Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

 
Profiel   

Jannexjolink schreef
Nu wil ik ook wel weten wat jullie van mijn 4 jarige new forest vinden
[ [url=m/IbN7z6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QZbbdo.png]Afbeelding[/url] ]
Ze is pas 4 en nu een halfjaar onder het zadel ook ik ben pas 12 en heb alles zelf gedaan dus ik ben al best trots op hoe ze nu loopt maar ik wil natuurlijk graag weten wat nog beter kan de fotos zijn een beetje vaag maar vlgm kun je het wel zien


Netjes hoor...!
De precieze bespiering is wat lastig te zien.
Wel zie ik een wat lange buiklijn tov een relatief korte ruglijn.
Dus veel buikspieren kweken door halsstrekken met neus voor de loodlijn.
En dmv een verderlicht contact met de mond, een actieve achterhand (niet: snelheid - wel goed in overgangen en 'schakelen') en cavalettiwerk maken dat de achterbenen in elk geval meer voor de loodlijn vanuit het heupgewricht van de pony komen.
Succes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 13:02 



 
Profiel   

Ik durf die van mij hier niet te plaatsen met zijn speknek hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 13:04 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Een kleuternek! Al is het een quarter en dus best gespierd al. Ze is bijna 2. Voor een quarter heeft ze een lange nek. Het is dan ook een allrounder :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 13:06 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Je ziet dat de quarter nog weinig bespiering heeft, daarbij is het model ook heel anders.
Maar dat is juist positief voor het gebruikersdoel.

Halsen kunnen ook erg vertekenen trouwens.
Uni leek altijd een hele mooie dressuur nek te hebben met rijden. Tot je hem in zijn chill modus op stal zag staan :')
Dan zag je dat die helemaal niet zo'n handige nek had :+
Wel mooi breed aan de aanzet en smal voor, maar vrij recht en laag. Maar hij gebruikte hem met rijden heel erg goed.

Vrije tijd nek:
[ [url=m/bru9Sz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vrijetijd met bakkabouter nek :')
[ [url=m/eZmF6J.jpg]Afbeelding[/url] ]

En werk-nek :P
[ [url=m/plQ8Se.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XGJAFZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een heel juiste observatie van u. Vaak genoeg kan men paarden zien die in hun werk volop zijn doorgetraind, maar ze in de stal erbij staan als het spreekwoordelijke 'karrepeerd'. Niet elke paard heeft van nature de ideale spiertonus. Dat is niet ideaal, maar zeker wel overkomelijk.

Ik persoonlijk dat hier, in sommige gevallen veel te streng wordt geoordeeld over de paarden die getoond worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:01 



 
Profiel   

Granoek schreef
Ik durf die van mij hier niet te plaatsen met zijn speknek hahaha

:')

SPEKNEK ALERT! - (ook een connemara btw)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:12 



 
Profiel   

FatCat schreef
:')

SPEKNEK ALERT! - (ook een connemara btw)

[ [url=m/BIyFUX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahaha is dat al een speknek?
Aanschouw :+

[ img ]

[ img ]

Negeer de tekst er bij, heb de originele niet op deze pc staan :')
[ img ]

Aan het werk

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:17 



 

Ik heb hier een mooi voorbeeld hoe bespiering kan veranderen in 1 jaar tijd.
Uit opfok en naar training.
[ img ]

Na een jaar
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:25 



 
Profiel   

WHOA!

Even serieus - ik vind dat jouw paard er echt goed uit ziet hoor Granoek. In proportie, en geen hangbuik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:29 



 
Profiel   

Ik kom hier even op terug:

Kabayo schreef
[ [url=m/hmgK4V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal

Ideaal qua bespiering is deze hals niet ! Maar het is ook niet fout aangezien het om een heel jong paard gaat. De vorm van de hals is goed genoeg. Menigeen zou blij mogen zijn indien hun paard een dergelijke hals zou hebben. Ofschoon er heel veel, zo niet alles, bereikt kan worden met een paard dat niet ideaal is gebouwd qua hals.

De foto's die hierna volgden van het dier in beweging, bewezen dat het paard de hals heel goed in kon zetten voor het verlangde werk. Dit binnen de mate van het mogelijke. Ik ben dus ook van mening dat het commentaar, o.a. dat het paard 'duikt', niet echt van toepassing kan zijn. Natuurlijk kan alles beter en zou het dier wellicht iets meer naar voren mogen gaan met de neus. Maar aangezien iedereen kan zien dat dit paard nog niet volop bespierd is, is het volgens mij, niet redelijk dat te verlangen. Immers om dat te kunnen doen in een motorisch nuttige manier, moet het dier ook de kracht hebben om het daarmee verder vooruit geplaatste zwaartepunt te kunnen tillen/dragen en [vooral] afzetten.

Een paard zover vwnw te laten lopen dat het niet meer in staat is om een Schwung in de beweging te kunnen onderhouden is absoluut contra productief. Het strekt wel de rug, maar versterkt in die vorm niet de buikspieren. En uiteindelijk, gesteld voor een onmogelijke taak, demotiveert het 't rijdier om met Schwung te bewegen. Het paard gaat plat lopen. Ik noem dat wel eens 'sluipen'.

Ik ken de achtergronden van uw paard niet, nog de mate waarin u met het dier werkt. Maar wees er zuinig op. Het ziet er volgens mij goed uit. Dus laat u niet verleiden teveel ermee te doen. Juist paarden die het op jonge leeftijd goed doen, 'sterven' vaak aan hun eigen succes. Dat is echt onnodig en vooral zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:30 



 
Profiel   

Oh dankjewel FatCat! Wat lang van rug maar hij is inderdaad niet te dik, vind ik wel belangrijk bij die zware rassen, is toch een hele belasting op de benen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 15:45 



 
Profiel   

Interessant topic :)
Wel wordt het een beetje 'wat vinden jullie van mijn paard' in plaats van 'ideale halsbespiering', maar goed wel leuk om al die verschillende types te zien.

Ik vond de hals van mijn Haflinger altijd erg mooi. Mensen dachten vaak dat ze een hengst was. Ze kon ondanks haar gedrongen stevige nek wel keurig halsstrekken en lengte houden.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 16:05 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd wat hier dan wordt gedacht over de bespiering van m'n oude merrie.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 16:16 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ben wel benieuwd wat hier dan wordt gedacht over de bespiering van m'n oude merrie.

[ [url=m/E3s2Sx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wxxxhq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een vorm en bespiering die ik nagenoeg perfect vind. Ik zou niet weten wat daar op aan te merken zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 16:38 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ben wel benieuwd wat hier dan wordt gedacht over de bespiering van m'n oude merrie.

[ [url=m/E3s2Sx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wxxxhq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hele mooie natuurlijke hals, mooi bespierd ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 17:13 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ben wel benieuwd wat hier dan wordt gedacht over de bespiering van m'n oude merrie.

[ [url=m/E3s2Sx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wxxxhq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Perfect bespierd +:)+. Dit streef ik voor de merrie die ik aan het corrigeren en opnieuw aan het opbouwen ben ook na.

Vind dit de mooist bespierde hals tot nu toe, top.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 17:26 



 
Profiel   

MarjanB, die heeft de spieren wat mij betreft op de juiste plek zitten. En dat kan bij elk paard zo worden wanneer je op de juiste manier traint. Ik vond het vroeger altijd fijn om die bewuste halsspier te laten "rollen" om even te zien of ze zich goed ontwikkelden (had geen meekijker aan de kant)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 17:28 



 
Profiel   

Durf de mijne haast niet te plaatsen :')
Hier net gewassen dus de nek nog half nat
(Hij heeft ook een donkere verticale streep over zijn hals lopen dat vertekend ook zie ik, misschien niet de meest ideale foto }:0 )
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 19:12 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Dan zet ik maar even wat tegenover gestelde foto's neer :D onbespierde nek, begint een heeeel klein beetje te komen. Pony heeft inzinker gehad in de winter en gaat nu weer de goede kant op

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 19:23 



 
Profiel   

Mooi :D had m'n harde werk toch zin. Vind het leuk om paarden los en fijn in hun vel te krijgen.

Nynkster wat een enorm leuke pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 20:58 



 
Profiel   

Granoek schreef
FatCat schreef
:')

SPEKNEK ALERT! - (ook een connemara btw)

[ [url=m/BIyFUX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahaha is dat al een speknek?
Aanschouw :+

[ [url=m/zHpDro.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BgbsJP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Negeer de tekst er bij, heb de originele niet op deze pc staan :')
[ [url=m/plortj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan het werk

[ [url=m/xQhkHs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vind jou paard geen speknekkie hebben hoor! De connemara wel, maar staat wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 21:12 



 
Profiel   

Captain schreef
Wat interessant, ik heb hier nooit echt op gelet eigenlijk. :o. Mijn fries heeft een dikke speknek, altijd al gehad en komt denk ik door zijn late castratie. Toen ik hem net ging verzorgen had hij wel een giga ondernek maar dat is gelukkig verleden tijd en nu imo mooi in verhouding.

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden? :)

[ [url=m/EKJocv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tussen deze foto's zit ongeveer een jaar.. :)
[ [url=m/C4Gpkf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geweldig! Wat een verschil! I like!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 21:31 



 
Profiel   

Over speknekken gesproken :')

[ img ]

[ img ]





[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 21:34 



 

Kadankovitch helemaal met je eens. Ook het stukje over het te hard oordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 21:45 



 

NRJ schreef
Super interessant dit :) Zelf weinig verstand van halsspieren dus ik vraag me af wat jullie van mijn 3 jarige Quarter merrie vinden O:)
Ze word nog niet gereden, ik doe 1 keer per week grondwerk (Showmanship of In Hand Trail) en 1 keer per week longeren (dubbellonge).

[ [url=m/FClNat.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pIni8j.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oK67bH.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een knappe Q, i like!
Deze gaat nog helemaal ontwikkelen, dat is n ander paard over n jaartje ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 21:48 



 
Profiel   

Een speknek is niet automatisch een goed bespierde hals he...

Begint inderdaad wat te lijken op een verzameltopic :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen