Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

 
Profiel   

Haha nee zeker niet! Maar niemand is perfect, ook een paard niet ;) dus dan ben je heel erg blij met wat je hebt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 10:10 



 
Profiel   

Lees hier al een tijdje mee en ben eens benieuwd wat jullie van mijn ruin vinden :)
Hij is 14 jaar en wordt ongeveer 4 keer in de week dressuurmatig gereden. Hij is spring gefokt.
[ img ]
[ img ]
Dit zijn foto's van deze week.

Recente foto's van onder het zadel heb ik niet echt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:00 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Oh :D Tis nog vroeg he :')


Denk dat het meer aan mijn (gebrek aan) toevoeging lag haha. Maar was t dus geheel met je eens, maar wilde toevoegen dat vele hier een (zeer) diep uit de borst komende hals als ideaal zien, wat dus echt absoluut niet zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:02 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Ik heb wat foto's in linkjes gezet. Dit is geen fototopic dus als je 2 of 3 foto's van je paard plaatst prima, maar het moet geen fotobom worden.
Daarnaast: als eigenaar ben je erg trots en blij met je paard, maar uiteraard hebben anderen een andere mening, dat is maar goed ook, anders zou iedereen hetzelfde paard willen hebben. Als er dus wat commentaar komt op de bespiering van jouw paard dan is dat vooral omdat dit topic nu eenmaal gaat over bespiering en correcte bespiering, een ander ziet wellicht iets anders als wat je zelf ziet. Als je geen opmerking wilt over de bespiering en vooral leuke foto's wilt showen dan kun je een topic openen op ITP :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:21 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Jannexjolink schreef
Nu wil ik ook wel weten wat jullie van mijn 4 jarige new forest vinden
[ [url=m/IbN7z6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QZbbdo.png]Afbeelding[/url] ]
Ze is pas 4 en nu een halfjaar onder het zadel ook ik ben pas 12 en heb alles zelf gedaan dus ik ben al best trots op hoe ze nu loopt maar ik wil natuurlijk graag weten wat nog beter kan de fotos zijn een beetje vaag maar vlgm kun je het wel zien


Netjes hoor...!
De precieze bespiering is wat lastig te zien.
Wel zie ik een wat lange buiklijn tov een relatief korte ruglijn.
Dus veel buikspieren kweken door halsstrekken met neus voor de loodlijn.
En dmv een verderlicht contact met de mond, een actieve achterhand (niet: snelheid - wel goed in overgangen en 'schakelen') en cavalettiwerk maken dat de achterbenen in elk geval meer voor de loodlijn vanuit het heupgewricht van de pony komen.
Succes!

Bedankt! Het halstrekken kan ze tot aan de grond en dit doen we na elke keer rijden! Ik ga vandaag wat standfotos maken zodat je de precieze bespiering kan zien! Ik heb er niet erg veel verstand van dus vandaar dat ik er ook een fototje inzet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:31 



 
Profiel   

klumpertje schreef
Van onze 13 jarige dressuur ruin krijg ik de laatste tijd te horen dat hij eruitziet als een bodybuildertje.
Op een exterieurbeoordeling ook van een beoordelaar van het KWPN te horen gehad dat zijn hals eigenlijk zijn mooiste punt is.


[ [url=m/IesyYQ.png]Afbeelding[/url] ]


Zo draagt hij hem als hij los loopt:


[ [url=m/g24kOK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook al zo'n mooie hals _O_.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:45 



 
Profiel   

Jannexjolink schreef
Nu wil ik ook wel weten wat jullie van mijn 4 jarige new forest vinden
[ [url=m/IbN7z6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QZbbdo.png]Afbeelding[/url] ]
Ze is pas 4 en nu een halfjaar onder het zadel ook ik ben pas 12 en heb alles zelf gedaan dus ik ben al best trots op hoe ze nu loopt maar ik wil natuurlijk graag weten wat nog beter kan de fotos zijn een beetje vaag maar vlgm kun je het wel zien


Leuk dier hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:48 



 
Profiel   

FatCat schreef
Granoek schreef
Ik durf die van mij hier niet te plaatsen met zijn speknek hahaha

:')

SPEKNEK ALERT! - (ook een connemara btw)

[ [url=m/BIyFUX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Love iT! Ook een connemara pony! Maar heeft wel een meer bespierde hals dan die van mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:51 



 
Profiel   

Interessant topic dit! Ben wel benieuwd wat jullie van mijn verzorgpaard vinden qua bespiering :)

Dit was vorig jaar, geschoren hals en na een tijdje stilstaan vanwege kreupelheid door mok:
[ img ]

Dit was vorig jaar zomer toen ze volop in training stond:
[ img ]

En dit is vorige week, inmiddels staat ze sinds januari al stil vanwege bevroren bak, natte bak en daarna een blessure in haar rug. We hebben dus al een hele tijd niet gereden, maar we longeren veel om haar rug te verbeteren.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 12:29 



 
Profiel   

Lijkt een mooie praktise hals! Wordt dit bedoelt met diep uit de borst? Is dit niet handig in het werk? [ img ]
De linker. Of is dat anders?
(4 jarige merrie, nog niet ah werk!!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 13:15 



 
Profiel   

Die hals komt zeker diep uit de borst. Het is voor het werk wat minder praktisch, omdat oprichten en door de hals komen er een stuk lastiger van wordt (als je pech hebt).

Imo kan een handige ruiter daar prima omheen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 13:34 



 
Profiel   

[ img ]

Niet helemaal de ideale bespiering, wel in de bovenlijn van de hals, maar niet in de onderlijn. Helaas trainde dit heerschap zijn onderhals met stevig luchtzuigen en de onderhals eraf trainen viel niet mee. Pony is 21 jaar op de foto, 20 jaar in de video.

Het is de linkerpony in de video.

https://www.youtube.com/watch?v=bz0zg2ekjko

De merrie Neon Light in mijn profiel is het ultieme voorbeeld van een slecht bespierde en zeer arm bespierde hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 14:24 



 
Profiel   

is dit een hals die te diep uit de borst komt?

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:01 



 
Profiel   

Nee dat vind ik persoonlijk helemaal niet. Maakt u zich daar maar geen zorgen om. Zeter op de bovenste foto is dat goed te zien. Maar een haflinger heeft wel van huis uit een zware hals en dat geeft u misschien die indruk. Maar de hals ziet er goed uit. Zeer bruikbaar en geen enkele belemmering om alles te bereiken wat u wenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:36 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
Nee dat vind ik persoonlijk helemaal niet. Maakt u zich daar maar geen zorgen om. Zeter op de bovenste foto is dat goed te zien. Maar een haflinger heeft wel van huis uit een zware hals en dat geeft u misschien die indruk. Maar de hals ziet er goed uit. Zeer bruikbaar en geen enkele belemmering om alles te bereiken wat u wenst.

dat klinkt goed, en wat vind je van de bespiering?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:41 



 
Profiel   

CalipsoLover schreef
Lees hier al een tijdje mee en ben eens benieuwd wat jullie van mijn ruin vinden :)
Hij is 14 jaar en wordt ongeveer 4 keer in de week dressuurmatig gereden. Hij is spring gefokt.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit zijn foto's van deze week.

Recente foto's van onder het zadel heb ik niet echt


Geen nek waar je blij van wordt. Heel strak, maar dan in negatieve zin. Je ziet ook dat het paard een te iele hals heeft in vergelijking tot de rest van het lichaam. Dit paard heeft duidelijke spierproblemen en zou goed moeten worden gemasseerd door een Happy Athlete masseur. Dit kun je namelijk niet oplossen met training. Hoeft ook niet te komen door slechte training, kan ook komen door bijvoorbeeld een glijpartij in de weide, ik noem maar wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:43 



 

dorientjuh schreef
CalipsoLover schreef
Lees hier al een tijdje mee en ben eens benieuwd wat jullie van mijn ruin vinden :)
Hij is 14 jaar en wordt ongeveer 4 keer in de week dressuurmatig gereden. Hij is spring gefokt.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit zijn foto's van deze week.

Recente foto's van onder het zadel heb ik niet echt


Geen nek waar je blij van wordt. Heel strak, maar dan in negatieve zin. Je ziet ook dat het paard een te iele hals heeft in vergelijking tot de rest van het lichaam. Dit paard heeft duidelijke spierproblemen en zou goed moeten worden gemasseerd door een Happy Athlete masseur. Dit kun je namelijk niet oplossen met training. Hoeft ook niet te komen door slechte training, kan ook komen door bijvoorbeeld een glijpartij in de weide, ik noem maar wat.


Nou dat vind ik wel erg kort door de bocht en simpel gezegd. Is dit reclame voor jezelf als Happy Athlete masseuse ofzo?
Paard is inderdaad wat arm bespierd bovenop maar kom op zeg, 'duidelijke spierproblemen' zie je hier niet. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:50 



 
Profiel   

Dat is bij Haflingers zo'n geval. Deze paarden staan eigenlijk altijd in veel spieren, zo van huis uit. Ik vind sowieso dat er teveel wordt afgeleid van een statisch beeld. Eigenlijk komt het er op neer dat men moet kunnen beoordelen of het dier de spieren effectief gebruikt.
Ik had vroeger een merrie die vreselijk in de spieren was, zag er in rust vaak slecht bespierd uit, maar in het werk werden de spieren aanmerkelijk dikker.

[ img ]

[ img ]
Dit is wel in 1990 opgenomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:56 



 
Profiel   

Massage gaat echt geen bespiering geven hoor :=


[ img ]
Dit is de hals van mijn ruin. Net uit de paddock geplukt en al een week vrij gehad.

Voor een Haflinger heeft hij IMO een hele goede hals.

Komt niet zo diep uit de borst, helemaal niet zelfs.

Hij heeft lengte in de hals, goede ontwikkeling van de halsspieren, ook voor de schoft die mooi doorlopen op de rug.

Gave schimmel hierboven. Zo zie je maar dat spieren op een stilstaand plaatje ook niet zo veel zegt.

Die schimmel heeft imo trouwens we een goede hals. Ook als die stil staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 16:57 



 
Profiel   

dorientjuh schreef
CalipsoLover schreef
Lees hier al een tijdje mee en ben eens benieuwd wat jullie van mijn ruin vinden :)
Hij is 14 jaar en wordt ongeveer 4 keer in de week dressuurmatig gereden. Hij is spring gefokt.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit zijn foto's van deze week.

Recente foto's van onder het zadel heb ik niet echt


Geen nek waar je blij van wordt. Heel strak, maar dan in negatieve zin. Je ziet ook dat het paard een te iele hals heeft in vergelijking tot de rest van het lichaam. Dit paard heeft duidelijke spierproblemen en zou goed moeten worden gemasseerd door een Happy Athlete masseur. Dit kun je namelijk niet oplossen met training. Hoeft ook niet te komen door slechte training, kan ook komen door bijvoorbeeld een glijpartij in de weide, ik noem maar wat.


Diallo heeft altijd al een iele hals gehad.. maar naar mijn gevoel niet uit verhouding maar misschien verschilde dat met de jaren uiteraard

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 17:00 



 
Profiel   

dorientjuh schreef
CalipsoLover schreef
Lees hier al een tijdje mee en ben eens benieuwd wat jullie van mijn ruin vinden :)
Hij is 14 jaar en wordt ongeveer 4 keer in de week dressuurmatig gereden. Hij is spring gefokt.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit zijn foto's van deze week.

Recente foto's van onder het zadel heb ik niet echt


Geen nek waar je blij van wordt. Heel strak, maar dan in negatieve zin. Je ziet ook dat het paard een te iele hals heeft in vergelijking tot de rest van het lichaam. Dit paard heeft duidelijke spierproblemen en zou goed moeten worden gemasseerd door een Happy Athlete masseur. Dit kun je namelijk niet oplossen met training. Hoeft ook niet te komen door slechte training, kan ook komen door bijvoorbeeld een glijpartij in de weide, ik noem maar wat.

Wat een bende conclusies op basis van een paar foto's. Spierproblemen ???? En u een kristallen bol ? En dan de opmerking dat dit niet opgelost zou kunnen worden met training, als er al een probleem zou zijn. Dat spant helemaal de kroon.
Op z'n best, als men al doorkomt op zo'n spiermassa, kan massage ondersteunend werken bij training. Maar oplossen is gewoon benevens de waarheid.
Ik vind het echt onprettig dat zo mensen de stuipen op het lijf gejaagd krijgen. Pas als Calipsolover melding zou maken van problemen zou men heel misschien de bespiering daarbij kunnen betrekken, maar zeker niet op basis van deze paar foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 17:08 



 
Profiel   

Peelie schreef
Massage gaat echt geen bespiering geven hoor :=


[ [url=m/FzN1Ww.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de hals van mijn ruin. Net uit de paddock geplukt en al een week vrij gehad.

Voor een Haflinger heeft hij IMO een hele goede hals.

Komt niet zo diep uit de borst, helemaal niet zelfs.

Hij heeft lengte in de hals, goede ontwikkeling van de halsspieren, ook voor de schoft die mooi doorlopen op de rug.

Gave schimmel hierboven. Zo zie je maar dat spieren op een stilstaand plaatje ook niet zo veel zegt.

Die schimmel heeft imo trouwens we een goede hals. Ook als die stil staat.

naar mijn idee mag de spier vanuit de schouder dus zeg maar in het midden van de hals bij de aanzet nog wat boller komen te staan? Mijn fysio wijst me hier altijd op met rijden zovan kijk nu staat ie mooi bol en gebruikt ze hem goed, zij vind dat blijkbaar een hele belangrijke spier om te trainen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 17:14 



 
Profiel   

xTitanic schreef
Diallo heeft altijd al een iele hals gehad.. maar naar mijn gevoel niet uit verhouding maar misschien verschilde dat met de jaren uiteraard

[ [url=m/nf8Xba.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er heel leuk uit.

In het algemeen: Het is niet zo dat men zou kunnen zeggen dat hoe zwaarder de hals is, hoe beter het is. Er is de optische factor; is het mooi te zien, is alles in verhouding, En daar is de bewegingstechnische factor, waar de hals vooral dien voor de balans in het horizontale en verticale vlak. Daar de hals niet actief meewerkt in het afdrukken van de massa is de mate van bespiering maar beperkt van belang. Dat blijkt ook uit de vele paarden met afwijkende halsvormen die toch heel succesvol waren en zijn.

Hier 'puntjes te slijpen' over de vorm van een hals en er fatale gevolgen aan verbinden is nergens voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 17:20 



 
Profiel   

Citaat
Wat een bende conclusies op basis van een paar foto's. Spierproblemen ???? En u een kristallen bol ? En dan de opmerking dat dit niet opgelost zou kunnen worden met training, als er al een probleem zou zijn. Dat spant helemaal de kroon.
Op z'n best, als men al doorkomt op zo'n spiermassa, kan massage ondersteunend werken bij training. Maar oplossen is gewoon benevens de waarheid.
Ik vind het echt onprettig dat zo mensen de stuipen op het lijf gejaagd krijgen. Pas als Calipsolover melding zou maken van problemen zou men heel misschien de bespiering daarbij kunnen betrekken, maar zeker niet op basis van deze paar foto's.


Toch wel. :) Een nek als deze kan in een gunstig geval al in 1 behandeling compleet veranderd zijn. Dat maakt het verschil tussen losse spieren en vastzittende spieren. Dat kun je inderdaad zien vanaf een foto. Ik zeg niet dat massage het verschil maakt tussen bespierd en onbespierd; dat kan inderdaad niet. Maar verrassend weinig mensen kunnen, helaas, zien wanneer een paard spierproblemen heeft.

Ik ben inderdaad opgeleid tot Happy Athlete masseur, maar ik ben niet meer praktiserend. Dus ik heb er verder geen commercieel belang bij. Maar het is gewoon sneu als mensen soms jarenlang trainen terwijl 1 massage (of 3) zoveel kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 17:32 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Dit was mijn Z opgeleide 9 jarige pony. Dit vind ik zelf een mooie hals en hier wil ik met de fries langzaam naartoe werken :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 17:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen