Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 12 [ 287 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4DimensionDressage - lotgenoten!

 
Profiel   

Sunora schreef
Iemand weet van lesgevers in België?

Waar in België?
Ik weet er enkele, maar zou even de locaties moeten opzoeken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 22:49 



 
Profiel   

Tessa geeft les op locatie, maar ik weet wel dat ze heel erg volgepland zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 01:33 



 
Profiel   

hen ook ruim jaar les op deze manier gehad. maar voor mijn paard was het niet de juiste weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 06:04 



 
Profiel   

pinkie87 schreef
hen ook ruim jaar les op deze manier gehad. maar voor mijn paard was het niet de juiste weg.


Ik hoor dan ook graag wat onderbouwing :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 07:13 



 
Profiel   

Waarom niet pinkie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 07:13 



 
Profiel   

Ja ben ook erg benieuwd waarom het niet hielp. Omdat ik vooral mensen hoor die erg enthousiast zijn en eindelijk hun paard heel kunnen houden door deze manier van rijden, ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen waarin dat niet het geval is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 12:48 



 

ben ik ook benieuwd naar. Vooral omdat deze methode vooral neer komt op niet terug werken met de hand maar in balans brengen waardoor het paard vanzelf zakt. Daar zit voor mij het verschil met andere instructeurs waar het paard toch vaak achter de loodlijn gereden wordt. Wil je zeggen dat dat bij jouw paard werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 12:59 



 
Profiel   

De methode is ontworpen voor het 'moderne sportpaard'.
Een groot dier, dat 'ruim' moet kunnen bewegen.
....dat wil nog wel eens betekenen: een laatrijp paard dat hypermobiel is.
"Dressuur is het dier sterk en lenig maken" - deze dieren zijn al lenig zat. Graag gericht kracht trainen, niet in het 'voorwaarts', maar in rompstabiliteit.

Nu heeft moeder natuur de IJslander ook hypermobiel gefokt, het ras is laatrijp maar doorgaans compact gebouwd.

Stel dat je een paard hebt dat compact is en met een gezonde hoeveelheid stugheid in het lijf: ook dan heeft balans beslist charme, maar is toch een andere aanpak nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 09:10 



 
Profiel   

Mijn Groningers zijn verre van hyprrmobiel. Die doen het er toch erg fijn bij hoor :-)
Juist door deze 'methode' worden zij soepeler in hun lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 10:24 



 
Profiel   

Ook het paard van m'n vriendje doet het goed met deze manier van trainen. Hij is linksom veel soepeler dan rechts maar toch springt hij het liefst aan in de rechtergalop. Work in progress dus.
Dit is ook een ouderwets grove bwp die zo buigzaam is als een eikenhouten balk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 10:44 



 
Profiel   

ja dat schrijft Karin idd in haar boek dat dit juist goed is voor die lenige hypermobiele paarden, maar mijn eigen Groninger ruin is ook zon grote stugge kerel. Maar die veel balans van zichzelf mist en daardoor snel zijn rug vastzet. Ik heb dus juist veel baat bij deze manier waarbij hij eerst leert zelf zijn balans te houden (ipv alles op mijn hand te gooien op de voorhand wat je er aan impuls bijrijdt) en daardoor is hij in eens heel soepel in zijn lijf geworden, heerlijk swingen is het nu. Terwijl ik dacht dat hij dat niet zou kunnen want zo is hij nou eenmaal niet. Mijn andere paard dat ik rij een (wel hypermobiele) kruising groningerxhaflinger heeft er ook veel baat bij, maar weer om andere redenen. Zij is soepel genoeg maar heeft meer stabiliteit nodig. Ik denk juist dat het voor veel basis type paarden (die minder gunstig voor dressuur gebouwd zijn) dit ook een goede manier is. Om hun lijf goed te leren gebruiken, omdat ze al minder goed opwaarts gebouwd zijn bijv of een steil achterbeen hebben waardoor ze niet zo goed onder kunnen brengen of korte rug of wat overbouwd. Daar krijg je snel problemen mee met de 'standaard' manier van rijden denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 15:30 



 
Profiel   

Dat laatste wat je noemt Anouk, overbouwd, dat is Baldur. Ook hij heeft baat bij deze manier van trainen. En Melya zette ook vaak haar rug vast (erfelijk belast? :-D), en heeft ook ineens veel meer schwung. Het voordeel vind ik ook dat je je paard laat meedenken en zelf dingen laat oplossen waardoor ze zelf ook meer gaan nadenken over hoe ze hun lijf gebruiken. Baldur haalde ik voorheen als een badkuipmodel uit de wei. Sinds ik op deze manier rijd onderhoudt hij zelf z'n houding ook, en haal ik hem uit de wei met een mooie gedragen houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 15:43 



 
Profiel   

Raamzicht schreef
Waarom niet pinkie?


mijn paard heeft toch iets duidelijkere sturing nodig.

weet even niet zo goed hoe ik het beste kan uitleggen. maar voor haar was de aanpak te soft. naar jaar liep ze nog steeds niet in balans en nog steeds met haar onderhals er op.

maar ik zeg niet dat het geen mooie methode is he! het pas alleen gewoon weg niet bij mij paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 17:41 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
De methode is ontworpen voor het 'moderne sportpaard'.
Een groot dier, dat 'ruim' moet kunnen bewegen.
....dat wil nog wel eens betekenen: een laatrijp paard dat hypermobiel is.
"Dressuur is het dier sterk en lenig maken" - deze dieren zijn al lenig zat. Graag gericht kracht trainen, niet in het 'voorwaarts', maar in rompstabiliteit.

Nu heeft moeder natuur de IJslander ook hypermobiel gefokt, het ras is laatrijp maar doorgaans compact gebouwd.

Stel dat je een paard hebt dat compact is en met een gezonde hoeveelheid stugheid in het lijf: ook dan heeft balans beslist charme, maar is toch een andere aanpak nodig.


Je werkt in een andere volgorde. Maar mijn ervaring is dat er toch per individueel paard wordt gekeken wat het dier nodig heeft. Ik heb zelf DrumHorse. Ook niet bepaald gracieus en toch gaat het heel goed! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 20:05 



 
Profiel   

Ben ik de enige (heb niet het hele topic doorgelezen nog) die dit topic ziet, nieuwsgierig wordt, op de link klikt en het eerste wat ik zie is een paard in 3-takt galop....Eerlijk gezegd ben ik dan al klaar. Als iemand dat als promo foto op de voorpagina van de website zet en dus niet herkent hoe rijtechnisch fout die foto is, hoe moet zo iemand je dan leren hoe je je paard correct moet laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 20:20 



 
Profiel   

oji schreef
Ben ik de enige (heb niet het hele topic doorgelezen nog) die dit topic ziet, nieuwsgierig wordt, op de link klikt en het eerste wat ik zie is een paard in 3-takt galop....Eerlijk gezegd ben ik dan al klaar. Als iemand dat als promo foto op de voorpagina van de website zet en dus niet herkent hoe rijtechnisch fout die foto is, hoe moet zo iemand je dan leren hoe je je paard correct moet laten lopen.


Het bruine paard met de ruiter in het blauwe jasje? Mmm... help me eens op weg: wat zie jij en wat zou je moeten zien?

(galop = een drietakt..... meestal wanneer er iets niet goed gaat is het een viertakt........ maar misschien maakte je een typfout)

Ik kijk nog even... maar komt het paard niet net uit de diagonaal, sluit het de drietakt net af op linksvoor.... dus vlak VOOR het zweefmoment naar een nieuwe cyclus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 20:33 



 
Profiel   

Sorry bedoel ook 4-takt.... ha ha...lange dag op het werk.
De beenzetting in die foto is incorrect. Buitenvoorbeen staat al duidelijk aan de grond terwijl binnenachterbeen nog in de lucht is. Dit is overduidelijke taktfout, vaak als gevolg van teveel spanning in de rug. Niet erg, gebeurt ons allemaal wel eens. Maar als promo foto voor correcte dressuur een foto met een taktfout door spanning te plaatsen, dat vind ik dan opmerkelijk en maakt dat ik niet heel veel interesse heb in de rest van de site.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 20:44 



 
Profiel   

Ik kijk meestal op Facebook. Nu eens de website aangeklikt.

Behalve de achterhoef die nog zweeft zie ik een wat te enthousiast gebogen hals en het hoofd lijkt mij gekanteld.

"In principe als foto ziet het er elegant uit", maar raar is het wel...
(Er zijn zat elegante foto's mogelijk die wel een correcte oefening laten zien.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 20:54 



 
Profiel   

Nou ja, voor de niet kritisch kijker kan ik me dus inderdaad voorstellen dat het een mooie foto is, mooie combinatie, mooie pose, mooi licht.
Maar ik verwacht voor een site die correcte dressuur promoot, dat ze juist wel kritisch kijken, en dan zie je toch dat er hier wel het een en ander aan schort. Dan snap ik dus echt zo'n promo foto niet met een taktfout, spanning in het lijf, een ruiter met veel spanning in de schouders, een beenligging van de ruiter die me niet de bedoeling lijkt. En ik maak al die fouten dagelijks hoor en veel erger. Ben zelf helemaal geen topruiter en wil de ruiter ook zeker niet afkraken. Maar ik snap gewoon niet dat dit als promo foto wordt gepresenteerd voor correcte dressuur. Juist als ik van iemand correct dressuur wil leren rijden verwacht ik dus dat die niet alleen naar het mooie plaatje kijkt, maar juist naar coorect lichaamsgebruik van paard en ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 21:04 



 

Dat doet ze ook. Ze kijkt juist naar lichaamsgebruik met het idee dat de rest dan vanzelf komt. Die foto snap ik ook niet. Het boek staat vol duidelijke foto’s. Ik heb eerst het boek gelezen en nu pas de foto gezien. Hoewel ik het niet snap heb ik nog wel vertrouwen in haar kunde hoor. Wie stuurt haar een mail en vraagt er na? Misschien heeft ze een verklaring, bijv juist een paard laten zien dat nog veel moet leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 21:36 



 
Profiel   

Ik weet niets van deze instructrice dus mijn eerste indruk die ik krijg is dus die foto en dan haak ik af. Daarom snap ik de foto zo slecht, het is het eerste wat je ziet en zo'n foto maakt dan dat ik (en ik verwacht met mij dus ook anderen) dan echt niet 44,95 voor een boek ga neertellen om te kijken of ze het toch misschien wel wat is. Mijn eerste indruk is nu, de zoveelste die alleen naar het mooie plaatje kijkt. Misschien helemaal niet terecht hoor, maar ja eerste indruk is wel heel belangrijk en die is in mijn ogen nu verkeken.


Zoals boer Jaap zo mooi sprak...you never get a second chance for a first impression :+


Als ze een paard en ruiter wil laten zien die nog veel moet leren, dan zet je niet deze foto neer met de kop eronder "Paardvriendelijk presteren in de sport" want dan sla je marketingtechnisch de plank finaal mis.


En ik weet dat een foto een momentopname is. Het kan zomaar zijn dat 2 galopsprongen verder een heel fijn beeld is en dat dit in real life echt een fijne combinatie is. Alleen met een voorpagina foto moet je wel je publiek trekken, en dat doe je met in mijn ogen een vriendelijk en correct beeld, niet met een foto van een mooie combinatie maar met spanning en taktfouten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-18 21:57 



 
Profiel   

oji schreef
Ben ik de enige (heb niet het hele topic doorgelezen nog) die dit topic ziet, nieuwsgierig wordt, op de link klikt en het eerste wat ik zie is een paard in 3-takt galop....Eerlijk gezegd ben ik dan al klaar. Als iemand dat als promo foto op de voorpagina van de website zet en dus niet herkent hoe rijtechnisch fout die foto is, hoe moet zo iemand je dan leren hoe je je paard correct moet laten lopen.

4takt... maar dat had je zelf al gecorrigeerd.
Ik ben het helemaal met je eens. Het is dat ik al bekend was met rechtrichten, dat ik toch het boek heb aangeschaft. Ikzelf vind het fijn om dat als naslagwerk erbij te houden. Andere leervorm zegmaar, naast de rijlessen zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:42 



 
Profiel   

Vandaag voor het eerst rondgelopen bij Equi-Smart waar ik een tijdje ga helpen. Moet zeggen, super terrein en onwijs relaxte paarden! Er was een vos die vanaf kleins af aan getraind wordt op deze manier (is net 5). Gespierd en los dier!

Voel mij erg geinspireerd en zo fijn (net zoals in dit topc) om like-minded mensen tegen te komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-19 23:36 



 
Profiel   

Dat is Jesper, volgens mij.kan een boefje zijn, hoor! Mooi karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 00:57 



 
Profiel   

Dat is inderdaad Jesper. Heb er ook een korte periode gewerkt. Jesper is zo leuk <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-19 08:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 12 [ 287 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen