Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

 
Profiel   

Dat zal best Babootje, maar ik noem het zo om dat meer dan 95% van de mensen niet correct rijdt in mijn ogen. Dat vind ik ontzettend jammer. Met een lantaarntje is het zoeken naar die ruiters die wel nog het correct rijden laten zien.
Dus blijkbaar, zo is dan mijn conclusie, is er iets mis gegaan met het tegenwoordig overbrengen van de moderne inzichten zoals de Heer Kandov. het noemt.
Vandaar dat ik het allemaal over een kam scheer en alles wat ik niet vind deugen is voor mij de moderne rijderij 95%. Alles wat wel deugt is correct in mijn ogen, onafhankelijk vanuit welke achtergrond/ methodiek men rijdt. Dat zal me dan een worst zijn. Dus als mensen de termen hanteren correct en niet correct vind ik het ook goed. Ik noem het correct en modern (→niet correct). Ik weet dat ik daarmee heel scherp formuleer, maar dat doe ik om niet de schijn te wekken dat al die voortschrijdende inzichten zoveel gebracht hebben als het gaat om correct rijden. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting en uitleg van het woord correct versus modern.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 15:12 



 
Profiel   

Ik ben het er echt niet mee eens dat 95% van de ruiters “zo” rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 15:23 



 
Profiel   

Dat weet ik Babootje dat we daarin van mening verschillen. Meer ga ik er niet meer over schrijven omdat we dan teveel off topic gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 15:25 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Dat weet ik Babootje dat we daarin van mening verschillen. Meer ga ik er niet meer over schrijven omdat we dan teveel off topic gaan.


Ik zou graag zien dat je zon bewering onderbouwt, maar dat zie ik dus niet. Het is natuurlijk nogal een bewering dat jij onder de 5 % valt van de correct rijdende ruiters/amazones.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 15:54 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Dat zal best Babootje, maar ik noem het zo om dat meer dan 95% van de mensen niet correct rijdt in mijn ogen. Dat vind ik ontzettend jammer. Met een lantaarntje is het zoeken naar die ruiters die wel nog het correct rijden laten zien.
Dus blijkbaar, zo is dan mijn conclusie, is er iets mis gegaan met het tegenwoordig overbrengen van de moderne inzichten zoals de Heer Kandov. het noemt.
Vandaar dat ik het allemaal over een kam scheer en alles wat ik niet vind deugen is voor mij de moderne rijderij 95%. Alles wat wel deugt is correct in mijn ogen, onafhankelijk vanuit welke achtergrond/ methodiek men rijdt. Dat zal me dan een worst zijn. Dus als mensen de termen hanteren correct en niet correct vind ik het ook goed. Ik noem het correct en modern (→niet correct). Ik weet dat ik daarmee heel scherp formuleer, maar dat doe ik om niet de schijn te wekken dat al die voortschrijdende inzichten zoveel gebracht hebben als het gaat om correct rijden. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting en uitleg van het woord correct versus modern.


Indien u het zo scherp formuleert, mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat u dus van uzelf vind dat u wel goed rijdt. Dus 95% rijdt slecht, maar u, U rijdt uiteraard goed. u behoord tot de betere 5 %. Ik weet niet of u hierbij iets opvalt, maar mij wel. Het is veelzeggend, mevr, P.

U verdraait opzettelijk mijn woorden, mevr.P. Ik stel dat er een hele boel ruiters zijn die moderne inzichten incorporeren in hun rijkunst, zoals ik. Wilt u beweren dat ik aan "geen gelul, trek hem in de krul " doe, of ander dier-onvriendelijk rijden, alleen omdat ik rekening hou met moderne inzichten? Buiten dat u zich er onsterfelijk belachelijk mee zou maken, immers u hebt mij nooit lang genoeg zien rijden om daarover een mening te kunnen hebben, maar u zou impliciet ook beweren dat de rijkunstige ontwikkelijk op een bepaald moment in de geschiedenis gestopt is. En wanneer zou dat dan wel gebeurd zijn? Ten tijde van de kunstrijders van het Oost Romeinse Rijk, Of was het ten tijde van Pignatelli, of Pluvinel, of de la Guèrinaire, of nee,.....Cazeaux de Nestier, Comte DÁure? gen L'Hotte of Steinbrecht? Moet ik verdergaan?
Ik heb ook nergens beweert dat elk hedendaags [nieuw] inzicht juist is !!! Net zo min als dat alle 'waarheden' uit het verleden correct zijn.


Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 26-03-18 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 15:55 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
Indien u het zo scherp formuleert, mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat u dus van uzelf vind dat u wel goed rijdt. Dus 95% rijdt slecht, maar u, U rijdt uiteraard goed.


Nee K. dat is een conclusie die u trekt en die ik niet deel. Was het maar waar dat ik goed rijd. Wel deed paardje en ik, het vóór en na, al stukken beter.
We waren op weg.

Helaas waren want paardje heeft een enorme sjute gemaakt op de wei en met enorm goed team osteopaat hier lijkt het zo te zijn, dat we voorzichtig vooruitgang boeken en aan de hand weer aan het revalideren zijn. Maar echt voluit rijden zal er nooit meer bij zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 16:05 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Kadankovitch schreef
Indien u het zo scherp formuleert, mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat u dus van uzelf vind dat u wel goed rijdt. Dus 95% rijdt slecht, maar u, U rijdt uiteraard goed.


Nee K. dat is een conclusie die u trekt en die ik niet deel. Was het maar waar dat ik goed rijd. Wel deed paardje en ik, het vóór en na, al stukken beter.
We waren op weg.

Helaas waren want paardje heeft een enorme sjute gemaakt op de wei en met enorm goed team osteopaat hier lijkt het zo te zijn, dat we voorzichtig vooruitgang boeken en aan de hand weer aan het revalideren zijn. Maar echt voluit rijden zal er nooit meer bij zijn.

Maar u stelt het wel zo, mevr.P en ik ben niet de enige die dat zo opvat, zie de vraag van mevr.Babootje hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 16:08 



 
Profiel   

Zeer kritisch ben ik in de beoordeling van mezelf. Kritisch in het kijken naar anderen. Wel durf ik te zien waar het niet goed gaat reden dat het roer totaal omgegooid is. We waren onderweg, niets meer en niet minder en we deden stinkend ons best. Maar goed was het bij lange na niet.Helaas. ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 16:24 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
Indien u het zo scherp formuleert, mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat u dus van uzelf vind dat u wel goed rijdt. Dus 95% rijdt slecht, maar u, U rijdt uiteraard goed. u behoord tot de betere 5 %. Ik weet niet of u hierbij iets opvalt, maar mij wel. Het is veelzeggend, mevr, P.

Ik denk dat mevr. P :+ een bepaald ideaalbeeld voor ogen heeft hoe het zou moeten zijn, en dat 95% van de combinaties niet in die richting gaat. Mevr. P zegt nergens dat zijzelf de perfectie is. Maar voor het ideaalbeeld mag je de lat toch hoog leggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 16:47 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Kadankovitch schreef
Indien u het zo scherp formuleert, mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat u dus van uzelf vind dat u wel goed rijdt. Dus 95% rijdt slecht, maar u, U rijdt uiteraard goed. u behoord tot de betere 5 %. Ik weet niet of u hierbij iets opvalt, maar mij wel. Het is veelzeggend, mevr, P.

Ik denk dat mevr. P :+ een bepaald ideaalbeeld voor ogen heeft hoe het zou moeten zijn, en dat 95% van de combinaties niet in die richting gaat. Mevr. P zegt nergens dat zijzelf de perfectie is. Maar voor het ideaalbeeld mag je de lat toch hoog leggen?

Natuurlijk mag men de lat hoog leggen bij een ideaalbeeld, daar hebt u helemaal gelijk in. Maar "gekkenhuizen zijn gevuld met mensen die denken dat zij Napoleon zijn." zeg ik altijd. Als mevr.P zelf beweert dat haar eigen rijkunstige prestaties "bij lange na niet" goed was, hoe wilt zij dan weten dat zij op de goede weg zit? Ik beweer niet dat zij fout bezig is, maar ik stoor mij eraan dat zijzelf een ieder die probeert te leren van moderne inzichten over een kam scheert met ruiters die dieronvriendelijk rijden, en daarmee mag ik mij persoonlijk aangesproken voelen. Ik ben een eclectisch ruiter die rekening houdt met nieuwe inzichten. Waarbij ik moet aantekenen, om aan te tonen hoe onjuist mevr. P. definieert, dat de rolkür al werd beschreven in de 'eerste methode' van Baucher en de methode van Plinzner, beide in de 19de eeuw uitgevonden en toegepast. En zij zou ook mogen kijken naar het werk van William Cavendish duc of Newcastle, de prenten die zijn werk illustreren spreken boekdelen. En dat gaat alleen maar over één manier van 'slecht rijden' namelijk de rolkür: Slecht rijden is van alle tijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 17:17 



 
Profiel   

Interessant topic.
Volgensmij verschilt het per paard in hoeverre je ze vooruit moet rijden of in een rustig tempo.
Ik rij een springpony, in de dressuurtraining laat ik die over het algemeen rustig galopperen in een laag tempo. Echter is ze hierbij wel actief en heeft ze de achterhand er goed onder.

En andere pony moet nog leren op haar eigen benen te lopen. Als ik die teveel terug rij in tempo valt ze uit elkaar, gaat slingeren en wiebelt alle kanten op. Die mag dus iets meer naar voren om meer te galopperen. Daarbij doen we wel veel oefeningen om die achterhand sterker te krijgen.

Ik geloof niet dat er 1 regel is. Het verschilt per paard en per ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 17:23 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik geloof niet dat er 1 regel is. Het verschilt per paard en per ruiter.


Mee eens. En een goede instucteur zal zijn methode aanpassen per paard én uitleggen waarom je met dat paard best die methode volgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 17:32 



 
Profiel   

“Voorwaarts” heeft weinig met tempo te maken.
Een stilstaand paard kan voorwaarts zijn.
Een galopperend paard kan lui/langzaam/ niet aan het been zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 17:33 



 
Profiel   

Mijnheer K. u haalt erveel bij waar ik het helemaal niet over heb. Zucht.....Ik ben zo kritisch omdat ik heel veel ruiters zie o.a. hier op Bokt die het in zich hebben om zeer goed te leren rijden. Je ziet het talent. Helaas is duidelijk dat ze van voor naar achteren rijden en het dus niet goed is en ook niet meer goed komt. De methode van rijden is zelfs heel erg fout.

Ik kan mijn mond houden (doe ik ook meestal) en die mensen net zoals ik op hun neus laten vallen en er achter laten komen als ze 50 jaar zijn dat het getoonde voortkomt uit een aangeleerde foute manier van rijden. Ook dan kunnen zij het roer omgooien maar hebben veel kostbare jaren verspilt en het is erg moeilijk om te veranderen dan. Dus ik hoop dat ze o.a. door mijn opmerkingen eerlijk durven te gaan kijken hoe ze nu werkelijk rijden. Wie weet is er een enkeling die ook het roer om gaat gooien en uit gaat komen bij goede instructrice/ instructeur, ze zijn vaak zo jong en talentvol. Wellicht komen ze uit bij u....

Ook al rijd ik zelf niet goed, ik heb zoveel geleerd in die paar jaar na het roer omgooien van bepaalde instructeurs/ instructrices. Dat gun ik iedereen. Zoveel filmpjes gezien van correct gaande paarden opgezocht door die instructeurs. Hele middagen gekeken naar filmmateriaal en samen ontleden wat gaat er fout en wat gaat er goed. Dus ook al rijd ik niet goed, ik heb wel leren onderscheiden fout en goed door correct gereden paarden te bekijken op allerlei niveaus vanuit allerlei methodieken.

Al jaren reageer ik niet meer in topics waar rijkunsten getoond worden. Mensen worden daar niet gelukkig van, zo blijkt ook nu door uw posts.
Maar ik blijf bij mijn mening dat heel veel tegenwoordig niet klopt en zelfs slecht is voor de gezondheid van de paarden :(:) .

Over U heb ik het helemaal niet gehad. Ik heb u nooit zien rijden, ik ken u niet eens. Dus waarom voelt u zich zo persoonlijk aangesproken? Waarom haalt u de rollkür erbij? Daar heb ik het helemaal niet over.

Ik heb TS laten weten dat ik denk dat zij wel eens tot die mensen zou kunnen behoren die wel goed les krijgt. Daar wil ik het verder bij laten.

Want dit gaat veel en veel te ver off topic. Ik wens jullie verder een fijne discussie :evaw:


Sclimpre schreef
Kadankovitch schreef
Indien u het zo scherp formuleert, mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat u dus van uzelf vind dat u wel goed rijdt. Dus 95% rijdt slecht, maar u, U rijdt uiteraard goed. u behoord tot de betere 5 %. Ik weet niet of u hierbij iets opvalt, maar mij wel. Het is veelzeggend, mevr, P.

Ik denk dat mevr. P :+ een bepaald ideaalbeeld voor ogen heeft hoe het zou moeten zijn, en dat 95% van de combinaties niet in die richting gaat. Mevr. P zegt nergens dat zijzelf de perfectie is. Maar voor het ideaalbeeld mag je de lat toch hoog leggen?

Tout a fait Sclimpre (inderdaad Sclimpre).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 17:55 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
Natuurlijk mag men de lat hoog leggen bij een ideaalbeeld, daar hebt u helemaal gelijk in. Maar "gekkenhuizen zijn gevuld met mensen die denken dat zij Napoleon zijn." zeg ik altijd. Als mevr.P zelf beweert dat haar eigen rijkunstige prestaties "bij lange na niet" goed was, hoe wilt zij dan weten dat zij op de goede weg zit? Ik beweer niet dat zij fout bezig is, maar ik stoor mij eraan dat zijzelf een ieder die probeert te leren van moderne inzichten over een kam scheert met ruiters die dieronvriendelijk rijden, en daarmee mag ik mij persoonlijk aangesproken voelen. Ik ben een eclectisch ruiter die rekening houdt met nieuwe inzichten. Waarbij ik moet aantekenen, om aan te tonen hoe onjuist mevr. P. definieert, dat de rolkür al werd beschreven in de 'eerste methode' van Baucher en de methode van Plinzner, beide in de 19de eeuw uitgevonden en toegepast. En zij zou ook mogen kijken naar het werk van William Cavendish duc of Newcastle, de prenten die zijn werk illustreren spreken boekdelen. En dat gaat alleen maar over één manier van 'slecht rijden' namelijk de rolkür: Slecht rijden is van alle tijden.


He, he. 1-tje die snapt wat ik bedoel.

Kijk Pien, je beoordeelt op basis van jouw eigen referentiekader wat jij als ideaalbeeld hebt en noemt alles wat jij niet correct "moderne rijderij" Maar als ik dan doorvraag, dan heb je het over "in de krul" trekken en dat heeft helemaal niets met moderne dressuur te maken. Dan kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is dat jouw referentiekader te smal is. En dat je helaas blijkbaar gewoon slechte instructie hebt gehad in het verleden.
Dat je dan het roer omgooit en het licht ziet is natuurlijk mooi, maar je conclusie dat 95% van de ruiters zn paard van voren naar achteren rijdt is niet onderbouwd en imo ook echt niet waar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 18:32 



 
Profiel   

Vermoedelijk zit er in Oostenrijk ook een flinke Branderup invloed. Dat is van voor naar achter rijden met de rem erop :o

Bekijk het gewoon per paard, dat lijkt me zinvoller.
Ik heb er nu een die echt even op tempo gereden moet worden om de „ja-maar“ gedachtes los te kunnen laten en tot ontspanning te komen. Een meer barock ras zal het doorgaans beter doen op een rustiger tempo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 18:42 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Vermoedelijk zit er in Oostenrijk ook een flinke Branderup invloed. Dat is van voor naar achter rijden met de rem erop :o

Bekijk het gewoon per paard, dat lijkt me zinvoller.
Ik heb er nu een die echt even op tempo gereden moet worden om de „ja-maar“ gedachtes los te kunnen laten en tot ontspanning te komen. Een meer barock ras zal het doorgaans beter doen op een rustiger tempo.

Ik weet niet hoe er in Oostenrijk gereden wordt, maar de intentie van uw opmerking begrijp ik.

Inderdaad, ook ik denk dat de meeste barokke paarden niet gebaat zijn bij een hoog tempo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 18:53 



 
Profiel   

rien10 schreef
“Voorwaarts” heeft weinig met tempo te maken.
Een stilstaand paard kan voorwaarts zijn.
Een galopperend paard kan lui/langzaam/ niet aan het been zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Voorwaarts wordt vaak verward met loperig, maar is iets totaal anders. Een paard kan enorm loperig zijn maar totaal niet aan het been en totaal niet voorwaarts.

Om even terug te komen op de openingspost van TS. Als het eruit ziet als sukkelen, dan is een paard zeker niet voorwaarts. Een voorwaarts paard ziet er ook in een heel laag tempo niet uit als sukkelen, ziet er altijd energiek en actief uit. Sukkelen is per definitie slecht gereden, dan heb je helemaal niets, gebruikt een paard op geen enkele manier zijn lijf. Ga je zo'n paard proberen nageeflijk te rijden, dan rijdt je van voor naar achter, resultaat meestal een valse knik en een paard dat in 2 delen loopt.

Ik zie voorwaarts meer als een "staat" waarin een paard verkeerd tijdens het rijden, ongeacht de gang. Een voorwaarts paard is altijd bereid om op de beenhulp actief te reageren. Bij een voorwaarts paard blijft de impuls in het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 19:16 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Mijnheer K. u haalt erveel bij waar ik het helemaal niet over heb. Zucht.....Ik ben zo kritisch omdat ik heel veel ruiters zie o.a. hier op Bokt die het in zich hebben om zeer goed te leren rijden. Je ziet het talent. Helaas is duidelijk dat ze van voor naar achteren rijden en het dus niet goed is en ook niet meer goed komt. De methode van rijden is zelfs heel erg fout.
U kunt zuchten zo veel u wilt, dat neemt niet weg dat u iets beweert dat impliciet wel degelijk consequenties heeft, of u dat nu graag hoort of niet. Als u een groep ruiters over een kam scheert, wat u zelf toe geeft, dan moet u ook op de retorische blaren kunnen zitten.



pien_2010 schreef
Al jaren reageer ik niet meer in topics waar rijkunsten getoond worden. Mensen worden daar niet gelukkig van, zo blijkt ook nu door uw posts.

Over U heb ik het helemaal niet gehad. Ik heb u nooit zien rijden, ik ken u niet eens. Dus waarom voelt u zich zo persoonlijk aangesproken? Waarom haalt u de rollkür erbij? Daar heb ik het helemaal niet over.

Nou dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? U geeft zelf toe dat u mensen over een kam scheert. Dat automatisch in dat u de goede en de slechte op een hoop gooit. Zo zet u ruiters die rijden volgens moderne inzichten op één lijn met slechte ruiters, en zo gooit u mij ook op die hoop, want ik ben zeker een ruiter die moderne inzichten verwerk in mijn rijden. En misschien is alle "in de krul rijden" geen 'Rollkür', maar 'Rollkür' is zeker een vorm van in de krul rijden. In die zin hebt u het er wel over gehad. En in die zin voel ik mijzelf wel degelijk persoonlijk geschoffeerd door u [net ze goed als dat u in staat acht mijn naam normaal te spellen, maar dat weigert te doen]. Daar doet een later geschreven verkapt compliment niets meer aan af.
Wat uw 'schrijven' betreft denk ik dat een latijns advies van toepassing is ; "Quiquid agis prudenter agas et resp[ice finem" vrij vertaald; "wat je ook doet, doe het zorgvuldig/verstandig en bedenk het einde"

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 19:34 



 
Profiel   

oji schreef
Voorwaarts wordt vaak verward met loperig, maar is iets totaal anders. Een paard kan enorm loperig zijn maar totaal niet aan het been en totaal niet voorwaarts.

Om even terug te komen op de openingspost van TS. Als het eruit ziet als sukkelen, dan is een paard zeker niet voorwaarts. Een voorwaarts paard ziet er ook in een heel laag tempo niet uit als sukkelen, ziet er altijd energiek en actief uit. Sukkelen is per definitie slecht gereden, dan heb je helemaal niets, gebruikt een paard op geen enkele manier zijn lijf. Ga je zo'n paard proberen nageeflijk te rijden, dan rijdt je van voor naar achter, resultaat meestal een valse knik en een paard dat in 2 delen loopt.

Ik zie voorwaarts meer als een "staat" waarin een paard verkeerd tijdens het rijden, ongeacht de gang. Een voorwaarts paard is altijd bereid om op de beenhulp actief te reageren. Bij een voorwaarts paard blijft de impuls in het paard.

De eerste alinea onderschreef ik zonder voorbehoud. Maar bij de tweede maakt u het mij weer moeilijk :D Natuurlijk moet ik ook aannemen dat als alle paarden van die stal "sukkelen" dan vermoed ik ook dat er iets grondig fout zit. Daar wil ik geen twijfel over laten bestaan. Echter u gaat zover als te stellen dat het per definitie fout is indien men een paard laat sukkelen, en juist dat bestrijd ik met kracht ! Er zijn zeker heel goede en rijkunstig verantwoorde redenen om een paard te laten sukkelen. Onder anderen in de situatie waar een dier dusdanige gecorrigeerd moet worden omdat het drijven altijd heeft geassocieerd met verzet. Of bij een bepaalde beweging waar een dier duidelijk moeite heeft de coördinatie goed op een rij te krijgen, zoals bij het aanleren van zijgangen.
En dan zijn er nog die gevallen waar het pedagogisch van waarde is omdat een ruiter dan een bewegingsafloop van een paard leert voelen en zodoende leert beter daarin mee te zitten of zijn/haar handelen daarop aan te passen.

In dergelijke situaties neemt ik desnoods bijvoorbeeld het tijdelijk in twee stukken lopen van het rijdier voor lief. En dit zijn geen uitzonderlijke situaties, maar komt in een rijkunstig verantwoorde praktijk vaker voor. Sterker nog het is een onlosmakelijk onderdeel van de rijkunst, zij het misschien dat het een beetje in vergetelheid is geraakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-18 19:56 



 
Profiel   

rien10 schreef
“Voorwaarts” heeft weinig met tempo te maken.
Een stilstaand paard kan voorwaarts zijn.
Een galopperend paard kan lui/langzaam/ niet aan het been zijn.



Voorwaarts heeft wel van alles te maken met impuls.

Impuls is de drang van het paard om naar voren te gaan, opgewekt en onder controle van de ruiter.

Dat kan heel langzaam zijn in tempo, maar ook vlug en vlot. Ligt er maar net aan wat de ruiter vraagt.
Ik vraag ook wel eens een heel langzaam tempo, zelfs in het losrijden. Ligt er maar net aan wat het dier op dat moment nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-18 08:33 



 
Profiel   

Ik zou zeggen dat 95% van de ruiters in Nederland geen tempocontrole heeft en daar zit het probleem. Is een zeer belangrijk onderdeel van het scala maar erg weinig mensen hebben dit op orde.
Situatie 1 is dat grofweg de ene helft van de ruiters een paard heeft wat onder hun kont vandaan loopt. Paard kiest dus een hoger tempo dan de ruiter en loopt hierbij van de achterhand af. De ruiter denkt echter vaak dat hij tempocontrole heeft want het paard loopt lekker vlot door. Echter als de ruiter het paard iets terugneemt, gaat het paard zodra hij de kans krijgt vanzelf weer harder. Dit is geen tempocontrole en je verliest hierbij onmiddellijk ook de controle over de achterhand.
Situatie 2 is dat de andere helft van de ruiters gedurende de volledige training het paard constant vooruit aan het schoppen is, waarbij een deel zelfs met het schoppen erbij nog te langzaam gaat (dit is het moeilijkst op te lossen) maar het grootste deel jaagt het paard constant over zijn tempo. Hierbij kiest het paard net als in situatie 1 zelf een tempo, maar in dit geval kiest het paard een lager tempo dan de ruiter. De ruiter gaat vervolgens het paard naar voren drijven, maar het paard gaat zodra hij de kans krijgt zelf weer langzamer. De ruiter krijgt hierdoor het gevoel dat hij het paard moet aandrijven. Logisch. Maar ook als het paard in het juiste tempo zou lopen, houdt de ruiter het gevoel dat hij moet drijven. Immers, als je het paard vraagt om iets harder te gaan, doet hij dat drie passen en gaat hij zelf weer langzamer. Gevolg is dat de ruiter het paard naar voren blijft jagen. Zelfs harder dan het tempo wat de ruiter eigenlijk zelf zou willen. In situatie 2 wordt het paard dus van de achterhand getrapt.
En hier komt in beide situaties het belang van terugrijden om de hoek kijken. In situatie 1 moet het paard consequent op de achterhand gehouden worden in het tempo wat de ruiter kiest (iets lager dan wat het paard kiest, die liever lui dan moe is en vanuit zichzelf geen ambitie heeft om te dragen, en hierdoor dus iets over tempo gaat lopen). Dus de ruiter neemt het paard iets terug en binnen drie passen zal het paard weer proberen te versnellen. Maar als de ruiter echt snel is, is hij dit voor met een halve ophouding en dan blijft het paard op achter. Hier ben je eigenlijk de hele training mee bezig als je echt het scala volgt en dus waakt over de tempocontrole.
In situatie 2 zit je iets ingewikkelder, want om activiteit van achter te halen, zul je nog iets verder terug moeten dan het (al te langzame) gekozen tempo van het paard. Met naar voren schoppen heb je namelijk geen tempocontrole (immers hij gaat toch onmiddellijk weer langzamer en dan moet je dus elke pas drijven), maar door het paard terug te nemen kun je iets energie halen van achter en zul je merken dat het paard geneigd is om terug te gaan naar zijn eigen (iets minder langzame) tempo. En daar zit je voordeel want dan gaat hij van achter aantrekken. Dan kun je op jouw moment iets naar voren rijden maar al voordat het paard zelf bedenkt dat hij weer langzamer wil ga jij hem zelf weer terugrijden. Want als jij zelf terugrijdt heb je wél behoud van achterhandgebruik. Dit systeem is het welbekende "schakelen" om het paard vlotter te maken. Echter denken verreweg de meeste mensen bij schakelen verkeerd om (eerst naar voren rijden en dan komt paard zelf wel weer terug naar zijn voorkeurstempo) en dan heeft schakelen totaal geen nut.
Dus ja, je kunt wel zeggen dat ook ik vind dat het "naar voren rijden" een beetje teveel wordt toegepast op de verkeerde manier en het terugrijden te weinig op de juiste manier.
Sjokken zoals de topicstarter aangeeft heeft hier overigens niks mee te maken en daar ben ik uiteraard fel op tegen. Alles met behoud van activiteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-18 09:04 



 
Profiel   

Ik vind het ook een interessant thema. Ik sluit aan bij wat eerder is genoemd, dat het afhankelijk is van de 'staat' van het paard.

Dat is fysiek qua bouw, gangen, impuls enz. Maar voor mij ook mentaal:
Wat ik om me heen heb gezien is dat hete rijpaarden op de rem worden gehouden. Het bewuste paard ging na jaren daardoor spanning opbouwen als het tempo ook maar enigszins omhoog ging (stap-draf). Het rechtrichten enz enz werkte dus averechts (in mijn ogen) omdat haar ventieltje alleen maar verder werd aangedraaid. Want voorwaartse drang had ze wel! Maar het puntjes op de I werk werd niet afgewisseld met vooruit werken, en het dier gestrester en gestrester.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-18 09:15 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
En in die zin voel ik mijzelf wel degelijk persoonlijk geschoffeerd door u [net ze goed als dat u in staat acht mijn naam normaal te spellen, maar dat weigert te doen]. Daar doet een later geschreven verkapt compliment niets meer aan af.
Wat uw 'schrijven' betreft denk ik dat een latijns advies van toepassing is ; "Quiquid agis prudenter agas et resp[ice finem" vrij vertaald; "wat je ook doet, doe het zorgvuldig/verstandig en bedenk het einde"


Je bent je ervan bewust dat je zelf in dit topic begon met mevrouw P. (correctie: "mevr, P" was hoe je haar in eerste instantie aansprak. Het uitschrijven van mevrouw en de punt achter de P was blijkbaar niet eens nodig, om over respect te spreken), in plaats van haar gewoon met haar volledige naam aan te spreken?

De rijkunsten van de meeste mensen is gewoon dramatisch. En nee, ook ik ben geen geweldig goede ruiter. Hoewel ik uiteindelijk mijn dieren best wel over de rug lopend krijg, en ja: vanuit een laag tempo. Maar ik zie vrijwel alleen maar dieren die achter de loodlijn lopen, waarbij het door de ruiter voldoende (of zelfs nog niet eens diep genoeg) wordt gevonden als de achterkant van de kaak als loodlijn wordt aangehouden in plaats van dat het paard werkelijk zijn hoofd laat "vallen" vanuit de atlas.

De bejubelde pessoa is daar een duidelijk voorbeeld van, waarbij bij iedere stap er in de bek gezaagd wordt, omdat het achterbeen in directe verbinding met het bit gezet wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-18 09:20 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
(Maar de jury geeft vaak wel punten voor tempo plus hoofd in de krul, holle rug plus neus achter de loodlijn dus op een wedstrijdstal rijdt men doorgaans zo.)


Das nou weer jammer he, jury en wedstrijdstallen wegzetten als holle rug en stugge hand liefhebbers. jammer jammer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-18 09:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen