Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

 
Profiel   

Ilsey schreef
Precies dit. Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat wanneer ik over 2 jaar op mijn tegen dan 6 jarige kruip, dat dat gaat lijken alsof hij het allemaal al kent... ah ja want hij zal het al kennen van het 'werken' aan de hand op de grond. Ik steek alle cues die onder het zadel gebruikt zullen worden er eerst op van af de grond. Ik zal hem nooit iets aanleren onder het zadel wat hij nog niet kent op de grond. En ja inderdaad, momenteel loop ik mee naast hem voor sommige oefeningen, andere oefeningen daarbij hoef ik dan weer zelf niet veel af te stappen. Ik rijd ook enkel graag voor buitenritten. Rijden in piste interesseert mij niet, ik werk daar liever aan de hand. Zelfs aan de hand werk ik nog liever op de track en in de paddock dan in de piste :+

Ik zou daar toch niet al mijn geld op in zetten als ik van u was. Onder het zadel willen ze zeker in eerste instantie, toch nog wel eens wat anders reageren dan aan de hand. :D Het helpt absoluut, beide paarden die hier zadelmak gemaakt zijn, hebben ook eerst aan de hand de basis gekregen wat het inrijden wel een stuk makkelijker maakte (ze legden de links sneller.) maar het is niet opstappen en weg rijden omdat je ze het aan de hand geleerd hebt. ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:31 



 
Profiel   

Elisa2, ik bedoel iets anders met aan de hand werken, neem aan dat iedereen die bij z'n volle verstand is eerst z'n paard aan het tuig laat wennen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:35 



 
Profiel   

Kinke schreef
Elisa2, ik bedoel iets anders met aan de hand werken, neem aan dat iedereen die bij z'n volle verstand is eerst z'n paard aan het tuig laat wennen etc.


Als je lange teugel/ lange lijnen/ dubbele longe werk bedoelt..dat laatste deed ik ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:40 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ilsey schreef
Precies dit. Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat wanneer ik over 2 jaar op mijn tegen dan 6 jarige kruip, dat dat gaat lijken alsof hij het allemaal al kent... ah ja want hij zal het al kennen van het 'werken' aan de hand op de grond. Ik steek alle cues die onder het zadel gebruikt zullen worden er eerst op van af de grond. Ik zal hem nooit iets aanleren onder het zadel wat hij nog niet kent op de grond. En ja inderdaad, momenteel loop ik mee naast hem voor sommige oefeningen, andere oefeningen daarbij hoef ik dan weer zelf niet veel af te stappen. Ik rijd ook enkel graag voor buitenritten. Rijden in piste interesseert mij niet, ik werk daar liever aan de hand. Zelfs aan de hand werk ik nog liever op de track en in de paddock dan in de piste :+

Ik zou daar toch niet al mijn geld op in zetten als ik van u was. Onder het zadel willen ze zeker in eerste instantie, toch nog wel eens wat anders reageren dan aan de hand. :D Het helpt absoluut, beide paarden die hier zadelmak gemaakt zijn, hebben ook eerst aan de hand de basis gekregen wat het inrijden wel een stuk makkelijker maakte (ze legden de links sneller.) maar het is niet opstappen en weg rijden omdat je ze het aan de hand geleerd hebt. ;)


Ik bedoelde dit nu ook wel niet algemeen maar specifiek op mijn paard, omdat ik hem ken. Elk paard is natuurlijk ook anders. Maar de vorige eigenaar heeft op mijn paard wel eens kort gezeten vertelde ze, puur om te kijken hoe hij er op reageert, gelukkig was zij een pluimpje. En ik toen hij 3 was ook wel eens 10 minuten toen ik dat nog niet wist van die groeischijven. Maar toen ik dat te horen kreeg heb ik beslist niet meer. Ook al was dat een enkele keer dat dat gebeurde, en weeg ik maar 53kg, ik had zoiets van nope, ik neem liever het risico niet. Je kan van mijn paard zeggen dat ie zadelmak geboren is, die kijkt niet op van iets op zijn rug, dus ik weet ook dat hij daar niet anders op zal reageren. Maar dus, jouw opmerking is zeker niet onterecht. Er zullen zeker paarden zijn die afgeleid zijn door het nieuwe gebeuren bovenop hen, maar die van mij hoort daar dus niet bij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:40 



 
Profiel   

Wacht maar totdat ie echt aan het werk moet ohz ;-)

No offence en ik hoop dat je gelijk hebt voor je, maar zelfs de braafste paarden gaan toch wel nog wel wat uit proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:44 



 
Profiel   

Naast het feit dat zodra je ze in beweging zet, ze hóe dan ook gaan moeten zoeken naar hun balans en dat brengt de allerbeste en liefste wel eens uit zijn concentratie. :) Hoe je het ook draait of keert, hoe braaf en nuchter hij ook is, als je het hem gaat vragen onder het zadel gaat hij even moeten herberekenen. :D
En idd, er komt een punt dat ze toch wel eens gaan kijken wat ze nu precies kunnen met dat mensje op hun rug. _O-

Dat neemt niet weg dat ze vanaf de grond voorbereiding geven absoluut in je voordeel zal werken om hem daarin te helpen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:49 



 
Profiel   

Je zal het wel lezen over 2 jaar hé :D . Hij is niet 'de braafste' hoor, dat heb ik nergens beweerd haha. Hij is heel opstandig als het op druk aankomt. Toen ik nog via NH met hem werkte was alles 1 groot gevecht met hem. Maar sinds ik via positive reinforcement train met hem heb ik het meest leergierige en werkwillige paard ooit. Dus ik zal zorgen dat ik niet op het punt van uittesten kom, want dan weet ik dat ik iets vraag wat ik hem nog niet kan vragen. En dat doe ik niet. Natuurlijk zal ook hij naar zijn balans moeten zoeken onder de man, maar ik durf er mijn hand inderdaad wel voor in het vuur steken dat hij geen rodeo zou doen als reactie daarop. Nu, dat begint allemaal wel een beetje offtopic te gaan natuurlijk :+ altijd welkom in pb hoor als je meer over mijn puppy zijn koppigheid wilt horen :D

Hij zal btw nooit écht aan het werk moeten onder de man. Ik doe enkel buitenritjes ter ontspanning. dressuuroefeningen zullen dus altijd voor bijna 100% aan de hand zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 14:56 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd..het braafste paard wat ik ooit zadelmak heb gemaakt probeerde ook een rodeo sessie en ik vroeg helemaal niks. Vaak is het toch een kwestie dat ze hun grenzen een beetje aan het verkennen zijn/ gaan.

Maar jouw aanpak klinkt in ieder geval wel erg fijn Ilsey en je benadering ook, ik vind het altijd een zeer goed teken als paarden erg leergierig en werkwillig worden van de training want dat betekent dat ze het leuk vinden en je het dus goed doet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 15:59 



 
Profiel   

Mizora schreef
Een aftands paard was een oud paard, toch?

Een aftands paard is 8-10 jaar.


Een aftands paard, was een paard waarbij je niet meer met zekerheid de leeftijd nav het gebit kon zien.

Dus dit is een gevalletje klok en klepel..............

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:14 



 
Profiel   

pol013 schreef
xChanelx schreef
Ik denk dat denisesilver bedoeld dat ze de onderzoeken die aantonen dat groeischijven tot een bepaalde leeftijd niet gesloten zijn niet ondermijnd en prima vindt. Maar de conclusie die daar door mensen aan wordt verbonden: dus pas belasten met ruiter na het sluiten van deze schijven nergens bewezen is (voor zover ik weet) en dat ze dáár moeite mee heeft.
Mocht je over dat laatste wetenschappelijke onderzoeken hebben, dan ben ik zeer geïnteresseerd.


Daar loop ik dus ook steeds op stuk in dit soort discussies.

De natuur heeft bijvoorbeeld juist bedacht dat extreem belasten van botten, spieren en pezen tijdens de groeifase handig is. Dat heet spelen. De capriolen die dieren dan uithalen zijn aardig bizar. De krachten die daar bij vrijkomen hebben weinig met 'onbelast' te maken. Die drang om te spelen word minder naarmate dieren verder uitgegroeid zijn.
Zou dat dan kunnen zijn omdat juist het laten groeien onder flinke belasting goed is? Voor de rug van een rijpaard heeft de natuur dan nog geen oplossing bedacht. Mogelijk is het juist verstandig om die taak op ons te nemen.

Dus nee, ik geloof oprecht niet dat het beter is om te wachten.
Hoe veel je dan moet doen weet ik ook niet precies.

Maar mijn 22 jarige loopt nog als een malle (én op niveau) onder het zadel. En die was met 'hindsight' eigenlijk wél te slap om al te gaan rijden met 3. Daar had een half jaar wachten/ andere training beter geweest.


Het begin stuk van jullie 2 posts geeft eigenlijk exact weer hoe ik er over denk.
Overigens zijn er voor zover ik weet wel wetenschappelijke onderzoeken geweest naar de sterkte van botten pezen en spieren etc. bij jonge renpaarden.
Dit bij renpaarden omdat dit een makkelijk te testen groep is met zo min mogelijk variabelen.
Daar kwamen zelfs voor mij een aantal aparte resultaten uit die ik niet verwacht had.
Zo kwam naar voren dat het werken met piekbelasting op jonge leeftijd veel baat had, moet even het antwoord schuldig blijven waarop precies.
Daarnaast dat de paarden die vroeg gekoerst hadden, een langere carrière hadden en minder uitval.
Maar goed denk eens aan bijvoorbeeld het menselijk lichaam. En nee wij hoeven geen ruiter te dragen dat snap ik ook allemaal wel, maar alle mensen die succesvol zijn in de sport zijn op jonge leeftijd begonnen. Het is oa ook niet voor niets dat er momenteel zoveel zorgen zijn omtrent de jeugd.
Het speelt veel minder buiten dus motoriek, uithoudingsvermogen, spierkracht etc etc is ver onder het niveau van kinderen een aantal jaar terug. Ik geloof zelfs dat de coördinatie van het paard met name zeer sterk gevormd wordt in de eerste 2 levensmaanden .
Imo op scholar en zowat zijn best wat leuke en interessante artikelen hierover te vinden.
En over het algemeen is het allemaal niet zo zwart wit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:43 



 
Profiel   

Als ik dit allemaal lees had mijn 30 jarige al lang dood moeten zijn Mijn oudje was 1,5 toen ze in de rensport kwam. Vanaf haar 7 heb ik jumpings met haar gereden en vanaf haar 20 heb ik haar nog eventing gestart. De laatste eventing liep ze op haar 27. Paard is deze zomer voor het laatst bereden geweest. Ik maak dus gewoon zadelmak op hun 3 jaar, hengsten voor keuring al op 2,5. Steeds korte sessies van ong 10 minuutjes en dan terug de wei op

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:47 



 
Profiel   

Kyrkelover: bij renpaarden is het ook wel zo dat er extreem lichte jockeys op zitten, en renzadels wegen ook niks. Nou weet ik niet hoe een jong renpaard getraind wordt, maar ik kan me zo voorstellen dat het minder heftig is dan met 3 jaar gelijk 80 kg op je rug krijgen, 4x per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:51 



 
Profiel   

Mijn haflinger (6,5 jaar beleerd) id aam de hand absoluut niet altijd braaf. Maar vanaf dag 1 ohz een mak lammetje. Of het nu haar leeftijd id of al t grondwerk weet ik niet. Maat ze is wel mega braaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:57 



 
Profiel   

Dit soort onderzoeken doel ik dan op.
Let op dit is flink veel taaie stof in het Engels.
https://pdfs.semanticscholar.org/d0c6/e ... b9885f.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:57 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Kyrkelover: bij renpaarden is het ook wel zo dat er extreem lichte jockeys op zitten, en renzadels wegen ook niks. Nou weet ik niet hoe een jong renpaard getraind wordt, maar ik kan me zo voorstellen dat het minder heftig is dan met 3 jaar gelijk 80 kg op je rug krijgen, 4x per week.

Tuurlijk zit hier een mega verschil in.
Renpaarden gaan ook veel meer korte stukken rechtuit etc.
Het gaat mij er vooral om dat veel mensen zich tegenwoordig blindstaren op die groeischijven en daar hun mening mee onderbouwen.
Maar ook spieren en coördinatie ed moeten getraind worden.
Er komt nu eenmaal zoveel bij kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 16:59 



 
Profiel   

Ja, het verhaal is niet heel zwart/wit idd.

Ik heb een EV van 2, moet nog maar eens nadenken en een hoop onderzoek doen wat wijsheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 17:01 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ja, het verhaal is niet heel zwart/wit idd.

Ik heb een EV van 2, moet nog maar eens nadenken en een hoop onderzoek doen wat wijsheid is.

Is hij bedoelt voor de rensport of gewoon voor eigen gebruik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 17:52 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Mijn haflinger (6,5 jaar beleerd) id aam de hand absoluut niet altijd braaf. Maar vanaf dag 1 ohz een mak lammetje. Of het nu haar leeftijd id of al t grondwerk weet ik niet. Maat ze is wel mega braaf


Die van mij is ook een hafkruising, misschien ligt het daar aan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 17:58 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Avalanche81 schreef
Ja, het verhaal is niet heel zwart/wit idd.

Ik heb een EV van 2, moet nog maar eens nadenken en een hoop onderzoek doen wat wijsheid is.

Is hij bedoelt voor de rensport of gewoon voor eigen gebruik?

Eigen gebruik. En ik doe er nog helemaal niks mee. Meer dan nette manieren kent ze nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 18:04 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
Als ik dit allemaal lees had mijn 30 jarige al lang dood moeten zijn


Waarom denk je dat? Letterlijk niemand in dit topic zegt dat vroeg inrijden tot een vroege dood leidt. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 19:40 



 
Profiel   

Ik weet dat dit een ouder topic is maar ik wilde dit hier toch graag aan toevoegen, het heeft mij tenminste aan het denken gezet.

De volgende tekst kwam ik in een oud boekje tegen. (Travels in Hanover during the years 1803 and 1804; https://archive.org/details/travelsinhanove00manggoog/page/n4 ) De tekst is opgeschreven door een fransman (journalist) aan de hand van zijn interviews met Duitse soldaten. Hij reisde het leger van Napoleon achterna om de gewoontes van overwonnen volkeren te beschrijven. Het gaat hier over de Hannoveraanse legerpaarden.

[ img ]
Geen wetenschappelijk bewijs maar blijkbaar wel de praktijk zo'n 200 jaar geleden. Zouden de paarden zo veel veranderd zijn dat dit nu niet meer geldt?

___

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 00:01 



 
Profiel   

Hier vinden meerdere mensen iets van en zelf zou ik nooit een paard kopen dat voor z'n 4e is ingereden. Ik vind ook dat er te fanatieke mensen zijn die teveel aan hun eigen gewin denken maar dat is overal in elke sport zo.
Je kunt een paard zien als hobby, liefde, eten, geld, of als middel om zelf beter te worden.
Maar een paard pas inrijden met 8 jaar (bij volledige rijping) is ook niet geheel verstandig.
Om spieren te kweken moet je trainen en de sterkte van je botten is afhankelijk van de sterkte van je spieren. Natuurlijk heeft de verbening ook een rol maar een nooit getraind paard van 8 heeft beduidend minder goede spiergroepen als een 6jarige die al twee jaar opbouwend en correct getraind wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 00:19 



 
Profiel   

Te jong inrijden heeft veel nadelige gevolgen op lichamelijk gebied...
Maar te laat inrijden, of misschien moet ik het anders zeggen, een paard te weinig mee laten maken en laat inrijden, heeft, voor zover ik dat heb kunnen zien, behoorlijke bezwaren op mentaal gebied, op -zeg maar- de bomproefheid.

Dus er is een juiste mix van allerlei dingen nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 00:36 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef
Hi all!
Ik start dit topic omdat ik ergens boos en verdrietig van word. Ik had laatst een discussie met een Gp ruiter (ik durf) over dat ze haar paarden op driejarige leeftijd zadelmak maakt. daarbij word ik op Facebook dood gegooid met foto’s van de Friesian talent Cup. Die Gp ruiter ging er dan nog niet eens mee op wedstrijd.
Ten eerste is een driejarige nog lang niet sterk genoeg om een ruiter te dragen. De groeischijven zijn dan nog lang niet gesloten. Dat zijn zachte stukjes kraakbeen die nog hard bot moeten worden en dit is ongeveer klaar rond Het 6e jaar. Dit verschilt wel, een groot sportpaard doet hier langer over dan bijv een shetlander. Je kunt de botten van een driejarige zo met een hamer door midden slaan (niet zelf proberen). Verder mist een driejarige coördinatie en balans die een paard nodig heeft om een ruiter te dragen.
Verder zijn paarden pas rond hun 8e mentaal volwasse wat vaak vergeten wordt enhet trainen van een paard is best een mentaal gevecht voor Het paard, als je een ander dier op je rug hebt als prooidier is dat immers meestal niet zo best. Verder krijgt een paard een stukje opvoeding van andere paarden dat wij niet zomaar kunnen vervangen en zadelmak maken betekent meestal dat een paard niet meer 24/7 buiten staat met leeftijdsgenoten en oudere paarden die de opvoeding voor hun rekening kunnen nemen, als Het paard al in zo’n situatie stond.
Een paard dat net zadelmak is heeft veel tijd nodig om vertrouwen in de ruiter te krijgen. Een paard meenemen op wedstrijd is al een hele grote vraag van een dier Ik vind wedstrijden voor driejarigen dan ook gewoon idioot. iemand zei een keer: als het zielig was werd het wel verboden. Denk zelf na man! Zo’n paard is fysiek en mentaal nog lang niet klaar voor Het werk en heeft daarnaast nog veel te weinig vertrouwen in de ruiter. Realiseren mensen zich wel wat het voor een paard betekent om op wedstrijd te gaan? Alle andere paarden daar vormen eigenlijk een kudde, dus het paard komt terecht in een nieuwe kudde en een verandering in kudde is heel ingrijpend voor een paard net als naar een andere locatie gebracht worden, en dat dan voor een jong dier met vaak te weinig steun aan de ruiter.
Een argument voor Het op driejarige leeftijd beleren is: hij ziet er zo volwassen uit, maar schijn bedriegt. Een paard houdt zich vaak groot, omdat zwakheid tonen betekent dat het paard kwetsbaar is voor roofdieren.
Ik weet dat ik nu mensen tegen het zere been trap, maar imo is jong beleren puur eigen belang. Een paard dat jong goed presteert telt mee in de sportwereld. Maar als je wilt sporten zonder rekening te houden met een levend dier, klim dan op een fiets!
Ik hoop dat er iets verandert in de paardenwereld want volgens mij is de voornaamste reden van het jong beleren een vastgeroeste traditie.
Ik ben voorstander van vertrouwen opbouwen vanaf de grond en ook dmv longeren of dubbele lange lijnen het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Rijden even uitstellen tot het paard 5 of 6 is en niet gelijk op wedstrijd. Die jaren haal je later wel weer in. Liever een paarddat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?

Ik denk dat je de klok hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt :)
Ik lees een hoop emoties, gevoel en aannames en weinig onderbouwde theorie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 00:36 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef
Hi all!
Ik start dit topic omdat ik ergens boos en verdrietig van word. Ik had laatst een discussie met een Gp ruiter (ik durf) over dat ze haar paarden op driejarige leeftijd zadelmak maakt. daarbij word ik op Facebook dood gegooid met foto’s van de Friesian talent Cup. Die Gp ruiter ging er dan nog niet eens mee op wedstrijd.
Ten eerste is een driejarige nog lang niet sterk genoeg om een ruiter te dragen. De groeischijven zijn dan nog lang niet gesloten. Dat zijn zachte stukjes kraakbeen die nog hard bot moeten worden en dit is ongeveer klaar rond Het 6e jaar. Dit verschilt wel, een groot sportpaard doet hier langer over dan bijv een shetlander. Je kunt de botten van een driejarige zo met een hamer door midden slaan (niet zelf proberen). Verder mist een driejarige coördinatie en balans die een paard nodig heeft om een ruiter te dragen.
Verder zijn paarden pas rond hun 8e mentaal volwasse wat vaak vergeten wordt enhet trainen van een paard is best een mentaal gevecht voor Het paard, als je een ander dier op je rug hebt als prooidier is dat immers meestal niet zo best. Verder krijgt een paard een stukje opvoeding van andere paarden dat wij niet zomaar kunnen vervangen en zadelmak maken betekent meestal dat een paard niet meer 24/7 buiten staat met leeftijdsgenoten en oudere paarden die de opvoeding voor hun rekening kunnen nemen, als Het paard al in zo’n situatie stond.
Een paard dat net zadelmak is heeft veel tijd nodig om vertrouwen in de ruiter te krijgen. Een paard meenemen op wedstrijd is al een hele grote vraag van een dier Ik vind wedstrijden voor driejarigen dan ook gewoon idioot. iemand zei een keer: als het zielig was werd het wel verboden. Denk zelf na man! Zo’n paard is fysiek en mentaal nog lang niet klaar voor Het werk en heeft daarnaast nog veel te weinig vertrouwen in de ruiter. Realiseren mensen zich wel wat het voor een paard betekent om op wedstrijd te gaan? Alle andere paarden daar vormen eigenlijk een kudde, dus het paard komt terecht in een nieuwe kudde en een verandering in kudde is heel ingrijpend voor een paard net als naar een andere locatie gebracht worden, en dat dan voor een jong dier met vaak te weinig steun aan de ruiter.
Een argument voor Het op driejarige leeftijd beleren is: hij ziet er zo volwassen uit, maar schijn bedriegt. Een paard houdt zich vaak groot, omdat zwakheid tonen betekent dat het paard kwetsbaar is voor roofdieren.
Ik weet dat ik nu mensen tegen het zere been trap, maar imo is jong beleren puur eigen belang. Een paard dat jong goed presteert telt mee in de sportwereld. Maar als je wilt sporten zonder rekening te houden met een levend dier, klim dan op een fiets!
Ik hoop dat er iets verandert in de paardenwereld want volgens mij is de voornaamste reden van het jong beleren een vastgeroeste traditie.
Ik ben voorstander van vertrouwen opbouwen vanaf de grond en ook dmv longeren of dubbele lange lijnen het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Rijden even uitstellen tot het paard 5 of 6 is en niet gelijk op wedstrijd. Die jaren haal je later wel weer in. Liever een paarddat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?


Mijn paard is ook op z’n derde ingereden en ging mee naar wedstrijden. Ik had zelf ook liever mee gewacht hoor, toen was hij nog niet in mijn bezit. Maar lichamelijke schade heeft hij niet hoor. Hij is recent nog geheel op de rontgen geweest en volledig goed gekeurd (hij is nu 12 jaar) Het wil niet zeggen dat als je op t derde jaar een paard in rijd dat het per definitie schade aanricht. Als je de juiste ruiters erop zet en weet wat je doet en genoeg kennis/kunde en ervaring hebt geloof ik dat het niet per se schade aangericht hoeft te worden. Als je een paard daarin over belast wel.

Het veranderen van kudde vind ik een beetje overdreven. Het paard vormt op dat moment met mij een kudde. Als je je paard goed voorbereid zowel in het grondwerk als onder het zadel moet het mogelijk zijn om ook op een andere locatie te rijden. Dat maakt ze alleen maar ervaren en later ook braver. Daarnaast is een wedstrijd niet per se punten en prestatie. Het is een moment opname om te kijken waar nog aan gewerkt kan worden en ook een mentale training voor het paard en jezelf.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 00:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen