Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12262
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 17:50

Na een flinke discussie met een paar stalgenoten vroeg ik me af:

Wat is voor jou basiswerk?

Waar mij stalgenoten vooral van mening waren: hand volgen, aan het been, los en stelling en buiging etc etc

Is het voor mij per paard en africhtigsniveau zooooo verschillend. Kijk een jong paard is eerst voorwaarts voor mij, dan buiging en hand volgen. Een L paard is heel anders basiswerk doen dan een Z paard imo, bij mijn Z paard pak ik in basiswerk ook een stukje SB mee, maar ook gewoon kleine stukjes verzameling. Dat hoort imo dan ook gewoon bij de basis. Zij vonden dit al geen basiswerk meer

Wat vinden jullie? Of wat zien jullie onder ‘basiswerk’?

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:54

Ik denk dat het begrip basiswerk inderdaad verschilt per paard. Bijvoorbeeld: je weet dat een paard met gemak kan verzamelen, dan zou ik dit basiswerk noemen. Maar voor een groen paard is de basis gewoon inderdaad, voorwaarts gaan en meebuigen

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:05

Verschilt per paard en discipline zou ik zeggen...

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:10

Verschilt per paard. Als ik op mijn bonte stap is basiswerk inderdaad de ontspanning en rust vinden, overgangen rijden, tempowisselingen.

Stap ik op een ander paard wat wel verder is in de training, vind ik wat wijken, stellingen op de lange zijde e.d ook basiswerk. Dat moeten ze gewoon vlot kunnen dus dat pak ik ook mee dan.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:17

Ik denk dat onder basiswerk valt: werken aan takt, ontspanning en aanleuning. Hoe je dat verkrijgt is met een jong, groen paard anders dan met een Z paard.

Bij een paard al wat hoger in opleiding kan een schouderbinnenwaarts, travers, contra bijvoorbeeld onder basiswerk vallen. Mijn paard bijvoorbeeld krijg ik superfijn op twee teugels (en dus prettigere aanleuning) door contragalop te rijden. Dat zie ik dan ook als basiswerk. Een jaar geleden zag ik de contra niet als basiswerk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:22

Basiswerk is zo paardafhankelijk en combinatieafhankelijk. Het begint altijd voor mij wel met onafhankelijke ruiterzit, een paard dat op zit te rijden is, en waarbij been secundair is en hand écht tertiair kan zijn. Die basis neem ik mee bij ieder paard. Maar bij mijn jonge merrie pakken we stukjes kwartlijnen, schouderbuiten en korte bochten mee als basiswerk, omdat dát haar helpt rechtgericht te raken. Bij mijn vorige paard pakte ik juist stukje schoudervoor mee in de basis, omdat dát hem rechtgericht maakte. Hoe verder je komt hoe meer gereedschap er in de 'rechtricht gereedschapskist' van jou en je paard komt, en dus kun je meer gereedschap inzetten om je paard rechtgericht, in balans, met impuls te rijden. Als het misgaat, grijp je terug naar een stukje gereedschap dat op dát moment nodig is voor het herstellen van rechtgerichtheid, balans en impuls. Dat stukje gereedschap moet wel al in je kistje zitten. Dat is voor mij basis.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:26

Basiswerk is voor mij stap,draf,galop en halt bevestigd. En van daaruit uitbouwen..

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:59

Basiswerk voor mij is meelopen aan halster, vertrouwen hebben in elkaar, drafbalkjes lopen, vrij springen, wandelen buiten, grondwerken.
Qua rijden vind ik de drie gangen en halthouden belangrijk en daarnaast sturen en ontspanning.

marie0912671
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:38

Basiswerk is de basis van waaruit je alles uitbouwt. Je begint met stap, drap en galop. Voorwaarts er terug moeten goed werken en het paard moet reageren op je been, zowel voorwaarts als zijwaarts. Wanneer deze "basis" bevestigd hebt, kun je verder gaan met moeilijkere oefeningen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:44

De echte basis voor mij, bij elk paard ongeacht africhtingsniveau, is toch echt wel aan het been zijn en een rustige aanleuning. Dus vertrouwen hebben in de hand, naar de hand toe durven gaan en duidelijk respons geven op beenhulpen (met name voorwaarts, zijwaarts hoeft niet meteen). Op die manier kan je echt naar je hand toe rijden, wat het aanleren van tal van andere oefeningen makkelijker maakt en er voor zorgt dat je paard op de juiste manier gaat bewegen en mooie schwung en souplesse krijgt/behoudt. Dit doe ik ook zo in elke training met mijn paard. Eerst voorwaarts en ontspannen, soms kom ik na 45 minuten trainen niet verder dan dat en dan is dat niet erg. Maar soms kan ik ook prima op 20 minuten lostijden op bovenstaande manier, en dan makkelijk wissels/contra/wijken/etc rijden zonder dat het moeite kost voor mijn paard. Dan is de schwung en souplesse helemaal op punt, maar soms duurt het nu eenmaal wat langer.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Basiswerk, wat betekent dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:51

Werken aan de basis is voor mij dat het paard zich op zijn eigen niveau goed en soepel kan dragen. Dat hij balans en kracht heeft in de oefeningen met en zonder de ruiter. Dat hij mentaal relaxed is en daarvan uit kan werken en ook steeds weer in kan terug komen. Dat hij vertrouwen heeft in mij en begrijpt wat ik van hem vraag.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:56

De basisafrichting van een paard is tot en met verzameling in alle gangen en galopwissels. Het skala van africhting dus eigenlijk. Met de kreet 'terug naar de basis' bedoelt men vaak om een tijdje wat meer aandacht te besteden aan de eerste/onderste tredes in het Skala. Maar eigenlijk was men de basis nog niet ontgroeid :D.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:31

Pipodipo schreef:
De basisafrichting van een paard is tot en met verzameling in alle gangen en galopwissels. Het skala van africhting dus eigenlijk. Met de kreet 'terug naar de basis' bedoelt men vaak om een tijdje wat meer aandacht te besteden aan de eerste/onderste tredes in het Skala. Maar eigenlijk was men de basis nog niet ontgroeid :D.


:D haha inderdaad, voor mij valt ook het skala onder basiswerk.
Maar het verschilt natuurlijk per paard qua niveau en africhting wat je dan precies doet.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:23

Elisa2 schreef:
Pipodipo schreef:
De basisafrichting van een paard is tot en met verzameling in alle gangen en galopwissels. Het skala van africhting dus eigenlijk. Met de kreet 'terug naar de basis' bedoelt men vaak om een tijdje wat meer aandacht te besteden aan de eerste/onderste tredes in het Skala. Maar eigenlijk was men de basis nog niet ontgroeid :D.


:D haha inderdaad, voor mij valt ook het skala onder basiswerk.
Maar het verschilt natuurlijk per paard qua niveau en africhting wat je dan precies doet.

Ja klopt, het niveau van de combinatie bepaald waar ergens in de basis het meeste werk wordt gedaan. Maar voor iedereen geldt de basis elke dag weer, maar hoe verder je komt in de africhting, hoe makkelijker je door de stapjes heen werkt.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:22

Er is wel een verschil tussen

'dit paard kent de basis'

en

'basiswerk' ter voorbereiding op de training

Die dingen worden nog wel eens door elkaar gehaald en dat geeft verwarring. Basiswerk voor een 4-jarige is iets anders dan basiswerk voor een GP paard.