Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 12 [ 287 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4DimensionDressage - lotgenoten!

 
Profiel   

Iemand ervaringen met de online training? Leer je daar buiten longeren ook rijtechnische tips om je paard in balans te rijden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 09:48 



 
Profiel   

Ik heb de online training, er zitten ook wat modules onder het zadel bij.
Merendeel is wel vanop de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 10:07 



 
Profiel   

Ik vind het een mooie training :) vooral ook om je oog te trainen.

Er zitten ook oefeningen voor onder het zadel bij en houding en zit zijn ook onderwerpen die aan bod komen. Wat dat betreft vond ik het best evenredig verdeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 13:30 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij bovenstaande, ondanks dat ik al de nodige kennis heb, is het een zeer nuttige cursus om je oog nog verder te trainen, en er zit wel een logische opbouw in ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 19:03 



 
Profiel   

Mooi stukje in Bit!
https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... ans/97346/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 12:19 



 
Profiel   

Bralindy schreef

Nou zeg, je bent me net voor! Super artikel met een wel heel erg kort samengevat stuk over de methodes en principes van 4DimensionDressage.

Het klinkt heel simpel, die 4 stappen, maar in elke stap zitten vele 'tussenstappen'. Bijvoorbeeld, als je werkt aan de verticale balans van je paard, kan je die balans vrij snel vinden, alleen moet dit wel vastgehouden kunnen worden. Dat kost kracht en die kracht moet opgebouwd worden. Dat willen mensen nog wel eens vergeten. :=

Daarbij komt dat bij de revalidatie van een paard veel meer komt kijken dan alleen de training aanpassen. Het is wél een heel groot onderdeel, maar komt samen met allerlei andere zaken, zoals bijvoorbeeld correcte balans in de voeten/hoeven (als die scheef staan, is balans moeilijk te vinden - de hoef-beenbalans), vast zitten in het lijf (fascia/bindweefsels die door het hele lijf verbonden zijn kunnen ergens vast zitten waardoor het ergens anders in het lijf voor problemen zorgt), stalmanagement, voermanagement enzovoort enzovoort. In de opleiding zijn al deze zaken aan de orde gekomen en behandeld en er ging een wereld voor mij open. :j

Daarom kan ik nu ook zien dat Sam van mij van zo ver gekomen is en zoooo enorm vooruit is gegaan!

[ img ]

Vinden jullie het leuk om proberen te zien wat hier wel goed is en wat er (nog) niet goed is? Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Overigens loopt Sam hier voor het moment van de training perfect. Nee, het zéker nog niet perfect voor waar we naartoe gaan, maar, wat Karin altijd zegt, het is 'perfect voor nú'. (Ik ben zo trots op dit paard...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 12:57 



 
Profiel   

Leuk artikel. Ik heb het boek ook gekocht en binnen, ben benieuwd.

Waarom heeft deze methode het eigenlijk alleen heeft over fascia release therapie en niet bv over osteopathie oid? Ik zie wel waar die fascia release zou helpen, maar als het probleem ergens anders zit is dat toch ook belangrijk te checken/behandelen? Of heb ik dat gemist en benoemen ze dat ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 14:22 



 
Profiel   

Solistar, goede osteopathie is absoluut onderdeel van de complete behandeling, helemaal in combinatie met fascia-release. Als de fascia losgemaakt zijn, kan de osteopathie nog beter doorkomen en nog meer effect hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 15:21 



 
Profiel   

In termen van revalidatie was het inzicht in het belang van de fascia een doorbraak.
En die doorbraak is direct meegenomen in 4DD.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 12:08 



 
Profiel   

Solistar schreef
Leuk artikel. Ik heb het boek ook gekocht en binnen, ben benieuwd.

Waarom heeft deze methode het eigenlijk alleen heeft over fascia release therapie en niet bv over osteopathie oid? Ik zie wel waar die fascia release zou helpen, maar als het probleem ergens anders zit is dat toch ook belangrijk te checken/behandelen? Of heb ik dat gemist en benoemen ze dat ook?

en wat vond je van het boek?

Ik vind alle ruiters die de methode volgen zo ver voorover zitten en ook de paarden loop vaak te laag en op de voorhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 17:31 



 
Profiel   

Voorover zitten - idealiter is het de remontezit. Een soort verlichte zit light.

Mijn Knollie loopt doorgaans in de buurt van 'het oog op heuphoogte' - gesteld dat je vooral werkt aan verticale balans is dit prima.
Idealiter zijn de achterbenen een relatief groot deel van de tijd vóór de loodlijn uit de heup van het paard, en komt (in stap en draf) het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter.
Als dan ook de lijn tussen bekken van het paard en zadel er behoorlijk uitziet, valt het wel mee met 'op de voorhand'.

Maar ik geef ogenblikkelijk toe dat het er heel anders uitziet dan laten we zeggen driekwart van mijn stal.
(Die paarden hebben hun ogen ruim boven hun heup, maar ook de neus achter de loodlijn, hoogste punt tussen 2e en 3e halswervel, en vaak de achterbenen rond de loodlijn uit de heup van het paard en komt er geen hoef onder het zwaartepunt van de ruiter.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 17:57 



 
Profiel   

germie schreef
Solistar schreef
Leuk artikel. Ik heb het boek ook gekocht en binnen, ben benieuwd.

Waarom heeft deze methode het eigenlijk alleen heeft over fascia release therapie en niet bv over osteopathie oid? Ik zie wel waar die fascia release zou helpen, maar als het probleem ergens anders zit is dat toch ook belangrijk te checken/behandelen? Of heb ik dat gemist en benoemen ze dat ook?

en wat vond je van het boek?

Ik vind alle ruiters die de methode volgen zo ver voorover zitten en ook de paarden loop vaak te laag en op de voorhand.



Als je echt goed kijkt, dan lopen de paarden niet op de voorhand. De hals is gewoon wat lager en verder uitgestrekt. Maar qua horizontale balans, zijn de achterbenen er goed onder en is er goed horizontaal evenwicht. nog geen oprichting, maar dat zijn de paarden ook nog niet. Als je goed kijkt naar de tegenwoordig dressuur gereden paarden van de meeste mensen, is de hals wel hoger opgericht o pde romp maar is de richting van het lichaam horizontaal gezien neerwaarts gericht. Dan lijken die paarden meer bergopwaarts te lopen niet op de voorhand, maar eignelijk lopen die juist op de voorhand. De achterbenen bewegen vaak achter hun lichaam en komen nauwelijks onder het lichaam. Laat je niet misleiden door de hals en hoofdhouding.

De remonte zit ben ik niet altijd fan van, maar als die maar past bij de houding van het paard is het goed. Je moet altijd kijken naar de combinatie. Als het paard nog niet meer in opwaartse richting is, kan een ruiter wel helemaal kaarsrecht erop zitten, maar dan is het juist uit balans. En het is een functionele houding, om de paarden te stimuleren beter hun schoftlift te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 18:34 



 
Profiel   

Bedenk ook dat het uiteindelijk de bedoeling is dat de paarden zichzelf (met balans en klein beetje hulp van de ruiter) oprichten, dus dan wordt de hoofd hals houding ook hoger, maar wel met lengte in de nek. Ze tillen zichzelf dan omhoog tussen hun schouders. Uiteindelijk gaat de ruiter ook uit de remonte houding.

Er zit alleen een heel proces voor af met balanceren en kracht ontwikkelen.

Ik rijd zelf niet meer in de remonte houding vanwege de combinatie met mijn paard. Die is nu van zichzelf al steeds beter in balans en ‘op’ denkend. Ze reageert heel goed op mijn heup beweging om haar omhoog mee te nemen. Tenzij het in zo een moment echt nodig is, maar dan is het voor even om iets te corrigeren met mijn gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 21:03 



 
Profiel   

Ik rij zelf amper in remonte houding. Maar soms ga ik wel eens iets meer mee naar voren. Maar nog steeds is het niet meteen de heilige graal natuurlijk. Ook paarden die volgens deze methode gereden worden vallen uit.
Dit jonge paard rij ik gewoon 1 keer per week 20 minutens voor de basis. Meer niet. Hij is nu 5 en moet nog sterker worden. Dat komt vanzelf. Ga je deze met welke methode dan ook nu ook meer oppakken, dan rij je zo'n paard kapot. Je ziet wel dat ik de hand volg. Maar als hij hoger komt het het hoofd, dan ga ik ook gewoon rechter op zitten. Met deze houding een B proef rijden bij de knhs betekent dat je commentaar krijgt op houding en zit. Verder voorover zou je niet moeten gaan vind ik.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 11:59 



 
Profiel   

Ik vind het een keurig nette foto..!

Bekken en achterbenen waar je ze wil hebben, jij zit in balans en het oog en de neus van het paard zijn op de goede plek.
Vooral ook straalt de foto rust uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 12:26 



 
Profiel   

Ik heb vandaag eindelijk examen gedaan voor Niveau 2. Nu is het wachten op de uitslag. Ik ben zo benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 21:07 



 
Profiel   

Agossie schreef
Ik heb vandaag eindelijk examen gedaan voor Niveau 2. Nu is het wachten op de uitslag. Ik ben zo benieuwd!

Wat spannend! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 21:40 



 
Profiel   

En weet je al wat?? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:49 



 
Profiel   

Nee, ik denk na vrijdag, omdat de groep van dit jaar dan nog een practicum heeft die ik vorig jaar al goed had gemaakt. Aan de andere kant denk ik dat ik het al gehoord zou hebben als ik het niet gehaald had...
Heel spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 10:15 



 
Profiel   

Yess!! Ik ben geslaagd met een goed cijfer!! *\%/* *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 21:18 



 
Profiel   

Wat goed! Gefeliciteerd *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 08:08 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 08:30 



 
Profiel   

Dank, dank! Ik had het niet verwacht en ben er echt blij mee. Op naar de Masterclasses!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:59 



 
Profiel   

gefeliciteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 10:02 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 12 [ 287 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen