Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:47

dorientjuh: Vat dit nu niet te persoonlijk op he... Maar jij hebt wel een lef om zo'n dingen te gaan zeggen vanop een foto! Hier boven zie je even een foto die de vorige eigenaar heeft gepost. Wat voor spierproblemen zou mijn paard dan hebben als ik vragen mag? Mijn moeder is shiatsutherapeut, behandeld paardjelief zijn rug en nek wel eens dus massages genoeg, ik heb een heel goede osteopaat die ook kinesist is én dierenarts, die hebben nooit iets gezegd over een spierprobleem. Vind het eerder een beetje sneu dat jij zo kort door de bocht gaat over een foto.

Voor de rest heeft Diallo inderdaad een iele hals, nog altijd niet uit verhouding vind ik, misschien op de bovenaanste foto's, maar onder het zadel valt dit inderdaad veel minder op. Hier even een foto van vorig jaar.


Afbeelding

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:02

dorientjuh schreef:
Citaat:
Wat een bende conclusies op basis van een paar foto's. Spierproblemen ???? En u een kristallen bol ? En dan de opmerking dat dit niet opgelost zou kunnen worden met training, als er al een probleem zou zijn. Dat spant helemaal de kroon.
Op z'n best, als men al doorkomt op zo'n spiermassa, kan massage ondersteunend werken bij training. Maar oplossen is gewoon benevens de waarheid.
Ik vind het echt onprettig dat zo mensen de stuipen op het lijf gejaagd krijgen. Pas als Calipsolover melding zou maken van problemen zou men heel misschien de bespiering daarbij kunnen betrekken, maar zeker niet op basis van deze paar foto's.


Toch wel. :) Een nek als deze kan in een gunstig geval al in 1 behandeling compleet veranderd zijn. Dat maakt het verschil tussen losse spieren en vastzittende spieren. Dat kun je inderdaad zien vanaf een foto. Ik zeg niet dat massage het verschil maakt tussen bespierd en onbespierd; dat kan inderdaad niet. Maar verrassend weinig mensen kunnen, helaas, zien wanneer een paard spierproblemen heeft.

Ik ben inderdaad opgeleid tot Happy Athlete masseur, maar ik ben niet meer praktiserend. Dus ik heb er verder geen commercieel belang bij. Maar het is gewoon sneu als mensen soms jarenlang trainen terwijl 1 massage (of 3) zoveel kan doen.

Sorry mevrouw, mijn nogal nuchtere aard waarbij ik van navolgbare en wetenschappelijk te verantwoorde feiten uit ga, gebiedt mij dit tegen te spreken. Dat zoiets van enkele foto's af te leiden zou zijn moet ik gewoon tot het rijk der fabelen verwijzen.
Het enkele feit dat u beweert dat niet iedereen dit zou kunnen zien is dezelfde truc die de kleermaker van de Keizer aanwenden toen hij deze bedroog. Dit, sorry voor mijn boude bewering, zijn sprookjes, is kletskoek.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:14

Noem het lef, noem het een oordeel op basis van opleiding en ervaring. De meeste mensen willen zulk commentaar niet horen, en ik zeg het dan ook nooit zonder dat mensen ernaar vragen. Maar in dit topic wordt er wel om gevraagd. En dan zeg ik dus al dat het niet door de ruiter komt.

Dat een paard massages genoeg krijgt wil niet zeggen dat het paard geen spierproblemen heeft. De meeste massages werken namelijk niet diep genoeg in op de spieren. Als je een Happy Athlete aan het werk ziet, dan zie je dat ook; zij gaan met heel veel kracht en hun volle lijf te werk om zo diep mogelijk te komen. Zo’n massage wordt ook zeker niet als relaxed ervaren door het paard. Vergelijk het met het verschil tussen een massage in de sauna en een sportmassage. Dat eerste is fijn, maar niet probleemoplossend. De tweede is niet fijn op het moment zelf, maar wel probleemoplossend.

Ook een osteopaat, kinesist en dierenarts is niet opgeleid om dit te zien. Ook de meeste instructeurs zien dit niet. Zelfs sommige Grand Prix paarden zouden baat hebben bij een Happy Atlete massage. Ellen Immink, de basislegger van Happy Athlete in Nederland, heft bijvoorbeeld längere tijd gemasseerd bij stal Van Baalen, omdat de paarden er zoveel baat bij hadden.

Losse spieren (wat iets anders is dan opgewarmde spieren) horen aan te voelen als een drilpudding. Dan moet het paard voor die spiergroep wel op dat moment in de juiste, ontspannen houding staan. Voor leken is het heb ik gemerkt moeilijk te voelen. Het beste gaat dit op de bilpartij. Wanneer je met je wijsvinger in de spier ‘prikt’ en je trekt je vinger weer terug, moet de massa er omheen nadeinen als een drilpudding. Dit heeft overigens niets te maken met hoe dik of dun een paard is.

Naar schatting heeft zo’n 80% van de paarden spierproblemen.

Dat ik hier iets zeg waar de meesten niet bekend mee zijn, en er hierdoor ongeloof bestaat, begrijp ik volkomen. Iets nieuws moet men zeker kritisch bekijken, dat is alleen maar goed. Maar dat het werkt staat vast, deze methode is wetenschappelijk bewezen effectief. Dat je het kunt zien vanaf een foto is natuurlijk ook bijzonder, maar wel waar. Niet op alle foto’s, maar op genoemde foto’s zeker wel.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:20

Dan ben ik wel benieuwd of je wat over mijn foto's kan vertellen die ik iets terug geplaatst hebt :)
Ik vind het namelijk interessant klinken, maar kan me ook heel goed vinden in kadankovic zijn uiteenzetting en beredeneringen

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:25

Faitherr schreef:
Peelie schreef:
Massage gaat echt geen bespiering geven hoor :=


[ [url=m/FzN1Ww.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de hals van mijn ruin. Net uit de paddock geplukt en al een week vrij gehad.

Voor een Haflinger heeft hij IMO een hele goede hals.

Komt niet zo diep uit de borst, helemaal niet zelfs.

Hij heeft lengte in de hals, goede ontwikkeling van de halsspieren, ook voor de schoft die mooi doorlopen op de rug.

Gave schimmel hierboven. Zo zie je maar dat spieren op een stilstaand plaatje ook niet zo veel zegt.

Die schimmel heeft imo trouwens we een goede hals. Ook als die stil staat.

naar mijn idee mag de spier vanuit de schouder dus zeg maar in het midden van de hals bij de aanzet nog wat boller komen te staan? Mijn fysio wijst me hier altijd op met rijden zovan kijk nu staat ie mooi bol en gebruikt ze hem goed, zij vind dat blijkbaar een hele belangrijke spier om te trainen

Dat is zeker belangrijk om te trainen. En ik moet zeggen dat maar weinig paarden die hier getoont worden daar uberhaubt spier hebben zitten.

Hij heeft al een week vrij gehad. Dan zakt de boel weer een beetje in ja.


Afbeelding

Zoals je op deze foto kan zien is die spier in een tijd van training ook zeker wel bol.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 15-04-18 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:30

Hier past alleen de opmerking die de grootvader van de jonge Heer O.B. Bommel ooit zei tegen zijn kleinzoon: "Je hebt gelijk Ollie want ongelijk heeft een bult"

Anders gezegd, uw verhaal mist elke wetenschappelijke basis. U zegt: "naar schatting" Wiens schatting???

U hebt zojuist al de plank mis geslagen want Calipsolover heeft hierboven al verklaard dat er geen problemen zijn met haar paard. U kunt toch echt niet zo ver gaan te beweren dat u op afstand via een foto op een forum, beter in staat bent een diagnose te stellen dan de , beter gekwalificeerde personen ter plekke. Dat maakt uw verhaal helemaal belachelijk.

Ik ben benieuwd naar het wetenschappelijk verantwoorden rapport waaruit blijkt dat die methode "bewezen effectief" is. U weet hopelijk dat aan het woord "bewezen" in wetenschappelijke zin andere maatstaven kleven?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:35

Kabayo schreef:
[ [url=m/TRbqZu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v26J0C.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was mijn Z opgeleide 9 jarige pony. Dit vind ik zelf een mooie hals en hier wil ik met de fries langzaam naartoe werken :j

Zoals ik al hiervoor heb gezegd; niets mis met uw Fries !!
Maar u hoeft niet te streven dat het ene paard zo uit ziet als de ander. Immers beiden zijn mooi. De fries zal, als alles gaat zoals gepland ook mooi worden, maar misschien anders.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:37

Afbeelding

Mijn 9 jarige Shetlander die nu momenteel Z dressuur voor de wagen wordt getraind.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:56

dorientjuh schreef:
Noem het lef, noem het een oordeel op basis van opleiding en ervaring. De meeste mensen willen zulk commentaar niet horen, en ik zeg het dan ook nooit zonder dat mensen ernaar vragen. Maar in dit topic wordt er wel om gevraagd. En dan zeg ik dus al dat het niet door de ruiter komt.

Dat een paard massages genoeg krijgt wil niet zeggen dat het paard geen spierproblemen heeft. De meeste massages werken namelijk niet diep genoeg in op de spieren. Als je een Happy Athlete aan het werk ziet, dan zie je dat ook; zij gaan met heel veel kracht en hun volle lijf te werk om zo diep mogelijk te komen. Zo’n massage wordt ook zeker niet als relaxed ervaren door het paard. Vergelijk het met het verschil tussen een massage in de sauna en een sportmassage. Dat eerste is fijn, maar niet probleemoplossend. De tweede is niet fijn op het moment zelf, maar wel probleemoplossend.

Ook een osteopaat, kinesist en dierenarts is niet opgeleid om dit te zien. Ook de meeste instructeurs zien dit niet. Zelfs sommige Grand Prix paarden zouden baat hebben bij een Happy Atlete massage. Ellen Immink, de basislegger van Happy Athlete in Nederland, heft bijvoorbeeld längere tijd gemasseerd bij stal Van Baalen, omdat de paarden er zoveel baat bij hadden.

Losse spieren (wat iets anders is dan opgewarmde spieren) horen aan te voelen als een drilpudding. Dan moet het paard voor die spiergroep wel op dat moment in de juiste, ontspannen houding staan. Voor leken is het heb ik gemerkt moeilijk te voelen. Het beste gaat dit op de bilpartij. Wanneer je met je wijsvinger in de spier ‘prikt’ en je trekt je vinger weer terug, moet de massa er omheen nadeinen als een drilpudding. Dit heeft overigens niets te maken met hoe dik of dun een paard is.

Naar schatting heeft zo’n 80% van de paarden spierproblemen.

Dat ik hier iets zeg waar de meesten niet bekend mee zijn, en er hierdoor ongeloof bestaat, begrijp ik volkomen. Iets nieuws moet men zeker kritisch bekijken, dat is alleen maar goed. Maar dat het werkt staat vast, deze methode is wetenschappelijk bewezen effectief. Dat je het kunt zien vanaf een foto is natuurlijk ook bijzonder, maar wel waar. Niet op alle foto’s, maar op genoemde foto’s zeker wel.


80% van de paarden heeft spierproblemen? Ik ben 22 en ik heb ook wel eens spierproblemen als ik plots een dag niet heel de tijd op mn achterwerk heb gezeten (gesport heb dus) of als ik een keer verkeerd geslapen heb... maar dat gaat vanzelf weer over als ik mijn normale activiteiten hervat.

Wat u zegt is dus dat er bepaalde spiermanipulaties niet uitgevoerd kunnen worden met louter bewegingstherapie (dus training)? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Hoe komt het dat hierover geen papers gepubliceerd zijn? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat bij dierenartsen niet bekend is, 80% is een hoog cijfer.

Kijk ik wil me graag openstellen voor nieuwe dingen, maar ik zou graag bouwen op datgene wat we al weten en wetenschappelijk is aangetoond. Er is namelijk een heel framework dat men 'de wetenschappelijke methode' noemt wat ervoor zorgt dat onze huidige kennis niet verloren gaat in de chaos van roepende pseudo wetenschappers (zonder u daaronder te klasseren).

Dus overtuig ons, het plebs dat de spierproblemen niet kan zien, van uw kennis. Onderbouw het, illustreer het, bewijs het. Dan zullen wij luisteren. Het heeft in het verleden al gewerkt, die wetenschappelijke methode. Echt waar.

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:22

Mijn paard komt echt van ver, graatje mager. Nu staat ze er zo bij. Afbeelding

Mag nog meer ontwikkeling in de bovenlijn. Maar 3 maand geleden zag ze er heel anders uit. Benieuwd over een jaartje

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:47

Ik ben wel benieuwd naar wat de geleerden hierover zeggen...
Afbeelding


Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:51

Ik heb ook eventjes de vraag gesteld welke spierproblemen mijn paard dan juist zouden hebben, over welke spieren hebben we het, wat is de oorzaak hier dan van en waarom zou het met trainen niet kunnen opgelost worden? Ik wil u ook best geloven, maar doe dit niet met foute onderbouwing van argumenten. Het is ook logisch dat ik mensen die 6-7 jaar hebben gestudeerd eerder zal gaan geloven dan iemand die een cursus of bij opleiding heeft gedaan.

Enfin, ik zou enkele tips om mijn paard met spierproblemen en ielige nek wat gespierder te krijgen heel leuk vinden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:59

Joanne1987 schreef:
Dan ben ik wel benieuwd of je wat over mijn foto's kan vertellen die ik iets terug geplaatst hebt :)
Ik vind het namelijk interessant klinken, maar kan me ook heel goed vinden in kadankovic zijn uiteenzetting en beredeneringen

Ik heb nog even teruggebladerd. Ik was mijn niet zeker of u het verzoek aan mij gericht had, maar aangezien ik helemaal niets negatiefs te zeggen heb, meen ik aan dat u mijn hoofd er niet afbijt.
Uzelf geeft al aan dat het soms iets te 'rond' is, buiten dat het rijkunst betreft dus hier niet past, tonen die beelden dat uw paard geen problemen heeft met het functioneren. Zoals bij veel Friezen is de hals heel mooi. Ik vraag mij echt af wat ik er anders op zou moeten zeggen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:00

Dany94 schreef:
Mijn paard komt echt van ver, graatje mager. Nu staat ze er zo bij. [ [url=m/IOq6PQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag nog meer ontwikkeling in de bovenlijn. Maar 3 maand geleden zag ze er heel anders uit. Benieuwd over een jaartje

Zou inderdaad vanuit de schoft nog wat meer spier mogen ontwikkelen, maar he, dat heeft tijd nodig en het is absoluut geen verkeerde hals. Hier mag je trots op zijn +:)+.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:08

CalipsoLover schreef:
Ik heb ook eventjes de vraag gesteld welke spierproblemen mijn paard dan juist zouden hebben, over welke spieren hebben we het, wat is de oorzaak hier dan van en waarom zou het met trainen niet kunnen opgelost worden? Ik wil u ook best geloven, maar doe dit niet met foute onderbouwing van argumenten. Het is ook logisch dat ik mensen die 6-7 jaar hebben gestudeerd eerder zal gaan geloven dan iemand die een cursus of bij opleiding heeft gedaan.

Enfin, ik zou enkele tips om mijn paard met spierproblemen en ielige nek wat gespierder te krijgen heel leuk vinden.

U hebt groot gelijk dat u uw dierenarts geloofd. Bovendien zien uw moeder en hij het dier bewegen en maker haar/hem feitelijk mee.

Ik geloof niet dat het verstandig is om de training van een paard te richten speciaal op de 'modellering' van de hals. Die hals is zo zoals die is. Met gewoon goed regelmatige training veranderd die,.... of niet. Gebeurd dat niet, is het zeker geen ramp. Die hals is dun ja, maar niet functioneel verkeerd. En u zult toch niet minder van u paard houden daarom ?
Indien u geen klachten hebt met betrekking tot het functioneren van uw paard. En ik doel dan op klachten die redelijkerwijs te herleiden zijn tot het functioneren van de hals, zolang is er niets aan de hand. En zou dat wel het geval zijn, hebt u experts bij de hand. Mijn raad: laat u vooral niet gek maken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 20:12

CalipsoLover schreef:
dorientjuh: Vat dit nu niet te persoonlijk op he... Maar jij hebt wel een lef om zo'n dingen te gaan zeggen vanop een foto! Hier boven zie je even een foto die de vorige eigenaar heeft gepost. Wat voor spierproblemen zou mijn paard dan hebben als ik vragen mag? Mijn moeder is shiatsutherapeut, behandeld paardjelief zijn rug en nek wel eens dus massages genoeg, ik heb een heel goede osteopaat die ook kinesist is én dierenarts, die hebben nooit iets gezegd over een spierprobleem. Vind het eerder een beetje sneu dat jij zo kort door de bocht gaat over een foto.

Voor de rest heeft Diallo inderdaad een iele hals, nog altijd niet uit verhouding vind ik, misschien op de bovenaanste foto's, maar onder het zadel valt dit inderdaad veel minder op. Hier even een foto van vorig jaar.


[ [url=m/CEXTBo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind dit paard mooi gespierd.. Ziet er ook goed gezond uit, kijk al die appeltjes op de vacht!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:19

Kadankovitch schreef:
Joanne1987 schreef:
Dan ben ik wel benieuwd of je wat over mijn foto's kan vertellen die ik iets terug geplaatst hebt :)
Ik vind het namelijk interessant klinken, maar kan me ook heel goed vinden in kadankovic zijn uiteenzetting en beredeneringen

Ik heb nog even teruggebladerd. Ik was mijn niet zeker of u het verzoek aan mij gericht had, maar aangezien ik helemaal niets negatiefs te zeggen heb, meen ik aan dat u mijn hoofd er niet afbijt.
Uzelf geeft al aan dat het soms iets te 'rond' is, buiten dat het rijkunst betreft dus hier niet past, tonen die beelden dat uw paard geen problemen heeft met het functioneren. Zoals bij veel Friezen is de hals heel mooi. Ik vraag mij echt af wat ik er anders op zou moeten zeggen


Bedankt voor de reactie, stel ik zeer op prijs. Reactie was wel meer richting dorientjuh gericht, aangezien ik benieuwd ben wat zij volgens de foto's tov haar achtergrond te melden heeft.
Ik vind jou echter fijn reageren hier en kan me vinden in de reacties die je tot dusver geplaatst hebt

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:54

Graag gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:18

dorientjuh schreef:
Citaat:
Wat een bende conclusies op basis van een paar foto's. Spierproblemen ???? En u een kristallen bol ? En dan de opmerking dat dit niet opgelost zou kunnen worden met training, als er al een probleem zou zijn. Dat spant helemaal de kroon.
Op z'n best, als men al doorkomt op zo'n spiermassa, kan massage ondersteunend werken bij training. Maar oplossen is gewoon benevens de waarheid.
Ik vind het echt onprettig dat zo mensen de stuipen op het lijf gejaagd krijgen. Pas als Calipsolover melding zou maken van problemen zou men heel misschien de bespiering daarbij kunnen betrekken, maar zeker niet op basis van deze paar foto's.


Toch wel. :) Een nek als deze kan in een gunstig geval al in 1 behandeling compleet veranderd zijn. Dat maakt het verschil tussen losse spieren en vastzittende spieren. Dat kun je inderdaad zien vanaf een foto. Ik zeg niet dat massage het verschil maakt tussen bespierd en onbespierd; dat kan inderdaad niet. Maar verrassend weinig mensen kunnen, helaas, zien wanneer een paard spierproblemen heeft.

Ik ben inderdaad opgeleid tot Happy Athlete masseur, maar ik ben niet meer praktiserend. Dus ik heb er verder geen commercieel belang bij. Maar het is gewoon sneu als mensen soms jarenlang trainen terwijl 1 massage (of 3) zoveel kan doen.


Als je jaren lang traint en nog steeds een dergelijke hals hebt. Dan train je al jaren lang verkeerd. Dan gaat een massage ook niet helpen hoor ;)

Men moet eens af van het idee dat osteopaten, masseurs, fysiotherapeuten en alles wat daar tussen zit problemen op gaan lossen. Problemen los je blijvend op door goed te gymnastiseren. Dan heb je de rest niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-18 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:19

Heel wat reacties aan mij gericht zie ik. Het gaat teveel off topic om hier alles over de methode uit te gaan leggen, dus kijk voor meer info eens op http://www.happy-athlete.nl.

Spierproblemen moet je niet zien als een keer wat spierpijn hebben. Met spierpijn na een training is niets mis. Ik bedoel met een spierprobleem dat een of meerdere spieren / spiergroepen helemaal niet meer kunnen ontspannen, waardoor andere spieren het bewegingsverlies proberen te compenseren. Dit kunnen ze niet goed, waardoor ook hier spierproblemen ontstaan. Uiteindelijk breiden de problemen zich verder uit. Het is dus chronisch. Door middel van het behandelen van trigger points kan de Happy Athlete masseur deze blokkades wegnemen, waarna het zelfherstellend vermogen van het lichaam de rest doet.

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een dierenarts weliswaar heel lang gestudeerd heeft en veel weet, maar een dierenarts weet van alles een beetje. Je kunt niet verwachten van een dierenarts dat hij alles weet over alle gebieden. Bijvoorbeeld van paardenvoeding hebben de meeste dierenartsen weinig kaas gegeten, want dit is een specialisme. Spierproblemen is net zo’n specialisme. Overigens is de vooropleiding voor Happy Athlete masseur humane sportmassage, dus deze mensen hebben echt al behoorlijk wat achtergrondkennis over spieren (en een spier van een dier werkt precies hetzelfde als die van een mens).

Joanne: bewegende paarden vind ik vanaf foto’s nog wat te moeilijk te beoordelen om met 100% zekerheid te zeggen, daarvoor heb ik nog te weinig ervaring. Wel zie ik op de standfoto’s dat je paard het hoofd erg hoog draagt (tov de schoft). Dit zou natuurlijk een momentopname kunnen zijn omdat het paard wat gestresst is of iets in de verte ziet, ik noem maar wat, maar er zijn ook veel paarden die eigenlijk uit zichzelf heel vaak zo staan. Mensen denken vaak dat dit rasgebonden is (een ‘Friezenhouding’) maar dit is niet zo. Let er maar eens op, veel paarden hebben dit. Dit duidt ook op spierproblemen in de hals.

Een ander punt waar je op kunt letten is of het voorbeen in stilstand loodrecht staat. Loodrecht is goed, als het been wat meer naar achteren onder de massa wordt geplaatst, dan duidt dit ook op spierproblemen. Maar in alle gevallen geldt dat je een paard veel beter op zijn houding kunt beoordelen wanneer deze ongedwongen staat, dus ontspannen en zonder ruiter erop, zonder dat er iets gevraagd wordt aan het paard.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:25

Citaat:
Als je jaren lang traint en nog steeds een dergelijke hals hebt. Dan train je al jaren lang verkeerd. Dan gaat een massage ook niet helpen hoor ;)

Men moet eens af van het idee dat osteopaten, masseurs, fysiotherpeuten en alles wat daar tussen zit problemen op gaan lossen. Problemen los je blijvend op door goed te gymnastiseren. Dan heb je de rest niet nodig.


Gymnastiseren is leuk en goed, maar heeft alleen maximaal resultaat als het paard geheel los is in het lijf en geen spierproblemen heeft. Gymnastiseren is namelijk oa het oprekken van spieren en dat moet je met spierproblemen niet willen. Paarden zijn gehoorzame dieren die graag proberen te doen wat de mens van ze vraagt. Maar als de spierproblemen zijn weggenomen, kan het paard ineens meer buigen / het gevraagde beter doen.

Maar neem zelf eens de proef op de som als je het niet gelooft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:29

dorientjuh schreef:
Citaat:
Als je jaren lang traint en nog steeds een dergelijke hals hebt. Dan train je al jaren lang verkeerd. Dan gaat een massage ook niet helpen hoor ;)

Men moet eens af van het idee dat osteopaten, masseurs, fysiotherpeuten en alles wat daar tussen zit problemen op gaan lossen. Problemen los je blijvend op door goed te gymnastiseren. Dan heb je de rest niet nodig.


Gymnastiseren is leuk en goed, maar heeft alleen maximaal resultaat als het paard geheel los is in het lijf en geen spierproblemen heeft. Gymnastiseren is namelijk oa het oprekken van spieren en dat moet je met spierproblemen niet willen. Paarden zijn gehoorzame dieren die graag proberen te doen wat de mens van ze vraagt. Maar als de spierproblemen zijn weggenomen, kan het paard ineens meer buigen / het gevraagde beter doen.

Maar neem zelf eens de proef op de som als je het niet gelooft.


Het doel van gymnastiseren is het lenig, soepel en sterk maken van het paard. Dus dat het paard eerst los moet zijn voor je hem kunt trainen slaat natuurlijk nog kant nog wal.

Ik heb in het verleden vaak genoeg de proef op de som genomen. Maar het enige blijvende resultaat kwam toen ik ging trainen bij een instructeur die nog weet hoe je problemen oplost.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:34

Janine1990 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar wat de geleerden hierover zeggen...
[ Afbeelding ]


[ [url=m/S15YXx.png]Afbeelding[/url] ]

Mevrouw Janine, ofschoon ik hier verschillende keren mijn mening heb gegeven, kan ik mij niet aangesproken voelen. Ik ben veel; kaal, dik, klein, ouderwets, boekenwurm, Bommel-fan, maar een geleerde ben ik niet. Tenminste niet op het vlak van beoordelen van halzen.

Dit topic gaat specifiek over de beoordeling van de hals. Maar bij nader inzien heb ik mij laten verleiden een mening te geven over iets dat slecht een onderdeel van een paard is, Wel optisch heel belangrijk; de hals is een van de sieraden van een paard, maar qua functioneren toch echt maar een onderdeel in een groter geheel.
Ik vraag me echt af of men wel zo'n belang hechten aan die vorm van de hals ? Natuurlijk soms kan die gruwelijk tegen zitten. Maar eerlijk gezegd, ik ben dat nooit tegen gekomen dat het aan de vorm van de hals lag. Wel dat het paard z'n/haar verzet uitte via de hals. Maar voor mij zat dat verzet altijd in het hoofd: "baas, ik kan niet" en soms; "baas ik wil niet".
Enfin, eigenlijk ben ik van mening dat de hals van een paard in het grotere geheel van het gehele lijf beoordeeld moet worden........ En het gehele lijf, spreek extérieur, zou beoordeeld moeten worden in de manier dat het individuele paard ermee omgaat in de beweging.
Misschien dat ik daarom ook weiger om zulke absurde fatale oordelen te vellen bij de beoordeling van een hals. En ook omdat ik in mijn jarenlange praktijk iedere keer verrast ben door paarden die duidelijke exterieur-gebreken toonden, die ik toch naar de lichte of zware toer heb kunnen opleiden. Ik ben dus een optimist.

Ofschoon u mij niet bedoeld kunt hebben, zal ik toch mijn mening geven over de hals van uw (?) paard. Maar met al de hierboven genoemde voorbehouden.

Deze hals vind ik echt opvallend ! Zo in stand, moet ik zeggen, dat ik maar zelden een paard heb gezien met zo'n lange hals. Ik weet niet of het mogelijk is dat een hals ook wel eens te lang kan zijn ? Hebt u ooit het gevoel dat u daar hinder van ondervind ? Dit is echt alleen een vraag, zeker geen oordeel.
Qua vorm vind ik deze hals mooi, heel mooi zelfs.
Heel misschien kan een paard met een mooi gevormde soepele hals, deze wel eens gebruiken om zich slinks aan de inwerking te onttrekken. Maar terwijl ik het schrijf, denk ik, nou èn, wil je dan een stijve of stugge hals? Dat toch zeker niet !
Nee het is gewoon een mooie hals.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:37

Even iets anders maar de spieren van mijn kuiten zijn (te) kort, alleen rekken en trainen gaf niet voldoende ruimte. Daarvoor moesten de knopen/trigger points eerst opgelost worden. Dus ergens snap ik dorientjuh wel. Dit is toen door middel van dry needling gedaan en daar heb ik echt profijt van gehad. Een massage alleen zal bij een paard onvoldoende doen, maar wellicht door het soepel maken/oplossen van trigger points dat het paard wel soepelere spieren krijgt en dat het daardoor ondersteunend kan werken bij de training. Het lijkt me geen opzich staande oplossing maar eerder een ondersteuning?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:38

Anoniem schreef:
Het doel van gymnastiseren is het lenig, soepel en sterk maken van het paard. Dus dat het paard eerst los moet zijn voor je hem kunt trainen slaat natuurlijk nog kant nog wal.

Ik heb in het verleden vaak genoeg de proef op de som genomen. Maar het enige blijvende resultaat kwam toen ik ging trainen bij een instructeur die nog weet hoe je problemen oplost.

In de spreekwoordelijke roos !