Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:06

Ik gok dat constant aandrijven met spoor meer afstompend werkt dan constant aandrijven zonder spoor. :)
En dat eerste is wat op de filmpjes gebeurt. De spoor lager hangen heeft weinig zin als ze vervolgens hun hielen op trekken (wat de meid met de vos vooral erg doet.)
Ik mis in deze les gewoon heel erg het corrigeren van de ruiter. :) Naar de hand toe rijden is mooi en prachtig (en dat doet kandankovitch trouwens ook, voorwaarts is nie gelijk aan snel. IMO blijf je Kadankovitch daarin wat verkeerd begrijpen.) maar wél met een ruiter die weet wanneer ie hulpen geeft.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:27

oji schreef:
Eindelijk tijd gehad het filmpje van Rien te bekijken. Leuk filmpje, bedankt Visitor!

Deze stijl van lesgeven spreekt mij juist enorm aan. Het zijn B/L ruiters dus er gaat nog veel niet goed, maar vind het erg fijn de manier waarop hij lesgeeft! Ik zou ze ook zeker niet meer terug rijden, ik zie juist graag een jong paard voorwaarts naar de hand toegereden. Maar dat is het verschil in stijl met Kadankovitch. Deze stijl spreekt mij aan en is ook hoe ik zelf probeer te rijden.

Wat betreft de spoor. Rien is een voorstander van met spoor rijden, ook bij groene paarden. hij ziet liever met spoor gereden dan continue drijven met bloot been waar ze volgens hem meer op afstompen. Dat is een keuze. Zelf rijd ik zonder spoor omdat ik idd vind dat mijn been niet stil genoeg is voor een spoor. Ik hoef mijn paard niet continue te drijven en houdt een spoor liever voor als we wat verder zijn en de oefeningen moeilijker worden. Maar dat is ook een keuze. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn bij een instructeur die je wel aanspreekt.

Om met het laatste te beginnen
Mij lijkt het beter om een paard scherp te maken op de kuit, zodat een spoor maar bij hoogste uitzondering ingezet hoeft te worden. Daarvoor werkt men eerst met een progressief oplopende drijvende inwerking. Nou kan dat ook geoefend worden indien men sporen draagt, maar de bedoeling is juist dat men absoluut voorkomt dat men bij het geven van de klap met de kuit, vermijdt dat men toch met de spoor raakt. Het grote voordeel ervan is dan dat het paard altijd minder geprikkeld reageert op een dergelijke kuitinwerking dan op , ook een zachte, spoorinwerking. En het risico dat je per ongeluk toch met de spoor raakt is iets hoger bij mensen met kortere benen [zoals ik ze heb]. Het is dus zeker niet de bedoeling dat men er toe komt dat voortdurend gedreven wordt. Overigens zie ik veel vaker mensen die bijna onwillekeurig een paard al aandrijven met een spoor om simpel weg te stappen. En dat is een vorm van afstomping die nergens voor nodig is

Inderdaad, dat is het verschil in stijl tussen mij en veel conventionele trainers. Maar wat het verschil is of aanvoelt????....Maar het is niet minder klassiek of van toepassing op jonge paarden of onervaren ruiters. Maar u bent er niet mee bekend. Ik weet niet of u dat kunt weten, want u hebt nooit van mij les gehad, of iemand uit dezelfde 'stroming'. En dat hoeft ook niet.
Het ging mij in mijn antwoord, dat zou toch duidelijk moeten zijn, niet om goed of slecht, maar om aan te geven dat er ook een benadering bestaat, die even bruikbaar en verantwoord is.
Net zo goed dat ik de Scala geen goed bruikbaar instrument vind, maar als ik dat al overtuigend zou kunnen overbrengen, wil dat niet, let wel NIET, zeggen dat ik beweer dat men dan anders zou moeten gaan rijden. Slechts dat de theoretische basis van de uitgevoerde praktijk anders verwoord zou moeten worden. Juist daardoor ontstaan altijd de misverstanden.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:50

Visitor schreef:


Wie wil even met me meekijken?
Rien legt bij de tweede combinatie uit dat hij wil dat het paard niet knikt in de derde halswervel, maar naar voren beweegt en daarbij tot in de nek als het ware verlengt.
Nu zie ik van 12.15-12.20 volgens mij dat het paard alsnog knikt in die derde halswervel, maar Rien zegt hier "Klasse, dat is aan de teugel rijden". Zie ik dit verkeerd?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:44

xChanelx schreef:
Visitor schreef:


Wie wil even met me meekijken?
Rien legt bij de tweede combinatie uit dat hij wil dat het paard niet knikt in de derde halswervel, maar naar voren beweegt en daarbij tot in de nek als het ware verlengt.
Nu zie ik van 12.15-12.20 volgens mij dat het paard alsnog knikt in die derde halswervel, maar Rien zegt hier "Klasse, dat is aan de teugel rijden". Zie ik dit verkeerd?

Ja en nee, denk ik
Meneer van der schaft is een zeer bedreven africhter en docent. Die knik is er altijd wel in zekere mate. Hierbij gaat het erom dat men herkent dat het paard niet bij elke inwerking, of voortdurend tracht contact te ontwijken door op die plaats na te geven. In-knikken in die 3de halswervel wordt gekenmerkt door instabiliteit in de aanleuning. Hij ziet op dat moment vooral goede vooruitgang, omdat de aanleuning stabieler wordt, denk ik.
Hij is realist, dus weet dat op dat moment nog geen perfectie te bereiken is. En een goed pedagoog die aan zijn pupil op dat moment wil meegeven dat ze goed bezig is.
Maar goed dat is mijn persoonlijke opvatting

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:12

Kadankovitch schreef:
xChanelx schreef:
Wie wil even met me meekijken?
Rien legt bij de tweede combinatie uit dat hij wil dat het paard niet knikt in de derde halswervel, maar naar voren beweegt en daarbij tot in de nek als het ware verlengt.
Nu zie ik van 12.15-12.20 volgens mij dat het paard alsnog knikt in die derde halswervel, maar Rien zegt hier "Klasse, dat is aan de teugel rijden". Zie ik dit verkeerd?

Ja en nee, denk ik
Meneer van der schaft is een zeer bedreven africhter en docent. Die knik is er altijd wel in zekere mate. Hierbij gaat het erom dat men herkent dat het paard niet bij elke inwerking, of voortdurend tracht contact te ontwijken door op die plaats na te geven. In-knikken in die 3de halswervel wordt gekenmerkt door instabiliteit in de aanleuning. Hij ziet op dat moment vooral goede vooruitgang, omdat de aanleuning stabieler wordt, denk ik.
Hij is realist, dus weet dat op dat moment nog geen perfectie te bereiken is. En een goed pedagoog die aan zijn pupil op dat moment wil meegeven dat ze goed bezig is.
Maar goed dat is mijn persoonlijke opvatting


Bedankt!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:45

Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
https://youtu.be/4-Wc8LFnaVQ
Iemand die deze oefening ook gebruikt? En iemand bekend met deze man? Lijkt zo op het eerste gezicht wel een leuk kanaal, zag naast dit filmpje ook een mooi filmpje over hoe hij omgaat met een paard dat zich druk maakt ohz.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:18

Visitor schreef:
Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
https://youtu.be/4-Wc8LFnaVQ
Iemand die deze oefening ook gebruikt? En iemand bekend met deze man? Lijkt zo op het eerste gezicht wel een leuk kanaal, zag naast dit filmpje ook een mooi filmpje over hoe hij omgaat met een paard dat zich druk maakt ohz.

Dit is inderdaad interessant. De gedachte erachter is terug te vinden in bijna elke stijl behalve de Duitse.
Ik zelf, toch niet vies om eens iets anders te proberen, vind deze benadering een beetje radicaal. Ik ben erg voorzichtig ermee om een paard in een keert-wending om de voorhand achteruit te laten treden. Zijn grondgedachte om een paard te leren begrijpen dat het niet hoeft weg te rennen als de ruiter een zijgang aanvraagt, begrijp ik wel, maar dat is ook al gediend door gewoon meer keert-wendingen te vragen.

Bedankt, dat u deze erg interessante link heb geplaatst.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:06

Visitor schreef:
Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
https://youtu.be/4-Wc8LFnaVQ
Iemand die deze oefening ook gebruikt? En iemand bekend met deze man? Lijkt zo op het eerste gezicht wel een leuk kanaal, zag naast dit filmpje ook een mooi filmpje over hoe hij omgaat met een paard dat zich druk maakt ohz.

Ik heb de video nog eens aandachtig nagekeken. Ofschoon ik zelf iets vergelijkbaar doe, ga ik niet zo ver om vanuit het achterwaarts een keertwending in te zetten. De video toont duidelijk dat de vloeiende beweging wordt onderbroken, waardoor het paarden de achterbenen laat stil staat en pivoteert [= stilstaand een gaatje draaien]. dat lijkt me toch iets dat ik ten alle tijden zou willen vermijden.
De basisgedachte die erachter schuilt onderschrijf ik echter ten volle

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:19

Kadankovitch schreef:
Visitor schreef:
Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
https://youtu.be/4-Wc8LFnaVQ
Iemand die deze oefening ook gebruikt? En iemand bekend met deze man? Lijkt zo op het eerste gezicht wel een leuk kanaal, zag naast dit filmpje ook een mooi filmpje over hoe hij omgaat met een paard dat zich druk maakt ohz.

Ik heb de video nog eens aandachtig nagekeken. Ofschoon ik zelf iets vergelijkbaar doe, ga ik niet zo ver om vanuit het achterwaarts een keertwending in te zetten. De video toont duidelijk dat de vloeiende beweging wordt onderbroken, waardoor het paarden de achterbenen laat stil staat en pivoteert [= stilstaand een gaatje draaien]. dat lijkt me toch iets dat ik ten alle tijden zou willen vermijden.
De basisgedachte die erachter schuilt onderschrijf ik echter ten volle


Als je zoiets in stap toelaat (dat pivoteren met de achterbenen) zou een paard dat dan in galop pirouettes sneller doen?

Dat is eerder een vraag betreffende de denkwijze van een paard, maar zo'n dingen houden me vaak bezig; in hoeverre bepaalde gedragingen positieve of negatieve effecten hebben op gelijkaardige situaties omdat het paard zelf de link legt.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:55

Nou de denkwijze van een paard achterhalen is zo moeilijk als achterhalen van de denkwijze van een mens. Misschien zelfs onmogelijk :D :D :D :D . Maar ik begrijp wel wat u bedoelt. Het is een erg interessante vraag. Echter ik weet niet of ik die sluitend beantwoorden kan.

Ja ik vrees dat een paard daardoor 'leert' dat in-activiteit van de achterbenen toelaatbaar is. Bijvoorbeeld, in een pirouette wil ik de draaiende beweging zien in de sprong, in tegenstelling tot een paard dat de voorhand optilt quasi steigerend en deze naar links of recht beweegt terwijl de achterbenen nog steeds de massa ondersteunen en deze pas de bodem verlaten als de voorbenen zijn geland.
Als men een paard leert door achterwaart een wending in te zetten, dat het bij die belasting beiden achterbenen aan de grond mag houden terwijl het de draaiende beweging inzet, dan lijkt dat zeker op de hierboven beschreven fout in galop.
Met zekerheid kan men nooit zeggen wat precies en hoeveel een paard leert/overneemt van oefeningen in een andere gang. Maar ,dat ze er iets uit leren staat voor mij vast. Dat heb ik vaak genoeg ervaren en het blijkt uit beschrijvingen van andere africhters.
Of een paard bewust een link legt tussen de ene oefening en de andere is voor mij niet met zekerheid te zeggen. Persoonlijk heb ik in dit geval de neiging te zeggen dat men in de motoriek van het paard een bepaald patroon aanbrengt.

Ik hoop dat ik u iets verder heb geholpen met dit antwoord.

Het lijkt mij trouwens interessant om te weten hoe deelnemers aan dit topic denken over het gebruik van de stap in de ontwikkeling van een dressuurpaard ? Graag uw meningen hierover.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:48

Ik ben pro stap, ik werk veel in de stap, schakelen , schijnovergangen zij-gangen het hele riedeltje .
Een paard dat in de stap voor elkaar is is los soepel snel en gehoorzaam aan het been en in de hand.
Als maar zet ik erbij dat het wel moeilijk is om in de stap de tact en zuiverheid te bewaren dus het is niet voor iedereen zomaar weggelegd .

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:04

knollentuin schreef:
Ik ben pro stap, ik werk veel in de stap, schakelen , schijnovergangen zij-gangen het hele riedeltje .
Een paard dat in de stap voor elkaar is is los soepel snel en gehoorzaam aan het been en in de hand.
Als maar zet ik erbij dat het wel moeilijk is om in de stap de tact en zuiverheid te bewaren dus het is niet voor iedereen zomaar weggelegd .


Ik ben het daar wel mee eens. Waar aan zou dat te wijten zijn?

Als ik het stapwerk zie in veel van de stallen waar ik kom, dan ben ik bang dat 90% van de ruiters niet fatsoenlijk kunnen werken in stap. Het is erg teleurstellend, want juist in stap kan iemand zijn/haar rijkunstig gevoel tonen. Daar speelt hoeft een 'bewegingsgeweldenaar' niet persé te winnen.
Ook het zo sterk in de mode zijnde 'grondwerk'of 'werk aan de hand' wordt maar al te vaak in een onnuttige , soms zelfs erbarmelijke manier uitgevoerd.
Sorry dat ik zeg.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:22

Ja ,dat wat jij zegt kadankovitz bedoel ik ook, het is niet eenvoudig staparbeid, als een ruiter niet genoeg mee is of te veel terugwerkt kan er al veel misgaan. Ik zie dan ruiters die dat niet doorhebben terwijl t paard de Passen bv niet afmaakt of gaat telgangen , en de ruiter geen idee heeft wat er misgaat

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:27

Ik vind de vraag betreft de stap heel interessant en ben benieuwd wat anderen hier over gaan zeggen. Vandaar dat ik even kom binnenvallen vanonder de meeleessteen. Ik ben zelf niet een erg hoog geschoolde dressuur ruiter en de paarden (fjorden) die ik rijd evenmin. Toch voelt voor mij de stap als een essentieel onderdeel van het rijden. Het paard dat ik rijd heeft de neiging zijn rug weg te drukken, met name in draf (alhoewel dit al wel is verbeterd). Maakte bijv ook huppelpasjes in draf, kwam niet lekker weg door vastzetten in de rug etc. Maar punt is wel dat ik in de eerste rondjes stap al voel hoe vast of los ie is. Door eerst in stap veel los te werken (stelling, vwnw, soms ook pasjes wijken) en idd schakelen begint de draf vaak al beter. Voor mij als ruiter heb ik ook het idee dat het voor mij makkelijker is om te multitasken, in de zin dat stap net wat overzichtelijker voelt dan draf en daaruit mijn hulpen ook beter aankomen. Sluit me er wel bij aan dat tact en zuiverheid idd moeilijker zijn. En goed achterhand gebruik ook in mijn geval, dat is wel een werkpuntje. Zie ook vaak genoeg op wedstrijden (bij wel wat meer dressuur aangelegde paarden) dat de stap in een te hoog tempo wordt gereden en het paard zijn stappen daardoor niet afmaakt, laat staan dat de achterhand er dan lekker bij is.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:07

Over het gebruik van stap. Ik leerde vroeger dat je niet te veel in stap moest werken want die zou je te makkelijk verprutsen. Ik ben daar van teruggekomen. Misschien omdat ik zelf inmiddels beter rijd maar ik vind werken in stap erg nuttig. Om in alle rust nieuwe dingen aan te kunnen leren of hulpen te bevestigen maar ook om los te werken.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:14

Dat wat jij benoemd bedoel ik ook, als je rijkunst niet goed genoeg is is het werken in stap vragen om problemen

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:17

Mee eens

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:31

In stap moet alles kloppen en je wordt in niks gered door de voorwaartse zwaai van t zweefmoment zoals bij draf en galop, er is altijd wel een voet aan de grond. Ritme houden, activiteit houden , paard recht houden of juist gebogen luistert veel nauwkeuriger

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:12

Ja inderdaad.
Overigens ben ik niet alleen stap meer gaan waarderen, maar ook het stilstaan. Bijv. rustig kunnen opstappen en écht een tijdje (ontspannen) stilstaan, vind ik heel waardevol. En bijv. in stilstand het paard doordringen van de betekenis van eenzijdige kuitdruk (wending om de voorhand). Vroeger bij mijn jonge paard en pony leerde ik toch vooral, hup, iemand vasthouden, teugels aangenomen of tegen het hek parkeren, snel erop en aandraven, alles voorwaarts. En dan ook wijken aanleren door in draf volte openen en sluiten. Op zich kan dat ook heel nuttig zijn en is het voorwaarts oplossen an sich ook goed, maar ik ben wel steeds meer het nut in gaan zien van stilstaan :D Want waarom niet even de moeite nemen om je paard bekend te maken met het opstap-proces en ontspanning vinden met een ruiter erop in stilstand? En als ik in stilstand was begonnen met wijken om de voorhand, en later in stap paar pasjes wijken, was het voor mijn pony en paard misschien veel duidelijker geweest wat ik in draf in godsnaam bedoelde. Ik ben denk ik kortom ook ontspanning in het rijden veel belangrijker gaan vinden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:34

Deel uw meningen helemaal dames Visitor en Knollentuin.

En indien men het contact met de mond in goed krijgt in stap, dan helpt dat enorm bij de twee andere gangen.
Stompzinnig een paard vooruit drijven heeft hier helemaal geen zin meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:51

Visitor schreef:
Ja inderdaad.
Overigens ben ik niet alleen stap meer gaan waarderen, maar ook het stilstaan. Bijv. rustig kunnen opstappen en écht een tijdje (ontspannen) stilstaan, vind ik heel waardevol. En bijv. in stilstand het paard doordringen van de betekenis van eenzijdige kuitdruk (wending om de voorhand). Vroeger bij mijn jonge paard en pony leerde ik toch vooral, hup, iemand vasthouden, teugels aangenomen of tegen het hek parkeren, snel erop en aandraven, alles voorwaarts. En dan ook wijken aanleren door in draf volte openen en sluiten. Op zich kan dat ook heel nuttig zijn en is het voorwaarts oplossen an sich ook goed, maar ik ben wel steeds meer het nut in gaan zien van stilstaan :D Want waarom niet even de moeite nemen om je paard bekend te maken met het opstap-proces en ontspanning vinden met een ruiter erop in stilstand? En als ik in stilstand was begonnen met wijken om de voorhand, en later in stap paar pasjes wijken, was het voor mijn pony en paard misschien veel duidelijker geweest wat ik in draf in godsnaam bedoelde. Ik ben denk ik kortom ook ontspanning in het rijden veel belangrijker gaan vinden.


stap is gewoon een heel fijne gang om paarden iets aan te leren, maar ook voor de ruiter zelf, je krijgt iets meer tijd om iets aan te geven bovendien kun je in stap heel fijn conditie opbouwen
door de rust beklijft het ook beter
halt houden/stilstaan gebruiken wij vaak om paarden te laten "kouwen" zo dat na een inspanning de nek en kaakspieren kunnen ontspannen dan kun je als ruiter ook heel mooi voelen wat er onder je gebeurd als het paard naar de ontspanning gaat
dan merk je dat ze soms iets meer op links kouwen of op rechts of gewoon rond en diep willen, dan kun je als ruiter er met de hand afblijven en werkt het paard door omdat het niet met andere dingen bezig hoeft te zijn
vooral bij jonge paarden en paarden die in revalidatie zijn heel fijn om te doen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-18 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:55

Ik denk wel dat het zowel van de kunde als de ruiter afhangt als de 'regelmatigheid' of eerder 'onverstoorbaarheid' van het paard. Er zijn paarden die hun takt verliezen van even te niezen in het zadel bij wijze van spreke en er zijn er waar je achterstevoren op kan zitten en die blijven hun takt houden. Tenminste dat is mijn ervaring.

Vaak is dit echter ook een trade-off tussen bewerkbaarheid en regelmaat... er zijn paarden die heel bewerkbaar zijn en taktzuiver, maar toch ook veel paarden die gewoon gevoelig zijn in het algemeen. Die laatste kunnen met een goede africhter heel wat bereiken, ze zijn kneedbaar.. maar ze kunnen ook goed verknald worden en dan zeker in stap. Ik denk dat dat ook vaak de keuze van de lesgevers om stap over te slaan verklaart. Ze willen niet dat hun leerling er aan gaat prutsen als ze alleen zijn, dan liever niet in stap werken. Maar dat gebruik is steeds meer ingeburgerd geraakt en de stap is zo dus wat vergeten, wat erg jammer is. Ik denk dat theoretische onderbouwing dat kan oplossen. Niet omdat mensen dan plots beter kunnen rijden, maar omdat ze dan zelf taktfouten zouden kunnen herkennen. Ikzelf vind de oplossing vaak snel gevonden als je eenmaal de fout kan herkennen. Als je bv leert zien dat je paard in een lager tempo sneller een taktfout maakt in een wending, dan verhoog je het tempo wat of je maakt de wending minder scherp. Of je voelt dat er taktfouten zijn telkens het paard tegen de hand komt in stap, dan zorg je dat hij los is in de mond voor het inzetten van een oefening. Zijn kleine stomme dingetjes die iedereen kan zien, maar niet iedereen kan uitleggen. Dat ligt mijns inzien vooral aan de instructie hoor, het is geen rocket science.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:57

Als ik zie dat men op wedstrijd voor een groot deel van de tijd niet voelt dat het paard onregelmatig loopt (niet perse kreupel maar ook niet zuiver) dan denk ik dat een theoretische uitleg niet voldoende gaat zijn.. :\

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:50

Ayasha schreef:
Als ik zie dat men op wedstrijd voor een groot deel van de tijd niet voelt dat het paard onregelmatig loopt (niet perse kreupel maar ook niet zuiver) dan denk ik dat een theoretische uitleg niet voldoende gaat zijn.. :\


Dus daarmee wil jij zeggen dat iedereen op wedstrijd theorethisch onderlegd is? Waar zou jij dan beginnen om het probleem op te lossen?

Ook de juryleden mogen van mij wat meer achtergrond krijgen hoor, begrijp me niet verkeerd. Het gaat me niet enkel om de deelnemers.

Als jij en ik het kunnen zien, moeten andere mensen het ook kunnen zien. Zo simpel is het.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:05

Ik denk ook niet dat theorie dit gaat oplossen. Het heeft toch alles met gevoel te maken.
Waar het in de meeste (zo niet alle) gevallen mis gaat is dat er teveel op de hand gereden wordt en dat zie je vooral in stap terug. In draf en galop is dat ook niet fijn, maar een stap verpest je ermee en je ziet dan fouten als telgang verschijnen.
Alles staat en valt met goede instructie en het bijbrengen van ruitergevoel aan je lesklanten.

Voor wat betreft wedstrijden en onregelmatige paarden. Natuurlijk ziet een jury wel of een paard regelmatig is of niet. Paarden die onregelmatig zijn worden helaas maar zelden uit de wedstrijd gehaald, of het moet heel erg zijn. Dat komt omdat je als je dat als jurylid moet doen, dit ook goed moet kunnen onderbouwen en een jurylid is nu eenmaal geen dierenarts. Het levert ook vaak een enorme discussie op met de ruiter/amazone in kwestie (of diens familie als het om kinderen gaat).
Daarom wordt er dan vaak voor gekozen om onderaan de streep bij gangen, takt, regelmaat en het gereden zijn laag te punten. Vaak wordt het nog wel op het protocol gezet.

Ik heb wel meegemaakt dat een jury een pony uit de wedstrijd stuurde. Hij zei; ik voel me vrij genoeg om dat te doen omdat ik ook keuringsmeester ben voor de verzekering. Maar een discussie met die ouders zeg, wil je niet weten. De pony "liep altijd al zo". Hij heeft ze laten weten dat hij de pony zo nooit meer in de ring wilde zien. :D :D