3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:01

Elvirawortel schreef:
Liever een paard dat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?


Iedereen heeft zijn eigen mening betreft inrijden en iedereen doet dat op zijn of haar eigen manier.

Heb dit stukje even ge-quote, aangezien ik dat een beetje kul vind.

Mijn oudje is op 3 jarige leeftijd ingereden. Met 8 liep kende ze alles tot de GP. Inmiddels is ze 24 jaar oud en doet nog steeds de wissels, piaffes en andere moeilijke oefeningen.
Ze heeft in zowel de dressuur als het springen de nodige kilometers gemaakt en zelfs op deze leeftijd gaat ze nog als een speer.
Toch is ze met 3 jaar ingereden. Heeft zij daar last van? Nee volgens mij niet.

Dus haar 3 jarige zoon is nu ook onder het zadel. Maximaal 2 keer in de week wordt hij 20 minuutjes gereden en de rest van de week is speeltijd.

Dus om alles en iedereen en elk paard over 1 kam te scheren is nogal kort door de bocht.
Leef en laat leven. De een staat open voor advies, de ander vindt zijn manier het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:03

@xChanelx, ik snap je wel, je hebt van de gevolgen van het beleren van zowel een 3-jarig paard als van een 6-jarig paard Geen onderbouwd onderzoek. Maar je weet wel dat van een 6-jarig paard de wervelkolom sterker is. Daarom zou je in het belang van je paard ervoor kunnen kiezen om geen risico’s te nemen. Veel mensen zeggen ik beleer mijn paard op driejarige leeftijd want er zijn toch geen onderzoeken die bewijzen dat het schadelijk is, waarom draai je het niet om en beleer je gewoon op 6-jarige leeftijd en mocht er ooit een goed onderbouwd onderzoek komen dat laat zien dat op driejarige leeftijd inrijden niet schadelijk is, kun je daar dan alsnog voor kiezen bij je volgende paard.

Anoniem

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:06

@Myrthee_ ja ze kunnen zeker oud worden als je ze al jong belast Net zoals er mensen zijn die veel roken en oud worden. Het gaat er om dat je wel het risico op blessures verhoogd, en als je het beste voor je paard wilt doe je dat niet. De enige reden om zo jong met je paard aan de slag te gaan is je eigen ongeduld

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:07

xChanelx schreef:
@Gini: ik snap je redenatie heel goed.
Ik wil gerust later dan met 3 op een paard stappen (sterker nog, dat doe ik ook), maar dan wil ik wel graag weten óf ik daar goed aan doe en waarom ik daar goed aan doe. Want stel je voor dat ik nu op leeftijd X op een paard stap omdat het nu door een steeds grotere groep wordt gezegd, doe ik dan niet hetzelfde als ik deed toen ik (hypothetisch) met 3 op een paard stapte, namelijk afgaan op beweringen die niet onderbouwd zijn.

Dat ik kritisch ben op het 'we moeten wachten tot een paard leeftijd X heeft' betekent niet dat ik automatisch pro-inrijden op 3 jarige leeftijd ben. In tegendeel.


Klopt, en daarom zijn discussies zoals dit juist heel goed. Je hoort verschillende meningen, leest misschien zelfs dingen die je zelf helemaal niet wist of waar je niet bij stilstond en zo kan je je een eigen mening en een eigen idee vormen. En op zich heb je dan al 'meer onderzoek gedaan' dan dat twaalfjarige meisje dat zomaar iets aannam omdat de instructeur of de paardenfokker dat zei. :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:10

Ik snap niet dat mensen hier nog over discussiëren. Het gaat niet om een mening maar om een feit: groeischijven pas dicht met zes? Dan ga je er pas goed en wel op wanneer ze 6 zijn. Simpel toch. Ik hoef daar niet lang over na te denken. Mijn 4-jarige daar doe ik al vanalles mee, maar op zijn rug kruip ik pas over 2 jaar.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:11

Er is gewoon geen kennis over.
De enige belastingskennis die er is spreekt juist in het voordeel van vroeg beginnen (2 jasr) omdat de pezen en skelet zich dan beter aan het toekomstige werk aanpassen.
Je moet gewoon niets overdrijven.

Ik ken ook iemand waar alle dieren last beleerd zijn en eerlijk gezegt vind ik dat die schrikbarend veel last hebben van vage kreupelheden.

Het is gewoon niet bekend en als je de rekenen van vermoeidheid goed in de gaten houdt dan denk ik eigenlijk ook dat het wel losloopt met die vreselijke mishandeling.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:12

@TS: Dan kom je helaas toch weer terug bij wat al eerder is aangehaald: geld. Voor veel ruiters/eigenaren/fokkers/enz. is het paard naast een dier ook een 'product', in die zin dat het geld op moet leveren. En zolang er geen gedegen onderbouwde onderzoeken zijn denk ik niet dat hierin beweging komt en ergens snap ik dat ook wel, vanuit handelsoogpunt gezien, los van deze kwestie en wat mijn eigen mening daarover is.

En er zijn (in veel gevallen helaas) toch enorm veel mensen met paarden die de handelswijzes van de topruiters/-fokkers volgen. Dus ik vrees dat er geen grote stappen worden gemaakt voordat de bekende namen iets veranderen en dat zie ik zonder goede onderzoeken in ieder geval niet gebeuren.

@Gini: zeker. En ik vind het ook prettig discussiëren als men bereid is om naar elkaar te luisteren en zich proberen te verplaatsen :j Ik vraag me alleen af of het voor veel beweging zal zorgen in de algemene gedachtegang. Dat denk ik namelijk niet. Dan is de vraag of dat erg is, maar als er zo nadrukkelijk wordt gepleit voor later inrijden zoals sommigen hier doen, denk ik dat dit niet haalbaar is zonder goed onderbouwde onderzoeken.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:13

Ilsey schreef:
Ik snap niet dat mensen hier nog over discussiëren. Het gaat niet om een mening maar om een feit: groeischijven pas dicht met zes? Dan ga je er pas goed en wel op wanneer ze 6 zijn. Simpel toch. Ik hoef daar niet lang over na te denken. Mijn 4-jarige daar doe ik al vanalles mee, maar op zijn rug kruip ik pas over 2 jaar.


En dat is dus precies waar het om gaat.
Groeischijven dicht met 6 = feit, want onderzocht.
Pas met ruiter belasten met 6 = mening, want aanname.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:15

Sizzle, je kan je paard perfect op toekomstige belasting voorbereiden zonder er al op te gaan zitten hé. Ga met 3-4 jaar al rechtrichten aan de hand bvb...

xChanelx schreef:
Ilsey schreef:
Ik snap niet dat mensen hier nog over discussiëren. Het gaat niet om een mening maar om een feit: groeischijven pas dicht met zes? Dan ga je er pas goed en wel op wanneer ze 6 zijn. Simpel toch. Ik hoef daar niet lang over na te denken. Mijn 4-jarige daar doe ik al vanalles mee, maar op zijn rug kruip ik pas over 2 jaar.


En dat is dus precies waar het om gaat.
Groeischijven dicht met 6 = feit, want onderzocht.
Pas met ruiter belasten met 6 = mening, want aanname.


Het ene volgt logisch uit het andere hé. Je gaat niet belasten (op de rug) als de groeischijven niet dicht zijn op die plek hé. Da's ook geen mening, maar een logische redenering.

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:16

denisesilver schreef:
Gini schreef:
Ooit was je een paardenleek en wist je niets van paarden af, dan is er een moment gekomen dat je in paarden geïnteresseerd bent geraakt en er meer over wilde leren. Op een bepaald moment heb je geleerd dat een paard op 3 jaar ingereden kan worden. Iemand zei dat. Je vroeg geen wetenschappelijke onderzoeken. Je nam dat aan. Iedereen doet dat, iedereen zegt dat, dus het zal wel waar zijn.
Als je in de USA zou geboren zijn, had je geleerd dat paarden op 2-jarige leeftijd ingereden moeten worden. Had je in Ijsland geleefd dan mocht je pas op je pony kruipen wanneer die 6 jaar was.

Nu wordt er om wetenschappelijke onderzoeken gevraagd. Waarschijnlijk om deze meteen te weerleggen met argumenten als 'te kleine steekproef, geen controlegroep, rensport is geen dressuur, gekleurd onderzoek' en alle andere dingen die je voorbij ziet komen als de Nieuwsredactie eens een onderzoekje post.

Waarom wordt de ene bewering als zoete koek aangenomen en de andere bewering moet gestaafd worden door wetenschappelijk onderzoek?

Hier heb je helemaal gelijk in. Ik heb me toch wel afgevraagd waarom dat dan was om een paard met drie in te rijden, zal er ook vast wel antwoord op hebben gekregen (weinig onderbouwd). Daarom ook dat ik toch graag wetenschappelijke artikelen hierover zou zien. Echter zijn die vaak gekleurd (van allebei de kanten). Het is gewoon zo dat er weinig onderzoek in wordt gedaan en ik sluit de mogelijkheid niet uit dat dit door een geldkwestie komt. Alhoewel dat ook weer een aanname is.

Wel een logische aanname. Vooral die laatste. Ik vind dat ook erg aannemelijk.

Zonder meer zijn de artikelen altijd wat gekleurd, net als dat de discussie dat is en sommige mensen gewoon hun gelijk lijken te willen halen.
Nogmaals, als ik iets vind, plaats ik het of je krijgt het per pb van mij. Ik ben persoonlijk ook niet zo geinteresseerd in allerlei aannames, vooral omdat het doel ervan vaak lijkt te zijn een al bestaand idee te bevestigen. Conformation bias. Ik heb er een broertje dood aan en dat meen ik.

Voor mijn eigen paard heb ik besloten dat ik het risico gewoon niet neem. Omdat ik denk, dat de kans groter is dat ik haar beschadig als ik haar vroeg inrijd, en dus heb ik een heel plan wat ik de komende jaren ga doen, waardoor ze makkelijk wordt, waarbij ik er niet op ga zitten.
En wat iedereen doet, moeten ze zelf weten, ik ben geen politie, en zeker geen dierenpolitie, en ik ben er erg voor om iedereen daarin een eigen keus te laten maken. Wel vind ik het belangrijk dat het een geinformeerde keuze is, en enigszins gebaseerd op de realiteit, want er wordt al bullshit genoeg verkondigd en zeker in de paardenwereld.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:18

xChanelx schreef:
En dat is dus precies waar het om gaat.
Groeischijven dicht met 6 = feit, want onderzocht.
Pas met ruiter belasten met 6 = mening, want aanname.

Maar hoe kun je in hemelsnaam denken/vinden/aannemen/watdanook dat ruggenwervels die "vol zitten met kraakbeen" sterk genoeg zijn om plusmin 70 kg te gaan dragen, en dat ook nog eens op een plek die hiervoor helemaal niet gemaakt is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:20

cobiie schreef:
Daarnaast heb je ook kundige ruiters en knoeiers. Ik heb liever een kundige ruiter op mijn 3 jarige dan een onkundige op mijn 6 jarige.
Genoeg ruiters die alle paarden kapot krijgen en genoeg ruiters die paarden heel weten te houden tot hun 20ste ookal stappen ze er voor het eerst op als ze 3 zijn.

belangrijkste is dat er goed naar het paard, ruiter, training gekeken wordt en niet over grenzen heen gegaan wordt.

En een kundige op je zes jarige?
Je beseft dat dat ook een optie is toch?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:22

Avalanche81 schreef:
Ik zal eens zoeken, ik ben daar kan ik me herinneren weleens wat over tegengekomen. Maar pin me er niet op vast hoor :) als ik wat vind plaats ik het :)

Gini schreef:
Ooit was je een paardenleek en wist je niets van paarden af, dan is er een moment gekomen dat je in paarden geïnteresseerd bent geraakt en er meer over wilde leren. Op een bepaald moment heb je geleerd dat een paard op 3 jaar ingereden kan worden. Iemand zei dat. Je vroeg geen wetenschappelijke onderzoeken. Je nam dat aan. Iedereen doet dat, iedereen zegt dat, dus het zal wel waar zijn.
Als je in de USA zou geboren zijn, had je geleerd dat paarden op 2-jarige leeftijd ingereden moeten worden. Had je in Ijsland geleefd dan mocht je pas op je pony kruipen wanneer die 6 jaar was.

Nu wordt er om wetenschappelijke onderzoeken gevraagd. Waarschijnlijk om deze meteen te weerleggen met argumenten als 'te kleine steekproef, geen controlegroep, rensport is geen dressuur, gekleurd onderzoek' en alle andere dingen die je voorbij ziet komen als de Nieuwsredactie eens een onderzoekje post.

Waarom wordt de ene bewering als zoete koek aangenomen en de andere bewering moet gestaafd worden door wetenschappelijk onderzoek?

Zeer terechte post :j en volkomen mee eens.


Wat mij betreft moeten ze beiden gestaafd worden aan goed onderzoek. Ik rijd paarden ook liever niet in voor ze 4-5 zijn, maar zie ook best wel 3 jarigen die het met rustig oppakken heel prima doen en balans hebben. Ik wil gewoon weten wat er kan en wat niet. Wat is daar mis mee? En inderdaad, wetenschappelijk onderzoek over wanneer de groeischijven sluiten zegt nog niets over welke belasting wel/niet zou kunnen.
Verhalen over KS zijn belangrijk om mee te nemen, maar fokken kan net zo goed gevolgen hebben. Het kan ook van het inrijden komen. Ik heb hier een 26jarige hengst staan die met 2 is ingereden (want hengstenkeuring) en waarbij de da inderdaad zegt dat dat voor zijn ks heeft gezorgd. Als hij later was ingereden, was hij nu waarschijnlijk nog ohz geweest. Tis een super sterk dier, alleen die rug....

Geld speelt bij veel mensen mee, maar er is geen fokker of trainer die een paard naar de filistijnen WIL rijden. Daar is namelijk niemand bij gebaat.

Het probleem is dat de discussie heel zwart-wit gespeeld wordt, maar uiteindelijk moet je onthouden dat niemand zijn paard expres stuk wil maken. Iedereen, en zeker ook hen die het voor het geld doen, heeft baat bij gezonde paarden. Dus hoe meer onderzoek en duidelijkheid, hoe beter.

Pas dus op dat je zelf ook niet in je eigen hoekje blijft zitten "want mensen geloven het toch niet". Voorbarige conclusies zijn nooit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:23

Ik vind het zeker leuk om hier over te discussiëren. Hoewel ik mijn mening wel aardig gevormd heb, heb ik vandaag al weer veel nieuwe dingen geleerd hier.
Wat ik wel een beetje zat ben is dat cynische toontje van sommige mensen. Op jonge leeftijd beleren noemen ze dan ineens spottend paardenmishandeling, alsof iedereen die op latere leeftijd beleert een soort pennymeisje is dat alles zielig vind en daarmee voor gek verklaard wordt. Dat hoeft nou ook weer niet.
De eerste reacties die ik op dit topic kreeg vond ik dan ook niet echt leuk. Iemand die zich voor de grap paardenmishandelaar noemt om mijn punt Belachelijk te maken, lijkt me niet nodig, is geen argument om zo jong in te rijden en voegt weinig toe aan de discussie, Maar het was toen al vrij laat in de avond, misschien dat alle verstandige mensen toen al in bed lagen?

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:24

Het zijn met name ook de tussenwervelschijven, de ligamenten en het kraakbeen die nog zwak zijn.

Je kan een ketting van gietijzeren kralen hebben, als wat er doorheen loopt gewoon garen is, kun je wel zeggen dat het gietijzer keihard is, wat het ook is, maar daarom zou ik die ketting niet belasten, en al helemaal niet gebruiken als een brug.
Dat is ook wat de wervelkolom is, een brug. En een paard heeft geen sleutelbeen dat steun geeft, de hele zaak zit aan de schouders vast met banden en pezen die ook nog niet volgroeid zijn. Aan de achterkant is er in wezen meer steun.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:25

Ilsey, dat doe ik ook en begin niet met rijden voor 4 over het algemeen.
Maar ik kijk liever naar het evenwicht en de tekenen van belastbaarheid.

Er zijn gewoon geen duidelijke correlaties. Genoeg onbelaste dieren die met 3 of 4 al HKO, KS of artrose hebben en omgekeerd voldoende GP paarden die vlotjes 30 worden.

Gewoon niets overdrijven.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:27

Tiepfoudt schreef:
xChanelx schreef:
En dat is dus precies waar het om gaat.
Groeischijven dicht met 6 = feit, want onderzocht.
Pas met ruiter belasten met 6 = mening, want aanname.

Maar hoe kun je in hemelsnaam denken/vinden/aannemen/watdanook dat ruggenwervels die "vol zitten met kraakbeen" sterk genoeg zijn om plusmin 70 kg te gaan dragen, en dat ook nog eens op een plek die hiervoor helemaal niet gemaakt is?


Dat denk ik niet, vind ik niet, neem ik niet aan.
Ik zou het alleen ook logisch vinden als dit dan voortvloeiende vanuit ervaringen en onderzoeken (paarden onder de 6 inrijden veel meer blessures, rugproblemen en stuk op vroege leeftijd, paarden boven de 6 omgekeerd) of misschien is de conclusie dan wel dat paardrijden inderdaad niet gezond is. Maar dan sta ik echt te springen om onderzoeken hierom. Als het zo overduidelijk zou zijn, zou het toch ook al lang en breed aangetoond zijn op welke manier dan ook?

Nogmaals: los van mijn eigen mening over wanneer je al dan niet een paard moet inrijden. Ik probeer alleen helderheid te verkrijgen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:29

Tiepfoudt schreef:
xChanelx schreef:
En dat is dus precies waar het om gaat.
Groeischijven dicht met 6 = feit, want onderzocht.
Pas met ruiter belasten met 6 = mening, want aanname.

Maar hoe kun je in hemelsnaam denken/vinden/aannemen/watdanook dat ruggenwervels die "vol zitten met kraakbeen" sterk genoeg zijn om plusmin 70 kg te gaan dragen, en dat ook nog eens op een plek die hiervoor helemaal niet gemaakt is?


1)Een rug is nooit "gemaakt" voor dat doel. Dus stop met rijden of met dat argument.
2)kraakbeen is vaak ontzettend sterk. Het enige feit is dat je het niet weet. Het is een aanname dat puur omdat groeischijven nog niet dicht zijn, ze geen gewicht kunnen dragen. Wellicht blijkt dat een 3jarige niet sterk genoeg is, maar je weet het niet. En bedenk ook dat er meer in die rug zit dan alleen kraakbeen: spieren. Geen enkel paard zou zonder voldoende bespiering een ruiter mogen dragen. Spieren zijn enorm sterk en die moeten het daadwerkelijke dragen doen.

Edit: dit komt misschien wat hard over. Maar ook ik zit te springen om die onderzoeken. Zou het fijn vinden om daar een soort richtlijn in te krijgen. Als ik kijk naar jonge paarden zie ik ook een groot verschil. Hier een vierjarige en een driejarige (van iemand anders) in de wei gehad afgelopen zomer. De ene had met drie perfecte balans en takt, de andere zou ik voor zijn vijfde nog niet op gaan zitten, wat een puppy.
Laatst bijgewerkt door KPet op 20-12-18 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:30

Die van mij is 6 is nog nooit iets mee gedaan,en dat blijft ook zo

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:38

Een vriendin van mij maakte niet lang geleden een 9 jarige zadelmak en die heeft echt nog nooit langer dan een maand rad gelopen volgens mij.
Haar eerste paard was met 3 al in de sport en heeft 1.40 gesprongen zonder vroege slijtage.
Er zijn gewoon geen garanties.

Ik heb enkele jaren geleden een 8 jarige uit de wei geplukt om in te rijden en daarbij vond ik dat ze idioot lang nodig had voordat ze niet meer het evenwicht zocht met opstijgen, die bleef ook heel lang nog wegzakken in de rug met opstijgen (van een kruk) onder mijn 60 kg.
De meeste 4 jarigen zijn dan wat dat betreft sterker in mijn ervaring.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:50

Er speelt meer mee dan alleen de groeischijven. De korte samenvatting: belasting daagt het lichaam uit zich sterker te ontwikkelen. Botmassa, maar ook de sterkte van ligamenten, pezen en spieren. Neurologische coördinatie. Dit kan (en moet als start) in de vorm van grondwerk, maar uiteindelijk wil je er ook op gaan zitten.
In het algemeen vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om daar mee te beginnen: zadelmak maken, zo 2 x per week max 20 minuten alleen maar gericht op ontspanning en leuk, en van daar uit op gaan bouwen in een meer-jarenplan.

Natuurlijk pas je aan aan het individu; het ene paard heeft net iets langer groei-tijd nodig dan het ander. Een grote lange lat zou ik liever wat langer met grondwerk aan willen laten sterken dan een paard met een compacte bouw die zelf al balans heeft. En dan speelt natuurlijk mentaal ook mee. De een blijft langer in die 20 minuten ontspanning dan de ander.

Gebruik je verstand, en kijk naar je paard. Kom je al heel ver mee :)

Anoniem

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:11

Volgens mij is dit gewoon net zo'n oeverloze discussie als met bit, zonder bit, hoefijzer en hoefijzerloos. De meningen hierover zullen altijd verschillen. Ik zeg maar 1 ding: leven en laten leven. En ja, van de week ga ik weer even 10 minuten op mijn 3,5 jarige zitten (bitloos en zonder ijzers, dat dan weer wel) en gaan we rustig rond stappen. Want meer doen we voorlopig niet. 1x per week 10 minuten. Gewoon omdat het kan.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:14

KPet schreef:
1)Een rug is nooit "gemaakt" voor dat doel. Dus stop met rijden of met dat argument.


Met dit argument wil ik benadrukken dat de rug van een paard kostbaar én kwetsbaar is én inderdaad niet gemaakt om veel gewicht te dragen. Waarom zou ik daarmee moeten stoppen? Omdat het een manier is van kritisch kijken naar jezelf? Ik zeg niet dat een paard(enrug) het niet kán, dat is weer heel wat anders. Ik denk dat met een training op maat van het individuele paard spieren, pezen, ligamenten, botten én kraakbeen zodanig getraind kunnen worden dat een rijpaard probleemloos oud zou kunnen worden. Máár ik vind dat zolang wij op de rug van een paard stappen dat het onze plicht is om zeer voorzichtig met dat lichaam om te gaan. En ik vind 70 kg (laten we vooral niet onderschatten hoeveel dat is) op een zo kwetsbare plaats dat nog niet op volledige sterkte is, niet bepaald voorzichtig.

KPet schreef:
2)kraakbeen is vaak ontzettend sterk. Het enige feit is dat je het niet weet. Het is een aanname dat puur omdat groeischijven nog niet dicht zijn, ze geen gewicht kunnen dragen. Wellicht blijkt dat een 3jarige niet sterk genoeg is, maar je weet het niet. En bedenk ook dat er meer in die rug zit dan alleen kraakbeen: spieren. Geen enkel paard zou zonder voldoende bespiering een ruiter mogen dragen. Spieren zijn enorm sterk en die moeten het daadwerkelijke dragen doen.


Geloof mij, ik ben me ervan bewust dat een paardenlichaam een heel complex is van samenwerkingen tussen skelet, spieren, pezen ed. Kraakbeen heeft net als bot een ondersteunende functie, maar feit is dat bot sterker is dan kraakbeen. Dus waarom niet wachten tot de groeischijven gesloten zijn?

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:20

Orchidee14 schreef:
Volgens mij is dit gewoon net zo'n oeverloze discussie als met bit, zonder bit, hoefijzer en hoefijzerloos. De meningen hierover zullen altijd verschillen. Ik zeg maar 1 ding: leven en laten leven. En ja, van de week ga ik weer even 10 minuten op mijn 3,5 jarige zitten (bitloos en zonder ijzers, dat dan weer wel) en gaan we rustig rond stappen. Want meer doen we voorlopig niet. 1x per week 10 minuten. Gewoon omdat het kan.

Ik geloof nou weer niet dat eens in de week 10 minuten relaxed stappen zo erg is :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:27

Ook ik heb heel wat 3 jarige zadelmak gemaakt in de afgelopen 10 jaar, en ik heb er in totaal nooit meer dan 10-15 minuten opgezeten. Ik vind er niets mis mee als een 3 jarige 3 keer in de week 10 minuten iemand op zijn rug heeft. Paard geeft zelf het tempo aan, en ook op de stallen waar ik heb gewerkt mocht ik gewoon de tijd nemen voor een paard. Vaak gingen de paarden als ze eenmaal stap draf galop deden en er een rem op zat. Dan kwamen ze met 4.5 weer terug. Rond en gezond, en 9 van de 10 goed op de X-ray's. Ik heb niet het hele topic gelezen maar vind het een beetje overdreven allemaal. Alsof paarden worden mishandeld als ze 3 keer in de week een rondje lopen van 10 mintuen.