Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is een training?

 
Profiel   

Hoi iedereen!

Ik vroeg me laatst iets af en ik wilde weten hoe jullie hierover denken!
Met mijn paard wil ik 5x per week trainen. Dat houdt in 3x per week rijden (dressuur/springen/bosrit) en 2x per week een training vanaf de grond. Maar waar ligt de grens tussen training en ontspanning? Dus wanneer telt een training als training? Vanaf een bepaalde tijdsduur, of als je iets bereikt hebt? En telt een wandeling als training? Ik kan me namelijk voorstellen dat het als training telt voor een jong paard dat moet leren meelopen, maar wanneer is het niet meer een training, en dus wanneer heeft mijn paard "vrij" als ik slechts een wandeling met hem maak?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 21:27 



 
Profiel   

Dan hangt af van heel veel factoren. Voor een paard zonder conditie kan een kwartiertje wandelen al best een training zijn, voor een paard dat gewoon fit en genoeg gewend is stelt het niks voor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 21:30 



 
Profiel   

Ligt er aan wat je traint.
Train je gehoorzaamheid, dan is training wanneer je een bepaald iets hebt bereikt. Bijvoorbeeld hij loopt netjes mee aan het touw, hij stapt de trailer in etc.
Trainen op conditie hangt al snel vast aan een tijd.
Trainen op spierkracht draait om inspanning. Je kunt dan in 10 minuten intensieve training meer bereiken dan in een half uur weinig doen.
Zo kan je nog wel even door gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 21:31 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor je antwoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-18 10:29 



 
Profiel   

Je paard is pas "vrij" als je hem lekker in de wei laat staan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-18 10:31 



 
Profiel   

Training bij mij is als je echt bezig bent om iets te verbeteren/aan te leren. Als ik een kruisje van 30cm spring is het geen trainen met een pard van 1.40m. Maar als ik een steilsprong van 1.10m opnieuw blijf proberen is het wel trainen omdat ik hem laat wennen/aanleer hoog te springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 00:05 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
Je paard is pas "vrij" als je hem lekker in de wei laat staan :)



Indd!! ik geef mijn paard 2x per week rust waarvan 1x ik met hem vanaf de grond speel en hij los en vrij beweegt.. En 1x is hij gewoon vrij. dus die ik helemaal niks en verwacht ik niks, vraag ik niks en is hij gewoon lekker aan het rondhangen buiten en op stal. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-18 11:13 



 
Profiel   

ik rijd 4 x per week ! soms wissel ik rijden af met longeren hij heft 1 vaste dag vrij

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 23:22 



 
Profiel   

Vrij is hier gewoon de hele dag op de wei.
Bij alle andere dingen kunnen ze niet doen waar ze zin in hebben dus hoe simpel ook, echt vrij is het niet imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-18 21:22 



 
Profiel   

Voor mij was een training ofwel een uur, anderhalf uur les. Dus serieus aan de bak voor die tijdspanne.
Als ik geen les had maar thuis op mezelf oefende, feedback van instructeur meenam dan is een training tot het goed gaat naar mijn zin of paard de oefening uitvoert zoals het moet.

Kan ver gaan, na 30 minuten alweer aan het afzadelen zijn tot dik anderhalf uur omdat het blijvende gevechten zijn. Dan gaat er gewoon meer tijd in zitten. Wil het niet lukken, loslaten - lange teugel - andere oefeningen om aandacht elders te vestigen, weer oppakken en proberen.
Het hoeft dan ook maar echt 2 passen goed te gaan, dan is het klaar en gaan we uitstappen.

Longeren deed ik in plaats van rijden, hier ook hetzelfde principe.
Buiten rijden ging op gevoel, als paard liet merken er geen zin in te hebben dan ws het een klein rondje stappen. als paard er zin in had, dan was het langer met stukken draf erdoor.

Rest van de week, dag stond ze op de wei te vreten. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-18 21:31 



 
Profiel   

Training vind ik als je echt traint op uithoudingsvermogen en/ of op vaardigheden. Dan heb je ook in je hoofd een programma. Al rijd jij maar 20 minuten dressuur op een wei bijvoorbeeld, dat vind ik wel degelijk een vorm van training.
Aan de hand wandelen vind ik geen training, is gewoon lekker ontspannen wandelen met de paarden.
Dat vind ik ook van kleine buiten ritjes, lekker recreatief. 1 Uur buiten rit is vaak minder intensief als een half uur dressuur rijden. Ook dat is weer afhankelijk van hoe een paard buiten gereden wordt. Mijn man zit op ons paard en rijd hem gewoon in zijn natuurlijke houding. Vind ik geen training. Mijn paard wordt buiten wat recht gericht en met rug gebruik gereden. Vind ik nog geen echte training maar dat komt er wel bij in de buurt.

Wat ik ook belangrijk vind van een training, daar zit een opbouw in en een idee achter want je wilt met training iets bereiken, je kiest bewust voor zaken die je wilt doen. Training kan dus wel degelijk ook vanaf de grond gebeuren, vrijheidsdressuur, tussen de twee palen, longeer werk, stap/ draf molen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-18 11:58 



 
Profiel   

Een training is pas ‘trainen’ als je overload berijkt en je doel behaald, anders is het oefenen. Je training moet dan voldoen aan trainingswetten.

Wij oefenen vooral met onze paarden, wat ook logisch is als je kijkt naar onze doelen.
Bij bijvoorbeeld conditie trainen en krachttraining komt het echte trainen aan de orde

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-18 12:32 



 
Profiel   

nessinator schreef
dat het als training telt voor een jong paard dat moet leren


Dat dus. Trainen is om te leren, in mijn beleving. Hoeft niet een jong paard te zijn. Ook een oud(er) paard kun je dingen leren en dat is in mijn ogen ook trainen. Maar regelmatig oefenen in een bepaalde vaardigheid om die op hetzelfde peil te houden, is ook trainen. Oefenen is ook trainen in mijn beleving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 16:58 



 
Profiel   

ik zie alles als een training dat ik probeer leuk te maken.
Een dag vrij is voor mij dus effectief een dag niks doen (eventueel poetsen, maar zelfs dan moeten ze iets doen (nl netjes stilstaan en geduld hebben.)

Ik zal bv ook niet snel de hoefsmid of tandarts laten komen, en dezelfde dag ook rijden, de hoefsmid vind ik op dat moment al training genoeg voor mijn paarden.

Nu rij ik niet echt fanatiek, en hebben ze meer dagen vrij dan dat ze getrained worden, maargoed :D
ik zou ze toch wel minstens twee dagen echt vrij willen hebben (ze staan bij mij wel 24/7 buiten, dus vrij is gewoon lekker niks moeten doen voor mij.)
Indien je een paard hebt die 24/7 op stal staat is dat een ander verhaal, maar dat moet je dan maar willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 17:03 



 
Profiel   

Training is voor mij wanneer ik doelgericht met het paard rijd en dat doe om iets te bereiken.
Wanneer ik mijn paard voor de lol/ontspanning rijd is dat meestal een kwartiertje zonder zadel rijden of het uitstappen. Maar ook een buitenrit is voor ons ontspanning. Maar met mijn andere paardje is een buitenrit niet per se ontspannend omdat die alles nog heel eng vind, dus dat zie ik dan als training omdat ik er als doeleind uit haal dat ze steeds makker word als we gaan buiten rijden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 17:07 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Ik zal bv ook niet snel de hoefsmid of tandarts laten komen, en dezelfde dag ook rijden, de hoefsmid vind ik op dat moment al training genoeg voor mijn paarden.


Ha dat doe ik ook nooit, hooguit een stukje wandelen, maar meer om het wachten op te overbruggen. Als de rest buitenstaat al, dan kan die van mij zich ontzetten op lopen fokken in de stal, dus dan ga ik wandelen totdat de hoefsmid er dan is.

Trainen zie ik ook iets wanneer ik iets wil leren/bevestigen aan mijn paard (of aan mijzelf). Dan kan 20 minuten flink longeren en flink voorwaarts zijn (interval) voor conditie, of onder het zadel oefeningen doen. Ligt er maar net aan waar ik de focus op wil leggen, ik heb een merrie en die heeft nog wel eens merriekuren. Dus tijdens haar hengstigheid wil ze nog wel eens flegmatiek worden, dan ga ik tijdens een training onder het zadel bijvoorbeeld op 'aan het been' zijn oefenen, en wanneer dat goed gaat, dan is het voor mij ook klaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 17:20 



 
Profiel   

Als ik op z'n rug kroop vond ik het een training, meestal word ik dan zelf ook serieus en reden we toch wel een eindje. Wanneer we lekker gingen stappen aan de hand, de oortjes naar voren stonden en hij uitgelaten brieste vond ik het gewoon plezierig voor beiden. Evenals een buiten rit, dan werd hij zo blij dat ie er af en toe een sprongetje van deed! Dat zie ik niet als training, we hebben er allebei zó veel plezier in.

Ik weet niet of dit heel duidelijk is maar dat was altijd mijn logica erachter. Nu ik erover nadenk begin ik bijna alles te zien als training. Want je blijft toch samen aan het werk...

Edit: Tegenwoordige tijd/verleden tijd is nogal lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 15:00 



 
Profiel   

tja ik rij zelf b niveau dus mijn pony hoeft nog niet veel te doen op dressuur Niveau, blijft bij een volte en een gebroken lijn :-) ik rij zelf een keer per week in de les a 1 uur en mijn dochter 1 x p 2 weken een half uur priveles, daarnaast rij ik dan meestal 1 x p week buiten op strand dan ben ik gem 1.5 uur weg en dan doen we stap draf en galop en dat is in de duinen en op het strand met soms mul zand,, dan traint hij zijn bilspieren wel, mijn dochter rijd meestal nog een keer per week een half uur a een uur vrij n ook nog een keer voltige of vrijheidsdressuur... Onze pony rijd dus gemiddeld 4 dan p week en dan longeer ik hem ook af en toe ( maar vinden we beide niet zo leuk om te doen) Ik weet niet of dit trainen is... ik denk het wel maar op laag niveau.. Tuurlijk kan ik wel eens jaloers kijken naar een paard dat zo mooi schouderbinnenwaarts zie rijden of een galopswissel en wijken etcetc maar zover ben ik ( en mijn pony van 7) nog lang niet dus mijn trainingen zijn veel minder intensief... Ach bij mij staat lol met je knol voorop

Vrij betekend bij mij idd ook helemaal niets doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 15:42 



 
Profiel   

Dat is iets waar ik ook nog altijd mee in discussie ben haha.

Ik heb zelf tegenwoordig lessen met mijn bijrijdpaardje, en de oefeningen die ik mee krijg in de les om zelf tussendoor te gaan doen, dat is voor mij een training.
Bij ons op stal word echter de opmerking gemaakt 'zolang je geen hoog niveau wedstrijden rijd train je niks maar rijd je gewoon voor jezelf'..
Dus ik vrees dat dat iets is wat voor ieder wat anders betekend..

Vrij is voor mij lekker uitwaaien in de wei of los in de bak ^^
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 18:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen