Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

 
Profiel   

Hilary schreef
Kinderfietsje lenen van het buurmeisje? :D

Een met zij wieltjes :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:10 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Hilary schreef
Kinderfietsje lenen van het buurmeisje? :D

Een met zij wieltjes :D

En zelf je cap op en je bodyprotector aan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:11 



 
Profiel   

Nog een verklaring niet gehoord en dat is dat een paard links en rechts alles opnieuw moet leren. Dus dezelfde kant scheeld tijd.
Zelf leer ik leerlingen aan beide kanten op en afstappen om de paarden en tuig recht te houden.
Met zwaard en schild wil je wel links opstappen. Via rechts wel eens geprobeerd maar dan moet je been en zwaard over de rug zwaaien das lastig. En dus ja ik rij regelmatig met een zwaard. Komt nog voor. Maar hetzelfde geldt voor een pijlen die aan je riem hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:11 



 
Profiel   

Minstens.
Ook van die knie pols en elleboog bescherming :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:12 



 
Profiel   

Rossfechten schreef
Nog een verklaring niet gehoord en dat is dat een paard links en rechts alles opnieuw moet leren. Dus dezelfde kant scheeld tijd....



Ongeveer zoiets bedoel ik ook. Niet persé vanwege de tijd alswel vanwege de duidelijkheid die er vanuit gaat. Het kan heel ongelukkig uitpakken als paard en ruiter elkaar niet begrijpen. Daarom zijn zulke tradities zo nuttig.

De links en rechtsweek vind ik eerlijkgezegd wel een mooi idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:22 



 

Die links- en rechtsweek, die ga ik ook gebruiken _O-

Mijn paard maakt het overigens niks uit aan welke kant ik opstap. Ik persoonlijk ken ook geen paarden die aan de "verkeerde" kant ineens moeilijk gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:23 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Die links- en rechtsweek, die ga ik ook gebruiken _O-

Mijn paard maakt het overigens niks uit aan welke kant ik opstap. Ik persoonlijk ken ook geen paarden die aan de "verkeerde" kant ineens moeilijk gaan doen.

Sommige paarden moeten wel even wennen aan rechts als hun ruiter altijd links op en af stapt. Paard dat ik soms bij rijdt was lastig met opstappen, wegdraaien, achteruit lopen enz. Ben er toen vanaf rechts op geklommem toen ze mooi stil stond, dat zag ze niet aankomen geloof ik :') na een paar keer moest ik iets anders bedenken helaas.

Heb zelf eigenlijk vanaf jongs af aan geleerd beide kanten op te stappen. Let er dus ook nooit op, gewoon wat het beste uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 22:58 



 
Profiel   

Je moet je wel bewust zijn van het feit dat zolang niet iedere ruiter en ieder paard tweezijdig is. Er ongelukjes kunnen gebeuren...

Je zal al rechtse ruiter maar nietsvermoedend op een links paard stappen. Beest schrikt zich de blubber.

Daarom kunnen tradities handig zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 23:01 



 
Profiel   

Op rustige momenten met weinig gevaar neem ik mijn merrie wel eens langst rechts maar bij links heb ik toch het meeste controle omdat ik rechtshandig ben.
Of klinkt dat nu heel stom? :D

En opstappen lanks links, macht der gewoonte O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 23:37 



 
Profiel   

Kelly, Nee nietsvermoedend is niet zo handig. Maar in mijn geval wist ik dat ik rechts op een paard ging zitten dat links opstappen gewent is en weet ik ook wel aardig goed hoe beestje in elkaar steekt.

Ik snap wel, dat je dat soort dingen op de manege niet gaat uitproberen. En liever aan traditie vasthoudt dat paard gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 23:41 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Je moet je wel bewust zijn van het feit dat zolang niet iedere ruiter en ieder paard tweezijdig is. Er ongelukjes kunnen gebeuren...

Je zal al rechtse ruiter maar nietsvermoedend op een links paard stappen. Beest schrikt zich de blubber.

Daarom kunnen tradities handig zijn....


Op maneges nog tot daar aan toe om deze reden maar wanneer je een eigen paard hebt en die zelf naar je hand kan zetten ( letterlijk en figuurlijk ) en recht wilt gaan richten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 00:03 



 
Profiel   

Als jaren lange manegeruiter zit dat 'links' er aardig ingebakken. Met regelmatig nieuwe en jonge pony's/paarden voor de handel probeerde je toch zoveel mogelijk dezelfde routines aan te houden. Met de doorgewinterde manegepaarden konden we wel links en rechts afwisselen maar ben er nooit heel handig in geworden. Zelfs voor het opdoen van een deken loop ik naar links :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 00:11 



 
Profiel   

Arabesk schreef
het leuke is als je aan de 'verkeerde' kant opstijgt dat je 'paardenmensen' ziet hoofdschudden 'tsssss die weet niet hoe het hóórt'

_O-

Op de manege was dat voor mij de enige manier om te weten welke kant de 'goede' was...Gewoon bij een kant gaan staan en als men zich vreemd begon te gedragen wist ik dat ik fout zat. Na mijn eerste westernles werd mijn rijdier overgenomen door iemand die doodleuk aan de andere kant opsteeg en mij verbijsterd achterliet. Ik was al geen held met links en rechts maar wist 't toen even helemaal niet meer en heb een kwartier naar mijn handen staan staren omdat ik mijn kanten kwijt was. _O-
Was zo blij dat ik me daar niet meer druk over hoefde te maken. Opstijgen ging trouwens aan beide kanten gelijk even goed, nooit geen problemen mee gehad. Afstijgen deed ik dan weer wel aan één kant. Heb het wel geprobeerd, maar dat werd wel zo'n oncharmante bedoening en paard kreeg er telkens de zenuwen van omdat 't dúúrde (en klaar was klaar, zo had ie geleerd, niet dat je dan nog een half uur moet staan toekijken hoe je mens naar d'r eigen benen staat te staren, meneer sjokte er dan gewoon vandoor als ie 't zat werd :') ).
Nou heb ik al tijden niet meer gereden en toen ik nog reed waren al die paardjes gewend aan dubbelzijdig opstijgen. Mocht ik ooit nog eens per ongeluk op een paard klimmen dan zal ik daar toch om moeten denken, dat niet elk paard dat gewend is. Een eigen paard zou sowieso dubbelzijdig worden opgeleid, ik wil aan veel denken maar niet aan links of rechts, daar raak ik van in de war.

Leiden net zo. Ik pak de kant die het beste voelt op dat moment. Heb daar nog nooit een paard moeilijk over zien doen, trouwens, ook niet bij vreemde paarden. Zijn eerder de mensen die dan rare geluiden gaan maken...

Fietsen kan ik trouwens ook aan twee kanten. Dwz als ik een rugtas bij me heb. Mijn lange tas zit in de weg als ik aan één bepaalde kant wil opstijgen en dat levert dan heel bijzondere taferelen op. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 00:12 



 
Profiel   

Granoek schreef
Ik stap op aan de kant waar de meeste plaats is :+ Idem voor leiden, doe ik aan beide kanten.
Paard maakt het weinig uit dus mij ook niet haha


Hoe rprecies zo ja :+.
Of aan welke kant bij de poetsplaats het krukje al staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:07 



 
Profiel   

Vroeger wisselde ik het ook altijd af. Tot ik er 1 kreeg met enorme singel en zadeldwang. Dat duurde 4 jaar voor links opstappen vertrouwd genoeg was, dat ik de rechterkant wel voor gezien hield.
Momenteel weer een paard gekocht met een opstapprobleem. Ik ben blij dat links opstappen vertrouwd genoeg voor hem is en dat nu probleemloos gaat. Kans dat ik Mn nek breek bij rechtsopstappen is erg aanwezig dus geloof ik t wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:15 



 
Profiel   

Nimber schreef
Vroeger wisselde ik het ook altijd af. Tot ik er 1 kreeg met enorme singel en zadeldwang. Dat duurde 4 jaar voor links opstappen vertrouwd genoeg was, dat ik de rechterkant wel voor gezien hield.
Momenteel weer een paard gekocht met een opstapprobleem. Ik ben blij dat links opstappen vertrouwd genoeg voor hem is en dat nu probleemloos gaat. Kans dat ik Mn nek breek bij rechtsopstappen is erg aanwezig dus geloof ik t wel.


Soms juist door het anders te doen komen ze over zo’n drempel en angst heen omdat het nieuw is en dus opnieuw aangeleerd kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:17 



 
Profiel   

suikermeisje schreef
Nimber schreef
Vroeger wisselde ik het ook altijd af. Tot ik er 1 kreeg met enorme singel en zadeldwang. Dat duurde 4 jaar voor links opstappen vertrouwd genoeg was, dat ik de rechterkant wel voor gezien hield.
Momenteel weer een paard gekocht met een opstapprobleem. Ik ben blij dat links opstappen vertrouwd genoeg voor hem is en dat nu probleemloos gaat. Kans dat ik Mn nek breek bij rechtsopstappen is erg aanwezig dus geloof ik t wel.


Soms juist door het anders te doen komen ze over zo’n drempel en angst heen omdat het nieuw is en dus opnieuw aangeleerd kan worden.


Je bent welkom, op eigen risico. Na ruim 20 jaar probleempaarden opknappen ga ik op deze niet rechts opstappen. Maar van mij mag je t proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:47 



 
Profiel   

Nimber; nee bedankt. Genoeg andermans ellende opgelost en daar klaar mee.

Je kunt beginnen zoals je met een jong paard begint. Rechts hangen, rechts krukje ernaast en aan laten wennen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:18 



 
Profiel   

Hmm leiden doe ik wel links (dus dat ik links van hem loop) maar dat komt omdat mijn linkerschouder uit de kom is geweest en ik di dus geen "gevaar" wil laten lopen door bijv schrikreactie. Al moet ik zeggen dat paard ook prima aan die kant kan lopen hoor. Dus met mijn eigen paard wissel ik dat wel af, maar met vreemde paarden zeg maar niet,

Dat opstappen is wel een dingetje ja. Nu moet ik zeggen dat ik het zadelen ook wel vanaf rechts doe, omdat vanaf links paard soms nog steeds na 9 jaar de negatieve associatie met vorig zadel v vorige eigenaar heeft. En dan vaak zich in stal omdraait en vanaf rechts is het geen probleem. Ga t op mijn lijstje zetten om eens te kijken hoe het voor paard en mijzelf is om vanaf de andere kant op te stijgen. en zal t dochter ook eens voorstellen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:23 



 

Alles links is logisch.

Paardrijden komt vanuit de cavalerie. Je stijgt links op omdat het zwaard ook links hangt en met de rechterhand word gehanteerd. Wanneer je rechts op zou stappen dan zou je het zwaard over het paard moeten zwaaien en dat is niet handig.
En omdat je links op stapt, loop je links en doe je verder alles links. Zo heb ik het geleerd.

Maar wbt de huidige tijd, kwestie van doen wat je zelf fijn vind/denkt dat goed is.

Edit:
Nog even een toevoeging, in de middeleeuwen werd er ook links gereden in de meeste landen (dat had er ook mee te maken dat zwaarden rechts gehanteerd worden) . Pas na de franse revolutie werd er rechts gereden.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:47 



 
Profiel   

suikermeisje schreef
Nimber; nee bedankt. Genoeg andermans ellende opgelost en daar klaar mee.

Je kunt beginnen zoals je met een jong paard begint. Rechts hangen, rechts krukje ernaast en aan laten wennen etc.


Daar ben ik het helemaal mee eens.
Er zijn altijd meldingen van individuele gevallen waarom het bij hun paard of in hun situatie niet kan.
Het kan uiteraard bij ieder paard maar niet bij ieder management ( typisch een mensen issue )
En idd, bij “probleempaarden” is er vaak juist in de basis al iets fout gegaan dus moet je altijd terug gaan naar de basis.
En als geld en daardoor tijd om de hoek komt kijken bij het (her)trainen van paarden......

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:55 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Alles links is logisch.

Paardrijden komt vanuit de cavalerie. Je stijgt links op omdat het zwaard ook links hangt en met de rechterhand word gehanteerd. Wanneer je rechts op zou stappen dan zou je het zwaard over het paard moeten zwaaien en dat is niet handig.
En omdat je links op stapt, loop je links en doe je verder alles links. Zo heb ik het geleerd.

Maar wbt de huidige tijd, kwestie van doen wat je zelf fijn vind/denkt dat goed is.



Er waren vroeger Chinese krijgers/strijders die waren heel sluw en probeerden altijd een voorsprong te hebben op hun tegenstander.
Ze hadden geen harnassen en waren daardoor zeer snel en wendbaar.
Ze trainden om langs beide kanten snel en soepel op te stijgen zodat ze na een val snel weer te paard konden.
Ze overtroefden hiermee hun tegenstander ondanks dat ze minder middelen hadden zoals voor die tijd moderne wapens en harnassen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 12:03 



 
Profiel   

De oorsprong komt idd van de tijd dat men nog zwaarden droeg.
Een deel is het gemakkelijk. Wanneer je andermans paard over neemt kan dat zonder al te veel uitleg wanneer iedereen in de basis hetzelfde doet. Jij stelt je geen vragen, dier stelt zich geen vragen want die wordt niet anders gehandeld dan anders. :)
Bij een deel is het ook zo dat ze zelfs niet de coördinatie hebben om langs rechts op te stappen. :P Je moet voor de lol maar eens een tiental ruiters er uit pikken en ze aan de rechterkant laten opstappen. (wel zorgen voor geroutineerde dieren want ik ga je nu al zeggen dat dat bij een deel niet zo simpel gaat zijn als je zou verwachten. :)) )
En ik denk dat linksom handelen inderdaad ook vaak een gewoonte is omdat procentueel de meeste mensen rechtshandig zijn... Je leidt ze dus met je meest handige kant. :)


Bij sommige paarden helpt die routine ook. :) Ik heb er nu twee staan waarbij ik langs alle kanten kan leiden, ook de jongste die pas bezig is met alles doet niet zo moeilijk over welke kant je haar pakt (want ik probeer dat eigenlijk van begin af aan er in te krijgen, het veulen ook met oog op leren longeren omdat paarden die alleen linksom geleid zijn vaak ook moeilijker rechtsom aan de longe gaan.) maar één van de drie heeft echt die vaste routine nodig. :) Het kán anders, maar hij is veel meer op zijn gemak wanneer alles gewoon hetzelfde gedaan wordt. Als hij in een vreemde omgeving komt geeft hem dat rust op één of andere manier. :)

Ik probeer dus thuis waar ze rust hebben zoveel mogelijk dubbelzijdig op te leiden maar die ene heeft op wedstrijd zijn vaste "routines". En daar wijken we niet van af. :) Ik zadel hem (dat is één van zijn eisen :(:) ) en doe dat op de manier die hij gewoon is. De rest doet andere taken (geeft de spullen aan, houdt hem vast indien nodig, veelal niet maar better safe than sorry.) en als ie gezadeld is gaan ze met hem stappen en zorg ik dat ik snel klaar ben om er op te gaan want omdat ik zijn hoofdverzorger ben en hij vrij afgelegen staat is hij heel erg op mij gericht met gevolg dat hij dus in onzekere situaties toch liefst mij in de buurt heeft. :') (Overigens is dit wel een paard dat aangekocht is met een handleiding die verloren gegaan was. :P Normaal trut ik niet zoveel met de paarden. Hij is een uitzondering. _O- )

Maar soms kan het dus ook een "hulp" zijn om een paard "rust" te geven in een onzekere situatie. Het onbekende koppelen aan iets dat hij kent/gewoon is.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-02-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 12:05 



 

Festeropre schreef
Anoniem schreef
Alles links is logisch.

Paardrijden komt vanuit de cavalerie. Je stijgt links op omdat het zwaard ook links hangt en met de rechterhand word gehanteerd. Wanneer je rechts op zou stappen dan zou je het zwaard over het paard moeten zwaaien en dat is niet handig.
En omdat je links op stapt, loop je links en doe je verder alles links. Zo heb ik het geleerd.

Maar wbt de huidige tijd, kwestie van doen wat je zelf fijn vind/denkt dat goed is.



Er waren vroeger Chinese krijgers/strijders die waren heel sluw en probeerden altijd een voorsprong te hebben op hun tegenstander.
Ze hadden geen harnassen en waren daardoor zeer snel en wendbaar.
Ze trainden om langs beide kanten snel en soepel op te stijgen zodat ze na een val snel weer te paard konden.
Ze overtroefden hiermee hun tegenstander ondanks dat ze minder middelen hadden zoals voor die tijd moderne wapens en harnassen


Dat zal best zo zijn, ik vertel je alleen maar waarom we alles links doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 12:06 



 
Profiel   

Het is ook vooral erg handig als iedereen alles links doet. Dan ontstaat er geen verwarring tussen paard en ruiter bij het opstappen. Het voorkomt vooral hele gevaarlijke situaties.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 12:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen