3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:31

Malle1970 schreef:
Ninx schreef:
Een paard dat goed ontwikkeld en bespierd is, heeft toch geen afwijkend geraamte?
Jij kunt toch niet aan de buitenkant zien dat dat paard, in tegenstelling tot andere paarden, al vele jaren eerder een geraamte heeft dat 'af' is?
Waarom die haast altijd?



Heb jij bewijs/onderzoek dat het belasten van groeischijven negatief effect heeft?


Er is voldoende bewijs dat het skelet niet volgroeid is op die leeftijd.
Op een paard gaan zitten is sowieso niet heilzaam voor het dier, dus het is geen rocketscience om te bedenken dat gaan zitten op een dier dat niet volgroeid is al helemaal onverstandig is.

Te zien aan het aantal geblesseerde en geëuthanaseerde paarden zijn we niet bepaald lekker bezig met zijn allen ;-)

Safety first zou ik zeggen.... het is een mooie eigenschap hoor; geduld :-D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:38

Malle1970 schreef:
Botten worden sterker van belasting, dat is de reden dat er op jongere leeftijd zadelmak gemaakt wordt. Als je een driejarige met beleid opleidt, dan is er niets aan de hand.

Jouw openingspost staat vol met aannames en geeft eigenlijk je gebrek aan kennis aan.

Ik vind dit ook de meest logische redenatie.

Mijn paard heb ik met 3 zadelmak gemaakt en voor de band gezet. Maanden vrij gehad, met 4 jaar met goed weer 1x per week aan het werk, heel de zomer vrij geweest en nu als 5-jarige wordt hij pas echt een beetje aan het werk gezet.

Mijn andere paard was recreatief menpaard tot ik haar op haar 5e ging rijden. Ik geloof niet dat ze beter worden van niks doen, maar juist harder worden door het lichaam al kennis te laten maken met lichte belasting.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:40

Nies_ schreef:
Malle1970 schreef:
Botten worden sterker van belasting, dat is de reden dat er op jongere leeftijd zadelmak gemaakt wordt. Als je een driejarige met beleid opleidt, dan is er niets aan de hand.

Jouw openingspost staat vol met aannames en geeft eigenlijk je gebrek aan kennis aan.

Ik vind dit ook de meest logische redenatie.


Botten worden zeker sterker van belasting.... door beweging, niet door erop te gaan zitten.
Dus 24 uur per dag buiten lopen met andere paarden, en eventueel fietsen of lopen....

Maar met je kont gewoon nog ff uit de buurt blijven, dat voegt niks toe... au contraire....

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:43

Ninx schreef:
[
Er is voldoende bewijs dat het skelet niet volgroeid is op die leeftijd.


Kinderen zijn ook niet volgroeid maar sporten ook. Daar wordt het lichaam sterk van. En zo ook met paarden, belasten met beleid.

Dat het niet strookt met jouw gevoel, tja, daar kan niemand wat aan doen, maar ga niet jouw mening/gevoel verkondigen als waarheid.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:44

Cioccolato schreef:
daantjuhhh schreef:
Hahaha. Een mis.han.de.laar die na een ongelukje met een glijpartij om 6 uur richting stal gaat om met paard te stappen en been afspuiten voor werk. :')
Ik ben zo gek geweest met dat dier, zou mijn hand geven voor dat paard :j <3


Dat was niet in de winter toch? Dat is zo kouudd! -O-



:')

Jep. 4 weken lang.
Mijn vader deed gelukkig de middag. Ik de ochtend en avond. Maar ja. Dat zijn dingen dat weet je van te voren dat dat kan gebeuren.
Paard is afhankelijk van zijn of haar baasje.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:45

Ninx schreef:
Nies_ schreef:
Ik vind dit ook de meest logische redenatie.


Botten worden zeker sterker van belasting.... door beweging, niet door erop te gaan zitten.
Dus 24 uur per dag buiten lopen met andere paarden, en eventueel fietsen of lopen....

Maar met je kont gewoon nog ff uit de buurt blijven, dat voegt niks toe... au contraire....
24/7 buiten staan ze sowieso. Stallen vind ik ondingen met alleen maar nadelen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:47

Nies_ schreef:
24/7 buiten staan ze sowieso. Stallen vind ik ondingen met alleen maar nadelen.


Met dat laatste ben ik het volstrekt eens.... inefficiënt en ongezond. Ze mogen er zelf in lopen als ze willen... maar doen dat maar spaarzaam.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:49

Malle1970 schreef:
Ninx schreef:
[
Er is voldoende bewijs dat het skelet niet volgroeid is op die leeftijd.


Kinderen zijn ook niet volgroeid maar sporten ook. Daar wordt het lichaam sterk van. En zo ook met paarden, belasten met beleid.

Dat het niet strookt met jouw gevoel, tja, daar kan niemand wat aan doen, maar ga niet jouw mening/gevoel verkondigen als waarheid.


Mijn gevoel doet er niet toe.
Het is toch geen nieuws dat paarden dan absoluut niet volgroeid zijn?

Kinderen die veel bewegen is gezond, maar kinderen laten sporten en ze zaken laten tillen of met gewicht belasten is ook zeer onverstandig.

Het lichaam wordt sterk van onbeperkt onbelast bewegen in vrijheid.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:51

Prima discussie. Al 1000+ keer gevoerd en dat zal zo lang er gereden wordt zo blijven.

Mijn mening?

Paarden zijn in den beginne niet gemaakt om op te zitten. Dus daar slaan we met z'n allen de plank mis. Paardrijden is een hele egoïstische hobby.

Dat gezegd hebbende: mijn paard wordt beleerd met 3. Punt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:54

Gimme_Joy schreef:
Prima discussie. Al 1000+ keer gevoerd en dat zal zo lang er gereden wordt zo blijven.

Mijn mening?

Paarden zijn in den beginne niet gemaakt om op te zitten. Dus daar slaan we met z'n allen de plank mis. Paardrijden is een hele egoïstische hobby.

Dat gezegd hebbende: mijn paard wordt beleerd met 3. Punt.


Je snapt zelf ook dat dit een rare bijdrage is toch?

De opbouw van je verhaal, met vervolgens deze tegendraadse conclusie is ehm..... apart.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:01

Valt wel mee toch? Ik accepteer de verschillende meningen en lees me goed in. Maar mijn liefde voor de sport maakt dat ik blijf rijden. En ja, mijn paard wordt onder het zadel gebracht als ze drie is. Geen tel eerder. Maar op haar tempo.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:11

Malle1970 schreef:
Ninx schreef:
[
Er is voldoende bewijs dat het skelet niet volgroeid is op die leeftijd.


Kinderen zijn ook niet volgroeid maar sporten ook. Daar wordt het lichaam sterk van. En zo ook met paarden, belasten met beleid.

Dat het niet strookt met jouw gevoel, tja, daar kan niemand wat aan doen, maar ga niet jouw mening/gevoel verkondigen als waarheid.


Ja, kinderen zijn nog niet volgroeid als ze sporten. Maar onder de 16 met gewichten aan de gang gaan wordt over het algemeen sterk afgeraden.

Paarden kilometers laten maken op jonge leeftijd, en jong is dan in de leeftijd 1-2.5 op harde ondergrond is goed voor de pezen en gewrichten, maar dat gaat over stappen, niet over rijden. Daarna blijft het wel goed, maar doet het veel minder voor de ontwikkeling (proces is daarna veel trager). Voor de wagen is, mits de kar goed afgesteld is en het schoftje van het tuig vrijwel geen gewicht draagt, een totaal andere belasting. De groeischijven van de benen zijn namelijk wel op vrij jonge leeftijd (2.5-3) dichtgegroeid. Schouder en bovenbeen (die valt binnen de romp) is 3-4 jaar, maar juist die rug doet er zo ontzettend lang over. En des te groter het paard, des te langer dat duurt.

Ook is bij de meeste mensen de belasting ook direct vrij hoog. Een jong warmbloedpaard, van 3-4 jaar, van 1.65, zeker de dressuurtypes, wegen vaak maar een 450-500kg. Met 3 jaar zou ik de belasting maximaal op 12% zetten, dat komt neer op 55-60kg totaalgewicht. En daar gaan een hoop mensen de mist in, want een beetje engels zadel weegt al snel 8kg, aangekleed zijn op jonge paarden rijden en gegeten hebben is ook al snel 3-4kg extra gewicht en vaak zelfs meer (weeg je maar eens voor de grap 's ochtends bloot voor het eten na het plassen en daarna vlak voordat je je paard op stapt) en dan blijft er dus nog maar 44-48kg (naakt) ruitergewicht over. En als je hem zet op 10% lichaamsgewicht, dan zit je aan een totaalgewicht van 45-50kg, dus aan een ruitergewicht van 34-38kg.

Het mag duidelijk zijn dat dat voor verreweg de meeste ruiters een grote uitdaging wordt. Naarmate ze ouder worden mag dat rustig opgevoerd worden en zullen de paarden ook nog wel wat uitzwaren. Een 530-550kg gaan ze wel wegen vaak met die schofthoogte, meer als het grover gebouwde warmbloeden zijn. Met 8 jaar is een totaalbelasting van 20% lichaamsgewicht voor getrainde paarden over het algemeen langdurig zonder schade goed vol te houden (uiteraard met passend harnachement).

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 02:03

Mizora: niks aan toe te voegen.

En idd is beweging op jonge leeftijd goed, maar dat staat niet gelijk aan rijden. Veel buiten, spelen en rennen met leeftijdsgenootjes (en af en toe op je kop krijgen van je moeder of een andere oudere merrie) is ook beweging.

Belasten is heel iets anders, en is ook bij kinderen een heel slecht idee.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 02:44

_Reneee schreef:
Cioccolato schreef:
Leven en laten leven.


Precies. Waar maak je je druk om zeg.


Plus al maken ze het verboden om 3 jarige op wedstrijden uit te brengen dan blijven mensen alsnog met 2,5 a 3jr ze zadelnak maken en berijden

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 04:20

Elvirawortel schreef:
Hi all!
Ik ben voorstander van vertrouwen opbouwen vanaf de grond en ook dmv longeren of dubbele lange lijnen het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Rijden even uitstellen tot het paard 5 of 6 is en niet gelijk op wedstrijd. Die jaren haal je later wel weer in. Liever een paarddat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?


Als jij 'm lekker vaak longeert tot zijn 5e/6e is het zeker klaar op zijn 10e.

Verdiep je eerst eens, zodat je je mening kunt vormen op feiten. Longeren promoten bij jonge paarden staat haaks op het begin van je verhaal.

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 06:14

Malle1970 schreef:
Kinderen zijn ook niet volgroeid maar sporten ook. Daar wordt het lichaam sterk van. En zo ook met paarden, belasten met beleid.

Idd.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 06:26

Oke, ten eerste zie ik liever een paard wat op zn 3e jaar rustig zadelmak gemaakt wordt en ingereden wordt, dan een driejarige die met bijzet vastgesnoerd wordt om te longeren. Of een vijfjarige die binnen een jaar op M-niveau moet lopen, want hij heeft de leeftijd wel om te gaan werken.

Daarbij vind ik het echt b*llshit dat inrijden meestal betekend niet meer 24/7 in de kudde. Ja oke, een half uurtje tot een klein uur in totaal zullen ze misschien van t weiland gaan. Maar wat is het nut dan in dit opzicht om het paard als vijfjarige in te rijden? Dan is ie ook nog even uit de kudde.
Verder zie ik ook genoeg paarden die gewoon 24/7 buiten staan als ze gereden worden.

Ja, ik vind 3 jaar vroeg om op wedstrijd te gaan. Maar ligt ook een beetje aan de manier waarop. Enkel een keertje 'op wedstrijd' om ervaring op te doen wat betreft sfeer lijkt me niks mis mee. Maar dit vind ik voor iedere leeftijd en verschilt imo per paard.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33816
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:05

Harry18 schreef:
Malle1970 schreef:
Kinderen zijn ook niet volgroeid maar sporten ook. Daar wordt het lichaam sterk van. En zo ook met paarden, belasten met beleid.

Idd.

Ja hoeveel blessureloze kinderen ken jij die in de topsport zitten of hebben gezeten? Ik ken ze niet hoor...

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:12

Ik vind het beleren van een drie jarige geen probleem. Als je ze de tijd geeft en het rustig opbouwt. Mee op wedstrijd ga ik ook doen, maar dan aan de hand. Onder het zadel wacht ik zeker tot ze een jaar of 5/6 is.

Maar ik vind vooral dat iedereen het zelf moet weten. En dat dit een oeverloze discussie is die eens in de zoveel tijd de kop opsteekt. :)

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:18

WaT ben ik blij dat ik men! Buj het mennen mogen ze in de dressuur en vaardigheid mee als ze 4 jaar zijn en de marathon nog later!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:18

Anna79 schreef:
En het beest is zo verrekte loyaal aan ons...

Die ga ik toch eens aan mijn paard laten lezen :') Ik heb er 1 in de wei staan die daar absoluut geen last van heeft :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:19

Bij de wran mag je "pas" starten met 4 jaar.

Over de futurity ga ik het niet hebben :x

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:34

Even tussendoor;

Ik had gehoord dat het juiste beter is om op 3 á 4 jaar te beginnen met rustig beleren.
Mij is verteld dat als je een paard na 6 jaar pas gaat beleren dat dat juist veel zwaarder is voor het lichaam omdat de pezen en gewrichten zijn 'vastgegroeid' en opnieuw helemaal los moeten komen voor het werk onder het zadel.

Weet niet hoeverre dit waar is, maar ik heb eens geholpen met het beleren van een 8-jarige en die had er echt fysiek moeite mee, veel meer dan mijn eigen 4-jarige, terwijl ze allebei heel simpel werk deden.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:35

Ik deel die ervaring niet. Integendeel. De paarden die ik ken die later (vanaf een jaar of 6) bekeerd waren, waren veel stabieler, en mentaal er ook meer klaar voor.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:45

Avalanche81 schreef:
Ik deel die ervaring niet. Integendeel. De paarden die ik ken die later (vanaf een jaar of 6) bekeerd waren, waren veel stabieler, en mentaal er ook meer klaar voor.

Dat weet je niet.
Je weet namelijk niet hoe ze geweest zouden zijn als ze op hun 3de of 4de werden beleerd.