Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

 
Profiel   

Gini schreef
Ik heb eerlijk waar nog nooit iemand met dergelijke brede, lompe schoenen zien rijden. Ik zal niet zeggen dat het helemaal nooit gebeurt, maar als je met zulke schoenen op een paard kruipt, maak je daar al een grote fout en daar kan ook een veiligheidsbeugel moeilijk iets aan doen. Veiligheid is een combinatie van verstandige beslissingen en goede keuzes.
Dat het met slecht schoeisel slecht kan aflopen, daar hoef je geen test op een mechanische stier voor te doen. Beter hadden ze de test met normaal schoeisel gedaan om realistische resultaten te krijgen.

Ben ik met je eens hoor. Zeker ook met betrekking tot je eigen verantwoordelijkheid daarin.
Ik zie dergelijk schoeisel wel eens bij recreatieve ruiters. Zo handig, schoenen waarmee je door het weiland kan baggeren en paard kan rijden.
En van de andere kant, als de beugel met minder ideaal schoeisel veilig is, is die dat zeker met correct schoen.

Ik heb zelf ook wel met bergschoenen gereden. In de bergen dan wel te verstaan, bij tochten waar ook (flink) gelopen moest worden in terrein waar dat met gewone rijlaarzen oid echt gevaarlijk is. Maar daar hadden ze wel speciale gevormde en extra brede beugels.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 08:15 



 
Profiel   

goedemorgen,

leuk onderwerp, ik besteed namelijk juist veel aandacht aan de veiligheid en stijgbeugels. Sinds ik buitenritten organiseer ben ik mij heel bewust van veiligheid icm stijgbeugels. Voor mij is de aanschaf van een paar degelijke veiligheidsbeugels een essentiele vereiste geweest om mijn werk te professionaliseren. Ook de manier van op en afstappen is zo belangrijk wat betreft beugels. Ik heb marylot beugels met biothane korven, en nu matchen de kleuren van beugels, teugels en korven ook nog :D .
Eerlijk moet ik zeggen dat niet iedereen het heel prettig vind rijden, ze zijn wat groot en lomp, maar gelukkig meer dan de andere helft vind ze juist geweldig rijden. En ik merk dat ze geschikt zijn voor groot/klein. in principe kun je ook met allerlei schoeisel erin rijden. voor mij ideaal dus voor de buitenriteen.Gisteren riep een meisje nog...het is een kwestie van wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 08:48 



 
Profiel   

Barbet schreef
Dit is een vraag die bij mij naar voren kwam, na een bijna- val.
Ik rijd recreatief met mijn paard, vaak in het bos en meestal alleen.
Nooit zonder cap, want nietwaar, veiligheid voor alles! :)

Maar nooit echt nagedacht over het gevaar van stijgbeugels.
Of veiligheid hiervan, want er zijn ook veilige stijgbeugels.

In ieder geval, pas geleden gebeurde voor het eerst sinds ik mijn paard heb, ik lag er zowat naast.
In het bos, mijn ene voet zat helemaal in de beugel maar ik kon nog net weer terug komen in het zadel.
Maar ik weet bijna zeker, als ik gevallen was, had ik vast gezeten.

Dat vond ik zo'n eng idee, ik heb me verdiept in stijgbeugels.
Heb nu een paar sprenger flexline stijgbeugels.

Maar vraag me ondertussen wel steeds af:

Waarom wordt er vooral aandacht geschonken aan de cap, dat dit voor het paardrijden voor veiligheid moet staan?
Veilige stijgbeugels zijn volgens mij echt niet minder belangrijk, misschien nog wel meer dan de cap.


Ik snap niet dat ik hier niet eerder bij stil gestaan heb.
Overal word je gewaarschuwd om een cap te dragen, maar nergens hoor/lees je iets over stijgbeugels.
Daar kom je pas achter, als je er zelf mee geconfronteerd wordt.

Een cap moet voldoen aan allerlei veiligheidseisen.
Maar bij stijgbeugels is dat niet zo, terwijl als je er in blijft hangen, de gevolgen niet te overzien zijn.

Is dat niet heel gek, in feite moeten de stijgbeugels even belangrijk en veilig zijn als de cap!



1 ding is sterk aan te rijden, draag altijd rijlaarzen met een hakje maar nooit geen Gympen .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 09:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen