst te doen. De hele discussie die hij in zijn ijdelheid meende te moeten aanzwengelen in een interview [ter meerdere eer en glorie van hemzelf], gaat nu onder in het protest tegen een jury die duidelijk de schijn van objectiviteit heeft opgegeven. Dom zoo dom.
Hij had toch beter zijn werk als jury kunnen doen en zijn collega's overtuigen van zijn standpunt? Dat had zijn zaak meer deugd gedaan. Maar de verleiding was zo groot om voor de pers even de stoere vent uit te hangen. En of organisatoren en het FEI nu nog staan te springen om een mogelijke bron van onrust uit te nodigen op een groot of belangrijk internationaal concours ???

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:24

Ik ben het helemaal met je eens KDV. Ik begrijp dit ook echt niet.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:00

Bij collega's trainers is meneer Törnblat helemaal geen onbesproken blad, als u mij die woordspeling vergeeft. Hij heeft als echtgenoot van Anne Grete Törnblat [voorheen Jenssen] nogal dubieuze transacties verricht om zijn vrouw in de Deense top te behouden. Ik geloof dat Anne van Olst daar een woordje van mee kan spreken. Ik heb de verhalen gehoord van de echtgenote van haar vroegere trainer, Die deze handeling van uiterst dichtbij heeft meegemaakt. Dat juist deze heer hier de moraal apostel uithangt, geeft mij een bijzonder vieze smaak in de mond.
En dan heb ik het nog niet eens over de nefaste uitwerking die hij op Anne Grete Jenssen heeft gehad, toen deze besloot haar echtgenoot en trainer in te ruilen tegen de bondstrainer Törnblat. Van een voorbeeld van lichtheid en ongedwongeheid, naar gespannenheid.
Buiten dat ik het dom vind wat hij nu heeft gedaan, vind ik ook dat hij de laatste is die andere instructeur en trainers op de vingers mag tikken. You have to have clean hands when you go to court. [wil men met effect klagen voor de rechtbank, moet men zelf 'schone handen' hebben.]

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:39

Ja ik had al gelezen dat hij qua trainingsmethoden nu ook weer niet veel onderdeed aan Sjef Jansen.

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:39

En dan met je met dit soort uitspraken nog veel dommer

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:54

Hoe dan ook: er wordt wel weer een en ander in werking, en mensen aan het denken gezet... hopelijk haalt het iets uit.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:27

Adelaide71 schreef:
Hoe dan ook: er wordt wel weer een en ander in werking, en mensen aan het denken gezet... hopelijk haalt het iets uit.

Nee, dit haalt helemaal niets uit. Mensen die op dit spoor zitten, willen winnen en als hun paard het juist een beetje goed [ik bedoel daarmee ook al de eerste winstpuntjes scoort] dan gaan ze er mee door. mensen zoals u zullen nooit op dat pad komen. Voor die mensen is het preken voor de eigen parochie. De internationale dressuurwereld zal alleen ageren tegen de man die duidelijk het rijden van Nederlandse ruiters afkeurt. En daarvoor zal hij heel veel kritiek krijgen. Ook van de niet aangesproken trainers en ruiters, want het is een ongeschreven wet dat de jury nooit op die manier zijn voorkeur kenbaar maakt. Het is wat ik hierboven al duidelijk wilde maken: Zijn verklaring gaat ten onder in het kabaal dat hij erdoor heeft veroorzaakt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:34

Goh Kadankovitz, wel opvallend dan dat Van der Schaft nu juist die eerste echtgenoot van de huidige mevrouw Törnblad aanwijst als degene die niet bepaald zachtzinnig te werk ging in de training van haar toenmalige toppaard Marzog ... Hij zou daar zelf getuige van geweest zijn (wat dat in deze discussie ter zake doet is mij overigens onduidelijk maar blijkbaar vond Van der Schaft het noemenswaardig).
Ik begrijp niet wat het moddergooien naar Törnblad toevoegt aan de discussie over de door hem geuite kritiek. Het is mij al eerder opgevallen dat u daar soms een handje van heeft Kd, eerder richtte u uw pijlen al op wijlen dhr Reiner Klimke. Om met Van der Schaft te spreken: ongepast. Törnblad zelf gooit m.i. niet met modder, hij kaart iets aan waar off the record al tijden over gesproken wordt. Dat er iets moet veranderen in de jurering, zodat het strakke, gespannen rijden van bepaalde topruiters, een erfenis van Sjef Janssen, niet langer door de vingers wordt gezien. Dat hij daar als jurylid niets over zou mogen zeggen, want dan is hij niet onpartijdig, schande, tja, dat is nu juist het probleem tot nu toe, dat iedereen er informeel een mening over heeft maar dat er officieel geen woord aan vuil wordt gemaakt.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:33

Ik denk eerlijk gezegd juist wel dat hoe meer stof men doet opwaaien, hoe kritischer er gekeken gaat worden naar de dressuur zoals het is nu. Dit is niet het eerste geluid, het is al langere tijd gaande.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:48

Mevr. Aksaj Ik kan slecht vertelleen wat ik heb gezien van meneer Törnblat. Ik ga niet over wat meneer van der Schaft heeft gezien.
Maar ik vind het nogal ongepast, dat een persoon wiens werk in mijn ogen niet bepaald het toonbeeld is van fijn rijden, nu met de vinger gaat wijzen naar anderen.
Voor alle duidelijkheid; ik waardeer de rijstijl van de genoemde Nederlandse ruiters helemaal niet. Maar ik blijf van de mening toegedaan dat hij zijn werk had moeten doen binnen het kader van zijn functie; als jurylid onder juryleden.
U mevr. A . haalt zoals vaker verschillende dingen door elkaar. U hemelt liever mensen op, waarvan de oppervlakkige geschiedenis een al te gunstig beeld gevormd heeft. Ik hoef het niet te hebben van die geschiedenis; ik was er bij, ik heb het gezien. Als U dat niet prettig vind, omdat het uw droomwereld verstoord, mooi uw voorrecht. Maar mag ik daarom mijn ervaring niet weergeven ?
En bedenk één ding: Toen ik 1979 in direct contact kwam met de topsport van die tijd was ik zo blanco en idealistisch als de jeugd nu. De pers schreef machtig mooie verhalen over de topruiters, Ik leerde juist het begin van het fijne rijden kennen bij Ernest van Loon. En toen ik korte tijd daarna op de internationale wedstrijden kwam [en toen was het losrijden echt nog vrij toegankelijk en voor iedereen te zien] kwam de grote klap. Toen zag ik op welke manier veel van deze ruiters in werkelijkheid reden, tussen de momentopnamen van de foto's door. Ik heb dr Reiner Klimke niet van zijn voetstuk gestoten omdat ik iets tegen hem had. Integedeel, tegenover mij was hij altijd heel hoffelijk, vriendelijk zelfs. Nee dat heeft hij zelf gedaan, Hij is ervan af gevallen door zijn eigen rijden. En deze onaangename waarneming wenst u niet te lezen, maar als het over Gal en Minderhout gaat dan mag het wel ???

Een rode lijn door al mijn veel stukjes die ik hier geschreven heb, is dat men zelf wel 'zuivere handen' moet hebben voor men als de 'God van de Straffende Gerechtigheid' over een ander kan neerdalen. En daarmee bedoel ik niet wat in iets relatief onbelangrijks als dit forum wordt besproken, maar wel als men een interview afgeeft aan de pers en weet dat het de 'wereld' rond gaat.
A Propos "modder". Omdat u het eens bent met zijn kritiek van Tornblat, zorgt dat ervoor dat het geen "modder" is in de ogen van de betroffen Nederlandse ruiters ? Is het zo dat als u wat zegt het per definitie geen "modder" is?

Als u, mevr.a, niet de precieze functie van het jureren begrijpt vind ik teleurstellend en beangstigend tegelijk.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:38

Ik ben het op dit punt toch echt niet met je eens Kadankovitch.

Laat ik voorop stellen dat ik me inhoudelijk voor 100% kan vinden in het stuk van Törnblad. Ik persoonlijk ben eigenlijk superblij dat er een klokkenluider binnen de FEI in deze voor de FEI prestigieuze functie opstaat. Ik vind het niet ijdel, meer idealistisch, durven opkomen waar je voor staat, ongeacht de consequenties. Ik houd daar wel van. Klokkenluiders staan niet op voor persoonlijk gewin, klokkenluiders staan op omdat ze ergens principieel moeite mee hebben. Kijk naar Edward Snowden en Julian Assange….hun leven is er echt niet beter/leuker op geworden door wikileaks…integendeel. Eigenlijk kom je er als klokkenluider vrijwel altijd bekaaid vanaf, maar je zet wel iets in beweging en dat vind ik heel gedurfd. Ik heb daar respect voor.

Dom zou ik het ook zeker niet willen noemen. Sterker nog, ik denk dat het moment van dit stuk briljant is en vermoed dat dit zeer doordacht is gekozen. Zoals hij in het stuk aangeeft, is hij nog 5* jurylid, maar geeft hij ook aan dat nu er 2 andere deense 5* juryleden zijn, hij niet langer de druk voelt overal te jureren en zich meer wil terugtrekken om zich meer op zijn clinics te richten. Nu is hij nog wel in functie en hebben zijn woorden nog gewicht. Nu kan de FEI er niet omheen en kan de paardenwereld er niet omheen dat er binnen het jurycorps op het allerhoogste niveau dus leden zijn die de methode van Gal cs hartgrondig afkeuren. Als hij zou wachten met zijn statement tot hij uit functie zou zijn, zou iedereen zeggen, daar heb je spuit elf…als dat je mening is, had dan je b.. durven opentrekken toen je nog in functie was.

Hoe zijn eigen manier van trainen en rijden is weet ik niet. Persoonlijk vind ik dat in deze discussie ook niet zo belangrijk. Wat ik belangrijk vind is dat er iemand binnen het jurycorps zijn nek duft uit te steken om de klappen op te vangen. Dat je alleen wat mag zeggen als je zelf volledig zuivere handen hebt, ach daar ben ik het ook niet mee eens. Niemand heeft zijn leven lang uitsluitend zuivere handen. Neem Gerd Heuschmann….stelt het eea aan de kaak in Dressuur onder vuur maar heeft bij een clinic zich (en ja dat is menselijk) laten verleiden door een paard in de tang te nemen en precies op de wijze te rijden die hij in zijn eigen boek afkeurt. Maakt dat het boek waardeloos? Voor mij niet, vind nog steeds de boodschap die hij uitdraagt waardevol, vind het jammer dat het “clinic schandaal” de waarde van zijn boodschap in de publieke opinie heeft verminderd. Het maakt wel duidelijk dat ieder mens, hoe idealistisch ook, zich onder druk van omstandigheden af en toe laat verleiden tot dat te doen wat ie eigenlijk niet wil. Ik vind het daarom jammer dat nu Törnblad zijn nek uitsteekt om een lans te maken voor een lichter en correcter beeld ipv spanning en spectakel, hij afgeschilderd wordt als iemand die niet goed genoeg is om deze boodschap te brengen. Ik zou zeggen, wees blij dat hij probeert de boodschap op dat niveau te doen doordringen en steun hem in zijn missie.

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:12

Ik weet het niet hoor Oji. Wat zijn beweegredenen zijn. Voor zijn huidige functie is het zeker niet handig.
Maar als hij die functie niet meer ambieert, ziet hij het misschien als mooie reclame voor zijn nieuwe ambitie.

We weten inmiddels dat de heer Tornblad bestaat (daarvoor wist ik het niet :D :D ).

Of hij het moet zijn of niet. Volgens mij is er al langer een kentering gaande.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:04

oji schreef:
Ik ben het op dit punt toch echt niet met je eens Kadankovitch.


Uw redenering is aansprekend en zou zelfs overtuigend zijn zou ik juist deze man niet kennen. En daar wil ik het wat die persoon betreft, bij laten.
Ook Heuschman heeft heel duidelijk laten zien dat hij met 2 maten meet. Ook in zijn latere werken compromiteerde hij Xenoplhon danig met zijn clinics. Dat er wetenschappers zijn die een duidelijk 'missing link' hebben vastgesteld in het wetenschappelijk werk van deze man, blijft nog steeds zwaar onderbelicht. Het is ook maar wat men wenst te geloven.
Het is natuurlijk maar een vergelijking, maar dan wel een die schromelijk overdreven is; Törnblat zal in het ergste geval niet een promille moeten ondergaan van wat de twee door u genoemde personen te vrezen hebben [en trouwens nu al ondergaan].
En als dat al waar is , die zogenaamde opoffering, dan maakte hij ook duidelijk dat hij zich niet meer op jureren gaat concentreren. dan is heel makkelijk om het op te geven. Liefst met een knal, dan kennen mensen je, dat verkoopt beter voor de te geven clinics.

Maar nogmaals, voor alle duidelijkheid, ik voel geen enkele sympathie voor die Nederlandse ruiters en die rijstijl. Of wat dat betreft, elke rijstijl die 'het-doel-heiligt-de-middelen-principe' voorstaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:14

Goed verwoord Oji.
Op de arrogante egoprofilering van de heer Kd hierboven (ja, één ding: als u iemand van repliek dient, neemt u dan voortaan in ieder geval de moeite zijn/ haar naam correct te spellen, ipv met een fantasienaam te komen) ga ik niet nader in, ik heb wel wat beters te doen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:57

Askja schreef:
Goed verwoord Oji.
Op de arrogante egoprofilering van de heer Kd hierboven (ja, één ding: als u iemand van repliek dient, neemt u dan voortaan in ieder geval de moeite zijn/ haar naam correct te spellen, ipv met een fantasienaam te komen) ga ik niet nader in, ik heb wel wat beters te doen.

Maar mevrouw kijkt u eens hoe u mijn naam gespeld hebt voordat u met verwijten komt? U, en anderen doet [n] dat regelmatig, maar nu het u zelf betreft, reageert u plots uiterst geïrriteerd. Twee maten ?
Voor een moment was ik bang dat u met echt degelijke argumenten zou komen. Maar u wordt slechts heel persoonlijk. Bedankt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:05

Oji: kan me helemaal vinden in je reactie.
Hoe meer reactie er komt op het "moderne" rijden hoe beter, en van wie zal mij effe worst zijn.
De eerste die zijn handjes daarbij in onschuld kan wassen, zitten meestal niet op invloedrijke positie's.

Er is nog veel te veel belabberd strak en surfend rijden te zien vanaf B tot topnivo op vluchtende paarden.



Bitje beschamend :oo dat er juist in dit topic , en over zo'n belangerijk statement, gebekvecht wordt over hoe je elkaar aanspreekt :r

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:17

Misschien weer terug gaan naar waar dit topic voor is bedoelt namelijk foto en film beoordeling. Ik vind het altijd erg leerzaam, jammer dat er zo weinig van dit gepost wordt.

Over een tijdje komt er een paard bij, maar spiek toch al op marktplaats. Ik merk dat ik nu veel beter al aan de bespiering kan zien hoe het paard bereden wordt. Het is vrij simpel, maar vreemd dat ik hier nou nooit zo opgelet heb.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:18

Ik weet inderdaad alweer waarom ik met een half oog meelees.... :)
het verzandt in andere zaken dan rijtechnische foto film beoordelingen..

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:26

Lees eens terug op pagina 1, het is ook gewoon als discussie topic over dressuur en rijkunst, echt niet uitsluitend foto en video beoordeling. Als dat het enige is wat je interesseert, dan lees je toch alleen dat deel en sla je de rest over.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58011
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:35

Maar in wezen is men nu een nieuws-artikel aan het bespreken en daarvoor is het VN topic.