Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer je paard met pensioen?

 
Profiel   

Ik ken een paard van 37 die nog 2/3x in de week een lesje mee loopt van halfuur. Pony is nog 'kerngezond' en wordt heel chagerijnig als ze niks mag doen. Hapt naar iedereen, totdat ze weer beweging krijgt :) echter ken ik ook paard wat op 14 jaar al met volledig pensioen was.
Ik weet dat pony van 37 niet veel werk doet, maar ik zou niet zeggen dat ze al met pensioen is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-17 23:17 



 
Profiel   

Mijn verzorgpaar is 25 of 26 en heeft artrose. Ze wordt nog 1/2x, hooguit 3x per week meegenomen naar buiten, om even samen te wandelen of een kort buitenritje te maken (en soms een langere). Af en toe longeren ook wel, vinden we alleen beiden niet echt leuk.
En wat geniet ze er van, dat 1 op 1 aandacht, er weer even op uit. Het doet haar echt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-17 00:20 



 
Profiel   

Ik zou gewoon kijken naar de conditie en de fysieke toestand van het paard, want als het paard al jong artrose heeft, zou ik eerder geneigd zijn om hem vroeger met pensioen te doen, dan als het een dertig jarige is,nooit blessures, topfit en nog super energiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 22:11 



 
Profiel   

Ik zou mijn paard met pensioen doen zodra hij het werk niet meer aan kan en niet meer leuk vind. Dan lekker training afbouwen en afentoe nog lekker een ritje maken en verder hele dagen op de wei en oud worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 17:16 



 
Profiel   

En natuurlijk gewoon elke dag in de wei als het kan komen opzoeken en tegen praten. Denk dat een paard,zeker als hij/zij je kent, dat ook erg waardeert. Het welbekende "mens vs dier " gebeuren wat je vaak hoort of leest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 14:33 



 
Profiel   

Mijn fulltime verzorgpaard ging met pensioen toen de eigenaresse voor werk naar het buitenland ging en ik niet meer elke dag op kon komen draven voor de verzorging i.v.m. het hebben van een baby. Een verzorgster erbij was geen optie en paard verkopen wilde de eigenaresse niet. Ze staat nu lekker vakantie te vieren in het zuiden des lands.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 14:51 



 
Profiel   

Wat bedoel je precies met pensioen? Het beste voor mens en dier is werk aangepast een leeftijd en conditie. helemaal stilzetten is meestal niet goed tenzij er een blessure is natuurlijk.Bedoel je dat hij zijn mooie stal moet verlaten voor een goedkopere plek? Dan moet je er wel op letten of die plek lichamelijk en geestelijk wel geschikt is voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 14:52 



 
Profiel   

Waar ik reed waren er 2 die al boven de 30 waren, dierenarts zei dat 1 ervan een hart van een 4 jarige had. Ik zou eerder een paard op pensioen zetten als die echt geen conditie meer heeft door te oud zijn, mager word of niet meer geschikt is om te rijden. Sommige paarden vinden het leuk om een ritje te maken, maar wandelen kan altijd nog /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 14:55 



 
Profiel   

Mijn ouwe taart is nog zo fit als een jaarling :D Nou is 22 niet stokoud, maar ik ben het lessen en fanatiek rijden zelf beu, wat betekent dat mijn paard en ik nu alleen nog maar recreatief rondhobbelen. 3-4 Keer per week waarvan 1 of 2 keer een lange rit, een keer een rondje bak en een keertje longeren en voor haar is dat prima. Soms ook een week niet als ik het erg druk heb. Soms ook alleen wandelen aan de hand.
De rest van de tijd staat ze te slettebakken met haar mannen. Ik blij omdat ik helemaal geen zin meer heb in 'moeten' en mijn paard wordt hier overduidelijk gelukkig van. Heerlijk vind ik het, nu geniet ik echt van mijn paard. En dit mag nog wel 15 jaar duren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 15:04 



 
Profiel   

Ik denk dat het heel erg aan het paard zelf ligt, ik rij dan op een manege en sommige paarden gaan al met 20 jaar met pensioen maar we hebben ook een oudje gehad van 36 die nog dagelijks een lesje mee pakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 18:45 



 
Profiel   

Mijn ruin van 17 is 3 weken geleden echt met pensioen gegaan. Afgelopen 4 jaar nog 2x per week buitenritten gemaakt met hem, maar door artrose en z'n doorgezakte rug gaat het nu echt allemaal te moeizaam en heb ik besloten er niet meer op te stappen. Hij is echt een oude man geworden, heb hem al 13 jaar vanaf hij net 4 was geworden. Toen hij 8 was is er een aangeboren afwijking aan z'n wervelkolom/achterhand vastgesteld, waardoor hij nooit 100% sterke achterhand heeft gehad en een weke rug. Heb wel enorm veel geleerd van een paard met zo'n beperking, we zijn met wedstrijden toch nog in L gekomen en in training M-niveau.
Hij is verder nog heel vrolijk en tevreden, totdat ie pijn krijgt bij z'n dagelijkse dingen mag hij van z'n pensioen genieten. Hij staat aan huis samen met m'n 4-jarige ruin welke ik nu aan het beleren ben. Paarden kunnen hele dag naar buiten in wei of paddock, en spelen veel. Prima basis lijkt mij zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-17 11:39 



 
Profiel   

Dat verschilt zo erg per paard. Ik had een paardje van bijna 25 jaar dat nog enorm fanatiek was in haar vluchtgedrag bijvoorbeeld. Springen en alles kon prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-17 12:32 



 
Profiel   

Mijn merrie is op pensioen sinds deze zomer, ze is amper 16 jaar...
vorig jaar kon ik haar amper bijhouden bij het springen, hoe sneller het ging, hoe leuker ze het vond... maar na afgelopen winter duidelijk vast te hebben gezeten in haar rug, en behandeling van osteopaat achter de rug... werd ons langzamerhand duidelijk dat er iets niet pluis was, haar tempo was weg, ook na gewoon opbouwend werken kon ze niet meer voluit galopperen... ze slabakte, ze moest zichzelf vooruit pushen... We hebben nog enkele keren een jumping gedaan, omdat ik toen nog niet echt dacht dat er iets ernstigers aan de hand was... maar intussen zijn we het meer dan zeker... Het is genoeg geweest voor haar.. Ze struikelt enorm vaak, soms zelfs tot écht vallen toe... ze sleept met haar achterbenen, alles wat je doet in de buurt van haar achterbenen is ze niet akkoord mee, laat staan die voetjes uitkrabben...
Ik heb haar nog steeds op een weide staan, maar ik vraag me af voor hoelang nog... vroeger kwam ze me nooit vragen om een knuffel, ze liep weg, dreigde, zou me aanvallen... maar nu... ze wijkt niet van men zijde, wil alsmaar knuffelen...
Ik hoop dat ik ze nog lang mag verwennen, maar ik reken er niet op, ik bereid me elke dag voor op het ergste... ookal ziet ze er nog goed uit... Ik zie in haar ogen dat het mis is, dat er iets aan de hand is, iets dat ze me probeert te vertellen... :(


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-17 17:42 



 
Profiel   

Hallo ,
zelf heb ik een Arabier/kwpner hij is 20 jr en is nog erg fit
ik denk dat je wel aan je paard zou kunnen zien of hij/zij er klaar mee is en het niet meer aankan .
kwa leeftijd denk ik toch na de 20jr maar durf verder niet te zeggen hoe oud precies ..

mvg Noelleke

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-18 20:51 



 
Profiel   

Hangt echt af van het paar zelf vind ik! Ik heb nog L dressuur gereden met een B-pony van 23 jaar. Die was nog super fit en moest ik zelfs altijd longeren voordat ik ging rijden omdat ik er anders zo weer af lag. Maar ik heb ook op een fries gereden die op 18 jarige leeftijd gewoon oud begon te worden en niet echt meer plezier had in het rijden. Dan moet je ook gewoon de keuze nemen om het paard op pensioen te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-18 21:01 



 
Profiel   

Dat ligt er aan wat je onder een pensioen verstaat. Ik heb een pony gereden van begin twintig. Dit was zo'n drie keer in de week. De pony kon dit lichamelijk aan en had plezier in het rijden. Over een ander paard van dezelfde of een andere leeftijd kan ik niet oordelen. Ik denk dat dit per dier verschilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 21:58 



 
Profiel   

Dat is zo per paard verschillend. De mijne is 18 loopt nog als een zonnetje.
Ken een paard dat 42 geworden is en tot zijn 36e gereden werd, gewoon omdat het paard hier nog veel plezier uit haalde (ontspannen buiten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 21:59 



 
Profiel   

Verschilt zowieso paard per paard en de conditie heeft er veel mee te maken. Mijn ruin bijvoorbeeld is op zijn 12e met vervroegd pensioen gegaan wegens een aanhoudende blessure. In de toekomst sluit ik een wandelingetje op hem natuurlijk niet uit, want hij heeft erg veel plezier in het werken, maar medisch gezien is het gewoon onverantwoord hé. Verder vind ik half twintig toch een mooie leeftijd om af te bouwen op het rijden en gewoon te laten genieten van het pensioen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-18 13:34 



 
Profiel   

Afhankelijk van het paard. Sommige zijn met 16 al op, anderen kunnen met 30 nog makkeljjk rustige ritjes doen. Ik ken een paard van over de 20 (23 geloof ik) die het rijden heel leuk vind, erg voorwaarts is en zich graag uitsloofd. Als er iemand met een halster de wei in komt loopt ze er altijd op af en zodra ze naar de bak loopt trippelt ze al met de oortjes naar voren.
Ik ken ook pony’s van 16 die al heel sloom werden en duidelijk geen plezier in rijden hadden. Paard 1 kan je rustig door rijden, maar pony 2 niet, vind ik dan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 16:14 



 
Profiel   

Het oudere paard rijd overigens niet elke dag meer! En ook geen wedstrijden ofzo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 16:15 



 
Profiel   

Mijn merrie wordt volgende maand 21, we zijn nu aan het opbouwen nadat ze twee blessures heeft gehad door pech. In de periode van rust was ze super chagarijnig en werd ze heel schraal. Ze heeft artrose en een super lichte vorm van Ataxie (ik heb er twee dierenarten onafhankelijk naar laten kijken) waar iedere dag mee moet gereden worden (dierenarts advies, beide dierenartsen zeiden dus onafhankelijk van elkaar precies hetzelfde). Het is dat mijn merrie bloedfanatiek is en rijden echt geweldig vindt, anders had ik het niet gedaan. Kom net terug van stal, we gingen voor het eerst weer galopperen na de blessure, ze greep direct het bit vast, oortjes erop en in volle galop door de bak heen. }> Dit was natuurlijk niet de bedoeling, maar laat wel zien hoeveel plezier ze er nog in heeft. Voor haar is afbouwen naar 3x per week geen optie vanwege haar aandoening, dus dat zal dan buitenritjes of lichter werk afwisselen met dressuren worden. Ze oogt nog totaal niet oud, en zo gedraagd ze zich ook niet dus die hoeft nog lang niet met pensioen. Het rijden is alleen wel iets minder intensief (niet meer met regelmaat springen enzo)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-18 21:44 



 
Profiel   

Waar gaat het paard eigenlijk naartoe als hij met pensioen gaat? Toch niet het slachthuis he?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-18 09:27 



 
Profiel   

Was dit topic helemaal vergeten :o
Ga zo eens alle reacties terug lezen.

@ Snuitje26:
Mijn paard als ze met pensioen gaat?
Op dit moment is ze al vanaf afgelopen oktober op pre pensioen.. Heb er sinds vorig jaar oktober niet meer op gezeten.. alleen zo nu en dan longeren en dagelijks wandelen. Dit omdat ze dus kreupel is gaan lopen door wss artrose in 1 van haar voorbenen. Vorige maand ging het weer zo goed dat ik toch weer wilde gaan beginnen met stapritjes, maar nu zitten we met rotstraal waar ze flink last van heeft.

Als ik straks toch geen ritjes oid meer kan gaan doen met haar.. dan gaat ze lekker hier de weide op tot ze op is!
Heb ze aan huis staan.. dus zolang ze pijnvrij de weide op kan blijft ze ook bij mij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-18 18:07 



 
Profiel   

Yanaa schreef
Was dit topic helemaal vergeten :o
Ga zo eens alle reacties terug lezen.

@ Snuitje26:
Mijn paard als ze met pensioen gaat?
Op dit moment is ze al vanaf afgelopen oktober op pre pensioen.. Heb er sinds vorig jaar oktober niet meer op gezeten.. alleen zo nu en dan longeren en dagelijks wandelen. Dit omdat ze dus kreupel is gaan lopen door wss artrose in 1 van haar voorbenen. Vorige maand ging het weer zo goed dat ik toch weer wilde gaan beginnen met stapritjes, maar nu zitten we met rotstraal waar ze flink last van heeft.

Als ik straks toch geen ritjes oid meer kan gaan doen met haar.. dan gaat ze lekker hier de weide op tot ze op is!
Heb ze aan huis staan.. dus zolang ze pijnvrij de weide op kan blijft ze ook bij mij!


Gelukkig maar. [ img ] Dat doet mij goed om te horen hoor. Anders zou het echt zielig zijn vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-18 21:51 



 
Profiel   

Geen enkel paard/pony die ik heb/had gaat hier op de oude dag nog weg.. ze blijven fijn tot het einde hier! Dat is gelukkig het voorrecht dat ik heb dat ze hier aan huis staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-18 22:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen