Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Slome pony

 
Profiel   

Ik heb een ontzettend lieve brave welsch cob merrie van 13 jaar. Ze werkt graag en vindt bijna alles wel leuk. Alleen nu dus het probleem, ze is vaak een beetje sloom (vooral bij dressuur) weet iemand hoe ik dit kan oplossen? :) meer (haver) voeren of andere manier rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 09:35 



 
Profiel   

Een wat flegmatiek paard :)
Dit is meestal rij technisch op te lossen.
Schakelen in tempo.
Niet onbewust steeds je paard vooruit drijven, stompt je paard alleen maar af.
Balkjes draven.
Je paard goed aan het been krijgen zodat je paard ook echt reageert.
Een goed basistempo waarin je paard zelf op eigen benen kan lopen. (beetje lastig uit leggen)

Heb je ook les misschien, waar je al begeleiding hierin krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 09:59 



 
Profiel   

Barbet schreef
Een wat flegmatiek paard :)
Dit is meestal rij technisch op te lossen.
Schakelen in tempo.
Niet onbewust steeds je paard vooruit drijven, stompt je paard alleen maar af.
Balkjes draven.
Je paard goed aan het been krijgen zodat je paard ook echt reageert.
Een goed basistempo waarin je paard zelf op eigen benen kan lopen. (beetje lastig uit leggen)

Heb je ook les misschien, waar je al begeleiding hierin krijgt?


Ja ik heb les 1x in de week, en verder rijd ik ongeveer 5 x in de week met haar gevarieerd met buitenrijden springen en dressuur. Tempo wissellingen doe ik al veel met haar maar iets later gaat ze al weer slomer lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 10:11 



 
Profiel   

Herkenbaar! Ik rijd veel korte overgangen stap en draf.
Drijven, geen reactie? Benen er nog strenger aan. Bij geen reactie tikje met zweep er bij. Na een aantal keer die zweep op zijn kont beslist de mijne om toch maar sneller aan mijn been te gehoorzamen. Ook balkjes gebruiken kan helpen inderdaad. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 21:01 



 
Profiel   

Toen ik nog op een manege reed, reed ik ook wel eens op een wat langzamere pony. De tips die ik toen van mijn instructrice mee kreeg, waren het rijden van overgangen en figuren. Zo hield ik de pony scherp. Zoals mijn voorganger al noemt, gaf ik been en als dit werd genegeerd, een strengere hulp. Als dit ook geen invloed had, gaf ik meteen een zachte tik met de zweep. Ook hielp het om de lessen af te wisselen. Bij het springen werd de pony een stuk enthousiaster waardoor hij beter reageerde op mijn hulpen. De week er na dan weer een les dressuur en dat wisselde ik op deze manier af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 22:10 



 
Profiel   

Toen ik mijn paard bijna een jaar geleden kocht, was ze totaal niet aan het been. Ook met longeren kon ik schreeuwen wat ik wou maar helaas, mevrouw was liever lui dan moe.. Door heel consequent te zijn, dus door 1 keer 'vragen', tweede keer harder vragen en hierna de zweep erbij, heb ik het eruit gekregen. Ze draaft nu op twee klikjes en gallopeerd op een slurpend geluidje haha. Ook hoef ik mijn been maar aan te leggen en ze gaat al joehoeeeeeee!!

Consequent zijn dus en dan komt het helemaal goed *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 22:16 



 
Profiel   

Heel herkenbaar, maar het gaat bij mij nu steeds beter! Wat bij mij helpt is veel overgangen rijden, en dan niet alleen stap en draf maar ook verzamelen en verruimen. En wat echt heel erg hielp was toen ik de overgang van stap naar galop ging oefenen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 22:29 



 
Profiel   

Niet heel onbelangrijk: als ze wel doorloopt, dan ook even belonen ^^

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 18:27 



 
Profiel   

Twee andere invalshoeken.
1) Let op he eigen houding en zit: stil met je bovenlichaam, oren- schouders - heupen - bal vd voet op 1 lijn, je dier niet in de weg zitten. Als je afstijgt merk je op hoe actief je buikspieren nog zijn.

2) Goed de lengtebuiging op de grote volte oefenen. Niet 10x dat rondje, maar veel van hand veranderen, een halve boog (bijv. E-B of moeilijker A-X en dan efkes rechtuit) en ook opletten: bij de F en de H rechtsom: doet het dier haar neus naar buiten?
(Idem M en K linksom.) Zo ja: je binnenhnd naar voor en opzij, met een boogje in de teugel 'neem je het hoofd mee'.
Een dier dat losser is in de lengtebuiging loopt makkelijker/ minder sloom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 18:35 



 
Profiel   

Zeker overgangen rijden zoals hierboven al gezegd werd. Maar ook verzamelen en verruimen. Zorg ervoor dat je pony continu alert moet blijven en niet op automatische piloot gaat lopen.

Mijn pony springt ook ontzettend graag dus een sprong in het midden van de piste doet ook steeds wonderen. Als ze deze gewoon nog maar ziet staan, loopt ze meteen al 10 keer vlotter dan anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-18 11:19 



 
Profiel   

Goed om eens met balkjes te oefenen of in figuren. Houd haar mentaal bezig dan valt ze minder gauw terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 21:38 



 
Profiel   

Topic uit 2018...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen