3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:47

Met de beste wil van de wereld kan ik net als sommigen hier niet begrijpen waarom je toch perse op je 3-jarige moet gaan zitten. En dat met de wetenschap dat een beetje gezond paard een leeftijd van 20 jaar zou moeten kunnen bereiken. Waarom toch die haast?

De feiten op een rijtje, heel simpel gesteld misschien maar wel "waar" en geen "denkwijze"
- Groeischijven van de wervelkolom sluiten het laatst, vanaf een leeftijd van 5,5 jaar
- Groeischijven bestaan uit kraakbeen
- Kraakbeen is zwakker dan bot

Daar bij op tellend dat een paard in de eerste plaats al niet gemaakt is om te rijden, maakt het voor mij onbegrijpelijk dat we er met ons allen al op klimmen terwijl het skelet nog niet eens op zijn sterkst is. Kom we gaan het risico op (irreversibele) blessures verhogen zodat ik eerder "plezier" kan hebben van mijn paard. Nee ik snap niet dat er zoveel paarden met artrose en kissing spines rondlopen...

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:55

Spijker op de kop Tiepfoudt!!!

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:03

Onze Friese merrie is op haar 3de weggebracht om beleerd te worden. Met 2 dagen werden we gebeld dat we haar weer konden ophalen want ze was nog veel te slap. Op haar 4de weer begonnen maar vond dr nog steeds niet sterk genoeg. Toen hebben we haar een paar veulens laten krijgen is ze 8. Nu op dit punt is zij eindelijk sterk genoeg om een ruiter met plezier te kunnen dragen. Tussendoor toen de veulens eraf waren er een paar x opgezeten maar ze voelde gewoon slap tot dit jaar! Dus mijn merrie is 8 en nu pas beleerd. Een echte laatbloeier.

7ofhearts

Berichten: 2823
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:14

Hé, gelukkig ook weer mensen die die er geen moeite mee hebben om hun paard langer te laten staan.

Natuurlijk mag hier iedereen een eigen mening over hebben, en zolang het belang van het paard hierin in ieders ogen voorop staat zal het altijd wel zo blijven.

Wat ik een beetje jammer vind is dat de "stoere tantes "die roepen dat het makkelijk kan, de tegenpartij meteen bestempelen als "dierenactivisten "met een sarcastisch ondertoontje tussen de regels door.

Wat is dat toch?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:18

Toen ik zelf nog niet uitgegroeid was, zeg tussen mijn 11e en 17e,moest ik iedere dag een flink eind fietsen met een zware rugzak op mijn rug.

Volgens mij heb ik er niets aan overgehouden.

Waarom zou een paard wel uitgegroeid moeten zijn?

(wat niet wil zeggen dat ik met mijn 3 jarige op wedstrijd ga, sterker nog, ik denk dat hij voornamelijk grasmaaier zal zijn)

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:19

Naja kijk, als je paard eraan toe is prima, als ze er volwassen uitzien ( onze Fries had echt nog het koppie en nekje van een 2 jarige toen ze 5 was, ging toen pas stukken) dan kan het wel. Ik vind dat je het echt per paard moet bekijken. Ik denk alleen als er te vroeg mee gereden word dat je ze goed moet ondersteunen in voeding omdat ze dan ook nog vol in de groei zitten. Maar voor de rest moet ieder het voor zich weten

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:25

Francieen schreef:
Naja kijk, als je paard eraan toe is prima, als ze er volwassen uitzien ( onze Fries had echt nog het koppie en nekje van een 2 jarige toen ze 5 was, ging toen pas stukken) dan kan het wel. Ik vind dat je het echt per paard moet bekijken. Ik denk alleen als er te vroeg mee gereden word dat je ze goed moet ondersteunen in voeding omdat ze dan ook nog vol in de groei zitten. Maar voor de rest moet ieder het voor zich weten



Eruitzien is nog wel iets anders dan aan de binnenkant eruit zien. iets met groeischijven wat al meerdere malen is aangehaald.

Je hebt 3 type ruiters:

De geduldige
De ongeduldige
De geldverdieners.

Verder maak ik mij er niet zo druk om of het paard op 3,5 jarige leeftijd een b proef loopt of dat hij op die dag een half uurtje thuis in de bak zijn rondjes loopt.
Ik denk dat het alleen maar positief kan zijn zo'n dier af en toe eens mee te nemen naar vreemd terrein.

Mijn ding is het niet, vind 4+ een mooie leeftijd.
Maar ken gelukkig wat ruiters die heel fijn de 3+ jarige rondsturen. Deze paarden zijn idd voor de verkoop.

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:27

Cowgirl schreef:
Francieen schreef:
Naja kijk, als je paard eraan toe is prima, als ze er volwassen uitzien ( onze Fries had echt nog het koppie en nekje van een 2 jarige toen ze 5 was, ging toen pas stukken) dan kan het wel. Ik vind dat je het echt per paard moet bekijken. Ik denk alleen als er te vroeg mee gereden word dat je ze goed moet ondersteunen in voeding omdat ze dan ook nog vol in de groei zitten. Maar voor de rest moet ieder het voor zich weten



Eruitzien is nog wel iets anders dan aan de binnenkant eruit zien. iets met groeischijven wat al meerdere malen is aangehaald.

Je hebt 3 type ruiters:

De geduldige
De ongeduldige
De geldverdieners.

Verder maak ik mij er niet zo druk om of het paard op 3,5 jarige leeftijd een b proef loopt of dat hij op die dag een half uurtje thuis in de bak zijn rondjes loopt.
Ik denk dat het alleen maar positief kan zijn zo'n dier af en toe eens mee te nemen naar vreemd terrein.

Mijn ding is het niet, vind 4+ een mooie leeftijd.
Maar ken gelukkig wat ruiters die heel fijn de 3+ jarige rondsturen. Deze paarden zijn idd voor de verkoop.


Naja ik bedoel dat ze op 3 jarige eruit kunnen zien als een baby dat ze san vaak nog te slap zijn of als een echt paard zijn. Tuurlijk kun je er niet in kijken maar vaak kun je aan uiterlijk en beweging het aardig inschatten

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:29

Tiepfoudt schreef:
Met de beste wil van de wereld kan ik net als sommigen hier niet begrijpen waarom je toch perse op je 3-jarige moet gaan zitten. En dat met de wetenschap dat een beetje gezond paard een leeftijd van 20 jaar zou moeten kunnen bereiken. Waarom toch die haast?

De feiten op een rijtje, heel simpel gesteld misschien maar wel "waar" en geen "denkwijze"
- Groeischijven van de wervelkolom sluiten het laatst, vanaf een leeftijd van 5,5 jaar
- Groeischijven bestaan uit kraakbeen
- Kraakbeen is zwakker dan bot

Daar bij op tellend dat een paard in de eerste plaats al niet gemaakt is om te rijden, maakt het voor mij onbegrijpelijk dat we er met ons allen al op klimmen terwijl het skelet nog niet eens op zijn sterkst is. Kom we gaan het risico op (irreversibele) blessures verhogen zodat ik eerder "plezier" kan hebben van mijn paard. Nee ik snap niet dat er zoveel paarden met artrose en kissing spines rondlopen...


Maar heel veel paarden die met 3 zijn beleerd worden ook gezond 20.................dus waar baseer je die opmerking op?

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:31

Daarnaast heb je ook kundige ruiters en knoeiers. Ik heb liever een kundige ruiter op mijn 3 jarige dan een onkundige op mijn 6 jarige.
Genoeg ruiters die alle paarden kapot krijgen en genoeg ruiters die paarden heel weten te houden tot hun 20ste ookal stappen ze er voor het eerst op als ze 3 zijn.

belangrijkste is dat er goed naar het paard, ruiter, training gekeken wordt en niet over grenzen heen gegaan wordt.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:43

Zolang er geen goed gefundeerde onderzoeken naar dit onderwerp zijn gedaan blijft het toch maar wat roepen? :o
Wat is daar de meerwaarde van?

Als meningen worden onderbouwd met aannames komen we volgens mij geen stap verder.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:10

xChanelx schreef:
Zolang er geen goed gefundeerde onderzoeken naar dit onderwerp zijn gedaan blijft het toch maar wat roepen? :o
Wat is daar de meerwaarde van?

Als meningen worden onderbouwd met aannames komen we volgens mij geen stap verder.

Precies dit. Ik denk dat er zo 3 wetenschappelijke onderzoeken naar voren zijn geplaatst, waarvan 1 gebasseerd is op een studie onder mensen.

Ik zie enkel meningen.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:10

Maar er zijn wel gefundeerde onderzoeken gedaan, naar de leeftijd waarop de groeischijven sluiten. En aan de hand daarvan kun je een onderbouwde conclusie trekken over de leeftijd waarop het inrijden van een paard verstandig is.
En dat er mensen zijn die dan vervolgens roepen dat dat onzin is, doet aan de onderzoeken niets af natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:13

Er zijn dan misschien niet zulke duidelijke onderzoeken naar gedaan, maar als je echt het beste voor je paard wilt neem je toch het zekere voor het onzekere en start je wat later met rijden? Zoals ik in mijn openingspost al zei, paarden geven het vaak niet aan wanneer het hen te veel wordt en ze ogen gauw heel sterk, terwijl ze dat niet zijn. Het blijft een vluchtdier dat zn zwakheden verbergt omdat zwakheid tonen gelijk staat aan kwetsbaar zijn.
Waarom wel op een driejarige rijden en niet op een tweejarige? Omdat ons gevoel zegt dat op een driejarige zitten wel kan maar wat betreft het op een tweejarige rijden hebben we gewoon met z’n allen besloten dat het niet kan. En hoe komen we aan dat gevoel? Want een tweejarige en een driejarige zijn beiden nog lang niet volwassen. Maar wat heeft een paard aan ons gevoel? Dat de groeischijven pas later sluiten is geen gevoel maar een feit daar kunnen we tenminste iets mee

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:14

Avalanche81 schreef:
Maar er zijn wel gefundeerde onderzoeken gedaan, naar de leeftijd waarop de groeischijven sluiten. En aan de hand daarvan kun je een onderbouwde conclusie trekken over de leeftijd waarop het inrijden van een paard verstandig is.
En dat er mensen zijn die dan vervolgens roepen dat dat onzin is, doet aan de onderzoeken niets af natuurlijk.

Niks onderbouwde conclusies. Is er wetenschappelijk aangetoond dat het rijden een invloed heeft op ongesloten groeischijven?

Edit: en wie zegt dat beginnen inrijden wanneer groeischijven gesloten zijn persé het beste is?

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:19

Volgens jou geen onderbouwde conclusies. Een conclusie gebaseerd op meerdere wetenschappelijke onderzoeken en bewezen resultaten is gewoon goed onderbouwd. Dat jij het daar niet mee eens bent, is verder dan niet mijn probleem, en heeft geen invloed op de resultaten.
Ik kan ook wel vinden dat Amerika niet bestaat, maar daar trekt Amerika zich weinig van aan vrees ik,

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:25

Ik denk dat denisesilver bedoeld dat ze de onderzoeken die aantonen dat groeischijven tot een bepaalde leeftijd niet gesloten zijn niet ondermijnd en prima vindt. Maar de conclusie die daar door mensen aan wordt verbonden: dus pas belasten met ruiter na het sluiten van deze schijven nergens bewezen is (voor zover ik weet) en dat ze dáár moeite mee heeft.
Mocht je over dat laatste wetenschappelijke onderzoeken hebben, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:31

Ooit was je een paardenleek en wist je niets van paarden af, dan is er een moment gekomen dat je in paarden geïnteresseerd bent geraakt en er meer over wilde leren. Op een bepaald moment heb je geleerd dat een paard op 3 jaar ingereden kan worden. Iemand zei dat. Je vroeg geen wetenschappelijke onderzoeken. Je nam dat aan. Iedereen doet dat, iedereen zegt dat, dus het zal wel waar zijn.
Als je in de USA zou geboren zijn, had je geleerd dat paarden op 2-jarige leeftijd ingereden moeten worden. Had je in Ijsland geleefd dan mocht je pas op je pony kruipen wanneer die 6 jaar was.

Nu wordt er om wetenschappelijke onderzoeken gevraagd. Waarschijnlijk om deze meteen te weerleggen met argumenten als 'te kleine steekproef, geen controlegroep, rensport is geen dressuur, gekleurd onderzoek' en alle andere dingen die je voorbij ziet komen als de Nieuwsredactie eens een onderzoekje post.

Waarom wordt de ene bewering als zoete koek aangenomen en de andere bewering moet gestaafd worden door wetenschappelijk onderzoek?

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:33

Ik zal eens zoeken, ik ben daar kan ik me herinneren weleens wat over tegengekomen. Maar pin me er niet op vast hoor :) als ik wat vind plaats ik het :)

Gini schreef:
Ooit was je een paardenleek en wist je niets van paarden af, dan is er een moment gekomen dat je in paarden geïnteresseerd bent geraakt en er meer over wilde leren. Op een bepaald moment heb je geleerd dat een paard op 3 jaar ingereden kan worden. Iemand zei dat. Je vroeg geen wetenschappelijke onderzoeken. Je nam dat aan. Iedereen doet dat, iedereen zegt dat, dus het zal wel waar zijn.
Als je in de USA zou geboren zijn, had je geleerd dat paarden op 2-jarige leeftijd ingereden moeten worden. Had je in Ijsland geleefd dan mocht je pas op je pony kruipen wanneer die 6 jaar was.

Nu wordt er om wetenschappelijke onderzoeken gevraagd. Waarschijnlijk om deze meteen te weerleggen met argumenten als 'te kleine steekproef, geen controlegroep, rensport is geen dressuur, gekleurd onderzoek' en alle andere dingen die je voorbij ziet komen als de Nieuwsredactie eens een onderzoekje post.

Waarom wordt de ene bewering als zoete koek aangenomen en de andere bewering moet gestaafd worden door wetenschappelijk onderzoek?

Zeer terechte post :j en volkomen mee eens.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:34

xChanelx schreef:
Ik denk dat denisesilver bedoeld dat ze de onderzoeken die aantonen dat groeischijven tot een bepaalde leeftijd niet gesloten zijn niet ondermijnd en prima vindt. Maar de conclusie die daar door mensen aan wordt verbonden: dus pas belasten met ruiter na het sluiten van deze schijven nergens bewezen is (voor zover ik weet) en dat ze dáár moeite mee heeft.
Mocht je over dat laatste wetenschappelijke onderzoeken hebben, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Dat bedoelde ik precies. Het is waar dat de groeischijven voor het zesde/achtste (zelfs hier vind je overal een ander getal voor) nog niet gesloten zijn, dat is immers onderzocht. Echter, er is voor zover ik weet geen onderzoek gedaan naar of belasting met ongesloten groeischijven slecht is.

Overigens vind ik "later inrijden voor het besparen van je paard" ook zo'n nietszeggende argumentatie. Ik zou daarmee ook kunnen zeggen dat er maar zat paarden zijn die met drie ingereden zijn en het nog super, blessureloos doen. Dat is ook verder niet onderbouwd met resultaten of onderzoek, en je kan jezelf bij zowel de stelling besparing als de stelling die ik noem de vraag stellen hoeveel dan?

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:39

Gini schreef:
Ooit was je een paardenleek en wist je niets van paarden af, dan is er een moment gekomen dat je in paarden geïnteresseerd bent geraakt en er meer over wilde leren. Op een bepaald moment heb je geleerd dat een paard op 3 jaar ingereden kan worden. Iemand zei dat. Je vroeg geen wetenschappelijke onderzoeken. Je nam dat aan. Iedereen doet dat, iedereen zegt dat, dus het zal wel waar zijn.
Als je in de USA zou geboren zijn, had je geleerd dat paarden op 2-jarige leeftijd ingereden moeten worden. Had je in Ijsland geleefd dan mocht je pas op je pony kruipen wanneer die 6 jaar was.

Nu wordt er om wetenschappelijke onderzoeken gevraagd. Waarschijnlijk om deze meteen te weerleggen met argumenten als 'te kleine steekproef, geen controlegroep, rensport is geen dressuur, gekleurd onderzoek' en alle andere dingen die je voorbij ziet komen als de Nieuwsredactie eens een onderzoekje post.

Waarom wordt de ene bewering als zoete koek aangenomen en de andere bewering moet gestaafd worden door wetenschappelijk onderzoek?

Hier heb je helemaal gelijk in. Ik heb me toch wel afgevraagd waarom dat dan was om een paard met drie in te rijden, zal er ook vast wel antwoord op hebben gekregen (weinig onderbouwd). Daarom ook dat ik toch graag wetenschappelijke artikelen hierover zou zien. Echter zijn die vaak gekleurd (van allebei de kanten). Het is gewoon zo dat er weinig onderzoek in wordt gedaan en ik sluit de mogelijkheid niet uit dat dit door een geldkwestie komt. Alhoewel dat ook weer een aanname is.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:48

Avalanche81 schreef:
Maar er zijn wel gefundeerde onderzoeken gedaan, naar de leeftijd waarop de groeischijven sluiten. En aan de hand daarvan kun je een onderbouwde conclusie trekken over de leeftijd waarop het inrijden van een paard verstandig is.

Maar dat kun je dus niet! Want je kunt wel denken dat het schade oplevert als je erop zit, maar je weet niet of dat het doet. Want er zijn ook onderzoeken dat juist belasten zorgt dat botten sterker worden. En ruggenwervels zijn ook van bot..........

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:49

ClauH schreef:
Toen ik zelf nog niet uitgegroeid was, zeg tussen mijn 11e en 17e,moest ik iedere dag een flink eind fietsen met een zware rugzak op mijn rug.

Volgens mij heb ik er niets aan overgehouden.

Waarom zou een paard wel uitgegroeid moeten zijn?

??

Van dat fietsen is uitstekend.
Die rugzak vind ik persoonlijk minder slim.

En het gaat niet over het uitgroeien van het paard, maar dat de wervelkolom tot 8 jaar nog slapper is dan daarna.
(De wervels zelf zijn per definitie sterk, want bot. Maar een ketting van kleine botjes zonder goede 'buikspieren', ojojoj. En een ketting van botjes met extra veel kraakbeen: ojojojojoj.)

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:49

@Gini: ik snap je redenatie heel goed.
Ik wil gerust later dan met 3 op een paard stappen (sterker nog, dat doe ik ook), maar dan wil ik wel graag weten óf ik daar goed aan doe en waarom ik daar goed aan doe. Want stel je voor dat ik nu op leeftijd X op een paard stap omdat het nu door een steeds grotere groep wordt gezegd, doe ik dan niet hetzelfde als ik deed toen ik (hypothetisch) met 3 op een paard stapte, namelijk afgaan op beweringen die niet onderbouwd zijn.

Dat ik kritisch ben op het 'we moeten wachten tot een paard leeftijd X heeft' betekent niet dat ik automatisch pro-inrijden op 3 jarige leeftijd ben. In tegendeel.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:50

Malle1970 schreef:
Maar heel veel paarden die met 3 zijn beleerd worden ook gezond 20.................dus waar baseer je die opmerking op?

Welke opmerking bedoel je precies? Ik begrijp gewoon het ongeduld niet. Het is niet zo dat een paard pak 'm beet maar 5 jaar oud wordt en je er maar heel kort "plezier" van kunt hebben.

Verder zeg ik nergens dat een paard dat op 3-jarige leeftijd beleerd is niet gezond oud kán worden. Met andere woorden het één sluit het ander niet uit. Ik zeg alleen dat je het risico op blessures verhoogt als je een (te) zware en vooral onnatuurlijke belasting op (kraak)been gaat uitoefenen. En dat lijkt me geen rocket science, maar eerder gezond verstand.

Francieen schreef:
Naja ik bedoel dat ze op 3 jarige eruit kunnen zien als een baby dat ze san vaak nog te slap zijn of als een echt paard zijn. Tuurlijk kun je er niet in kijken maar vaak kun je aan uiterlijk en beweging het aardig inschatten

Er is geen paard dat op zijn 5e al gesloten groeischijven in zijn ruggenwervels heeft. Dat proces begínt pas op een leeftijd van 5,5 jaar. Dus er is geen enkele 3-jarige dat al een zogenaamd "echt paard" is, zijn skelet is nog zo puppy als maar kan. Ook al "ziet ie er aan de buitenkant zo volwassen uit." Dat is de grootste kul die er bestaat.

ClauH schreef:
Toen ik zelf nog niet uitgegroeid was, zeg tussen mijn 11e en 17e,moest ik iedere dag een flink eind fietsen met een zware rugzak op mijn rug.

Volgens mij heb ik er niets aan overgehouden.

Waarom zou een paard wel uitgegroeid moeten zijn?

(wat niet wil zeggen dat ik met mijn 3 jarige op wedstrijd ga, sterker nog, ik denk dat hij voornamelijk grasmaaier zal zijn)

Dit is eenzelfde manier van redeneren als "ik ben al kettingrokend 85 jaar geworden zonder COPD eraan over gehouden te hebben, dus zo slecht kan roken niet zijn."

Het gaat erom dat de verhoogde risico's op (onherstelbare) blessures voor lief genomen worden, zodat men zo snel als mogelijk "plezier" kan hebben van zijn paard. De vraag is of dat te verantwoorden is naar je paard toe.

denisesilver schreef:
Hier heb je helemaal gelijk in. Ik heb me toch wel afgevraagd waarom dat dan was om een paard met drie in te rijden, zal er ook vast wel antwoord op hebben gekregen (weinig onderbouwd). Daarom ook dat ik toch graag wetenschappelijke artikelen hierover zou zien. Echter zijn die vaak gekleurd (van allebei de kanten). Het is gewoon zo dat er weinig onderzoek in wordt gedaan en ik sluit de mogelijkheid niet uit dat dit door een geldkwestie komt. Alhoewel dat ook weer een aanname is.

Dit precies. Ik kan ook maar bar weinig wetenschappelijks vinden en dat vind ik jammer. Er zijn wel fysiotherapeuten die de risico's die vastkleven aan vroeg inrijden aankaarten. Maar bij een gebrek aan wetenschappelijk bewijs, ga ik vertrouwen op ouderwets "boerenverstand" met behulp van de feiten die wél op tafel liggen. En dat is dat oa de ruggenwervels van een paard kwetsbaar zijn en iets waar we zuinig op moeten zijn. En zolang die voor een aanzienlijk deel uit kwetsbaar kraakbeen bestaan + paard is niet gemaakt om op te gaan zitten kan ik niet begrijpen dat men een 3-jarig paard wekelijks wil gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 20-12-18 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt