Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:08

_San87_ schreef:
[ [url=m/UoVOPg.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hals van mijn merrie. Ben daar erg tevreden mee. Bespiering is mooi (was het niet) en ze gebruikt haar hals inmiddels weer goed in het werk.

Ik ben nu heel erg bezig met voorwaarts neerwaards neus eruit aan de longe, dat gaat steeds beter (merrie is jaren enkel op slof en met een verkeerd zadel gereden). Ze zakt mooi en haar rug gaat goed:

m/Lmt4K2.jpg

m/bD7Gzy.jpg

Zadelmaakster en fysio waren ook erg blij met haar ontwikkeling.


Dit is de eerste die ik fatsoenlijk met de neus eruit zie lopen aan de longeerhulp! Geeft een fijn beeld.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:11

Paardje in januari 2016
Afbeelding

Paardje in juli 2017
Afbeelding

Het leek me wel een mooi voorbeeld in hoeverre training de besparing van een paard kan beteren/mooier maken.
(Er zit nog meer werk aan, daar ben ik me bewust van.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:11

Rena100 schreef:
_San87_ schreef:
[ [url=m/UoVOPg.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hals van mijn merrie. Ben daar erg tevreden mee. Bespiering is mooi (was het niet) en ze gebruikt haar hals inmiddels weer goed in het werk.

Ik ben nu heel erg bezig met voorwaarts neerwaards neus eruit aan de longe, dat gaat steeds beter (merrie is jaren enkel op slof en met een verkeerd zadel gereden). Ze zakt mooi en haar rug gaat goed:

m/Lmt4K2.jpg

m/bD7Gzy.jpg

Zadelmaakster en fysio waren ook erg blij met haar ontwikkeling.


Dit is de eerste die ik fatsoenlijk met de neus eruit zie lopen aan de longeerhulp! Geeft een fijn beeld.

Dank je. Dat is naar mijn mening het doel van de longeerhulp, omlaag en eruit. Ik vind het een ontzettend fijn ding.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:14

Ik zie toch meer paarden die veel te diep lopen aan zo'n ding, dat heeft het dus geen enkele meerwaarde. Voor mijn paard zou het ook niet geschikt zijn, die loop heel graag van zichzelf veel te diep, dus dan moet ik zo'n ding er niet aan hangen. Dan gaat ze helemaal duikelen denk ik.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:19

Dat komt omdat bijna iedereen dat ding veel te strak zet.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:22

Nies_ schreef:
Dat komt omdat bijna iedereen dat ding veel te strak zet.

Eens.

Ik longeer mijn bijrijdpaard nu met een longeerhulp en dit gaat super, mits hij niet te strak gaat. Ze zakt wel, maar is heel onrustig in haar hoofd. Dierenarts adviseerde dit om ervoor te zorgen dat ze constanter blijft lopen en het werkt super. Longeren gaat een stuk rustiger nu, zonder dat ze na een half rondje haar hoofd weer omhoog doet :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:25

Dit is mijn paard, staat sinds kort weer in training na een langdurig herstelproces, dus is wat te vet:

Afbeelding

Afbeelding

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:28

Vele mensen vinden dat dit paard, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt en 24/7 in de weide staat, op zich redelijk in de spieren zit. Hij staat echter niet erg voordelig op de eerste foto, dus het vetekent misschien wat. Binnenkort gaan we hem weer oppakken, dus ik ben benieuwd hoe zijn bespiering zal veranderen.

Redelijk recent, inclusief wintervacht en hanekam.
Afbeelding

Afgelopen najaar, ook ongetraind.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:29

Rena100 schreef:
Ik zie toch meer paarden die veel te diep lopen aan zo'n ding, dat heeft het dus geen enkele meerwaarde. Voor mijn paard zou het ook niet geschikt zijn, die loop heel graag van zichzelf veel te diep, dus dan moet ik zo'n ding er niet aan hangen. Dan gaat ze helemaal duikelen denk ik.

Je moet ook idd naar het paard kijken. Ik zie er met de paarden waar ik hem op gebruik fijn resultaat.

Ik denk dat veel mensen hem ook gewoon te strak zetten, dat diep en rond is toch wat veel mensen denken dat goed is of zo.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:50

_San87_ schreef:
Rena100 schreef:
Ik zie toch meer paarden die veel te diep lopen aan zo'n ding, dat heeft het dus geen enkele meerwaarde. Voor mijn paard zou het ook niet geschikt zijn, die loop heel graag van zichzelf veel te diep, dus dan moet ik zo'n ding er niet aan hangen. Dan gaat ze helemaal duikelen denk ik.

Je moet ook idd naar het paard kijken. Ik zie er met de paarden waar ik hem op gebruik fijn resultaat.

Ik denk dat veel mensen hem ook gewoon te strak zetten, dat diep en rond is toch wat veel mensen denken dat goed is of zo.


Ja dat denk ik ook, en bij sommige paarden werkt het ook gewoon niet. Dan kan je beter wat anders kiezen.

atilla

Berichten: 650
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:01

Kadankovitch schreef:
Ik denk toch dat u nu een beetje abuis bent.
Nergens in de door u aangehaalde tekst van mij, gebruik ik het woord "spectaculair". Ik begrijp in dit verband uw opmerking niet. Kunt u dat even verduidelijken ?

Volgens mij worden geen paarden van meneer BigBen besproken, dus weet ik niet over welk paard u het hebt.
Het is volgens mij een grote fout om een ideaal beeld te projecteren op een individueel paard. Daar voldoen de minste aan. En op die manier praat men paarden de grond in en trekt men conclusies die vaak bij nader inzien niet te verantwoorden zijn. Dit in het algemeen gezegd.


Sorry ik bedoel niet spectaculair maar ‘bijzonder sterk’ gebruikte u.

Echter moet ik zeggen dat ik het volledig met dorientjuh eens ben. Spieren kunnen vast zitten door een trauma -een val of verrekking bijvoorbeeld. Bij het paard van callipsolover zie ik een strakke hals, die niet verder ontwikkeld.

Bij mijn bijrijdpaardje zag ik ook een strak gedeelte bij de atlas. Ze vond het ook niet prettig om linksom te zakken. Ik heb dit los laten masseren en vanaf toen is ze zich goed gaan ontwikkelen. Erg gaaf om te zien.

In dit topic https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1148418&p=49873395&hilit=Perfect+bespierd#p49873395 wordt ook uitvoerig over strakke vastzittende spieren gesproken. Erg interessant wat er van foto’s af te lezen valt.
Laatst bijgewerkt door atilla op 17-04-18 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:02

Kashmino schreef:
Vele mensen vinden dat dit paard, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt en 24/7 in de weide staat, op zich redelijk in de spieren zit. Hij staat echter niet erg voordelig op de eerste foto, dus het vetekent misschien wat. Binnenkort gaan we hem weer oppakken, dus ik ben benieuwd hoe zijn bespiering zal veranderen.

Redelijk recent, inclusief wintervacht en hanekam.
[ [url=m/luIWX5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen najaar, ook ongetraind.
[ [url=m/AMnGAq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Qua hals lijkt het bij deze meer op vet (harde manenkam) dan om spier

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:13

Kashmino schreef:
Vele mensen vinden dat dit paard, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt en 24/7 in de weide staat, op zich redelijk in de spieren zit. Hij staat echter niet erg voordelig op de eerste foto, dus het vetekent misschien wat. Binnenkort gaan we hem weer oppakken, dus ik ben benieuwd hoe zijn bespiering zal veranderen.

Redelijk recent, inclusief wintervacht en hanekam.
[ [url=m/luIWX5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen najaar, ook ongetraind.
[ [url=m/AMnGAq.jpg]Afbeelding[/url] ]




Dit is vet. Heeft weinig te maken met bespiering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:01

Iemand nog tips en/of comments op de hals van mijn merrie :o ?

Kashmino schreef:
Vele mensen vinden dat dit paard, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt en 24/7 in de weide staat, op zich redelijk in de spieren zit. Hij staat echter niet erg voordelig op de eerste foto, dus het vetekent misschien wat. Binnenkort gaan we hem weer oppakken, dus ik ben benieuwd hoe zijn bespiering zal veranderen.

Redelijk recent, inclusief wintervacht en hanekam.
[ [url=m/luIWX5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen najaar, ook ongetraind.
[ [url=m/AMnGAq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor een paard dat niks doet zit ie vooral goed in t vet :D. Dan is spieren bekijken wel lastig, hij lijkt wel een goed gevormde hals te hebben, maar of dat nu spier is of vet... Dat kan ik niet goed zien zo.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:30

Dit is toch geen topic "wat vinden jullie van de hals van mijn paard?" :o

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:32

Ik vind ditsoort reacties ook een beetje jammer inderdaad. Ik vind dit echt een interessant topic om te lezen, maar vind het persoonlijk jammer dat het zo'n wending neemt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:42

Afbeelding

Oktober 2017




Afbeelding
Vandaag.

Paard is nu vijf maanden in training. Waarvan die vier weken stil heeft gestaan. 2 door verkoudheid en 2 doordat hij in januari even te mager geworden was. Dus hij heeft ook weer wat spier verloren.

Titus heeft nog niet echt de kracht om echt goed te dragen. Dus hij loopt makkelijk wat te diep of drukt zijn rug weg. Zodra hij wat sterker wordt in zijn achterbenen zal dit makkelijker gaan. Er komen steeds meer momenten dat hij goed op de loodlijn loopt.

Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact. Als hij een goede dag heeft en hij loopt lekker van achteren door, is zijn hoofd hals houding ook een stuk beter.

Ik vind dan ook als je foto's vergelijkt hij een positieve ontwikkeling in zijn hals bespiering laat zien. Het is nog verre van ideaal maar hij ontwikkeld wel netjes.



Afbeelding


Het plaatje hieronder is de hals die ik ideaal vind.

Afbeelding


De onderhals is geminimaliseerd en er zit een mooie bespiering op de bovenkant.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:44

Ik heb een centraal topic aangemaakt voor zij die een beoordeling van de bespiering en bouw van hun paard willen:

Wat vinden jullie vd bespiering/bouw v mijn paard?

Dan kunnen we hier verder met besprekingen van IDEALE bespiering aan de hand van foto's van het internet of tekeningen.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-04-18 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:45

SinneJ schreef:
Ik heb een centraal topic aangemaakt voor zij die een beoordeling van de bespiering en bouw van hun paard willen:

Wat vinden jullie van de bespiering/bouw van mijn paard?

Dan kunnen we hier verder met besprekingen van IDEALE bespiering aan de hand van foto's van het internet of tekeningen.

_/-\o_

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:47

Kashmino schreef:
Vele mensen vinden dat dit paard, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt en 24/7 in de weide staat, op zich redelijk in de spieren zit. Hij staat echter niet erg voordelig op de eerste foto, dus het vetekent misschien wat. Binnenkort gaan we hem weer oppakken, dus ik ben benieuwd hoe zijn bespiering zal veranderen.

Redelijk recent, inclusief wintervacht en hanekam.
[ [url=m/luIWX5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen najaar, ook ongetraind.
[ [url=m/AMnGAq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou eerst zorgen dat hij niet door z'n hoeven gaat zakken voor je aan bespiering gaat denken.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:02

@Kashmino: wat zit daar in?

Zo een neck heb ik nog nooit gezien.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:04

Wat ik ook een interessante invalshoek vind in deze is voor welke discipline wil je welke bespiering?

Vinden jullie het storend als een springpaard een onderhals heeft? Uiteraard zou een springpaard ook een mooie bovenlijn moeten hebben, maar in amateurwedstrijden zie je toch nog vaker springpaarden met onderhals dan dressuurpaarden of zie ik dat fout?

Zelfs op hoog niveau springpaarden zie ik dingen die me niet helemaal lekker in het oog liggen.. nu vergelijk ik alles met een dressuur exterieur, maar zou dat zo erg mogen verschillen? Wat vinden jullie?

(allemaal rekening houdend met individuele verschillen tussen paarden, ik spreek over de grootste gemene deler van verschillende disciplines)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-04-18 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:05

Gwen1992 schreef:
Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact.


Maar hij zit toch ver achter de loodlijn op de fotos? Als hij niet achter de teugel kruipt dan betekend dit toch dat de longeer hulp te strak zit? Geen kritiek - ik wil het gewoon begrijpen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:08

DreamGuide schreef:
Paardje in januari 2016
[ [url=m/CJxrjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paardje in juli 2017
[ [url=m/zCFlEy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het leek me wel een mooi voorbeeld in hoeverre training de besparing van een paard kan beteren/mooier maken.
(Er zit nog meer werk aan, daar ben ik me bewust van.)


Nou dat is zeker zo!

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:09

Gwen1992 schreef:
[ [url=m/hBypDO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oktober 2017




[ [url=m/Xvk0ux.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag.

Paard is nu vijf maanden in training. Waarvan die vier weken stil heeft gestaan. 2 door verkoudheid en 2 doordat hij in januari even te mager geworden was. Dus hij heeft ook weer wat spier verloren.

Titus heeft nog niet echt de kracht om echt goed te dragen. Dus hij loopt makkelijk wat te diep of drukt zijn rug weg. Zodra hij wat sterker wordt in zijn achterbenen zal dit makkelijker gaan. Er komen steeds meer momenten dat hij goed op de loodlijn loopt.

Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact. Als hij een goede dag heeft en hij loopt lekker van achteren door, is zijn hoofd hals houding ook een stuk beter.

Ik vind dan ook als je foto's vergelijkt hij een positieve ontwikkeling in zijn hals bespiering laat zien. Het is nog verre van ideaal maar hij ontwikkeld wel netjes.



[ [url=m/UJ6Y1A.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het plaatje hieronder is de hals die ik ideaal vind.

[ [url=m/qLVRbS.jpg]Afbeelding[/url] ]


De onderhals is geminimaliseerd en er zit een mooie bespiering op de bovenkant.


Bij dit paard zit de longeerhulp dus veel te strak. Ik denk ook niet dat deze hulp goed is voor je paard omdat hij zijn neus niet naar beneden brengt maar opkropt. Ik zou dus proberen om zonder bijzet te kijken of hij met een lange hals wilt lopen. Neus eruit, voorwaarts neerwaarts.