Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:03

Helaas hier ervaring met zo’n ruiter. Reed altijd met heel veel halen en los. Paard had altijd letterlijk eelt op dr mondhoeken staan. Het is ook nooit meer helemaal goed gekomen met dat dier. Als ze te veel druk of spanning ervaart flipt ze helemaal. Super zonde want het is een mega gaaf paard. Wat een ruiter dan wel niet kan aanrichten is echt onvoorstelbaar

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:19

Babootje schreef:
Jet schreef:
Of je hebt een goed passen bit ( voor het paard), maar een ruiter met een onrustige of harde hand... Ook dan kunnen de mondhoeken stukgaan, er kan zelfs een soort van eelt opkomen...


Klopt. Maar dan trek je er wel erg hard aan hoor.


Mag ik even dit topic binnenvallen? Is het echt zo dat zo'n hand schade kan aanrichten? Of is dat altijd in combinatie met een slecht passend bit (in dit geval stang- en trensbit)? Het betreffende paard heeft aan beide zijden van de mond littekens/eelt van de bitten.... Zou dit duiden op heel slechte hand van de ruiter? Het paard is ook nogal sterk op de hand (heb hem een aantal keren gereden en hij bleef aan mijn hand trekken).

Babootje

Berichten: 26388
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:37

Als het paard erg sterk op de hand is en littekens en eelt in de mondhoeken heeft, dan kun je er wel vanuit gaan dat het paard geen erg talentvolle ruiter heeft (gehad). Iemand met verstand van zaken gooit er ook geen slecht passend bit in overigens.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:42

De littekens zitten niet in de mondhoeken maar daar waar de 'bitringen' de huid raken, meer richting wang

Babootje

Berichten: 26388
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:47

Dat duidt op een niet goed passend bit, of een te laag zittende neusriem.

Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:14

Of op een paard dat allergisch is voor bitringen... Ooit zo'n paard gezien, dat zag er echt heel raar uit.

Maar het feit dat jij hem hard in de mond vond, tesamen met het pullen geeft mij de indruk dat de ruiter waarschijnlijk toch wel een aardig harde hand gehad moet hebben. Zeker met een stang- en trenshoofdstel moet je goed weten wat je doet en dat je dat netjes doet... Het zou ook nog kunnen dat de stang te smal was en dat hij daar littekens/eelt heeft.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:49

Het pullen kan ook uit de rug komen, ik zie het ook bij aarden met rugproblemen of slecht liggende zadels

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:53

knollentuin schreef:
Het pullen kan ook uit de rug komen, ik zie het ook bij aarden met rugproblemen of slecht liggende zadels


Echt pullen deed hij niet, het was meer heel veel gewicht in mijn handen.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:56

Ook dat kan gewoon uit de rug komen

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:14

Ter aanvulling op het bericht van mevr. Knollentuin:
Uitgaande van wat u, Nicky1963, hebt verteld, denk ik dat uw paard niet erg fijn gereden is. Een paard is meer dan de optelsom van de verschillende onderdelen ervan. Men kan niet het gedrag in de mond los zien van de andere onderdelen, waaronder de rug. Zeker de rug is een van de onderdelen die het meest te leiden kan hebben onder de ruiter. En als een ding zeker is in de rijkunst, dan is het wel de de rug het eerst leidt onder verkeerd rijden. Het is daarom al, volkomen logisch dat mevr.Knollentuin stelt dat de problemen die u nu voelt in de hand, ofschoon veroorzaakt door de hand, inmiddels voorkomen uit de schade ontstaan in de rug. En die schade veroorzaakt wederom 'wangedrag' in het contact met de hand. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:43

Is het ondertreden van het binnenachterbeen op de volte duidelijk door de ruiter te voelen?
Ik had gister wat korte momenten op de volte waarbij en voor mijn gevoel meer kracht kwam vanuit het binnenbeen, het voelde wel heel fijn
Ik wou het vandaag filmen om het te bekijken maar ze had geen zin dus maar rondje buiten gedaan.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:16

Avanti schreef:
Is het ondertreden van het binnenachterbeen op de volte duidelijk door de ruiter te voelen?


Jup :j

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:29

FCSA schreef:
Avanti schreef:
Is het ondertreden van het binnenachterbeen op de volte duidelijk door de ruiter te voelen?


Jup :j


Wat voel je precies?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:54

Avanti schreef:
Is het ondertreden van het binnenachterbeen op de volte duidelijk door de ruiter te voelen?
Ik had gister wat korte momenten op de volte waarbij en voor mijn gevoel meer kracht kwam vanuit het binnenbeen, het voelde wel heel fijn
Ik wou het vandaag filmen om het te bekijken maar ze had geen zin dus maar rondje buiten gedaan.

Ik denk in sommige opzichten vrij 'simpel' ; indien het goed voelt, is het meestal ook goed. Alleen verwacht niet teveel als je het ziet. Soms voelt het lekker aan, heb je het gevoel dat het enorm beweegt, maar als je dan een video ziet,..... had je wellicht meer verwacht. Mij dat vaker overkomen. Maar dat wat lekker, regelmatig en zacht aanvoelde was altijd goed.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:22

Avanti schreef:
FCSA schreef:
Jup :j


Wat voel je precies?


Ik had je vraag begrepen als een schoudervoor op de volte, en typte het volgende:
Het is een verzamelende oefening, dus dat is wat je voelt: frame wordt 'korter', de pas wordt verender, de schoft lift, de hals kan wat hoger komen. Je kunt het ook terugvoelen in de (betere) aanleuning op de buitenhand.

Maar nu ik het nogmaals lees begrijp ik dat je het 'gewone' ondertreden op de volte bedoelt. In dat geval voel je vooral dat het 'klopt': het paard spoort, kan vloeiend doorbewegen, heeft nette vwnw-tendens, valt niet op of over de schouder, etc.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:20

Ja dat geloof ik zeker dat het op beeld tegen kan vallen, misschien is het niet eens goed te zien. Bedankt FCSA zo te horen is schoudervoor op de volte ook een hele fijne oefening, zal deze eens meepakken.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:47

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de online training van Rien van der Schaft? Ik moet eerlijk zeggen dat ik aanvankelijk wat sceptisch tegen het concept online training stond. Maar nu ik toch wat meer van de (gratis) filmpjes gegoogled heb wordt ik toch wel enthousiast. Fijne manier van uitleggen en het sluit heel mooi aan bij mijn eigen instructeurs. Ik hoor hem veel hetzelfde zeggen wat mijn instructeurs ook zeggen, alleen het verschil is dat in de video's zie je wat de uitwerking is ipv alleen voelen. Ik vind het best veel geld voor toch vnl video's en vraag me af of het het geld waard is voor aanvulling als je toch al heel regelmatig (minimaal 1 x per week) privé les hebt van mensen die in hetzelfde systeem trainen? Oftewel...heeft het voldoende meerwaarde?

Babootje

Berichten: 26388
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:00

Heb er ook aan zitten denken om het te doen. Volgens mij is het ook zo dat je je eigen trainingsfilmpjes kunt insturen en feedback krijgt.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:03

Nou dat vroeg ik me idd af. Heb de brochure besteld dus hoop dat daar meer detail info instaat, maar zoals ik het van de website begrijp is het zo dat er een selectie gemaakt wordt van de ingestuurde trainingsfilmpjes die dan behandeld worden. En dan is het natuurlijk maar afhankelijk van of jouw filmpje interessant genoeg is om te tonen of je wel of niet persoonlijke feedback krijgt

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:16


oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:47

Ah dank je FCSA...ga ik me daar in de kerstvakantie eens in verdiepen :j

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:30

oji schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de online training van Rien van der Schaft? Ik moet eerlijk zeggen dat ik aanvankelijk wat sceptisch tegen het concept online training stond. Maar nu ik toch wat meer van de (gratis) filmpjes gegoogled heb wordt ik toch wel enthousiast. Fijne manier van uitleggen en het sluit heel mooi aan bij mijn eigen instructeurs. Ik hoor hem veel hetzelfde zeggen wat mijn instructeurs ook zeggen, alleen het verschil is dat in de video's zie je wat de uitwerking is ipv alleen voelen. Ik vind het best veel geld voor toch vnl video's en vraag me af of het het geld waard is voor aanvulling als je toch al heel regelmatig (minimaal 1 x per week) privé les hebt van mensen die in hetzelfde systeem trainen? Oftewel...heeft het voldoende meerwaarde?


Ieder z'n ding, Ik kijk ook naar die video's, daar niet van, maar ik vindt ze veel globaal. Ik geloof niet in een standaard trainingsmethode, omdat ik de ervaring heb opgedaan dat de verschillen tussen de paarden [en ruiters] te groot zijn daarvoor.
Bovendien kan dit nooit de waarden van een goede trainer op de grond vervangen die je door juiste aanwijzingen een onmiddellijk verschil kan laten voelen.

Babootje

Berichten: 26388
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:27

Kadankovitch schreef:
Ieder z'n ding, Ik kijk ook naar die video's, daar niet van, maar ik vindt ze veel globaal. Ik geloof niet in een standaard trainingsmethode, omdat ik de ervaring heb opgedaan dat de verschillen tussen de paarden [en ruiters] te groot zijn daarvoor.
Bovendien kan dit nooit de waarden van een goede trainer op de grond vervangen die je door juiste aanwijzingen een onmiddellijk verschil kan laten voelen.


Daar zeg je wat... een goede trainer.
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar ik denk ook best dat het een goede aanvulling kan zijn op de training bij je eigen trainer. Niet iedereen kan zich wekelijks les van een toptrainer veroorloven en kan hiermee toch zijn of haar voordeel doen.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:37

Ik zou het nooit als vervanging van real life lessen zien hoor, puur als aanvulling. Ik ben nogal verzot op lessen dus dat doe ik zo vaak mogelijk...

Ik geloof eerlijk gezegd wel in een standaard, nl het skala. Voor mij is dat de basis waarlangs ik alle paarden zou opleiden. Dat je per paard (en ruiter) de accenten verlegt waar je meer aandacht aan moet besteden aan de hand van talenten en aanleg is natuurlijk een feit, maar geen stappen overslaan, zaken vergeten en bij elke stap net zo lang blijven hangen tot het voldoende bevestigd is voor je naar de volgende stap gaat. Dus ja in de basis rijd ik alle paarden wel volgens hetzelfde systeem.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:22

Aan de dames Babootje en Oji:
Dat zijn zeker hele juiste argumenten, die ik niet kan en wil tegenspreken !

Het is waarschijnlijk ook zeer persoonlijk. Ik heb altijd heel strikt mij gericht op één manier rijden, één uitleg. ik raakte in de war als iemand anders hetzelfde op een andere manier zei. Dus twee meningen in een periode was voor mij geen optie. Maar ik heb wel ervaren dat er meerdere manieren zijn waarop succesvol [ik bedoel dan wel alleen op een eerlijke en correcte manier] paarden afgericht kunnen worden. Dat heb ik zelf heel duidelijk ervaren en hier al eens beschreven. Dus alleen in de 'Skala' geloven, nee dat is voor mij persoonlijk te beperkend.