Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterbewijs, goede afspiegeling?

 
Profiel   

Er zijn maar een paar gebieden in nd waar het verplicht is om te hebben, en ik woon er naast 1 daarom heb ik m'n ruiterbewijs, , anders geen haar op m'n hoofd om het te halen....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 20:38 



 
Profiel   

Ik zou het mogelijk wel willen behalen, maar ben absoluut panisch met springen. In Frankrijk twee keer een situatie gehad dat ik er ook gewoon om heen kon.... Maar omdat springen verplicht is, zal ik het (voorlopig) niet gaan doen..... Ondanks dat ik voor mijn gevoel verantwoord kan buiten rijden.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 20:52 



 
Profiel   

Ik heb dat ding zo'n 30 jaar geleden gehaald als klein meisje toen ik nog niet veel beter en anders wist. Heel trots op het slagen en dat mag ook (niet iedereen slaagde ondanks brave paarden en theorieles vooraf). Rijden was rondje bos en voorop heb ik niet gezeten daar, rest als treintjes en springen was toen nog niet. Tijdje terug die levenslange pas aangevraagd omdat de verzekering toch afgeschaft was en dan is elke 2 jaar betalen onzinnig. Bijgehouden zodat ik overal zou kunnen rijden, en omdat het wel zo handig was qua extra verzekering.

Qua rijkunde valt er terecht over te twijfelen, maar als je 35 jaar geen auto gereden hebt en altijd verlengt krijg je ook gewoon rijbewijs. Dat ding zegt dus niks over je huidige rijkunst of over hoe geschikt je werkelijk bent om bv alleen buiten te rijden, enkel of je ooit een keer de verkeersregels, etc. serieus bekeken hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 21:08 



 
Profiel   

Het is een momentopname, dat vind ik nooit echt een goede afspiegeling.
Maar met zo'n weekend is het wel fijn dat je in ieder geval weet dat iedereen er tijd en energie in heeft gestoken. Verder vind ik het inderdaad ook niet super bijzonder. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 21:21 



 
Profiel   

Ik heb de mijne in 1990 gehaald en het 'lastige' eraan was dat je een murw manegepaard met sterke kuddedrang in je eentje van de groep weg moest rijden tijdens een buitenrit. Je moest minimaal tot een bepaald punt gereden zijn en je mocht niet in rengalop terug. Ook werd er behoorlijk veel aandacht (paar keer bijeenkomst) besteed aan theorie. Ondanks dat veel personen roepen er geen waarde aan te hechten vind ik het zelf wel heel goed dat het er is. Het zou alleen mooi zijn als er vanuit de organisatie (tegenwoordig KNHS) meer en serieuzer aandacht aan wordt besteed. Ik heb nu het gevoel dat het er een beetje bij hangt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 21:51 



 
Profiel   

Ik heb hem bijna 20 jaar geleden op ponykamp op een super brave pony waar ik die dag voor het eerst op zat. Voor dat ponykamp had ik op de eigen manege thuis 2x gesprongen.
Ik haalde hem probleemloos. Dus ben niet echt onder de indruk van het nivo.

Maar dat is met het koetsiersbewijs ook zo. Mennen is veel moeilijker en gevaarlijker, maar die is al te halen met 10 lessen (ruiterbewijs is in 10 lessen lastiger omdat je in als gangen moet kunnen blijven zitten). Zelfs als je voor die tijd nog nooit een paard vast gehouden heb. Ik heb enkel en 2span gehaald met mijn eigen merries waar ik al ZZ mee startte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:27 



 
Profiel   

Ben nu 54. Heb het ergens in mijn jeugd gehaald toen ik 13 of 14 was. Was toen net nieuw, iedereen vond het stom dat het ineens moest. Moet ergens midden jaren zeventig zijn geweest. Weet wel dat ik het best heel moeilijk vond.

Wat ik er nu van weet, vind ik ook dat het niet zoveel voorstelt, maar het is een basis. Hetzelfde als met een autorijbewijs. Als je het hebt, wil het nog niet zeggen dat je goed kunt autorijden.

Twintig jaar later of nu twintig jaar geleden, hahaha dat is hetzelfde voor mij, heb ik het koetsiersbewijs gehaald. Dát vond ik wel heel nuttig en goed. En ontzettend veel kennis die je ermee opdoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 23:55 



 
Profiel   

Ik heb het al weer heel wat jaren terug gehaald maar vind het zeker geen goede afspiegeling.

Ik had toen een jongen in mijn groep die tijdens het springen 2 of 3 keer van zijn pony af viel en vervolgens ook gewoon zijn ruiterbewijs mee kreeg omdat hij zo goed doorzette.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-18 00:01 



 

Ik heb hem zo’n 5 jaar. De theorie mocht bij ons ook nog herkanst worden. Het rijden was niet erg ingewikkeld natuurlijk, maar we kregen wel allemaal (groep van ong 12) de opmerking dat we met buitenrijden ‘meer tempo’ moeten hebben. Als ik buitenrij, verlang ik geen super actieve stap van mijn paard, maar ach. Het is gewoon een leukigheidje voor veelste veel geld. Ik hang er niet echt waarde aan. Alleen voor het begeleiden van ritten is het (bij veel bedrijven) een vereiste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-18 12:32 



 
Profiel   

ik heb m'n ruiterbewijs 38 jaar geleden gehaald, je kon toen een boekje kopen om de theorie te leren en kan me herinneren dat we met rijden veel lol gehad hebben tijdens het examen en om de beurt een rondje hard door de grote buitenmanege mochten crossen.. iedereen die mee deed was toen best handig en geslaagd
hier in de buurt organiseren ze soort cursus nu met voorbereidende lessen(theorie en praktijk), als ik zie hoe bedroevend slecht er gereden wordt, mensen blijven echt net op hun paard hangen bij het springen van een kruisje, dan is het zeker geen goede test (en als 'die mevrouw' er is die nog wel eens iemand laat zakken dan zijn ze nog beledigd ook)
maar die slagen dan wel bij de herkansing bij die aardige man..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-18 13:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen