Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 13 [ 302 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard en mobieltje

 
Profiel   

Het meenemen van een telefoon voor nood is wat anders dan tijdens een trainingsrit of buitenrit voortdurend je telefoon in de hand hebben en niet opletten op je omgeving en/of je paard.

Ik heb ook altijd mijn telefoon mee voor als er iets gebeurt en ook zodat men mij kan volgen als ik een trainingsrit maak van 20,30 of 40km..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 08:15 



 
Profiel   

Wat vind jij voortdurend AlexVB? Ik zit echt geen uur te appen op mijn paard, dan kan ik beter op de bank gaan zitten :+ Typt ook nog eens fijner zijn handschoenen.
Maar even een appje of telefoontje, zodat paardlief rustig aan een lang teugeltje in- en uit kan stappen, kan wat mij betreft prima op een super braaf paard. Dit zie je mij ook niet doen op een 3-jarige hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 11:20 



 
Profiel   

JJanss schreef
Wat vind jij voortdurend AlexVB? Ik zit echt geen uur te appen op mijn paard, dan kan ik beter op de bank gaan zitten :+ Typt ook nog eens fijner zijn handschoenen.
Maar even een appje of telefoontje, zodat paardlief rustig aan een lang teugeltje in- en uit kan stappen, kan wat mij betreft prima op een super braaf paard. Dit zie je mij ook niet doen op een 3-jarige hoor...


Ik zie genoeg dames en ook heren die met hun paard op buitenrit zijn die meer met hun gsm bezig zijn dan hun paard of te genieten van de omgeving/de rit die ze maken.

Afgelopen weekend was er bij ons een georganiseerde buitenrit van rond de 25km. 75% van de deelnemers was meer met hun gsm bezig dan met hun paard. Er zijn zelfs een paar "goede" ruiters van hun paard gestuiterd omdat deze schrok van aankomend verkeer.

Dat bedoel ik dus met voortdurend.

En af en toe een appje of foto daar gelaten. Dan nog kan er iets goed fout gaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 11:36 



 
Profiel   

Ja oke, dan begreep ik je net even verkeerd. Jouw geschetste situatie vind ik ook echt niet kunnen. Op straat breng je ook andere weggebruikers in gevaar en val je daarnaast vaak een stuk harder dan in het zand...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 11:45 



 
Profiel   

Ja ik heb áltijd mijn mobiel mee, ik film ermee op paard en ik maak foto's in het bos en op de heide als we stappen.Maar ik heb hem ook wel eens gebruikt in rengalop,dan was ik aan het filmen.Maar dan ligt het eraan welk paard ik heb,op Hafmax film ik niet en maak zelden een foto.Is gewoon te link op hem.

Eigenlijk is het verboden je mobiel te gebruiken op je paard, je valt onder Snelverkeer en snelverkeer mag geen mobiel gebruiken tijdens het rijden,dus op je paard ook niet.
Maar ik heb nog nergens gelezen dat het niet mag op je paard je mobiel gebruiken?
Staat dit wel in de Wet? of in de verkeersregels? ben ik heel benieuwd naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 11:59 



 
Profiel   

https://www.knhs.nl/buitenrijden/met-je-paard-in-het-verkeer/verkeersregels-voor-ruiters-en-menners/


Citaat
Als ruiter of menner ben je in het verkeer een bestuurder. Voor jou gelden dan dezelfde voorrangsregels als voor fietsers, bromfietsers en autobestuurders. Rechts heeft dus altijd voorrang, tenzij anders is aangegeven.



https://staticresources.rijkswaterstaat ... 1-9388.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 13:59 



 
Profiel   

Op de fiets is het gebruik van een mobiel (nog) niet verboden toch? Dus bestuurder is een te breed begrip om het zeker te weten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 14:04 



 
Profiel   

Toen ik mijn eigen pony nog had, maakte ik weleens een foto of een filmpje op buitenrit. Verder niet. Nu gebruik ik mijn mobiel alleen bij mijn verzorgpaard om de tijd te checken tijdens het longeren of losgooien. Heb daar liever een horloge voor, maar die is kapot. Een nieuwe zit nog in de planning. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 14:08 



 
Profiel   

AlexVB schreef
https://www.knhs.nl/buitenrijden/met-je-paard-in-het-verkeer/verkeersregels-voor-ruiters-en-menners/


Citaat
Als ruiter of menner ben je in het verkeer een bestuurder. Voor jou gelden dan dezelfde voorrangsregels als voor fietsers, bromfietsers en autobestuurders. Rechts heeft dus altijd voorrang, tenzij anders is aangegeven.



https://staticresources.rijkswaterstaat ... 1-9388.pdf


Er staat niks over ruiters en mobiel gebruik,of ik moet er overheen lezen?
Ik zie alleen dit staan:

Gebruik van mobiele
telecommunicatieapparatuur
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets,
snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust
met een motor bestuurt, verboden tijdens het rijden
een mobiele telefoon vast te houden.

Dat de voorrangs regels hetzelfde zijn dat weet ik wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 10:34 



 
Profiel   

Paard en mobiel gaan hier niet samen . Wel heb ik tijdens een buitenrit mijn mobiel bij om in geval van nood te kunnen bellen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-18 15:12 



 
Profiel   

Je bent als ruiter voor de wet een bestuurder, ook als je naast je paard loopt. Je mag officieel niet op voet- of fietspaden, alleen op ruiterpaden, op de weg (goed rechts aanhouden) of in de berm. Het lijkt me dan logisch dat je dan kan afleiden dat aangezien je op de weg bent ipv het fietspad, je de regels voor automobilisten/gemotoriseerde voertuigen moet aanhouden, en het gebruik van een telefoon achter het "stuur" dus verboden is. (lijkt mij überhaupt logisch dat je dat niet doet, maar even wettelijk gezien nu)
Op eigen terrein mag je uiteraard doen wat je wilt, dat geldt ook in een auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-18 13:41 



 
Profiel   

Quote: Het lijkt me dan logisch dat je dan kan afleiden dat aangezien je op de weg bent ipv het fietspad, je de regels voor automobilisten/gemotoriseerde voertuigen moet aanhouden, en het gebruik van een telefoon achter het "stuur" dus verboden is.

Dat is ook heel logisch,maar ik vraag me af, staat dit ook zo in de verkeerswet.Ze spreken n.l. over auto's, fietsers en bromfietsers/scooters.
Er word niet ruiters genoemd,zelfde als scootmobielen,die worden ook niet genoemd.
Ook al weet je zelf wel waaronder je valt,ze noemen het niet bij naam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 09:30 



 
Profiel   

Ik heb hem wel altijd op zak als ik ga rijden. Voordat ik op mm paard stap app ik mm man, met dr afspraak dat hij belt als ik na 1.5 uur niets van me heb laten horen. Dit omdat ik altijd alleen rijdt. Dan meld ik ook even of ik naar buiten ga, en welke route dan of in de bak blijf. Dus zodra ik van mm paard stap weer even een appje.

Verder niet. Hooguit even een foto of een filmpje als het goed loopt om te laten zien aan mm instructrixe of zo

Oppakken doe ik heel af en toe. Als iemand blijft bellen, dan zet ik mm paard stil en neem ik op. ( dat heeft meer met de intensieve zorg voor de kids te maken je weet nooit of er iets spoed eisends is). Mocht ik dan echt iets moeten afhandelen dan stap ik af, anders vraag ik later terug te bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 10:43 



 
Profiel   

gohya schreef
Quote: Het lijkt me dan logisch dat je dan kan afleiden dat aangezien je op de weg bent ipv het fietspad, je de regels voor automobilisten/gemotoriseerde voertuigen moet aanhouden, en het gebruik van een telefoon achter het "stuur" dus verboden is.

Dat is ook heel logisch,maar ik vraag me af, staat dit ook zo in de verkeerswet.Ze spreken n.l. over auto's, fietsers en bromfietsers/scooters.
Er word niet ruiters genoemd,zelfde als scootmobielen,die worden ook niet genoemd.
Ook al weet je zelf wel waaronder je valt,ze noemen het niet bij naam.


Het staat er inderdaad niet letterlijk in, dus je zou kunnen zeggen dat je wat wiggle room hebt. Echter, stel er gebeurt een keer wat en er kan aangetoond worden dat de ruiter met zijn telefoon bezig was, dan kan ik me zomaar voorstellen dat de ruiter een groter deel of alle aansprakelijkheid zal moeten dragen. Zal eens kijken of er jurisprudentie over te vinden is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 16:16 



 
Profiel   

Ben heel benieuwd of je er wat over kan vinden RedKiwi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-18 11:27 



 
Profiel   

De mobiele telefoon heb ik altijd bij me. Veiligheid niets meer en niets minder voor als er iets gebeurd. Echt heel zelden neem ik de telefoon op als hij overgaat, of sms ik of doe ik iets. Misschien in al die jaren 2x gedaan. Ik hou er niet van. Handjes aan het stuur is het devies.
Daarnaast vind ik het heel erg onhandig. Eén keer in Nederland had ik pech met de men wagen. De splitpen was verloren en ik moest Hercule uitspannen, nu ongeveer 18 jaar geleden. We stonden midden in het bos. Toen heb ik mijn instructeur gebeld die een nieuwe splitpen kwam brengen. Menwagen hadden we gerepareerd en paardje weer ingespannen. Wat was ik blij met het fenomeen mobiele telefoon!!

Ooit met mijn oudste paard Hercule een oortjes topic gemaakt voor Bokt [ITP] Oortjes topic in het mooie Frankrijk. Het was een heus project dat veel tijd in beslag nam maar ik wilde zo graag de prachtige omgeving van hier laten zien. Het was echt heel erg onhandig en niet fijn voor het rijden, maar Hercule was top en hielp zo heel erg goed mee. Ik kon hem als het ware op de mm stil zetten zodat ik de juiste hoek had om de foto te maken. Dit soort fratsen doe ik alleen met Hercule en zal ik nooit met mijn merrie doen die veel heter en hittepetitterig is en dat soort zaken niets vindt. Buiten dat oortjes topic geloof ik niet dat ik ooit mijn mobiele telefoon heb gebruikt en zeker niet structureel. Veiligheid voor alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-18 16:56 



 
Profiel   

Ik hoop altijd dat het paard schrikt, stap opzij doet en dan mobieltje op de grond en paard er boven op.... tijdens een voetbalwedstrijd kijk je toch ook niet op je telefoon tijdens het rennen? Vind het altijd maar gevaarlijk voor paard en ruiter....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 00:08 



 
Profiel   

Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel eens op mijn telefoon kijk tijdens het uitstappen of longeren. Vaak alleen voor de tijd of een foto, maar als ik dan een berichtje heb open ik die meestal wel. Eigenlijk kan ik dat beter niet doen en ik voel me dan ook wel schuldig tegenover mijn pony, maar ik heb niet echt het idee dat dat bij mijn pony's heel gevaarlijk is.Foto's maken tijdens een buitenrit vind ik meestal maar eng, vooral met mijn fjord die nog niet zo vaak mee op buitenrit is geweest,dus dat doe ik meestal maar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 00:49 



 
Profiel   

Justme_24 schreef
Ik hoop altijd dat het paard schrikt, stap opzij doet en dan mobieltje op de grond en paard er boven op.... tijdens een voetbalwedstrijd kijk je toch ook niet op je telefoon tijdens het rennen? Vind het altijd maar gevaarlijk voor paard en ruiter....


Niet tijdens het rennen met voetbal,maar ik ging wel geregeld naar de Dug-Out [als er een blessure behandeling was] kijken op me mobiel of er een bericht was of gebelt was.Ik wil gewoon bereikbaar zijn altijd en overal,voor het geval er iets met de paarden in de opvang zou zijn en ik erheen moet.
Dus ja,ook tijdens voetbal,maar niet onder het rennen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 10:38 



 
Profiel   

Nouja, als ik 'longeer' in de longeerbak dan zet ik er een hulpteugeltje aan en laat ik haar ook rondjes lopen. Vind aan longeren zelf echt niks aan, maar soms moet mijn paard wel een lichte training afwerken en kan ik niet rijden of heb ik geen zin. Noem het egoïstisch of niet, maar ik werk me helemaal suf zodat paardlief niks te kort komt. Gun mij (als het al 1x is) 1 keer in de week mijn rustmomentje even terwijl paard 20 minuten rondjes loopt. Ik pak lekker een krukje om op te zitten, zet een muziekje op en eens in de zoveel tijd laat ik haar harder/zachter gaan of van hand veranderen. Vind ik persoonlijk niks mis mee. Tijdens rijden (met anderen in de bak) ben ik wel minder fijn dan. Dan breng je ook anderen in gevaar.

Ik ben dan wel weer zo'n miep die niet rookt op stal omdat ik naar stal ga voor mijn paard en niet om te roken.. :+ Misschien ook wel een regel die ik mezelf heb opgelegd om meer tijd met mijn paard door te brengen in plaats van kletsen en paffen.. Haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 16:12 



 
Profiel   

Als ik in de bak rijd zit ik eingelijk best vaak op mijn telefoon. Als ik alleen ben. Met anderen, nee.

Maargoed of ik nou mijn telefoon in de hand heb en paardlief ervandoor gaat of dat ik beide teugels aan de handen heb.. Ik val toch wel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 16:15 



 
Profiel   

Als ik op buitenrit ga, neem ik mijn telefoon altijd mee. Ik gebruik hem af en toe om een foto te maken, maar verder alleen als het echt belangrijk is. Een poosje geleden deed zo een situatie zich voor, en toen ging mijn pony er vandoor terwijl ik aan het bellen was. Dat was niet zo handig :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 16:29 



 
Profiel   

Ik vind het ook een rare zaak. Alleen met buitenrit neem ik mobiel mee in een armtasje voor de veiligheid. Op mijn oude stal die het veiligheidscertificaat KNHS bezat, zag je het regelmatig in de bak. En dat waren echt niet alleen uberbrave paarden. Je brengt er ook anderen mee in gevaar als je paard aan de haal gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 16:35 



 
Profiel   

Ik zit wel eens op mijn mobiel tijdens het paardrijden. Ik kan makkelijk gefrustreerd raken tijdens het rijden en dat vind ik ook niet leuk voor mijn paard, dan kan ik even mijn hoofd leegmaken plus ik wil graag bereikbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 23:00 



 
Profiel   

Ik gebruik hem ook amper als ik op stal ben, inderdaad even lekker rust en met je paard bezig :D
Vorige keer keek ik even hoe laat het was en paardlief was meteen chagrijnig :Y)

Gebruik hem alleen soms als ik op buitenrit om een foto te maken, maar ook zelden. Voorheen keek ik vaak hoelang ik er al op zat, maar heb nu een goedkoop horloge gehaald voor bij de paarden zodat dat niet meer hoeft :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 23:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 13 [ 302 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen