Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

 
Profiel   

De ideale hals vanuit het zadel gezien: breed bij de schoft, dun bij de nek.

Na het rijden voel ik regelmatig hoe warm de verschillende spieren zijn.

Vwb de hals: graag pal voor de schoft warmte, niet halverwege de onderhals en niet op de 1ste halswervel.

Vwb de achterhand: Duitsers spreken over 'Hankenbiegung', dwz heup en knie die moeten buigen (samen met het sprongewricht en de buikspieren). Dus graag warmte bij het bekken. Graag niet te veel warmte in de schenkel ('schenkelganger' is een oud scheldwoord - een paard hort een 'rugganger' te zijn).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 19:53 



 
Profiel   

[ img ]

Ik vind dit een mooie hals <3 , was van mijn (inmiddels verkochte) 4 jarige Negro

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 19:58 



 
Profiel   

mavantos schreef
[ [url=m/RNKHQU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit een mooie hals <3 , was van mijn (inmiddels verkochte) 4 jarige Negro


Deze hals vind ik ook erg mooi gespierd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 20:26 



 
Profiel   

[ img ]

Ik vind die van mijn vos ook mooi, zeker de ontwikkeling ook! :j

Die bruine hierboven ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 20:42 



 
Profiel   

Vind dat mijn vosje (D-pony) een mooie hals heeft, al hoop ik die met training nog wel wat beter te krijgen (wil soms nog wat haar onder hals eruit drukken).

[ img ]
Overigens wel ook nog een vrij groene pony.

En vind dat mijn 4 jarige groene pony, totaal onbeleerd en ongetraind, van nature al een knappe hals heeft. Dus verwacht dat die met goede en gerichte training mooi gaat worden, daar mag ze vanaf volgende week aan gaan geloven. :))

[ img ]
Ben wel benieuwd hoe ze gaat ontwikkelen, maar ze heeft eerst even tijd gehad om te groeien, ze is ook pas 4 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:04 



 
Profiel   

Ik heb geen idee of mijn paard een correct bespierde hals heeft! We rijden/longeren (met longeerhulp) in totaal zo'n 4/week. Vroeger begon ik onze rijd'routine met voorwaarts-neerwaarts, daarna nam ik de teugels op, en ik eindigde weer voorwaarts-neerwaarts. Dit doet hij gemakkelijk, omdat hij daan meer op zijn voorhand loopt dan zijn achterhand. Daarom begin ik nu meteen opgericht, en eindigen we met even voorwaarts-neerwaarts! Ik heb hem reeds een jaar en hij is 9 jaar.
[ img ]
[ img ]
http://i68.tinypic.com/n9zbc.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:31 



 
Profiel   

Ankimo schreef
[ [url=m/SYSQRX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind die van mijn vos ook mooi, zeker de ontwikkeling ook! :j

Die bruine hierboven ook!


Op de foto van 2018 vind ik wel dat het paard een onderhals heeft. Maar dit kan ook komen door de kant waar de foto is gemaakt, want op de andere plaatjes is dit niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:35 



 
Profiel   

Om even terug te komen op het type pony van TS:
Hier mijn connemara. Mag nog wat onderhals vanaf :D

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:41 



 
Profiel   

Saaams schreef
Om even terug te komen op het type pony van TS:
Hier mijn connemara. Mag nog wat onderhals vanaf :D

[ [url=m/ToFpXr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PPzEXf.png]Afbeelding[/url] ]


Beaut is cool, maar dat wist je al. De dikke krachtpatser als je kijkt naar de vorige foto's van jou toen.. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:50 



 
Profiel   

Gizeppie schreef
Ankimo schreef
[ [url=m/SYSQRX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind die van mijn vos ook mooi, zeker de ontwikkeling ook! :j

Die bruine hierboven ook!


Op de foto van 2018 vind ik wel dat het paard een onderhals heeft. Maar dit kan ook komen door de kant waar de foto is gemaakt, want op de andere plaatjes is dit niet..


Is inderdaad de hoek, heeft hij ook zeker niet:) Kan helaas zo gauw geen recente, duidelijke, foto van zijn hals vinden om het te tonen...
[ img ]

Dit is wel de duidelijkste denk ik. Al zijn spieren zijn gewoon goed getraint, alle afzonderlijke bilspieren en hun verloop zijn ook aan te wijzen bij hem :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:56 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Best interessant! Nu ben ik benieuwd wat jullie van de hals van mijn merrie vinden!

Bovenste foto is vorig jaar en de onderste 2 jaar geleden. Ik vind vooral de halshouding onder t zadel verbeterd :j


Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 13-04-18 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:09 



 
Profiel   

[ img ]
http://www.boktimg.nl/m/m/wkymQP.jpg

Ik ben vooral wijs met de ontwikkeling :)

De bovenste foto´s zijn nu de foto hieronder is een maand of 3 geleden nadat de bespiering weggevallen was door een peesblessure.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:17 



 
Profiel   

[ img ]
Ok... even deze 28 jarige mooie hals showen :')
Merrie is er al een tijdje niet meer, maar we kregen altijd complimenten over haar bespiering, zeker gezien haar leeftijd :D
Hier onder was ze zelfs 29.

[ img ]

http://www.boktimg.nl/m/m/mUy3Kn.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:26 



 
Profiel   

Sewri schreef
[ [url=m/SYSQRX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind die van mijn vos ook mooi, zeker de ontwikkeling ook! :j

Die bruine hierboven ook!


In die andere foto heeft hij het niet. Dan is het echt de hoek van de foto.. of lichtval

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:58 



 
Profiel   

xLeoniee schreef
[ [url=m/0f3Gq7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/27lM2c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Best interessant! Nu ben ik benieuwd wat jullie van de hals van mijn merrie vinden!

Bovenste foto is vorig jaar en de onderste 2 jaar geleden. Ik vind vooral de halshouding onder t zadel verbeterd :j


Wat een mooi dier zeg! Ik vind dat je een mooie hals hebt! Het lijkt wel of ze voor meer bespierd is dan achter (borst, schouders, hals). Maar ze is wel compact gebouwd. Vind ik ook wel mooi en gelijke tijd toch elegant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:00 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
[ [url=m/rWAubu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ok... even deze 28 jarige mooie hals showen :')
Merrie is er al een tijdje niet meer, maar we kregen altijd complimenten over haar bespiering, zeker gezien haar leeftijd :D
Hier onder was ze zelfs 29.

[ [url=m/zkRsEN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUy3Kn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit hoor! Knap dat jullie oma nog op zo n leeftijd we zo goed uit kon zien in de bespiering! wat deden jullie om haar zo goed in de bespiering te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:02 



 
Profiel   

Gizeppie schreef
c_alsemgeest schreef
[ [url=m/rWAubu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ok... even deze 28 jarige mooie hals showen :')
Merrie is er al een tijdje niet meer, maar we kregen altijd complimenten over haar bespiering, zeker gezien haar leeftijd :D
Hier onder was ze zelfs 29.

[ [url=m/zkRsEN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUy3Kn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit hoor! Knap dat jullie oma nog op zo n leeftijd we zo goed uit kon zien in de bespiering! wat deden jullie om haar zo goed in de bespiering te houden?


Aan het werk houden :')
Ik reed Warina nog 5 dagen per week, wel lager niveau dan wat ze gewend was en lekker buitenritjes.
Verder helemaal niks... biks kreeg ze bijna niet want dan werd ze te dik en veel te heet. Voornamelijk kuil en hier en daar een peentje... ook geen supplementen oid had ze niet nodig, was nooit stram of stijf. Daarbij ging je na een paar dagen vitamine poeder ook door de geluidsbarriere, dus dat deden we voor onze eigen veiligheid maar niet :+ Het was gewoon een hele gezonde merrie met goede spieren van nature :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:07 



 
Profiel   

Wat interessant, ik heb hier nooit echt op gelet eigenlijk. :o. Mijn fries heeft een dikke speknek, altijd al gehad en komt denk ik door zijn late castratie. Toen ik hem net ging verzorgen had hij wel een giga ondernek maar dat is gelukkig verleden tijd en nu imo mooi in verhouding.

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden? :)

[ img ]

Tussen deze foto's zit ongeveer een jaar.. :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:10 



 
Profiel   

Heb helaas geen mooie foto's van m'n merrie die 6 maanden heeft stilgestaan voordat ik der kreeg. Dus helaas geen voorbeelden uit mijn kant. :n

Maar mijn vorige pony, was een tinker. Vond ik altijd ook wel een flinke hals hebben. Heb er nooit echt, mee 'getraint' het kwam eigenlijk vanzelf? :?

Dusja, mijn pony maakte uit 'zichzelf' de juiste spieren aan. Kreeg van mij ook altijd de vrijheid hiervoor. :wave:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:29 



 
Profiel   

Ben benieuwd wat jullie van Bo vinden. Ondertussen geniet ze lekker van haar pensioen samen met de bijrijdertjes die er nog een beetje op hobbelen, maar hier waren we nog wel aan het trainen. Ik heb niet veel verstand van bespiering, maar ben me wel bewust van de onderhals.


[ img ]

Welk paard overigens wel de mooiste bespiering van de hele wereld heeft is mijn oude ondertussen verkochte dressuurmerrie . Kiek dr shinen! 8-)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:31 



 
Profiel   

nanoukkie schreef
Ik heb geen idee of mijn paard een correct bespierde hals heeft! We rijden/longeren (met longeerhulp) in totaal zo'n 4/week. Vroeger begon ik onze rijd'routine met voorwaarts-neerwaarts, daarna nam ik de teugels op, en ik eindigde weer voorwaarts-neerwaarts. Dit doet hij gemakkelijk, omdat hij daan meer op zijn voorhand loopt dan zijn achterhand. Daarom begin ik nu meteen opgericht, en eindigen we met even voorwaarts-neerwaarts! Ik heb hem reeds een jaar en hij is 9 jaar.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Bedenk wel: halsstrekken met neus voor de loodlijn is krachtpatsen voor de buikspieren.
Achter de loodlijn zoals met dat touw (longeerhulp) is juist makkelijker: de buikspieren hoeven niet aan de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:27 



 
Profiel   

Nu wil ik ook wel weten wat jullie van mijn 4 jarige new forest vinden
[ img ]
[ img ]
Ze is pas 4 en nu een halfjaar onder het zadel ook ik ben pas 12 en heb alles zelf gedaan dus ik ben al best trots op hoe ze nu loopt maar ik wil natuurlijk graag weten wat nog beter kan de fotos zijn een beetje vaag maar vlgm kun je het wel zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:57 



 
Profiel   

Evt maak ik vandaag nog standfotos :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:58 



 
Profiel   

Super interessant dit :) Zelf weinig verstand van halsspieren dus ik vraag me af wat jullie van mijn 3 jarige Quarter merrie vinden O:)
Ze word nog niet gereden, ik doe 1 keer per week grondwerk (Showmanship of In Hand Trail) en 1 keer per week longeren (dubbellonge).

[ img ]
[ img ]
http://www.boktimg.nl/m/m/oK67bH.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 09:40 



 
Profiel   

Je ziet dat de quarter nog weinig bespiering heeft, daarbij is het model ook heel anders.
Maar dat is juist positief voor het gebruikersdoel.

Halsen kunnen ook erg vertekenen trouwens.
Uni leek altijd een hele mooie dressuur nek te hebben met rijden. Tot je hem in zijn chill modus op stal zag staan :')
Dan zag je dat die helemaal niet zo'n handige nek had :+
Wel mooi breed aan de aanzet en smal voor, maar vrij recht en laag. Maar hij gebruikte hem met rijden heel erg goed.

Vrije tijd nek:
[ img ]

Vrijetijd met bakkabouter nek :')
[ img ]

En werk-nek :P
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen