Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

 
Profiel   

VivaLaVida schreef
Kadankovitch helemaal met je eens. Ook het stukje over het te hard oordelen.

Ik vond totaal geen logica in de opmerkingen van de dames Koper en Elise2. Dus ook geen reden om zo hard te oordelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:16 



 
Profiel   

huh? speknek? Wat is dat?
[ img ] :')

dit was toen ik haar net had, vooral veel vet en weinig spieren

en dit is nu, ik ben benieuwd wat jullie vinden

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:19 



 
Profiel   

Dit zijn mijn pony's

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:25 



 
Profiel   

Volgensmij is dit niet de bedoeling van dit topic? :+

Als je vindt dat jouw paard de ideale bespiering heeft kun je natuurlijk foto's plaatsen.
Maar voor vragen wat anderen van de bespiering vinden kan misschien beter een ander topic gemaakt voor worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:31 



 
Profiel   

Libera schreef
Een speknek is niet automatisch een goed bespierde hals he...

Begint inderdaad wat te lijken op een verzameltopic :=




Beide:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:40 



 
Profiel   

Helft van de foto's zijn sowieso niet te beoordelen want paard staat met gekromde nek of met neus in de voerbak ipv netjes ontspannen opgesteld. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:40 



 
Profiel   

Libera schreef
Een speknek is niet automatisch een goed bespierde hals he...


Speknek = nek met vooral spek = vet. Dus nee - wij beweren helemaal niet dan onze paarden goed in de spieren zitten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:45 



 
Profiel   

Libera schreef
Helft van de foto's zijn sowieso niet te beoordelen want paard staat met gekromde nek of met neus in de voerbak ipv netjes ontspannen opgesteld. :+



Bovenstaande van mij is toch echt een goede foto. Ik ben wel erg benieuwd wat de kenners hier van vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 22:59 



 
Profiel   

Van onze 13 jarige dressuur ruin krijg ik de laatste tijd te horen dat hij eruitziet als een bodybuildertje.
Op een exterieurbeoordeling ook van een beoordelaar van het KWPN te horen gehad dat zijn hals eigenlijk zijn mooiste punt is.


[ img ]


Zo draagt hij hem als hij los loopt:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 03:23 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Ik vindt dat die van mij nog wel een weg te gaan heeft haha, maar hij is ook nog geen 3, nog een paar weekjes.
Eind van de zomer lekker voor de kar en als ie 4,5/5 is onder het zadel spiertjes verder gaan kweken.


Nu vroeg ik me af hoe ik nu alvast zijn spieren kan verbeteren, dus als iemand tips heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 06:52 



 
Profiel   

Wow klumpertje dat zijn pas goals! Zo zie ik paarden het liefst.
Nog specifieke tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 07:10 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
VivaLaVida schreef
Kadankovitch helemaal met je eens. Ook het stukje over het te hard oordelen.

Ik vond totaal geen logica in de opmerkingen van de dames Koper en Elise2. Dus ook geen reden om zo hard te oordelen.


Dat jij er geen logica in vind, wil niet zeggen dat het er niet is.
Ben het niet eens met wat je schrijft over voorwaarts/ neerwaarts rijden, juist als je dat correct doet van achter naar voor gaat een paard swingen over de rug.
Overigens oordeel ik niet hard en neem ik de leeftijd en graad van africhting ook mee maar ruim wel wat misverstand uit de weg. ;)

Voor de rest is dit inderdaad een verzameltopic geworden wat voor mijn gevoel los staat van de juiste halsbespiering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 07:24 



 
Profiel   

Ik vindt dit een heel interessante topic omdat wil mensen in mijn omgeving zegt verschillende dinges. Wat denk jullie over die van mij? Rechts in de photo.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 07:41 



 
Profiel   

Zonde van het topic zo, het onderwerp is juist interessant...

Edit: mod getipt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 07:46 



 
Profiel   

Zijn er ook dieren die nooit een goede bespiering van de nek zullen ontwikkelen ondanks juiste training? Als ik de gemiddelde foto hier zie, zie ik dat bij mijn 4 jarige niet zo gauw gebeuren.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:01 



 
Profiel   

Ik denk dat het ook wel gedeeltelijk aan de aanleg ligt. Je kan veel ontwikkelen maar ieder paard heeft een andere bouw, ontwikkelen vanuit het ene beginpunt is anders dan vanuit het andere.

Persoonlijk vind ik dat mijn rijpaard een fijne hals heeft/ontwikkelt. Ik zet het in een linkje want het wordt onderhand meer een fototopic.

http://i67.tinypic.com/9bipnt.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:13 



 
Profiel   

Eight schreef
Zijn er ook dieren die nooit een goede bespiering van de nek zullen ontwikkelen ondanks juiste training? Als ik de gemiddelde foto hier zie, zie ik dat bij mijn 4 jarige niet zo gauw gebeuren.. :)


Nee, bij de juiste training, maar vooral ook voeding (minstens zo belangrijk als training!!) kan je met elk paard een goede bespiering op de hals krijgen. Misschien wat minder kap of iets en de vorm kan minder mooi zijn, maar goede correcte bespiering kan zeker weten. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:15 



 
Profiel   

Sommige paarden hier hebben een wel heel brede hals. Ik vind dat voor het gebruik niet fijn want vaak zijn ze ook beresterk. Zie ook korte halzen met weinig nek voorbij komen. Dat is lastig te openen achter de kaak.

In mijn optiek is de perfecte hals er eentje met voldoende welving en kap, komt niet diep uit de borst en heeft een lange nek met een lichte hoofd hals verbinding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:31 



 
Profiel   

Oh leuk! Ik ga mee met wat al voorgaande os gezegd. Een goed gespierde nek en hals komt mee vanaf de gehele bovenlijn, inclusief mooi aanapnnende buikspieren in het werk
Rijd zelf een fries, nu 3 jaar, en zijn was ook nihil, verkeerd gespierd

Foto toen ik begon :+
[ img ]

Foto's tussendoor chronologisch (Ja ook veel te diep!)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En recent
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik ben er e eg blij mee, ik rijd haar maar 2 soms 3 keer per week, verder rijdt ze met eigenaresse voornamelijk in het bos.
Het kan uiteraard altijd beter, zou graag nog wat meer buik en bil spier zien, al zie je met rijden de buik mooi aanspannen

Edit; wil met mijn post niet bijdragen aan een 'foto topic', vind alles heel interessant om te lezen en welke opvattingen er zijn


Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 15-04-18 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:34 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Sommige paarden hier hebben een wel heel brede hals. Ik vind dat voor het gebruik niet fijn want vaak zijn ze ook beresterk. Zie ook korte halzen met weinig nek voorbij komen. Dat is lastig te openen achter de kaak.

In mijn optiek is de perfecte hals er eentje met voldoende welving en kap, komt niet diep uit de borst en heeft een lange nek met een lichte hoofd hals verbinding.


Ik zie vooral heel veel halzen die erg diep uit de borst komen... Dat is juist geen ideale hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:37 



 
Profiel   

Quir: daarom zeg ik ook liefst een die niet diep uit de borst komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:47 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Quir: daarom zeg ik ook liefst een die niet diep uit de borst komt.


Ja, dat begreep ik. Was ook een toevoeging op jouw post. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:55 



 
Profiel   

Oh :D Tis nog vroeg he :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:58 



 
Profiel   

zodiacje schreef
Wow klumpertje dat zijn pas goals! Zo zie ik paarden het liefst.
Nog specifieke tips?


Naar mijn mening is voeding bijna nog belangrijker dan training. Daar zijn we met hem heel precies in en voeren ook zeker dingen extra bij. En zorgen dat je een happy athlete houdt, zowel fysiek als mentaal. daarom staat er ook een ZZ-licht paard met spring harnachement naast een hindernis :) Fysiek probeer ik daarbij goed voor hem te zorgen door hem op tijd te laten behandelen door tandarts, osteopaat, hoefsmid etc.

SophievdV schreef
Sommige paarden hier hebben een wel heel brede hals. Ik vind dat voor het gebruik niet fijn want vaak zijn ze ook beresterk. Zie ook korte halzen met weinig nek voorbij komen. Dat is lastig te openen achter de kaak.

In mijn optiek is de perfecte hals er eentje met voldoende welving en kap, komt niet diep uit de borst en heeft een lange nek met een lichte hoofd hals verbinding.


Te lichte hoofd-hals verbinding is ook niet altijd even handig... onze is eigenlijk iets te licht (zie foto iets terug) en die kiept bij het minste of geringste achter de loodlijn. Al snap ik dat het tegengestelde ook echt niet prettig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 09:01 



 
Profiel   

Te is nooit goed toch? ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 12 [ 297 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen