Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:09

FatCat schreef:
Gwen1992 schreef:
Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact.


Maar hij zit toch ver achter de loodlijn op de fotos? Als hij niet achter de teugel kruipt dan betekend dit toch dat de longeer hulp te strak zit? Geen kritiek - ik wil het gewoon begrijpen.

Klopt

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:10

FatCat schreef:
@Kashmino: wat zit daar in?

Zo een neck heb ik nog nooit gezien.


Het lijkt me een Fries met insuline resistentie (geen apart ras) :+

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:11

Matheno schreef:
Dit is mijn paard, staat sinds kort weer in training na een langdurig herstelproces, dus is wat te vet:

[ [url=m/tv6Oqv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QuEIzX.jpg]Afbeelding[/url] ]


mooi paard hoor! heeft zich goed ontwikkeld ondanks een pauze

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:12

SinneJ schreef:
Wat ik ook een interessante invalshoek vind in deze is voor welke discipline wil je welke bespiering?

Vinden jullie het storend als een springpaard een onderhals heeft? Uiteraard zou een springpaard ook een mooie bovenlijn moeten hebben, maar in amateurwedstrijden zie je toch nog vaker springpaarden met onderhals dan dressuurpaarden of zie ik dat fout?

Zelfs op hoog niveau springpaarden zie ik dingen die me niet helemaal lekker in het oog liggen.. nu vergelijk ik alles met een dressuur exterieur, maar zou dat zo erg mogen verschillen? Wat vinden jullie?

(allemaal rekening houdend met individuele verschillen tussen paarden, ik spreek over de grootste gemene deler van verschillende disciplines)


Ik denk dat er qua springen en dressuur nauwelijks verschil is.

Voor de kar mag een dier duwen met het achterbeen en op de voorhand lopen. Een wat holle rug is voor een tuigpaard voor de koets niet erg.

Maar een onderhals betekent grosso modo dat het dier de ruiter niet correct draagt.
Weliswaar zit een springruiter in de verlichte zit - dat betekent minder klappen dan bij een dier dat 'uitgestrekte draf doorzitten' moet doen, maar dat is nog net geen vrijbrief om je dier niet aan correcte spieren te help.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:14

FatCat schreef:
Gwen1992 schreef:
Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact.


Maar hij zit toch ver achter de loodlijn op de fotos? Als hij niet achter de teugel kruipt dan betekend dit toch dat de longeer hulp te strak zit? Geen kritiek - ik wil het gewoon begrijpen.

Achter de teugel kruipen en achter de loodlijn lopen zijn 2 verschillende dingen. Als het paard achter de teugel loopt, betekent dit dat je geen verbinding meer hebt omdat het paard zijn hoofd te veel naar de borst brengt waardoor je contact verliest.

Een paard kan ook achter de loodlijn lopen omdat de ruiter hem daar vraagt met de hand. Heb je daar een ononderbroken verbinding loopt het paard aan de teugel.

Gaat het paard tegen het bit in hangen waardoor hij gaat trekken, loopt hij tegen de teugel. De houding van het hoofd heeft hier niets mee te maken.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:19

@Marjoow ik begrijp dat dit 2 verschillede dingen zijn.

Ik bedoel; omdat haar Fries achter the loodlijn loopt maar ze zegt zelf hij niet achter de teugel kruipt en het contact behoud - dan is mijn conclusie dat de lengeerhulp gewoon te kort is.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:19

Janneke2 schreef:
Ik denk dat er qua springen en dressuur nauwelijks verschil is.

Voor de kar mag een dier duwen met het achterbeen en op de voorhand lopen. Een wat holle rug is voor een tuigpaard voor de koets niet erg.

Maar een onderhals betekent grosso modo dat het dier de ruiter niet correct draagt.
Weliswaar zit een springruiter in de verlichte zit - dat betekent minder klappen dan bij een dier dat 'uitgestrekte draf doorzitten' moet doen, maar dat is nog net geen vrijbrief om je dier niet aan correcte spieren te help.


Ik wil toch even inspringen, een onderhals staat niet alleen voor slechte training, dat heeft ook te maken met de bouw van het dier zelf. Toen ik mijn paard vrijwel onbeleerd kocht als 3,5 jarige(was echt bijna niks mee gedaan) had ze een gigantische onderhals zitten. Die zit er in feite nog steeds, maar omdat de bovenlijn nu ook bespierd is valt het veel minder op.

Het hebben van een onderhals betekend volgens mij niet persé dat het dier slecht getraind is.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:21

FatCat schreef:
@Marjoow ik begrijp dat dit 2 verschillede dingen zijn.

Ik bedoel; omdat haar Fries achter the loodlijn loopt maar ze zegt zelf hij niet achter de teugel kruipt en het contact behoud - dan is mijn conclusie dat de lengeerhulp gewoon te kort is.


Ah zo. Ja klopt. Longeerhulp zit veel te strak.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:24

@Dream guide: klopt!

Die spieren in de onderhals hebben beslist een functie en zijn dus niet 'fout'.
Maar het ging mij om 'je dier trainen om jou goed te dragen', daarbij worden de onderhalsspieren niet dikker, maar de spieren pal voor het zadel wel.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:25

FatCat schreef:
Gwen1992 schreef:
Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact.


Maar hij zit toch ver achter de loodlijn op de fotos? Als hij niet achter de teugel kruipt dan betekend dit toch dat de longeer hulp te strak zit? Geen kritiek - ik wil het gewoon begrijpen.


Oh ik had de kanttekening onder het zadel er bij moeten zetten.

De longeer hulp is idd iets te kort helaas heb ik geen langere. Ik gebruik deze hulp eigenlijk alleen voor herstel trainingen. Ik gooi 'm er zo om heen. Vijf min ene kant vijf min andere kant. En dan haal ik er weer af en stap 'm uit.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:27

Janneke2 schreef:
@Dream guide: klopt!

Die spieren in de onderhals hebben beslist een functie en zijn dus niet 'fout'.
Maar het ging mij om 'je dier trainen om jou goed te dragen', daarbij worden de onderhalsspieren niet dikker, maar de spieren pal voor het zadel wel.


Ah vandaar! Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik dacht dat je het puur over de onderhals zelf had :o

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:37

FatCat schreef:
Gwen1992 schreef:
Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact.


Maar hij zit toch ver achter de loodlijn op de fotos? Als hij niet achter de teugel kruipt dan betekend dit toch dat de longeer hulp te strak zit? Geen kritiek - ik wil het gewoon begrijpen.

Achter de teugel kruipen en achter de loodlijn lopen zijn 2 verschillende dingen. Als het paard achter de teugel loopt, betekent dit dat je geen verbinding meer hebt omdat het paard zijn hoofd te veel naar de borst brengt waardoor je contact verliest.

Een paard kan ook achter de loodlijn lopen omdat de ruiter hem daar vraagt met de hand. Heb je daar een ononderbroken verbinding loopt het paard aan de teugel.

Gaat het paard tegen het bit in hangen waardoor hij gaat trekken, loopt hij tegen de teugel. De houding van het hoofd heeft hier niets mee te maken.[/quote]

Correct. Titus hangt niet in de teugel overigens hoor. Ik heb geen kilo's in mijn handen als hij daar loopt this gewoon een fijne verbinding ik voel wat hij met het bit doet en of hij iets moeilijk vind.

Als ik merk dat hij fijn en voorwaarts loopt kan ik hem vragen iets op te richten. Maar dan moet hij wel echt goed in zn vel zitten. Vaak is het teveel nog en dan blokkeert hij. Dus dan heb ik hem liever dat hij even iets lager loopt maar wel loslaat.

Dan dat ik hem in een houding dwing die hij nog helemaal niet aankan.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:38

Gwen1992 schreef:
FatCat schreef:
Gwen1992 schreef:
Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact.


Maar hij zit toch ver achter de loodlijn op de fotos? Als hij niet achter de teugel kruipt dan betekend dit toch dat de longeer hulp te strak zit? Geen kritiek - ik wil het gewoon begrijpen.


Oh ik had de kanttekening onder het zadel er bij moeten zetten.

De longeer hulp is idd iets te kort helaas heb ik geen langere. Ik gebruik deze hulp eigenlijk alleen voor herstel trainingen. Ik gooi 'm er zo om heen. Vijf min ene kant vijf min andere kant. En dan haal ik er weer af en stap 'm uit.

Ik zou hem gewoon helemaal niet meer gebruiken. Zeker niet op deze manier.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:39

Gwen1992 schreef:
Het plaatje hieronder is de hals die ik ideaal vind.

[ [url=m/qLVRbS.jpg]Afbeelding[/url] ]


De onderhals is geminimaliseerd en er zit een mooie bespiering op de bovenkant.


Afbeelding

Dit is dus hetzelfde paard...

Zo zie je maar... een hals in training of los aan de hand... Het zegt helemaal niets over het paard.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:49

Marjoow schreef:
Gwen1992 schreef:

Oh ik had de kanttekening onder het zadel er bij moeten zetten.

De longeer hulp is idd iets te kort helaas heb ik geen langere. Ik gebruik deze hulp eigenlijk alleen voor herstel trainingen. Ik gooi 'm er zo om heen. Vijf min ene kant vijf min andere kant. En dan haal ik er weer af en stap 'm uit.

Ik zou hem gewoon helemaal niet meer gebruiken. Zeker niet op deze manier.


Volgens mij ging dit topic over hals bespiering niet en over trainings materiaal.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:59

Gwen1992 schreef:
De longeer hulp is idd iets te kort helaas heb ik geen langere. Ik gebruik deze hulp eigenlijk alleen voor herstel trainingen. Ik gooi 'm er zo om heen. Vijf min ene kant vijf min andere kant. En dan haal ik er weer af en stap 'm uit.


Dan zou ik hem op marktplaats zetten en een nieuwe kopen ;) Want op deze lengte bouw je ook niets op. Je leerd enkel het paard achter de loodlijn lopen, en zeker met een fries, wil je dat vermijden.

Longeerhulp is voor het lang en laag trainen, en voor dat doel is deze niet een beetje te kort, maar minstens 60cm voor zover dat ik dat kan schatten op de foto.

Als je lang en laag wil trainen kan je eens kijken naar de chambon. Ook voor lang en laag, maar je zit niet met het getrek in de mond door de voorbeen actie. Ik vind een een veel fijnere hulpteugel.

Ik hoop dat je dit niet negatief opneemt, het is goedbedoeld advies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:02

Kabayo schreef:
Dit is toch geen topic "wat vinden jullie van de hals van mijn paard?" :o

Ja dus? Ik heb verteld wat ik van de hals van de merrie vind en ben benieuwd of anderen die mening delen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:03

SinneJ schreef:
Wat ik ook een interessante invalshoek vind in deze is voor welke discipline wil je welke bespiering?

Vinden jullie het storend als een springpaard een onderhals heeft? Uiteraard zou een springpaard ook een mooie bovenlijn moeten hebben, maar in amateurwedstrijden zie je toch nog vaker springpaarden met onderhals dan dressuurpaarden of zie ik dat fout?

Zelfs op hoog niveau springpaarden zie ik dingen die me niet helemaal lekker in het oog liggen.. nu vergelijk ik alles met een dressuur exterieur, maar zou dat zo erg mogen verschillen? Wat vinden jullie?

(allemaal rekening houdend met individuele verschillen tussen paarden, ik spreek over de grootste gemene deler van verschillende disciplines)


De basistraining is voor ieder paard hetzelfde, dus zou de bespiering bij een correct getraind paard ook in de springsport (of eventing, zo je wilt) correct moeten zijn. Dus een mooi gespierde bovenlijn en geen/minimaal onderhals.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:05

Gwen1992 schreef:
[ [url=m/hBypDO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oktober 2017




[ [url=m/Xvk0ux.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag.

Paard is nu vijf maanden in training. Waarvan die vier weken stil heeft gestaan. 2 door verkoudheid en 2 doordat hij in januari even te mager geworden was. Dus hij heeft ook weer wat spier verloren.

Titus heeft nog niet echt de kracht om echt goed te dragen. Dus hij loopt makkelijk wat te diep of drukt zijn rug weg. Zodra hij wat sterker wordt in zijn achterbenen zal dit makkelijker gaan. Er komen steeds meer momenten dat hij goed op de loodlijn loopt.

Het is niet dat hij achter de teugel kruipt. Er is wel altijd behoud van contact. Als hij een goede dag heeft en hij loopt lekker van achteren door, is zijn hoofd hals houding ook een stuk beter.

Ik vind dan ook als je foto's vergelijkt hij een positieve ontwikkeling in zijn hals bespiering laat zien. Het is nog verre van ideaal maar hij ontwikkeld wel netjes.



[ [url=m/UJ6Y1A.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het plaatje hieronder is de hals die ik ideaal vind.

[ [url=m/qLVRbS.jpg]Afbeelding[/url] ]


De onderhals is geminimaliseerd en er zit een mooie bespiering op de bovenkant.

Je longeerhulp moet echt veel losser, dit werkt alleen maar tegen. Als ik het goed zie kunnen sowieso de touwen die naar het bit lopen verdubbeld worden in lengte, dat zou al een hoop schelen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:11

Ik zou de fries van Gwen aan de dubbele lijnen gooien. Daar kun je zoveel meer mee dan een hulpteugel die maar 'vast' zit.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:19

Gwen1992 schreef:
Marjoow schreef:
Ik zou hem gewoon helemaal niet meer gebruiken. Zeker niet op deze manier.


Volgens mij ging dit topic over hals bespiering niet en over trainings materiaal.

Nou je komt hier zelf met foto's van je paard patsen en zet dan foto's neer van hoe het precies niet moet. Dat mensen daar dan wat over zeggen is niet zo vreemd, zeker gezien het daar een paar posts eerder ook al over ging.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:26

Nies_ schreef:
Nou je komt hier zelf met foto's van je paard patsen en zet dan foto's neer van hoe het precies niet moet. Dat mensen daar dan wat over zeggen is niet zo vreemd, zeker gezien het daar een paar posts eerder ook al over ging.


Dan gaat dit topic nog steeds over de bespiering van paarden en niet over mijn trainings materiaal. Als mensen willen klagen daar over kunnen ze een pb sturen. Net als dat jij kan klagen in een pb over dat ik een bepaalde foto neerzet.
Hou het gewoon ontopic hoe moeilijk is het nou?

Ik lees alleen maar gejank bij elke foto waar een paard in actie is over de houding van het paard of het materiaal of de ruiter die niet goed zit. terwijl het gewoon om de bespiering in die foto gaat.

Wil je klagen en zeiken over iemands spullen of houding? Doe dat dan lekker bij een topic in het rijtechnische gedeelte van bokt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:30

Training heeft -natuurlijk- alles te maken met spieren. Dat is namelijk een van de voornaamste redenen om te trainen; het ontwikkelen van spieren.

Ik snap dat je op je tenen getrapt bent, maar dan kun je beter het topic ontstippen dan dat je mensen gaat proberen te vertellen waar ze het wel en niet over mogen hebben.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:32

Trainingsmateriaal en methode heeft een directe impact op bespiering, en daarom in mijn optiek relevant in dit topic. Ik hoop dat je het advies toch laat bezinken, het is goed bedoeld.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:34

Nies_ schreef:
Training heeft -natuurlijk- alles te maken met spieren. Dat is namelijk een van de voornaamste redenen om te trainen; het ontwikkelen van spieren.

Ik snap dat je op je tenen getrapt bent, maar dan kun je beter het topic ontstippen dan dat je mensen gaat proberen te vertellen waar ze het wel en niet over mogen hebben.



Ik heb nog niemand zien schrijven dat de bespiering van mijn paard op de goede weg is of niet. Nimmer of ze de bespiering voldoende is voor dit moment of dat ze vinden dat het beter kan. Of dat ze überhaupt vinden dat de bespiering op de juiste plekken groeit.

Geen van die dingen lees ik. En dat is wel waar het topic om gaat.