Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:45

Die redenatie is inderdaad vrij goed te volgen. Zelf zou ik eerder kiezen voor een kneveltrensje in dat geval, maar ik heb ook niet zóveel paarden zadelmak gemaakt om met zekerheid te zeggen dat dat in alle gevallen werkt.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:14

Babootje schreef:
Is je hand nog niet stil genoeg en/of je paard nog niet zo fijn afgesteld, dan draagt de sperriem/lage neusriem er zeker toe bij dat het bit stiller in de mond ligt.

dit begrijp ik nog niet helemaal?

Citaat:
Zolang je paard fijn is afgesteld doet het ook helemaal niks; en kun je ze laten zitten of eraf doen, maakt niet uit.. Maar heb je een jong paard en je moet eens groter sturen, omdat ie een andere kant op wil dan jij. zou je (zonder sperriem) het bit wel eens door de mond kunnen trekken en dat is ook niet heel fijn voor je paard. Sperriem voorkomt dat wel. Lage (africhtings) neusriem ook. Daarom heet dat ook zo.

Ik zou dan kiezen voor een kinriempje... eigenlijk altijd als je zonder neusriem rijdt :j

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:09

Afbeelding

Momenteel rij ik dus met zo'n hoofdstel, ligt veel fijner. Paard kauwt dus ook veel beter op zijn bit, deze zit nog altijd redelijk los.

Heb vandaag ook een nieuw zadel gekocht, een Bates Innova :) Na 6 jaar met mijn Wintec Isabell Werth werd het eens tijd voor een nieuwe.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:18

Maar staat er nu druk op die trens omdat de teugel omlaag hangt, of is dat eigenlijk standaard zo?

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:22

Cer schreef:
Maar staat er nu druk op die trens omdat de teugel omlaag hangt, of is dat eigenlijk standaard zo?

Snap niet goed wat je bedoelt :=

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:46

Het is gewoon een africhtingsneusriem/ lage neusriem dus dat lijkt me niet standaard, althans niet anders dan dat je teugels laat hangen bij een hoge neusriem of dergelijke. Of doel je meer op de mogelijkheid om met het gewicht van enkel teugels hulpen door te geven?

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:46

Ik bedoel dat het lijkt alsof er wat rimpels in de mondhoek zitten.. :)
Komen die rimpels doordat de teugels op de foto omlaag hangen, of zit een bit altijd zo strak dat je 2 of meer rimpels ziet?

En aanvullende vraag:
Ik snap dat een trens niet te los moet zitten, maar een paard is behoorlijk gevoelig op de mondhoek (overal overigens, maar dit terzijde). Als je dan met lichte druk zou willen rijden, en je hebt ten eerste al de druk van de trens, en daarna vaak nog de sperriem die de trens in de mondhoek drukt, met hoeveel druk moet je daar met je hand nog 'overheen' geven om in te komen bij t paard?

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:00

Ik zou niet zo kunnen zeggen of de trens bij dit paard op de juiste plek ligt. Stelregel voor de juiste plaats waar het bit in de mond ligt is 1 a 2 rimpels maar dat is voor ieder paard verschillend. Een bit moet ook weer niet te laag hangen omdat het dan gaat klapperen/rammelen.
Een bit oefent in de eerste plaats druk uit op tong en of lagen, en bij een enkel gebroken bit het verhemelte, niet zozeer de mondhoeken die erg flexibel zijn.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:03

Babootje schreef:
Ik zou niet zo kunnen zeggen of de trens bij dit paard op de juiste plek ligt. Stelregel voor de juiste plaats waar het bit in de mond ligt is 1 a 2 rimpels maar dat is voor ieder paard verschillend. Een bit moet ook weer niet te laag hangen omdat het dan gaat klapperen/rammelen.
Een bit oefent in de eerste plaats druk uit op tong en of lagen, en bij een enkel gebroken bit het verhemelte, niet zozeer de mondhoeken die erg flexibel zijn.


Precies, en ik kan me ook best voorstellen dat er paarden zijn die eerder angstig worden van een beweeglijk bit of juist van een te spannend bit en dan zijn er ook die het gewoon niet veel uitmaakt (mijne is daar 1 van).

Ik ga er zoveel mogelijk vanuit dat mensen dat zelf uitgezocht hebben voor hun eigen paard tenzij ik echt wat kroms zie of ze zelf aangeven problemen te hebben... er is helaas geen handleiding.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:18


CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:09

Cer schreef:
Ik bedoel dat het lijkt alsof er wat rimpels in de mondhoek zitten.. :)
Komen die rimpels doordat de teugels op de foto omlaag hangen, of zit een bit altijd zo strak dat je 2 of meer rimpels ziet?

En aanvullende vraag:
Ik snap dat een trens niet te los moet zitten, maar een paard is behoorlijk gevoelig op de mondhoek (overal overigens, maar dit terzijde). Als je dan met lichte druk zou willen rijden, en je hebt ten eerste al de druk van de trens, en daarna vaak nog de sperriem die de trens in de mondhoek drukt, met hoeveel druk moet je daar met je hand nog 'overheen' geven om in te komen bij t paard?


Is een foto van het internet die laatste, dus niet mijn paard. Zou het eerlijk gezegd niet weten!

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:12

Ik vroeg me gewoon hardop wat af, wat de standaard is :j

Overigens, de mondhoeken zijn flexibel ja, maar dat wil niet zeggen dat er geen druk gevoeld wordt, dus die zin snap ik niet helemaal...

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:16


Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:17

Onder druk kom je niet uit. Het hoofdstel geeft een zekere druk, het zadel geeft druk, eventuele dekens geven druk... Tocj voelt hij ook gewicht en beenhulpen. Zo werkt het ook met bit. Hij 'kent' de standaard situatie en dat voelt waarschijnlijk/hopelijk gewoon gelijk bv kleren bij ons. Hij voelt gewoon de 'verandering'. Eerlijk gezegd vind ik de discussie over de druk van een bit met losse teugel niet alleen een nutteloze discussie maar ook eentje die IMO puur provoceren is.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:22

Provocerend?
Nou dat bedoelde ik zeker niet...

Wat ik bedoel, maar blijkbaar leg ik dat wat lastig uit, is dat ik vaak zie dat een (dikke) trens door een sperriem (die wel of niet goed zit, dat weet ik dan niet) naar achter toe de mondhoek in gedrukt wordt. Ik persoonlijk vind dat zonde van het drukverlies. Maar ik weet ook dat je een bit niet te laag moet laten hangen.. duh..

En het komt dan terug op het verhaal van "een neus/sperriem zorgt ervoor dat het bit stiller ligt", maar dat is ook niet altijd helemaal zo zwart-wit...

wat daar provocerend aan is zou ik niet weten hoor, zo is het zeker niet bedoeld

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:55

Het principe van het bit is dat je paard wijkt voor de druk van het bit. Het bit geeft vnl druk op de lagen en de tong. De mondhoeken zijn erg flexibel en tegen de tijd dat je paard daar druk voelt dat hem doet wijken, moet erg hard trekken (als je paard daar uberhaupt al op zou wijken).

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:58

Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Flexibel is niet hetzelfde als ongevoelig...

maar goed, een verschil van inzicht,dat moet kunnen :j

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:20

Cer schreef:
Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Flexibel is niet hetzelfde als ongevoelig...

maar goed, een verschil van inzicht,dat moet kunnen :j


Onderstaand een mooi stukje over diverse bitten, hun inwerking en hoe je kunt zien of een bit goed past.
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf

Je zult ook in dit stuk nergens iets lezen over inwerking van een bit op de mondhoeken.
Natuurlijk gaan soms mondhoeken stuk als gevolg van het bit, maar dat heeft dan te maken met het niet passen van het bit, of scherpe randjes, maar niet zozeer met de inwerking van het bit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:48

Cer schreef:
Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Flexibel is niet hetzelfde als ongevoelig...

maar goed, een verschil van inzicht,dat moet kunnen :j

Klopt, maar druk op de mondhoeken is voor een paard onduidelijk juist omdat het zo flexibel is dus voor hij daar "kan" wijken voor druk zal je al flink wat kracht moeten zetten. :)

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:50

ik heb zitten zoeken of ik voorbeelden kan vinden met foto's etc van wat ik bedoel, maar ik ben heel slecht met foto bewerking, dus ik kan het lastig uitleggen... Bij deze laat ik het varen :j

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:32

Bij elke foto die je post zal je de achtergrond info moeten hebben, elk paard heeft andere ruimte in de mond, verschillende lengte in mondspleet dus elke situatie anders. Er is niet voor niks zo een grote markt voor bit fitten,

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:14

Ah Cer, ik snap nu beter wat je bedoelt :) Had dat niet op die manier uit de eerste vraag opgemaakt.

Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:03

Babootje schreef:
Cer schreef:
Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Flexibel is niet hetzelfde als ongevoelig...

maar goed, een verschil van inzicht,dat moet kunnen :j


Onderstaand een mooi stukje over diverse bitten, hun inwerking en hoe je kunt zien of een bit goed past.
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf

Je zult ook in dit stuk nergens iets lezen over inwerking van een bit op de mondhoeken.
Natuurlijk gaan soms mondhoeken stuk als gevolg van het bit, maar dat heeft dan te maken met het niet passen van het bit, of scherpe randjes, maar niet zozeer met de inwerking van het bit.


Of je hebt een goed passen bit ( voor het paard), maar een ruiter met een onrustige of harde hand... Ook dan kunnen de mondhoeken stukgaan, er kan zelfs een soort van eelt opkomen...

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:39

Jet schreef:
Of je hebt een goed passen bit ( voor het paard), maar een ruiter met een onrustige of harde hand... Ook dan kunnen de mondhoeken stukgaan, er kan zelfs een soort van eelt opkomen...


Klopt. Maar dan trek je er wel erg hard aan hoor.

Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:40

Ik ben blij dat ik die ruiters niet de kost hoef te geven... ( vrij vertaald ;) ). Triest, maar waar. Of ze zagen lekker, werkt ook lekker op die mondhoeken...