Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

 
Profiel   

Bij mijn paardrijlessen is ook verteld dat je altijd schoenen met hakje aan moet, houd je hakken laag, heb ruimte in de beugel (dus niet met te brede laarzen zodat je vastzit). Als ik nieuwe laarzen of schoenen heb controleer ik altijd of ze door de beugel kunnen. :+ Letterlijk.

Maar je hebt wel een punt misschien, ik hoor ook nooit iemand over beugels
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 08:39 



 
Profiel   

antje_vip schreef
Bij mijn paardrijlessen is ook verteld dat je altijd schoenen met hakje aan moet, houd je hakken laag, heb ruimte in de beugel (dus niet met te brede laarzen zodat je vastzit). Als ik nieuwe laarzen of schoenen heb controleer ik altijd of ze door de beugel kunnen. :+ Letterlijk.

Maar je hebt wel een punt misschien, ik hoor ook nooit iemand over beugels


Hakken laag is natuurlijk een mooi gezegde.
Moet je eens kijken wat de ruiter doet als het paard ineens wegschiet of gaat bokken.

Ik ben vroeger wel eens met mijn paardrijlaarzen door de beugel geschoten en met afstappen wel eens blijven hangen. (bij het welbekende been over het zadel even steunen en dan voet uit de beugel en naar beneden zakken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 09:16 



 
Profiel   

BaBritFre schreef
Weet er trouwens iemand of die beugelkappen van Compositi op de Compositi Reflex beugels?



Ik ben zelf enorme fan van de compositi reflex en heb de fabriek toen een mail gestuurd met de vraag of de kapjes op de reflex passen, dit kan helaas niet, dus ik heb van biothane bij een winkel zelf beugel korfjes laten maken (prijs vriendelijk bedrag en in elke gewenste kleur ) die simpelweg met 2 schroefjes vast zitten en om de beugels zelf geklemt zijn met chicago schroefjes, werkt perfect !

Ik kan niet pijnvrij met andere beugels rijden maar omdat bij ons in de duinen de ruiterpaden diep liggen bleef ik met mijnvoeten met mijn ijslander (tja nadeel op pony van 135 haha ) vaak op die heuveltjes hangen en was dan zo bang dat mijn voet doorschoot nu geen probleem meer mee werkt ideaal als je pbtje stuurt kan ik je naam van de winkel even geven ik weet namelijk niet of dat hier mag

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 09:43 



 
Profiel   

Wij rijden sinds kort ook met elastiekjes en dat is eigenlijk gekomen omdat we sinds een paard maanden een verzorger hebben die nog niet zo goed rijdt. Nu heb ik een pony die stil gaat staan zodra ze merkt dat ze valt maarja ze zal dan nog maar een keer schrikken. En onze andere is nog niet zo snugger die zal waarschijnlijk schrikken gewoon omdat ze valt en dan snel naar Layka rennen. We waren overigens niet bewust op zoek naar veiligheidsbeugel maar we liepen er gewoon langs toen we bij de divoza waren toen we dachten "hee dat is ook niet verkeerd om te hebben"
Het enige nadeel vind ik hier is dat er gemakkelijk iets op t haakje van de beugel kan blijven hangen. Zo laatst ook had ik de staart van Heidi aan mijn beugel die dat niet echt een heerlijk gevoel vond. Ze deed er niets mee maar er liep wel een rilling door haar lijf dus wat dat betreft zou dat iets fijner mogen aangezien we toch wel vaak redelijk dicht op/naast/langs elkaar rijden. Plus zit de buitenkant af en toe raar tegen mn kleine teentje aan te duwen als ik op buitenrit even niet zo veel met houding bezig ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 10:23 



 
Profiel   

Het nadeel van die elastieken vind ik dat dat op den duur poreus word en ze dus vervangen moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 12:02 



 
Profiel   

Nav dit topic en het filmpje over de western veiligheidsbeugels (waarvoor dank!), kwam ik een Duits filmpje tegen van een test van veiligheidsstijgbeugels. Dat nuanceert de zaak nogal. Met àlle veiligheidsbeugels bleef de dame in dit filmpje toch hangen: beugel met elastiekjes was niet breed genoeg om uit los te schieten; kwik out bleef haken aan de veter; free jump deed helemaal niets... De enige die functioneerde was een gewone beugel aan een swiss clip. Ik weet wel wat ik bij mijn manege ga promoten als volgende aankoop :o En, zoals hierboven al benoemd, je hoeft niet meteen al je beugels te vervangen, dat scheelt wel.

https://youtu.be/XzbcZ16EaC4

Edit: link werkte niet, deze hopelijk wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 13:06 



 
Profiel   

Edit: link was ondertussen aangepast

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 13:28 



 
Profiel   

De vrouw in het filmpje heeft schoenen aan die absoluut niet geschikt zijn om mee paard te rijden. Dat vind ik wel uitmaken. Ze hebben veel profiel, geen recht hakje en daarbij zijn ze te breed voor de meeste van deze stijgbeugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 13:36 



 
Profiel   

Sintara schreef
De vrouw in het filmpje heeft schoenen aan die absoluut niet geschikt zijn om mee paard te rijden. Dat vind ik wel uitmaken. Ze hebben veel profiel, geen recht hakje en daarbij zijn ze te breed voor de meeste van deze stijgbeugels.

Eens :j . Maar de realiteit is dat er (veel?) ruiters zijn die met dit soort schoeisel rijden en dat veel standaard beugels daarvoor te smal zijn.

Verder zal over het algemeen de valhoogte, en daarmee de hoek en kracht groter zijn dan in deze test. De stier is relatief laag, en staat stil op het moment dat de amazone valt. Bij mijn valpartijen ging het tot dusver wel een beetje minder braaf :+ .

Wat ik ook jammer vind is dat de safestyle wel in het rijtje beugels aan het begin van het filmpje staat, maar niet meegenomen is in de test.

Desondanks vind ik het wel een goed filmpje en goed initiatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 13:49 



 
Profiel   

Ja klopt. En ik vind het logischer om in de andere beugel te blijven hangen eigenlijk? In deze test is het er telkens een die over het zadel naar de andere kant gaat

Het is wel goed om dit soort dingen te testen natuurlijk! Dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 14:17 



 
Profiel   

Klopt, schoenen zijn niet ideaal, maar wel realistisch. Formaat van de voet en schoen kan behoorlijk verschillen tussen ruiters, waardoor het imo voor een manege onrealistisch zou zijn te verwachten dat de beugel altijd perfect past (eigen paard en eigen materiaal is een ander verhaal). Veters hebben veel rijlaarzen ook.

Sintara, dat zou ik ook verwachten ja, maar het filmpje van de western beugels proves us wrong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 15:16 



 
Profiel   

Ik vind het niet echt een goed filmpje om de vergelijking van beugels te testen.

Mijn rijlaarzen hebben echt geen veters waar de kwik-out aan kan blijven hangen. En zo wel, knapt dat zielige elastiekje echt wel als er ineens 60 kilo naar beneden kukelt.
De beugels met elastiekjes in het filmpje hebben een aardig groot leertje, maar ze heeft ook absoluut geen goed schoeisel aan. Met zoiets kom je hier echt niet op een paard te zitten, dan kan je leen-laarzen pakken.

De freejump had ik laatst vast, en die vond ik ook aardig stug voelen, dus daar heb ik wel mijn bedenkingen bij.

Te brede schoenen zijn net zoiets als die vreselijke winterlaarzen. Prima om op te lopen, maar doe alsjeblieft wat anders aan met rijden. Ik ben 1 keer blijven hangen, omdat ik als kind niet wist dat je beter niet met die winterlaarzen kon rijden. Nadat ik een rondje door de bak was gesleurd, mocht niemand meer met die dingen aan rijden.
Gewoon vreselijk dom om met zo'n brede schoen te rijden.


Tegenwoordig hebben bijna alle manegepony's beugels met een elastiekje eraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 15:29 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Te brede schoenen zijn net zoiets als die vreselijke winterlaarzen. Prima om op te lopen, maar doe alsjeblieft wat anders aan met rijden. Ik ben 1 keer blijven hangen, omdat ik als kind niet wist dat je beter niet met die winterlaarzen kon rijden. Nadat ik een rondje door de bak was gesleurd, mocht niemand meer met die dingen aan rijden.
Gewoon vreselijk dom om met zo'n brede schoen te rijden.


Tegenwoordig hebben bijna alle manegepony's beugels met een elastiekje eraan.


Ik heb wel winter / thermolaarzen, met de stijgbeugels van mijn verzorgpaard heb ik gewoon genoeg ruimte. Maar het is heel belangrijk om daarop te letten inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 15:35 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Hakken laag is natuurlijk een mooi gezegde.
Moet je eens kijken wat de ruiter doet als het paard ineens wegschiet of gaat bokken.

Ik ben vroeger wel eens met mijn paardrijlaarzen door de beugel geschoten en met afstappen wel eens blijven hangen. (bij het welbekende been over het zadel even steunen en dan voet uit de beugel en naar beneden zakken).


Je kan het proberen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 16:15 



 
Profiel   

JorineV schreef
Nav dit topic en het filmpje over de western veiligheidsbeugels (waarvoor dank!), kwam ik een Duits filmpje tegen van een test van veiligheidsstijgbeugels. Dat nuanceert de zaak nogal. Met àlle veiligheidsbeugels bleef de dame in dit filmpje toch hangen: beugel met elastiekjes was niet breed genoeg om uit los te schieten; kwik out bleef haken aan de veter; free jump deed helemaal niets... De enige die functioneerde was een gewone beugel aan een swiss clip. Ik weet wel wat ik bij mijn manege ga promoten als volgende aankoop :o En, zoals hierboven al benoemd, je hoeft niet meteen al je beugels te vervangen, dat scheelt wel.

https://youtu.be/XzbcZ16EaC4

Edit: link werkte niet, deze hopelijk wel.

Mee eens!! Heb ik ook een keer gemerkt en sindsdien rijd ik of niet met veterschoenen of niet zonder chaps die de veters volledig afdekken. Terechte opmerking!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 16:40 



 
Profiel   

Ik denk dat het zeker wordt ondergewaardeerd.. Ook onder het mom van, het is altijd zo geweest.

Ik rij al jaren met veiligheidsbeugels en wil niet meer anders.
Zag in een horrorscenario mezelf met gewone beugels al achter het paard aan slepen, met mn gezicht over het asfalt #)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 17:04 



 
Profiel   

Toen vorig jaar mijn verzorgpony draaide een sprong of sprong en draaide, ben ik gelanceerd. Had korfbeugels en ben toch blijven hangen en één pas meegesleurd. Mijn rug zag er uit alsof ik door een kat was aangevallen. Gelukkig was het maar één pas, maar zag het even heel somber in. Ben dus met mijn voorvoet klem komen te zitten tussen voetbed en bovenkant beugel, terwijl ik mijn voeten er niet te ver in had. Voor mij zijn de korfbeugels daardoor ook alleen maar een schijnveiligheid...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 17:10 



 
Profiel   

Goeie! Nooit écht bij stil gestaan, ik denk dat wel het handigst is om stijgbeugels te hebben waar je makkelijk uit komt tijdens een val, zoals die daar voor gemaakt zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 17:19 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Te brede schoenen zijn net zoiets als die vreselijke winterlaarzen. Prima om op te lopen, maar doe alsjeblieft wat anders aan met rijden.


Absoluut mee eens! Maar met grote voeten is ook goed schoeisel al snel te breed. Daarom lijken die clips mij ideaal, omdat het met een doorsnee beugel voor iedere ruiter geschikt is (welke maat voeten dan ook). Voor een manege is dat belangrijk, en lijken de clips mij geschikter dan de elastieken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-18 18:58 



 
Profiel   

Enige wat dus eigenlijk veilig is zijn beugels die in hun geheel van de beugelriem los laten. Er is veel schijnveiligheid bij diverse beugels door idd bv bepaald schoeisel. Systemen in de beugel zelf, waarbij de gehele beugel niet los laat kan dus ook funest zijn. Echter....als een mechanisme niet onderhouden wordt kan het ook fout gaan (denk aan stof, zand, vuil, roest ed).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 07:17 



 
Profiel   

Of die aan 1 kant open zijn, bijv Safestyle.
Ik wil niet meer anders

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 07:42 



 
Profiel   

Goed topic dit, zet je aan het denken. Op de stal waar ik stage liep hadden we wel altijd veiligheidsbeugels met elastiekjes. Enige nadeel daarbij is dat de elastiekjes vaak stuk gingen of kwijt raakten, maar goed die kun je makkelijk vervangen haha.

Moet eerlijk zeggen dat ik aan mijn westernzadel geen veiligheidsbeugels heb, en had er tbh ook nooit echt bij stilgestaan dat die er wel zijn.. Thuis op de computer het filmpje erover maar even bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 11:05 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 12:23 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Sintara schreef
De vrouw in het filmpje heeft schoenen aan die absoluut niet geschikt zijn om mee paard te rijden. Dat vind ik wel uitmaken. Ze hebben veel profiel, geen recht hakje en daarbij zijn ze te breed voor de meeste van deze stijgbeugels.

Eens :j . Maar de realiteit is dat er (veel?) ruiters zijn die met dit soort schoeisel rijden en dat veel standaard beugels daarvoor te smal zijn.


Ik heb eerlijk waar nog nooit iemand met dergelijke brede, lompe schoenen zien rijden. Ik zal niet zeggen dat het helemaal nooit gebeurt, maar als je met zulke schoenen op een paard kruipt, maak je daar al een grote fout en daar kan ook een veiligheidsbeugel moeilijk iets aan doen. Veiligheid is een combinatie van verstandige beslissingen en goede keuzes.
Dat het met slecht schoeisel slecht kan aflopen, daar hoef je geen test op een mechanische stier voor te doen. Beter hadden ze de test met normaal schoeisel gedaan om realistische resultaten te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 13:06 



 
Profiel   

Gini schreef
(...) Veiligheid is een combinatie van verstandige beslissingen en goede keuzes.
Dat het met slecht schoeisel slecht kan aflopen, daar hoef je geen test op een mechanische stier voor te doen. Beter hadden ze de test met normaal schoeisel gedaan om realistische resultaten te krijgen.

Zo mee eens :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 13:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen