Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Plaats een nieuw onderwerp

3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

 
Profiel   

Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. Niet te druk maken...slaap je slecht van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 09:17 



 
Profiel   

Ik zou ook nooit een 3- of 4-jarig beleerd paard kopen. Maar ik beleer mijn nu 3,5 jarige al sinds een half jaar. Want dat doe ik zelf. En ik ben van mening dat de manier van inrijden bijdraagt aan de gezondheid van je paard. En dat je daarom best kan beginnen met 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 09:17 



 
Profiel   

Gimme_Joy schreef
Ik zou ook nooit een 3- of 4-jarig beleerd paard kopen. Maar ik beleer mijn nu 3,5 jarige al sinds een half jaar. Want dat doe ik zelf. En ik ben van mening dat de manier van inrijden bijdraagt aan de gezondheid van je paard. En dat je daarom best kan beginnen met 3.

Je kan ook beginnen met 2,5... of met 5. Maar waarom er op zitten met 3?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 14:04 



 
Profiel   

Ik beleer ze soms wel voor hun 3e als het late zijn. Ik zit er dan een keer of 5 op. Verder wat longeren, voor de band of een keer vrijspringen. Lopen 1x per week. Heel de winter hebben ze vrij. De winter dat ze 6 zijn is de eerste die ze door moeten werken. Nouja winter.. Zeker de eerste is het vaak meer dan een half jaar dat ze vrij hebben.

Ik heb eigenlijk nooit paarden met blessures. Kan toeval zijn, maar de wetenschap wijst inmiddels ook wel op wél belasten, maar met veel rust om te herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 15:23 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Gimme_Joy schreef
Ik zou ook nooit een 3- of 4-jarig beleerd paard kopen. Maar ik beleer mijn nu 3,5 jarige al sinds een half jaar. Want dat doe ik zelf. En ik ben van mening dat de manier van inrijden bijdraagt aan de gezondheid van je paard. En dat je daarom best kan beginnen met 3.

Je kan ook beginnen met 2,5... of met 5. Maar waarom er op zitten met 3?


Daarom :) . Mentaal was ze er klaar voor. Joy loopt voorop in ontwikkeling. Zowel lichamelijk als memtaal. We hebben al behoorlijk wat meegemaakt. De basis zat er helemaal in. Dat hebben we al rustig opgepakt vanaf dat ze bijna 1 was. Ze is heel leergierig en doet ontzettend haar best. Het proces van beleren is relaxt en rustig. Hierbij kijk ik constant naar wat Joy aangeeft. We rijden 2 keer per week 15 min. 2 of 3 keer per week grondwerk en voor de rest vrij. Soms laten we het rijden helemaal. Zoals de galop. 2 weken niet gegaloppeerd en ze pakte het daarna veel beter op.

Op deze manier zie ik er geen kwaad in. Ik trek haar niet in de krul, ik ga mee met wat ze aangeeft. Ze krijgt genoeg tijd om te verwerken en te herstellen. Ik vind dat dit haar alleen sterker maakt.

Dit is hoe we te werk gaan. Geen discussie, geen strijd en 15 min.



Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 15:56 



 
Profiel   

irmaz schreef
Ik weet dat dit een ouder topic is maar ik wilde dit hier toch graag aan toevoegen, het heeft mij tenminste aan het denken gezet.

De volgende tekst kwam ik in een oud boekje tegen. (Travels in Hanover during the years 1803 and 1804; https://archive.org/details/travelsinhanove00manggoog/page/n4 ) De tekst is opgeschreven door een fransman (journalist) aan de hand van zijn interviews met Duitse soldaten. Hij reisde het leger van Napoleon achterna om de gewoontes van overwonnen volkeren te beschrijven. Het gaat hier over de Hannoveraanse legerpaarden.

[ [url=m/BqbXaA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen wetenschappelijk bewijs maar blijkbaar wel de praktijk zo'n 200 jaar geleden. Zouden de paarden zo veel veranderd zijn dat dit nu niet meer geldt?

___


Ik denk dat een cavalerie paard
1. meer gewicht te dragen heeft (want man, bepakking, wapens)
2. niet voor voor een uurtje per dag gereden word maar uren achtereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 16:30 



 

TS op je openingspost: GROOT GELIJK *\o/* _/-\o_ knap hoor dat je met 19 al zo wijs bent. Toen ik 19 was wisten we helemaal niets en deden we zomaar wat :)

Nu zullen er nog maar weinig mensen zijn die het begrijpen, en blijven paarden met 3 jaar zadelmak gemaakt worden. Maar ik weet zeker: als ik ooit een veulen koop zal er absoluut geen zadel opliggen met 3 jaar!
Een peuter / kleuter laat je ook geen krachttraining doen, die geef je ook geen zware rugzak mee naar school...
Een paard met 3 is nog zooo jong, het zijn echt nog kinderen. En dan gaat er een volwassene van 70 kg op hem in allerlei houdingen forceren omdat die persoon denkt dat dat het beste is voor het dier.
Nee, voor mij mag dat allemaal veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 17:22 



 
Profiel   

Je legt de wetenschap en verschillende onderzoeken dus naast je neer, Djali. Jammer dat je mensen zo veroordeelt terwijl je zelf uit gaat van incomplete informatie en aannames.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 17:31 



 

Wat ik met mijn eigen veulen / paard zou doen is geheel mijn eigen keuze, wetenschappelijk onderzoek of niet :)

Wat andere mensen doen, moeten ook zij zelf weten. Ik zal niemand veroordelen, hooguit een mening delen met sommigen hier. Iets wat ook zeker toegestaan is op een discussieforum :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:07 



 
Profiel   

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1&sfnsn=mo

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:47 



 
Profiel   

Daarnaast zegt het wetenschappelijk onderzoek niet dat er op gereden moet worden. Maar dat een dier beter ontwikkelt als hij al enige training ondergaat. Dat kan absoluut ook voor de kar, aan de hand of aan de dubbele lijnen/dubbele teugel.

Belasten door middel van rijden is in verreweg de meeste gevallen belasten met 15-20% van het lichaamsgewicht op de laatst sluitende plek van groeischijven, namelijk de rug. Er worden dus helemaal geen wetenschappelijke artikelen naast zich neergelegd, maar anders geïnterpreteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:14 



 
Profiel   

Citaat
Liever een paarddat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?

Ik heb liever 'n 3-jarige onder 't zadel en 'n 20-plusser met pensioen. Jong geleerd is oud gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 19:47 



 
Profiel   

Ik denk dat brugklassertjes die met hun idioot zware rugtas rondlopen net zo goed te zwaar belast worden als onze paarden
En dat terwijl ze nog in de groei zijn.
Wij moeten onze hele jeugd op school doorbrengen en daarna werken tot we niet meer kunnen. Als we maar geld in het laatje brengen.
Helaas.. zo zit onze hele maatschappij in elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 20:02 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ik denk dat brugklassertjes die met hun idioot zware rugtas rondlopen net zo goed te zwaar belast worden als onze paarden
En dat terwijl ze nog in de groei zijn.
Wij moeten onze hele jeugd op school doorbrengen en daarna werken tot we niet meer kunnen. Als we maar geld in het laatje brengen.
Helaas.. zo zit onze hele maatschappij in elkaar


Er wordt ondertussen al minimaal 15 jaar geadviseerd zo veel mogelijk de boeken in kluisjes te doen en tassendragers op de fiets te gebruiken, zodat de rugbelasting zo min mogelijk is, exact om die reden. Er zijn namelijk veel jongeren die rugklachten hebben door hun zware rugzakken.

Topturners zijn oud als ze 20 jaar zijn, ook door dat vele trainen op jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 20:21 



 
Profiel   

Belasten staat niet gelijk aan overbelasten. Alles met verstand en met mate.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 20:26 



 
Profiel   

Een dier is gewoon niet 'af' genoeg met 3 jaar om erop te gaan zitten, je kunt linksom of rechtsom babbelen, maar dat feit blijft hetzelfde....

Maar mensen hebben haast, mensen willen nu, nu, nu en vinden altijd wel een redenatie om stommiteiten recht te kletsen.

Die paarden zien we dan wel voorbij komen in de advertenties.... "helaas is mijn paard stuk, dus met pijn in het hart bied ik hem aan als weidemaatje, zodat ie nog 20x van hand tot hand kan gaan, ondanks pijn toch bereden wordt tot ie echt niet meer kan, en dan mag ie dagenlang naar Spanje om geslacht te worden. Paarden zijn duur he? En ik wil dus graag een nieuw exemplaar om stuk te maken..."

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 21:39 



 
Profiel   

TS +:)+ Ook ik vind 3 te jong. Mag van mij wel verdubbeld worden, voordat we met ze aan de slag gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:13 



 
Profiel   

Heerlijk wat een vooroordelen en generaliseringen komen er in dit topic voorbij. :+

Hier geen moeite met inrijden van sommige paarden op 3 jarige leeftijd en sommige paarden op 6 jarige of nog ouder.
Ook hier geen moeite om geregeld paarden een jaar of langer totaal niet te rijden maar alleen maar in de groep te laten lopen, meestal enkel wegens eigen tijdgebrek. :Y)

Vanaf toen wij klein waren hadden onze ouders al de stelregel een 3 jarige rij je niet meer dan 3x in de week kort, 4 jarige 4x in de week en oudere paarden altijd minimaal 2x in de week een “vrije dag”.

Jonge paarden waren de eerste die (weken) vrij kregen als we geen tijd hadden om ze allemaal te rijden.

Genoeg “ruiters” die gezonde paarden die pas op 8 jarige leeftijd ingereden zijn “stuk” krijgen. Genoeg ruiters die paarden die op 3 jarige leeftijd ingereden zijn nog vrolijk en gezond rond hebben lopen als ze 20+ zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:23 



 
Profiel   

Ik vind inderdaad dat hier best zwart/wat gedacht wordt. En dat zeg ik niet omdat ik mijn paard heb ingereden met 3. Dat zeg ik omdat ik vind dat je altijd per paard kan beoordelen of het "tijd" is of niet. Had Joy kleiner en ieler geweest, had ik het zeker niet gedaan. En dan nogmaals, de manier waarop is ook van invloed. Als je meteen vamaf het begin "in de krul trekt" en na 3 maanden al op een wedstrijsniveau verwacht te zitten, ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Het belangrijkste is te blijven kijken naar het paard en dan je training daarop aan te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:31 



 
Profiel   

Maar omdat joy niet klein en iel is en er mentaal klaar voor leek, maakt dat toch nog niet dat haar groeischijven ook eerder dicht zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:37 



 
Profiel   

Klopt. Daar heb je helemaal gelijk in. En dat ga ik ook niet ontkennen. En ik snap ook dat er mensen zijn die het afkeuren. Dat mag. Ik sta achter mijn keus om er op te gaan zitten met 3. Als ik het over zou mogen doen, had ik het precies hetzelfde gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:48 



 
Profiel   

Leven en laten leven.

Ik vind het ook aan de vroege kant, maar als je op een bewuste manier traint en er niet gelijk een ruiter opzet vind ik het niet zoveel kwaad kunnen. Het moet geen dagelange training zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 22:24 



 
Profiel   

Mijne gekocht op 4 jaar en 168 groot. Jaar lang op de wei met 2/3x in de week werk en nu 178 op 5. Ik vind het belangrijk dat een paard kan uitgroeien maar ook de basis van het werk leert en vooral dat ze zich thuus gaan voelen. Dat was bij haar ook een grote reden voor een jaartje rustig aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 22:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen