Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 120 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bit of bitloos

 
Profiel   

Ilsey schreef
prugelpiet schreef
Ik rij altijd met bit. Zou ook niet zomaar overstappen op bitloos. Ik heb fijne bitten erin hangen waar ze goed op reageren, dus waarom zou ik dat veranderen met kans op een paard wat in de war raakt? Er niet goed op reageert?

Ik zou geen problemen hebben met bitloos rijden op een paard dat bitloos gereden word. Maar ik ga niet zelf lopen aankloten met optomingen als ik weet dat ze er nu prettig, ontspannen en blij bijlopen.


Dat vind ik eigenlijk maar een heel slap excuus. Alsof het paard een negatieve ervaring zou oplopen - of blijvend verward zou zijn (????) - van een bitloos hoofdstelpasservice om te kijken op welke optoming het paard goed reageert en wat het fijn vindt. Als een zadelpasservice kan, waarom zou dat dan niet kunnen met hoofdstellen. Ik ken eigenlijk enkel paarden die op de omschakeling direct goed reageerden, zelfs al werden ze al jaren met een bit gereden (zoals mijn eigen paard bvb). Geen bit is sowieso veel aangenamer dan dat je ijzer spul in je mond hebt liggen al zitten er niet eens teugels aan, dat kan je zelf ook wel bedenken, ik denk dat je zelf ook niet voor je plezier zoiets in je eigen mond hebt hangen. De vraag is niet waarom zou ik overschakelen als ze fijn lopen, de vraag is waarom niet? Niet geschoten is altijd mis ;)


piffgek schreef
hmm ik snap wel waar je vandaan komt, maar ik denk dat je redenering iets te kortzichtig is. Mijn ervaring is dat elk paard heel makkelijk went aan bitloos rijden en zelfs dat wisselen tussen bit en bitloos geen enkel probleem is. Aankloten is daarom mijns inziens geen goede bewoording. Je zou het kunnen zien als een ontspannen variatie in je training om een keer een bitloos hoofdstel te proberen.
Probeer het een aantal keren uit om er achter te komen wat jij en je paard er van vinden.

Let er vooral op dat het hoofdstel niet schuurt/beweegt en dat het niet steeds strakker komt te zitten (dus weer goed released als je de druk weghaalt).

Ik hoop dat je dan ook kunt ervaren hoe heerlijk het is om een fijn ontspannen paard te rijden wat ook nog eens heerlijk dressuur loopt en dan zonder bit!


Het is ook best een slap excuus. Maar voor mij is het wel degelijk aankloten. Ik heb 0,0 ervaring met bitloos, de verschillende optomingen of hoe je er mee moet rijden. Dus aankloten.

Blijvend verward heb ik niet gezegd, maar ik maak een sensibel jong paard het liefst helemaal niet in de war. Ook niet voor eventjes. Ze moeten al genoeg verwerken in dat koppie, daar hoeft geen geklooi met verschillende optomingen bij te komen als ze fijn reageren op wat er nu in hangt.

Ik zou niet zomaar overstappen, maar dat betekent niet dat ik niet zou openstaan om het te proberen. Maar dan liever op een paard die er aan gewend is, zodat ik er zelf ook aan kan wennen. Echter ken ik niemand in mijn omgeving die zijn of haar paard goed aan de gang heeft met een bitloze optoming.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 18:34 



 
Profiel   

Ik rij normaal met bit maar heb laatst een tijdje bitloos gereden (ook gesprongen) vanwege een scheurtje in de mondhoek. Mijn ervaring is dat ik in principe geen verschil merk in wel of niet met bit, maar met bit geef ik toch wel echt de voorkeur want de communicatie gaat op sommige momenten net wat verfijnder met bit dan wanneer ik bitloos rijd. Ik zal nooit bitloos op wedstrijd starten

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 18:38 



 
Profiel   

Ik ben het er mee eens dat tussen bit en bitloos geen strijd hoort te zijn wat beter of vriendelijker is, het ligt echt aan waar een paard de voorkeur aan geeft en wat goed werkt met de ruiter. Ruiters die geen fan zijn van/zin hebben in bitloos met een paard dat prima op bit loopt, daar ga ik ook echt niet achter aan zitten dat het niet kan. Hoor idd ook genoeg paarden die last hebben van druk op of rondom de neus en dus liever zonder neusriem gereden worden, dan is een bitloos hoofdstel toch wel lastig.

Ik rij zelf bitloos met de mijne, omdat hij een smal/klein en moeilijk mondje heeft voor een goed passend bit (en inmiddels 4 wolftandjes rijker, maar die zijn er uit te halen natuurlijk) en daardoor bitloos een stuk relaxter is dan met bit. Dus voor hem beter, ik sta er open voor, daarom bitloos. Maar zelf ook genoeg paarden met bit gereden, dus ben ook echt niet anti-bit. Ligt voor mij ook echt aan het paard en de ruiter of bitloos of bit beter is. De meeste gevallen die ik zie dat een paard last heeft van het bit, ligt dat meestal toch echt aan de handen van de ruiter. Dat verander je niet zo makkelijk door te switchen naar bitloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 18:46 



 
Profiel   

Ik rijd western en met shanks (scharenbit), snaffle (gewoon bit), bosal, en nekring. Het minste rijd ik met shanks en het liefste rijd ik met nekring (en de paarden ook). Ik ben niet anti bit maar wel pro bitloos, en bij voorkeur hoofdstelloos. Meestal rijd ik met 1 hand, ongeacht wat het paard om het hoofd heeft. Momenteel rijd ik zelf niet zoveel meer (geef vooral les), maar als ik rijd dan wissel ik af. Paarden hebben daar geen 'last' van want het gaat er helemaal om hoe je zelf rijd. Als je goed op je zit kan rijden dan maakt het niets uit wat je paard om zijn hoofd of in zijn mond heeft. Een paard is met neckrope wel het moeilijkste te verzamelen. Met shanks kan je het meest verfijnd rijden. Een gewoon bit of bitloos maakt weinig verschil.

Dan meteen maar een fotocollage van de verschillende optomingen :D De meeste foto's zijn van de donkerbruine want dat is mijn eigen paard.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 22:42 



 
Profiel   

Geen ervaring met bitloos maar ik vind dat wanneer iemand begint met lessen hij of zij wel degelijk bitloos moet beginnen. Wanneer paard schrikt is het eerste wat je doet als beginner heel hard trekken aan de teugels als schrikreactie. Paard krijgt dus ongevraagd een ruk in de mond.
Of men gaat lekker zitten zagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 22:48 



 
Profiel   

Zoals voor heel veel van toepassing is.. ligt het gewoon aan je paard.
Mijn vorige merrie vond de inwerking van bitloze optomingen echt niet fijn, haar reed ik met bit. Mijn huidige merrie heeft (nog) geen ruimte voor een bit, dus zijn we bitloos aan het beleren. Het heeft an sich niet mijn voorkeur, maar als bitloos werkt voor haar is dat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 22:50 



 
Profiel   

Meestal ligt het aan de ruiter eigenlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 23:04 



 
Profiel   

Ik vind dat de keuze bij jouw paard en de tak van sport en de manier die je rijdt.

Het is niet automatisch zo dat iedere bitloze optoming zo dier vriendelijk is.
Het hoofd van het paard is heel gevoelig en sommige bitloze hoofdstellen werken heel fel in.

Voorbeeld
Mijn paard is een headshaker en heeft een overprikkelde neuszenuw. Ze kan geen druk op haar neus verdragen. Vooral een touwhalster met die nare knopen op haar meest gevoelige plekken is voor haar vreselijk.
Zij loopt fijn op een liverpoolstang voorde koets en een dubbelgebroken trensje onder het zadel met speciaal hoofdstel om de druk weg te leiden van haar hoofd

Uiteindelijk is een vriendelijke en betrouwbarehand van de ruiter en koetsier vele malen belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 06:05 



 
Profiel   

AstridJ schreef
Meestal ligt het aan de ruiter eigenlijk...

In bovenstaand voorbeeld van Taranes ligt het toch echt aan het paard. Als je een paard geen ruimte heeft voor een bit, kun je als ruiter nog zo vriendelijk zijn in je hand, maar zelfs de aanwezigheid van een bit kan als voldoende zijn voor het paard om last te hebben van het bit.
Idem voor paarden die neusriemen niet fijn vinden. Als ruiter kun je dan nog zo vriendelijk zijn met je hand, die neusriem verdwijnt niet.

Zie het voorbeeld van Janouk, dat paard maak je dus ook niet blij met een neusriem, dus dan ben je met bitloos wel zo'n beetje uitgekeken. Neckrope zou nog kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 06:08 



 
Profiel   

@hilary. Voor ons menners is een neckrope ook geen optie :D moet wel een hele grote ring worden, wil ik haar vanaf de koets kunnen sturen.

Janouk is ook te rijden zonder optoming onder het zadel.. Ze is volledig op stem en op lichaamsgewicht te rijden. Máar ook op een stang heel licht te sturen vanaf de koets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 06:21 



 
Profiel   

Ik zie een leuke uitdaging, Janouk :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 06:29 



 
Profiel   

Ik denk dat dit gewoon aan het paard zelf ligt. Als er niks aan de hand is met een bit dan vind ik het niet nodig om bitloos te gaan rijden. Mocht het paard wel last hebben van een bit dan kan je dus eventueel bitloos proberen (mocht zijn negatieve reactie echt op het bit gebaseerd zijn natuurlijk en niet op iets anders).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-18 10:40 



 
Profiel   

Als paard prima op bit loopt zie ik geen reden om te veranderen en loopt paard prima op bitloos dan laat ik dat ook lekker zo. Denk dat je ongeacht je persoonlijke voorkeur het beste naar je paard kan kijken want voor sommige maakt het wel degelijk verschil. En zo niet, nou dan doe je lekker waar je je zelf fijn bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-18 10:47 



 
Profiel   

purny schreef
Geen ervaring met bitloos maar ik vind dat wanneer iemand begint met lessen hij of zij wel degelijk bitloos moet beginnen. Wanneer paard schrikt is het eerste wat je doet als beginner heel hard trekken aan de teugels als schrikreactie. Paard krijgt dus ongevraagd een ruk in de mond.
Of men gaat lekker zitten zagen.


Of gewoon leren rijden zonder teugels in je handen... Eerst leren rijden op zit, benen, gewicht en pas daarna met je teugels.

Bit of bitloos vind ik afhankelijk van paard tot paard en moment tot moment. Ik rijd mijn pony zowel met als zonder bit. Ik ben voor bitloos, maar soms werkt met bit gewoon wat beter voor mijn pony (al doet hij het pitloos ook niet slecht hoor).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-18 16:27 



 
Profiel   

Bitloos, als het ook met minder tuig kan, waarom dan met meer? Alleen maar fijner voor de paarden. /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 14:11 



 
Profiel   

Ik vindt dat het heel erg kwa paard verschillend is , sommige paarden reageren prima zonder bit en sommige lijken wel onhandelbaar, ik ben heel erg voor bitloosrijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 15:56 



 
Profiel   

Persoonlijk ben ik wel voor een bit. Mijn pony reageert hier perfect op en wanneer je er goed mee om gaat zie ik geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 18:52 



 
Profiel   

TinGu schreef
Ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar zijn/haar paard zich het beste bij voelt.


Ik wil bovenstaande uitspraak even uitlichten. Op zich is een bit in paardenland nog steeds een standaard attribuut. Paard wordt drie jaar en wordt ingereden. Zadel wordt opgegooid, bit wordt in de mond gestopt. Het jonge paard rammelt met het bit, kauwt er wat op en spert af en toe de mond open. Dat is normaal, paard moet wennen aan het bit. Na een paar ritjes/maanden is het paard gewend en loopt die netjes en ontspannen zijn rondjes.

Zo gaat het nu eenmaal in 97% van de gevallen. Het paard heeft hier niet echt een keuze in. Is niet heel erg, want een paard heeft nou eenmaal geen enkele keuze, bv. als we een halster aandoen, een zadel opgooien, peesbeschermers omdoen. Dat heeft het paard allemaal maar te aanvaarden. Het is aan ons om te bepalen wat wij ons paard verplichten te aanvaarden, welke dingen wel en welke dingen niet. Ik denk wel dat het paard zich beter voelt zonder ijzeren staaf in zijn mond, maar dat maakt van het bit niet meteen een marteltuig. Het is gewoon 1 van de zovele attributen waarvan je vindt dat je paard zich er maar bij neer moet leggen (en dat klinkt negatiever dan ik het bedoel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 18:25 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik ben pro bitloos maar niet anti-bit.


Hier ga ik in mee, simpelweg omdat in mijn opinie een harde ruk aan een bit meer schade kan geven dan eenzelfde harde ruk aan een neusriem (maar hé, nooit uitgeprobeerd dus eigenlijk geen idee).
Daarnaast ligt het er denk ik vooral aan wat het paard tolereert en waar de ruiter zich fijn bij voelt. Sommige paarden zullen fijner te rijden zijn op neusdruk en/of te gevoelig zijn in de mond, terwijl andere paarden zonder bit misschien wel tanks worden terwijl ze met bit met een zijden draadje te rijden zijn ... En ja, daar zit ook weer een deel training in ... we kunnen nog wel even doorgaan met meespelende factoren opnoemen. Maar feit blijft, een harde ruiterhand is hard, of je paard nou een bit in heeft of niet. En als een ruiter een vriendelijke hand heeft, denk ik niet dat een paard een bit als 'onprettig' ervaart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 18:40 



 
Profiel   

Grappig Gini, wij doen het inrijden juist met oog voor het paard, omdat we in onze omgeving hetzelfde zien als jij. Voordat we gingen beleren, is eerst de tandarts (een echte, met opleiding, onder verdoving etc) geweest. Hij heeft netjes de boel gecorrigeerd voor zover nodig, een dop weggehaald en wolfstandjes verwijderd. Ook heeft hij gekeken hoeveel ruimte er was voor een bit; dat was eigenlijk bar weinig qua dikte, want door het wisselen zijn de tanden en kiezen nog vrij kort en is er dus weinig ruimte tussen tong en verhemelte.
Onze merrie heeft daarna een aantal keer een bit in gehad, zonder dat daar contact mee was (geen touwtje, lijn, teugel oid eraan). Soms liep ze braaf haar rondjes met mond dicht, soms liep ze te 'klungelen'. Mond open en dicht, tong eruit, veel kauwen, etc. We hebben verschillende bitjes uitgeprobeerd (leerbit, ongebroken bustrens, dubbelgebroken watertrens, enkelgebroken bustrens), nog steeds zonder contact, maar ze bleef wisselend gedrag vertonen. In de tussentijd zijn we op een touwhalster en daarna bitloos hoofdstel verder gegaan met het beleerproces, eerst aan de lange lijnen, inmiddels ook een paar keer met ruiter. Dat bit zit er nog steeds niet in, want ze is er niet rustig en constant genoeg mee. Wie weet, in de toekomst. Ze is pas 5, dus nog jaren te gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 19:22 



 
Profiel   

purny schreef
Geen ervaring met bitloos maar ik vind dat wanneer iemand begint met lessen hij of zij wel degelijk bitloos moet beginnen. Wanneer paard schrikt is het eerste wat je doet als beginner heel hard trekken aan de teugels als schrikreactie. Paard krijgt dus ongevraagd een ruk in de mond.
Of men gaat lekker zitten zagen.


Dan lijkt het mij beter om startende ruiters op een paard te zetten dat aan de longe loopt, met een touwtje rond de hals zodat ze zich daar eventueel aan kunnen vasthouden, maar zeker geen teugels. Een neus van een paard is eigenlijk bijna zo gevoelig als een paardenmond, dus trekken doet altijd pijn..

Verder denk ik dat er nogal wat gewicht wordt gegeven aan de vraag 'bit of bitloos', maar ik denk dat het voor de meeste paarden niet zoveel uitmaakt als je maar een onafhankelijke zit hebt, met onafhankelijke handen.

Hier is nog een link naar een interessant artikel hierover: https://dressagenaturally.net/images/pd ... icle-1.pdf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 19:29 



 
Profiel   

Eens Jokerox. Mijn instructeur organiseerde ooit strandritten voor toeristen. Elk jaar had hij paarden met kapotte mondhoeken. In de winter zelf gaan experimenteren met bitloos, dat leek hem wel de oplossing. Je raadt het al: jaar erna alle paarden kapotte neuzen.

Hillary Clayton, best een bekend paardenwetenschapper op gebied van zadel- en teugeldruk / biomechanica, heeft ooit een 'priminary study' gedaan naar druk en kracht bij bitloze hoofdstellen. Ze deed dit soort "proefonderzoekjes" altijd zelf en met haar eigen paard. Ik meen dat ze ooit heeft gemeten (niet gevalideerd) dat de druk die achter de oren komt bij een kaakgekruisd hoofdstel drie of vier keer zo hoog was als de gemeten teugeldruk. Dus 500 gram teugeldruk leverde 1.500 of 2.000 gram druk op achter de oren. Helaas is dat onderzoek nooit voortgezet en zijn er van het proefje geen resultaten beschikbaar online. Het lijkt me reuze interessant als zo'n onderzoek nog eens uitgebreid gedaan kan worden, met diverse bitloze optomingen, maar ook met diverse optomingen met bit (denk aan de druk achter de oren bij stang- en trens).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 19:43 



 
Profiel   

De mijne heb ik met bit beleert. Na een tandarts bezoek op bitloos over gegaan, maar na bijna een jaar toch weer terug naar bit. Voelde voor mij zonder bit toch een beetje stuurloos, mijn paard reageerde er niet goed op. Dus in overleg met instructrice weer terug gegaan naar bit en dat was voor ons de beste keuze.
En voor de lol zit ik er regelmatig op met halster, maar dan zitten we in de chillmodus en geen werkmodus.

Maar ben van mening dat bit of bitloos bij de combinatie moet passen. En beide zijn martelwerktuigen als je het verkeerd gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 20:00 



 
Profiel   

Zelf rijd ik normaal als ik rij (is echt zelden) meestal met bit.
Nu heb ik een jaar geleden een keer met een vriendin gereden ik op 'haar' paard en zei op die van een stal genoot.
Ik heb toen ook op het paard van mijn vriendin bitloos gereden (gingen op buitenrit) en moet zeggen ik vond het toch wel fijner dan met bit op een paard wat ik niet ken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 20:05 



 
Profiel   

Ik rij zelf zo goed als altijd bitloos, als het niet anders kan dan met bit (dit is dan omdat het niet mag van de eigenaar van dat paard)
Maar ook op onbekende of jonge paarden stap ik bitloos op

Ik zie de meerwaarde niet in van een bit

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 120 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen