Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer je paard met pensioen?

 
Profiel   

pol013 schreef
aguamenti: Dan ga je er van uit dat het paard het niet fijn vind om te presteren.
En als je paard dat nou leuk vind? Of zich daar goed van blijft voelen. Het hem mentaal stimileert.
Dan zie ik er geen meerwaarde van in om zijn leven onnodig saai te maken. En alleen buitenritjes zijn saai ja.

Ik had namelijk ook dat plaatje voor ogen. Paard altijd hard voor mij gewerkt vanaf 3 jaar. Werd 20. Hebben ze aan huis kunnen zetten. Staan 24/7 buiten, kunnen zo het erf af het bos in. De opvolging stond klaar. Klaar voor zijn pensioen.
Maar daar denkt mijn paard dus anders over. Ten eerste is er geen sprake van aftakeling. Sterker nog, hij is nog beter geworden de afgelopen 2 jaar. Ten 2e geeft hij duidelijk aan er nog graag normaal bij te willen horen. Gaat nog net zo graag aan het werk en is bij alle weer, alle ondergronden en alle trainings intsiteiten even stabiel en goed. Wat ik ook met hem uitvreet (binnen het redelijke van zijn trainingsniveau) hij voelt zich de volgende dag kip lekker.
Dus neem ik die voor ons plezier af en toe nog mee naar een crossje of een dressuurwedstrijd. Geen pensioen tot hij daar zelf klaar voor is.


Je hebt inderdaad gelijk, dat bedoel ik inderdaad ook. Vandaar dat ik zei dat het per paard verschilt wanneer dat punt bereikt is. Zolang je aan je paard merkt dat hij er nog van geniet en het nog aankan is dat punt niet bereikt, maar zodra je merkt dat hij er niet meer zo van geniet denk ik dat je hem daarin ook in zijn waarde moet laten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-18 17:36 



 
Profiel   

Die van mij is 20 en wij zijn nog aan het trainen om binnenkort lichte tour te starten!
Hij verbetert ook nog elke keer en spieropbouw gaat echt nog rete snel.
Nu werk ik hem lang niet zoveel als mijn jongere paard, hij kent zijn werk ook al goed.
We trainen misschien 3 of 4 keer per week en de rest van de week lekker het bos in of langs het strand.
Rust roest!
Vooral goed naar je paard blijven kijken en luisteren, net als bij oude mensen is het voor allemaal zo verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-18 22:43 



 

Ken een merrie die op haar 25e nog enorm genoot van springen. Ik vind dat je gewoon goed op je paard moet letten en wanneer je merkt dat het moeilijker gaat dat je er dan even de rem opzet en het iets rustiger aandoet.
En op een gegeven moment zullen de botten etc ook niet meer geweldig zijn, hoe leuk je paardje bepaalde dingen dan ook vindt, soms zal het dan ook beter zijn om met bepaalde dingen te minderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 22:43 



 
Profiel   

Dat voel je, wanneer het goed is geweest. Daar kan je als het goed is je paard goed genoeg voor.
Helaas zelf ook meegemaakt, maar je gevoel zit naar mijn mening 9/10 keer goed, ook al verwacht je het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-18 09:36 



 
Profiel   

Ik heb 3 pensioen paarden een van 13 bijna 14 met zware longproblemen en hartritmestoornissen daar mag ik niet meer op van de dierenarts.

Mijn merrie van 20 daar durft niemand op en is al grasmaaier vanaf haar.......geen idee eigenlijk. Ze geniet op de wei en van haar knuffels is zo gezond als een vis maar kruip er niet op.

Onze pony de Welsh cob is nu 25 en is nu een maandje thuis, hij stond bij mijn nichtje waar hij nog bixie proeven liep. Ze heeft nu een fjordje dus is jeff naar ons terug gekomen, hij heeft ook artrose en heeft zijn werk wel gedaan. Hij geniet nog wel van een rondje polder aan de hand en natuurlijk van de wei.

Ze lopen in de voortuin met nog 2 paarden die wel gereden worden 24/7 buiten met schuilstal. Nee een paard met pensioen blijft ook hier heb plaats genoeg 4ha grond dus blijven ze hier tot het niet meer paardwaardig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-18 10:19 



 
Profiel   

Hmmm ik vraag mij dat ook wel af bij mijn vroegere pony (is nu van mijn beste vriendin, maar kom er nog wel)
Hij is nu 24, maar ik heb het idee dat een beetje rustig rijden hem wel soepeler en fitter houdt. Maar een keer is het klaar natuurlijk. Dus gewoon een kwestie van aanvoelen en goed naar hem kijken dus?
Belangrijkste dat hij er plezier aan heeft, maar omdat ik steeds meer zie dat hij ouder wordt houd ik mij er steeds meer mee bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 09:47 



 
Profiel   

Mijn paard is 22 en is nog fit zat , natuurlijk verwacht ik er geen topprestatie meer van maar een heerlijke buitenrit kan ze zat aan .

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 12:37 



 
Profiel   

Toevallig speelt dat nu voor mij. 15 jarige draver die altijd top heeft gelopen kreeg steeds meer vage klachten. Nadat ze ook zonder duidelijke reden in de trailer viel in overleg met de vaste osteopaat de hele bovenlijn op de foto laten zetten en echo's laten maken van o.a. de SI gewrichten. Conclusie; paard gaat per direct met pensioen vanwege artrose, spondylose en kissing spines. En dat terwijl ze tot vorig jaar gewoon heel fijn liep. De verwachting is dat ze met osphos injecties nog een jaar of 3 tot 5 comfortabel als grasmaaier door kan.

Het verschilt i.m.o. echt per paard. De één gaat vrolijk door tot ie 30 is, de ander is met 15 al klaar. Het belangrijkste is dus goed naar je paard te kijken en wellicht met hulp van een dierenarts een besluit nemen over pensioen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 12:45 



 
Profiel   

ik zou het aan je dierenarts vragen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 18:11 



 
Profiel   

Zoiets voel je. Ik rijd zo nu en dan nog op een merrie van 22, en dit gaat super. Natuurlijk niet meer zo fit als dat ze geweest is, maar naar mijn idee geniet ze nog op en top van de buitenritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-18 10:28 



 
Profiel   

Wij hebben dit jaar op 19 jarige leeftijd onze ruin met pensioen gedaan. Zijn zicht verslechterd dermate, dat in combinatie met zijn moeilijke karakter, rijden voor niemand meer een plezier is. Met heel mooi weer wil hij nog wel eens een werkje doen in de bak, maar over het algemeen is hij mooi decoratiemateriaal <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-18 10:40 



 
Profiel   

Zoals veel mensen al aangaven ligt het aan je paard. Ga op je gevoel af. Er zijn veen paarden en baasjes die nog super lang samen rijden op oudere leeftijd omdat ze er beide nog van genieten! Natuurlijk als het lichamelijk wat minder gaat is het slim om rustig aan te doen. Succes!

(Ps. Misschien even informatie vragen aan een dierenarts?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-18 11:39 



 
Profiel   

Het is net als bij mensen. Gepensioneerden kunnen nog lekker actief zijn en genieten, rekening houdend met lichamelijke ongemakjes. Paarden kunnen niet praten, maar ze kunnen wel communiceren. Kijk goed naar je paard.
Ik heb ooit eens een goede tip gekregen van de DA over mijn oude kat die vlak daarna ingeslapen moest worden. Hij zei: Als dieren achteruit gaan gaat dat vaak heel geleidelijk waardoor je het niet goed door hebt. Kijk goed en vergelijk wat je ziet met hoe het bijv. een maand, of een half jaar geleden was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 20:00 



 
Profiel   

Mijn paard is 20 en met actief pensioen. Hij is nog fit voor zijn leeftijd maar erg eenkennig en voor weinig mensen fijn te rijden. Helaas kreeg ik zelf diverse medische beperkingen waardoor ik steeds meer pijn had met rijden. De laatste jaren hebben we samen nog rustig wat gehobbeld.Vorig jaar gaf hij zelf aan dat hij het niet meer fijn vond mij op zijn rug. Toen zijn we dus gestopt. Een paar enthousiaste medestalgenoten hebben mij aangestoken om te gaan mennen. Mijn 20 jarige kanjer werd door zijn karakter niet stabiel genoeg om hem voor de wagen te zetten. Dus hij is nu met pensioen. Ik houd hem in beweging aan de longe en in de stapmolen.verder loopt hij lekker op de wei en wordt hij dagelijks gepoetst en van de nodige aandacht voorzien. Weg gaat hij niet, behalve als zijn gezondheid daar aanleiding toe geeft. Hij heeft in de afgelopen jaren zoveel voor mij gedaan. Mennen doe ik met een geleende pony. Voor ons werkt het. Mijn paard is tevreden en dat is het belangrijkste. Ik denk dat als je goed kijkt ze zelf aangeven wat ze willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 20:35 



 
Profiel   

Leeftijd maakt niet veel uit. De ene is nog fit op zijn 27e en de ander op zijn 18e niet meer. Ik zou er naar kijken of je paard het werk nog 'leuk' vind. Net zo rijd als vroeger of dat je echt merkt dat het achteruit gaat. Als ik zou merken dat mijn paard er moeite mee heeft om mij te houden, vaker struikelt of iets dergelijks zou ik er mee stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-18 16:44 



 
Profiel   

Ninaflip schreef
Leeftijd maakt niet veel uit. De ene is nog fit op zijn 27e en de ander op zijn 18e niet meer. Ik zou er naar kijken of je paard het werk nog 'leuk' vind. Net zo rijd als vroeger of dat je echt merkt dat het achteruit gaat. Als ik zou merken dat mijn paard er moeite mee heeft om mij te houden, vaker struikelt of iets dergelijks zou ik er mee stoppen.


Helemaal met jou eens. Het werkt net zo bij mensen. De een stopt bij 60, de ander heeft nog “ambities” bij 73 jr. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen