3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:46

Dat klopt. Ik bedoel dan ook in vergelijking met paarden die met 3 á 4 jaar zijn beleerd.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:48

Is er uberhaupt ooit onderzoek gedaan naar de gevolgen voor het bewegingsapparaat bij het inrijden op derde levensjaar?

Zijn er cijfers waaruit blijkt dat er eerdere slijtage/blessures zijn als gevolg van jong beleren?

Gewoon uit nieuwsgierigheid!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:48

daantjuhhh schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik deel die ervaring niet. Integendeel. De paarden die ik ken die later (vanaf een jaar of 6) bekeerd waren, waren veel stabieler, en mentaal er ook meer klaar voor.

Dat weet je niet.
Je weet namelijk niet hoe ze geweest zouden zijn als ze op hun 3de of 4de werden beleerd.


Je weet in ieder geval dat ze minder snel stuk gaan :-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:50

Gimme_Joy schreef:
Is er uberhaupt ooit onderzoek gedaan naar de gevolgen voor het bewegingsapparaat bij het inrijden op derde levensjaar?

Zijn er cijfers waaruit blijkt dat er eerdere slijtage/blessures zijn als gevolg van jong beleren?

Gewoon uit nieuwsgierigheid!


Waarom zou dat er zijn? Dat zou immers gefinancierd moeten worden? En onderzoeken welke gefinancierd worden zijn er veelal op gericht dat er geld verdiend kan worden aan de 'uitkomst' kant....

Nu is er wel die dame, naam even kwijt, die intensief onderzoek doet naar paarden/ skeletten/ slijtage (de dame die ook grootschalig onderzoek heeft gedaan naar de schade rond C6-C7).... wellicht is daar iets te vinden, dan zou ik echter me eerst weer even haar naam moeten herinneren...... zucht, dagje ouder.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:51

De mijne heb ik als driejarige ingereden en op haar 18e loopt ze nog als een zonnetje. Ze heeft haar hele leven geen stap kreupel gelopen, alleen door haar eigen toedoen (ruzie maken). Altijd met beleid rijden en rusten is mijn credo en ja, dat kan wat mij betreft vanaf 3 jaar.

Liever een rustigere opleiding en gedegen rijden de hele periode, dan op een latere leeftijd inrijden en dan versneld naar een hoog niveau.

Gelukkig sturen we onze kinderen ook niet pas naar school als de hersenen volgroeid zijn :+ (ja, kom maar door met appels en peren)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:53

Ninx schreef:
Gimme_Joy schreef:
Is er uberhaupt ooit onderzoek gedaan naar de gevolgen voor het bewegingsapparaat bij het inrijden op derde levensjaar?

Zijn er cijfers waaruit blijkt dat er eerdere slijtage/blessures zijn als gevolg van jong beleren?

Gewoon uit nieuwsgierigheid!


Waarom zou dat er zijn? Dat zou immers gefinancierd moeten worden? En onderzoeken welke gefinancierd worden zijn er veelal op gericht dat er geld verdiend kan worden aan de 'uitkomst' kant....

Nu is er wel die dame, naam even kwijt, die intensief onderzoek doet naar paarden/ skeletten/ slijtage (de dame die ook grootschalig onderzoek heeft gedaan naar de schade rond C6-C7).... wellicht is daar iets te vinden, dan zou ik echter me eerst weer even haar naam moeten herinneren...... zucht, dagje ouder.


Daar heb je gelijk in. Maar ik kan me voorstellen dat er ook een hoop artsen in opleiding zijn die dat een interessant onderzoek vinden. Een vriend van mij is gepromoveerd op de ontwikkeling van ocd bij veulens en opgroeiende paarden bijvoorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:29

Je weet in ieder geval dat ze minder snel stuk gaan :-)[/quote]


Dat slaat ook nergens op. Er zijn genoeg ruiters die elk paard naar de knoppen weten te rijden, zelfs als ze op oudere leeftijd beleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:31

daantjuhhh schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik deel die ervaring niet. Integendeel. De paarden die ik ken die later (vanaf een jaar of 6) bekeerd waren, waren veel stabieler, en mentaal er ook meer klaar voor.

Dat weet je niet.
Je weet namelijk niet hoe ze geweest zouden zijn als ze op hun 3de of 4de werden beleerd.



ik weet inmiddels wel hoe paarden op 6,7 (kunnen) zijn die als 3 jarige veel potentie hadden en nu mentaal met een burn out in revalidatie zijn en veel lichamelijke klachten hebben.


er was een tijd dat paarden tijd en rust kregen na een inspanning om spieren - maar vooral mentaal - te laten herstellen voor een volgende inspanning

wat is de meerwaarde van een paard dat op 5 jarige leeftijd ZZ klaar is en daarna van het toneel verdwijnt omdat...................

het aloude gezegde: vroeg rijp vroeg rot past nog altijd en niet alleen in de fruitteelt waar het oorspronkelijk vandaan komt

mensen moeten ook fysiek en mentaal trainen om in balans te komen en dat kost gewoon tijd
waarom dan bij paarden niet!!

ik heb makkelijk praten omdat ik niet commercieel in de paarden zit en dus zonder druk kan werken,

en dus twee, drie jaar kan werken om een happy atleet te krijgen, die op 6,7 jarige leeftijd klaar is om te presteren naar leeftijd, kracht en kunne
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-18 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:32

Maar dan is met drie jaar beginnen in alle rust en langzaam opbouwen wat mij betreft geen probleem. Ik vind dat veel beter dan op 5 in twee maanden showklaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:39

Grappig, ik heb nog nooit een topic gehad dat zo goed liep dus ondanks dat het een veel gevoerde discussie is, leeft het wel. Ik denk niet dat het een slim idee is om mensen te gaan citeren en daar vervolgens iets tegen in te brengen, want naar mijn idee krijg je daar alleen maar eindeloze discussies van. Dus ik reageer even algemeen op een paar dingen die ik vaak voorbij heb zien komen.
Allereerst snap ik de gedachte dat je als je echt goed voor je paarden wilt zijn beter helemaal niet op hun rug kunt gaan zitten. Ik denk dat dit voor de meeste mensen ook geldt eigenlijk, maar als je er op een verantwoorde manier mee omgaat vind ik dat het wel moet kunnen. Verder zie ik zat paarden die veel lol in hun werk lijken te hebben.
Wat ik vaak nog als argument voor het jong beleren voorbij zie komen, en dat vind ik wel grappig, is dat het beter is om een paard op jonge leeftijd zadelmak te maken en hem dan veel rust te gunnen en langzaam op te bouwen, dan om hem op latere leeftijd te beleren en dat alles dan ineens snel moet. Ik snap dat niet, want ik heb nooit gezegd dat het wanneer je het paard op latere leeftijd beleert ineens allemaal snel moet. Een paard van vijf of zes gaan inrijden moet nog steeds met heel veel geduld want een paard hoeft van mij op zijn zesde geen z te lopen.

Verder is het natuurlijk ook goed om een jong paard te laten bewegen omdat hij daar sterker van wordt. Bewegen in vrijheid, maar ook bijvoorbeeld werken met dubbele lange lijnen. Je kunt een paard al vrij jong laten werken, maar werken is niet hetzelfde als rijden. Het is de rug die veel tijd nodig heeft en daarom vind ik dat je een jong paard zeker wel moet trainen om hem soepel en sterk te houden, maar dat je er nog niet op moet gaan zitten.
Verder sporten kinderen inderdaad ook, maar ook voor kinderen wordt het dragen van zware gewichten afgeraden.
Dat een paard dat zadelmak gemaakt gaat worden vaak niet meer in een ideale kudde staat, verschilt natuurlijk heel erg per paard. Mensen die hun paarden thuis hebben staan kunnen ze zo uit de wei halen er even wat mee doen en ze weer terugzetten. Ik zie alleen vaak vooral op grote stallen dat een paard tot zijn derde in een ideale opfok loopt, en dan naar huis gehaald wordt om te beleren en dan in een stal terecht komt zonder veel contact met leeftijdsgenoten en zonder veel buiten te staan en dat vind ik jammer.
Als laatste, en dat heeft misschien niet eens zoveel met de discussie zelfv te maken, is het best lastig dat veel mensen zwart wit denken en ik doe dat niet. Als ik zeg dat veel paarden uit hun kudde gehaald worden op het moment dat ze zadelmak gemaakt worden heb ik niet gezegd dat alle paarden dit overkomt. En wat het longeren betreft waar ik het over had, ja dat is ook niet zwart-wit. Want een paard met een slechte balans op relatief kleine voltes rond laten rennen is ook heel schadelijk voor een jong paard, maar een paar minuutjes in een rustig tempo om je heen laten lopen zodat je het paard alvast kunt laten wennen aan het communiceren met mensen daar is volgens mij niks mis mee. Ik vind het jammer dat mensen dingen niet een beetje nuanceren, maar dat is natuurlijk vaak zo tijdens internet discussies.
En wat betreft mijn doel met dit topic, het even van me afschrijven denk ik. Ik weet dat het een discussie is die zo lang er met paarden gewerkt wordt, gevoerd zal worden, maar toch zijn er steeds meer mensen die op een andere manier met hun paard willen omgaan en ik hoop dat die trend zich voortzet. Je hoort steeds meer geruchten over het verbieden van de paardensport, en dat is niet voor niks, en wij ruiters hebben de verantwoordelijkheid om te laten zien dat wij op een verantwoorde manier met onze paarden om kunnen gaan.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:41

TS, is dat hele verhaal uit je openingspost iets wat je zelf bedacht hebt?
Kun je je bronnen aangeven waar je al jouw conclusies en aannames vandaan hebt?

Ik vind jouw verhaal een nogal in elkaar geflanst verhaal, met allerlei feitjes die je her en der vandaan hebt gezocht en aan elkaar hebt gezet.

Wat is jouw doel, wil je de paardenwereld verbeteren?

Wat is jouw eigen ervaring met 6 jarige paarden inrijden die daarvoor altijd op het land hebben gestaan en nog niets kennen?
Daar ben ik namelijk wel erg benieuwd naar, hoe jij dat dan doet, heb je daar beeldmateriaal van?
Jij bent er zo van overtuigd dat dit de juiste manier is, kun je dit aantonen?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:44

DreamGuide schreef:
Even tussendoor;

Ik had gehoord dat het juiste beter is om op 3 á 4 jaar te beginnen met rustig beleren.
Mij is verteld dat als je een paard na 6 jaar pas gaat beleren dat dat juist veel zwaarder is voor het lichaam omdat de pezen en gewrichten zijn 'vastgegroeid' en opnieuw helemaal los moeten komen voor het werk onder het zadel.

Weet niet hoeverre dit waar is, maar ik heb eens geholpen met het beleren van een 8-jarige en die had er echt fysiek moeite mee, veel meer dan mijn eigen 4-jarige, terwijl ze allebei heel simpel werk deden.

Jaren geleden heeft de KNHS een onderzoek laten doen naar de redenen waarom startkaarten niet verlengd werden. Eén van die redenen is (uiteraard) blessure/afkeur voor de sport van het paard. Bijkomstige conclusie van dit onderzoek was dat paarden waarvoor op jonge leeftijd voor het eerst een startkaart werd aangevraagd significant minder uitvallen door blessures dan de paarden waarvoor op (wat) oudere leeftijd voor het eerst een startkaart werd aangevraagd.

Dus ja, er zit wel een kern van waarheid in dat verhaal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:46

Malle1970 schreef:
Botten worden sterker van belasting, dat is de reden dat er op jongere leeftijd zadelmak gemaakt wordt. Als je een driejarige met beleid opleidt, dan is er niets aan de hand.

Jouw openingspost staat vol met aannames en geeft eigenlijk je gebrek aan kennis aan.

Ik geloof je eerste stelling. Helaas niet je tweede. De reden dat ze jong zadelmak gemaakt worden heeft maar heel zelden te maken met het feit dat hun botten dan sterker worden. :(:) Dan zouden ze niet met 3.5 al wedstrijd lopen. :+ De botten hebben nl. wel tijd nodig om sterker te worden en als je eentje met 3.5 op wedstrijd mee hebt zoals de internationale ruiters hebben, dan hebben ze die echt niet zo opgebouwd dat dat de hoofdreden is. :(:)
Ze worden zo jong zadelmak gemaakt voor ego en geld. :)
Ik ken ook te veel (jonge en oudere) paarden van topruiters die meer gerevalideerd worden dan getraind om te geloven dat ze zo extreem bezig zijn met het welzijn. :) Maar "we" zijn over het algemeen ziende blind. We geloven liever niet dat onze "voorbeelden" het niet zo nauw nemen met het welzijn van hun paarden. :)

Verder TS kan je elk paard zijn botten stuk slaan met een hamer. Maar fijn dat je het wel even af raad in je post.

Dat van die vast gegroeide pezen op latere leeftijd kan ik me dus echt niet voorstellen. Welke logica behalve het verhaal van iemand die graag meer licenties wil verkopen, zit daar achter?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:48

Elvirawortel schreef:
Grappig, ik heb nog nooit een topic gehad dat zo goed liep dus ondanks dat het een veel gevoerde discussie is, leeft het wel. Ik denk niet dat het een slim idee is om mensen te gaan citeren en daar vervolgens iets tegen in te brengen, want naar mijn idee krijg je daar alleen maar eindeloze discussies van. Dus ik reageer even algemeen op een paar dingen die ik vaak voorbij heb zien komen.
Allereerst snap ik de gedachte dat je als je echt goed voor je paarden wilt zijn beter helemaal niet op hun rug kunt gaan zitten. Ik denk dat dit voor de meeste mensen ook geldt eigenlijk, maar als je er op een verantwoorde manier mee omgaat vind ik dat het wel moet kunnen. Verder zie ik zat paarden die veel lol in hun werk lijken te hebben.
Wat ik vaak nog als argument voor het jong beleren voorbij zie komen, en dat vind ik wel grappig, is dat het beter is om een paard op jonge leeftijd zadelmak te maken en hem dan veel rust te gunnen en langzaam op te bouwen, dan om hem op latere leeftijd te beleren en dat alles dan ineens snel moet. Ik snap dat niet, want ik heb nooit gezegd dat het wanneer je het paard op latere leeftijd beleert ineens allemaal snel moet. Een paard van vijf of zes gaan inrijden moet nog steeds met heel veel geduld want een paard hoeft van mij op zijn zesde geen z te lopen.

Verder is het natuurlijk ook goed om een jong paard te laten bewegen omdat hij daar sterker van wordt. Bewegen in vrijheid, maar ook bijvoorbeeld werken met dubbele lange lijnen. Je kunt een paard al vrij jong laten werken, maar werken is niet hetzelfde als rijden. Het is de rug die veel tijd nodig heeft en daarom vind ik dat je een jong paard zeker wel moet trainen om hem soepel en sterk te houden, maar dat je er nog niet op moet gaan zitten.
Verder sporten kinderen inderdaad ook, maar ook voor kinderen wordt het dragen van zware gewichten afgeraden.
Dat een paard dat zadelmak gemaakt gaat worden vaak niet meer in een ideale kudde staat, verschilt natuurlijk heel erg per paard. Mensen die hun paarden thuis hebben staan kunnen ze zo uit de wei halen er even wat mee doen en ze weer terugzetten. Ik zie alleen vaak vooral op grote stallen dat een paard tot zijn derde in een ideale opfok loopt, en dan naar huis gehaald wordt om te beleren en dan in een stal terecht komt zonder veel contact met leeftijdsgenoten en zonder veel buiten te staan en dat vind ik jammer.
Als laatste, en dat heeft misschien niet eens zoveel met de discussie zelfv te maken, is het best lastig dat veel mensen zwart wit denken en ik doe dat niet. Als ik zeg dat veel paarden uit hun kudde gehaald worden op het moment dat ze zadelmak gemaakt worden heb ik niet gezegd dat alle paarden dit overkomt. En wat het longeren betreft waar ik het over had, ja dat is ook niet zwart-wit. Want een paard met een slechte balans op relatief kleine voltes rond laten rennen is ook heel schadelijk voor een jong paard, maar een paar minuutjes in een rustig tempo om je heen laten lopen zodat je het paard alvast kunt laten wennen aan het communiceren met mensen daar is volgens mij niks mis mee. Ik vind het jammer dat mensen dingen niet een beetje nuanceren, maar dat is natuurlijk vaak zo tijdens internet discussies.
En wat betreft mijn doel met dit topic, het even van me afschrijven denk ik. Ik weet dat het een discussie is die zo lang er met paarden gewerkt wordt, gevoerd zal worden, maar toch zijn er steeds meer mensen die op een andere manier met hun paard willen omgaan en ik hoop dat die trend zich voortzet. Je hoort steeds meer geruchten over het verbieden van de paardensport, en dat is niet voor niks, en wij ruiters hebben de verantwoordelijkheid om te laten zien dat wij op een verantwoorde manier met onze paarden om kunnen gaan.


Amen.

En daarbij: kijk naar het paard. Afgelopen zondag heb ik gewandeld met Joy en deed haar daarna nog even in de paddock om te rollen. Ik ging in het midden staan om te filmen en toen gebeurde er dit:



In vrijheid en met plezier. Dat wil ik graag zo houden en daarom doen we rustig aan. Ondanks dat we beleren met 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:50

Ik kon zo gauw niets vinden over onderzoek naar het beleren van rijpaarden, maar las wel een artikeltje over de fysieke reactie van het beleren van 2-jarige racepaarden vergeleken met een groep die niet belast werd. *klik*. Samengevat: het skelet en spierstelsel past zich aan; aanwijzingen voor daadwerkelijke schade is verwaarloosbaar (maar verder onderzoek is wel noodzakelijk).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-18 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:52

Ik kan niet bij het hele onderzoek, maar wel bij de samenvatting. Er is hier onderzoek gedaan naar pezen bij verschillende soorten paarden (volbloeden, KWPN, wilde paarden). Er zou uit blijken dat:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10659252 schreef:
"appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so"


Ik zou natuurlijk het hele onderzoek moeten lezen voor meer informatie. Maar de abstract geeft al wel een hint welke kant het uit gaat.

Anoniem

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:15

@Barbet, en de rest een grote inspirator voor mij is de atletische rijkunst.
www.atletischerijkunst.nl

Daarnaast ik heb niet gezegd dat je een 6-jarig paard gaat beleren waar nog nooit iets mee is gedaan, integendeel ik ben juist een voorstander van grondwerk en werken aan de hand.
Verder heb ik veel vertrouwen in:
www.equinestudies.nl/
ik ben naar een lezing van hen geweest waarin ze duidelijk aangaven hoe schadelijk het beleren van een jong paard is. Hier is nog een artikeltje, natuurlijk kun je niet op een artikel je hele mening baseren maar misschien maakt het wel iets duidelijk, omdat hier ook iemand aan het woord komt die toch wel deskundig te noemen is.
https://www.bitmagazine.nl/medisch/paar ... ies/80002/

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:25

De meesten hebben het hier over langzaam en met beleid opbouwen en dat snap ik. Maar als je dan kijkt naar de jonge paarden cyclus in België. Daar moet een vierjarige al snel een parcours 1m-1.05m springen.
Dat wilt dus zeggen dat je een paard dat drie jaar is, al zeer snel na het zadelmak maken, moet trainen naar het springen van een volledig parcours. De cyclus begint eind maart. Als je dan op een paard zit dat in maart, april geboren is, dan heb je nog net een paard dat ook de volle 4 jaar op de teller heeft staan. Is je paard later geboren, dan zit je dus eigenlijk met een ruime driejarige een parcours van 95cm te springen (de eerste parcoursen staan altijd wat lager). En de cyclus zelf zijn niet echt oefenrondjes meer, daar wil je eigenlijk al het paard wat op zijn best presenteren. Dus die oefenrondjes moet je vooral in de winter vooraf doen.

Als je dan het jaar daarop weer wilt meedoen met de cyclus, moet je je met je officieel vijfjarige (in praktijk zullen heel veel paarden hun 5de verjaardag nog niet gevierd hebben) richting de 1.20m trainen tegen het einde van het seizoen.

Dus van dat langzaam opbouwen, tja, de ene zal de training met wat meer beleid doen dan de andere, maar onder de streep wordt er toch op jonge leeftijd best een prestatie verwacht.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:52

Gimme_Joy schreef:
Valt wel mee toch? Ik accepteer de verschillende meningen en lees me goed in. Maar mijn liefde voor de sport maakt dat ik blijf rijden. En ja, mijn paard wordt onder het zadel gebracht als ze drie is. Geen tel eerder. Maar op haar tempo.


Blijkbaar toch niet zo op haar tempo.... Als je nu kan zeggen dat ze met 3 geleerd gaat worden dan kijk je dus alleen naar de leeftijd en niet naar het paard. Misschien dat ze, als ze 3 is, wel zo jeugdig is, dat het nog helemaal niet klaar is om geleerd te worden. Maar ze is 3 dus we gaan op haar tempo zadelmak maken. Ik vind het nogal tegenstrijdig klinken.

xSognoJarig

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:57

Ik denk niet zozeer dat op jonge leeftijd met beleid belasten het probleem is. Denk dat een drie-jarige best 2x per week een halfuurtje kan lopen. Het probleem zit hem in een teveel belasten. Sommige zeggen hier ja beter jong met beleid dan later in één keer zwwaar. Maar het is niet of of. Een drie of vierjarige met beleid opleiden dikke prima. Maar een zesjarige die naar het ZZZwaar geblogen is omdat met vier jaar al M ingejaagd is, daar ligt het probleem imo.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:00

Maar ook een 6-jarige kun je natuurlijk in alle rust opleiden.

Voor de duidelijkheid, ik zeg helemaal niet hoe een ander het moet doen, mijn manier hoeft niet de jouwe te zijn, en ik kijk je er heus niet anders om aan :) ik denk helemaal neit dat ik de wereld kan veranderen, dus ik zeg gewoon hoe ik ertegenaan kijk :)

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:00

Vooral veel gaan longeren op drie jarige leeftijd, als er één iets is om ze naar de knoppen te helpen is het dat wel, op een zachte ondergrond op de volte laten lopen. Dat zou je pas moeten doen wanneer de pezen en botten en aanhechtingen door veel stappen op harde ondergrond sterkte hebben opgebouwd.

Anoniem

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:02

@bigone daar heb ik het in mijn vorige post al over gehad. Nee niet veel longeren inderdaad

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:07

vibabu schreef:
Gimme_Joy schreef:
Valt wel mee toch? Ik accepteer de verschillende meningen en lees me goed in. Maar mijn liefde voor de sport maakt dat ik blijf rijden. En ja, mijn paard wordt onder het zadel gebracht als ze drie is. Geen tel eerder. Maar op haar tempo.


Blijkbaar toch niet zo op haar tempo.... Als je nu kan zeggen dat ze met 3 geleerd gaat worden dan kijk je dus alleen naar de leeftijd en niet naar het paard. Misschien dat ze, als ze 3 is, wel zo jeugdig is, dat het nog helemaal niet klaar is om geleerd te worden. Maar ze is 3 dus we gaan op haar tempo zadelmak maken. Ik vind het nogal tegenstrijdig klinken.


Ik kijk zeker naar haar. En tot nu toe gaat het prima in het tempo waarop we nu "trainen".

Edit: ze is helaas (mentaal) te snel volwassen geworden. Ze heeft alrijd voorop gelopen en door de verschillende kliniek opnames is dat sneller gegaan dan ik had gepland. En dus is 3 best een mooie leeftijd voor haar. Dus ik kijk niet alleen naar de leeftijd :)
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 20-12-18 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:09

Ts ik ben het helemaal met je eens!! Mijn merrie is nu net enkele maanden onder het zadel en iets ouder dan 6,5

Eerste keer naar buiten, het betreft de haflinger

Afbeelding