Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Barebackpad hoe vaak?

 
Profiel   

Hoi bokkers. Ik heb gister voor het eerst op bbp gereden op mijn pony, maar ik wil weten hoe vaak ik dit kan doen, want ze loopt er veel beter mee dan een zadel. Iemand een idee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 21:38 



 
Profiel   

Dan lijkt het me hoog tijd voor een ander zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 21:41 



 
Profiel   

Wat voor bbp heb je op de pony liggen? Past je zadel wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 21:43 



 
Profiel   

Avalanche81 mijn zadel ligt haar heel goed en is net nieuw

_Dracarys ik heb de Emiel Voest bbp deluxe er opliggen, mijn zadel past goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 21:52 



 
Profiel   

Ik vind dat heel moeilijk om te geloven. Een zadel (zeker een met boom) verdeelt de druk veel beter dan een bbp. Je pony zou het beste moeten lopen onder een zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 22:47 



 
Profiel   

Het is een fijne bbp. Daar kun je best een aantal keer per week mee rijden. Zelf zit ik fijner en mooier op een bbp dan op een zadel. Je wordt onbewust door een zadel in meer of mindere mate in een houding gedwongen. Het kan dus heel goed zijn dat jij ook beter zit op de bbp en daardoor je paard fijner aan het lopen krijgt. Dan kan het zadel goed liggen maar is de combinatie gewoon net wat minder om fijn te kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 22:55 



 
Profiel   

Ik zou zelf niet iedere dag met deze bbp gaan rijden, hoewel ik weet hoe fijn deze is, want ik heb hem zelf ook <3 . Hij houdt de ruggengraat niet vrij wat een goed passend zadel wel doet. Ik wissel het daarom af.
Het hangt ervan af hoe lang en intensief je rijdt hoe vaak je hem kunt gebruiken.
Ook ben ik het met _Dracarys eens. Als deze bbp voor jou fijner zit dan je zadel, dan is je huidige nieuwe zadel waarschijnlijk niet de beste keuze voor jou en je paard. Ik spreek uit ervaring want mijn vorige zadel paste wel goed, maar mijn huidige zadel laat mij versmelten met mijn paard. Ik heb dat gevoel nooit eerder ervaren en wil nu niet anders meer.
Ze loopt er velen malen beter en soepeler onder omdat het zadel haar niet meer in de weg zit en ik zelf ook geen enkele moeite meer hoef te doen om in balans te zitten en met haar mee te gaan in haar beweging. (Dit is overigens geen zadel met diepe zit en dikke kniewrongen).

Hoe vervelend het misschien ook is; ik zou opnieuw een goede zadelpasser/ en of maker laten komen. Ik wens jou ook hetzelfde fijne gevoel met je bbp als met je zadel, en geloof me dan wordt het een luxe om te kiezen waarmee je gaat rijden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 23:34 



 
Profiel   

Pollewop: het is een beetje lastig om nu een nieuw zadel te kopen want we zijn nu bezig met andere dingen die iets belangrijker zijn dan een zadel, en ik rijd haar sws niet elke dag en train haar regelmatig op de grond (min. 1 keer per week)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 06:54 



 
Profiel   

Thats_Me: ja ik zit veel beter op bbp dat zegt mijn instructrice ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 06:57 



 
Profiel   

Het kan goed zijn dat het zadel wel goed op je paard ligt, maar geen goed zadel voor jou is als ruiter. Het zadel moet zowel voor jou als voor je paard goed liggen. Van zodra die combinatie niet past, in jou geval dan wel bij je paard maar niet bij jezelf, ga je jezelf uit balans brengen tov je paard. Als bijvoorbeeld de inch maat niet goed is voor jou als ruiter, zit je niet in het correcte evenwichtspunt en krijg je, ondanks een goed aangemeten zadel, foute drukkingen. (bijvoorbeeld te veel druk achter op de lepel)
Dit geeft ook weer gevolgen op langer termijn.

Probeer hier dus niet te lang mee te wachten om toch eens kritisch ernaar te laten kijken, desnoods door een ander zadelmaker. Second opinion Kan nooit kwaad, en zo heel duur zal dat nu ook weer niet zijn om iemand te laten komen kijken.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 09:30 



 
Profiel   

Bokt990 schreef
Pollewop: het is een beetje lastig om nu een nieuw zadel te kopen want we zijn nu bezig met andere dingen die iets belangrijker zijn dan een zadel, en ik rijd haar sws niet elke dag en train haar regelmatig op de grond (min. 1 keer per week)


In dat geval zou ik dan gewoon vaker je bbp pakken dan je zadel en lekker doorgaan waarmee je bezig bent. Dan komt dat andere zadel vanzelf wel op je pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 09:55 



 
Profiel   

Pollewop113 schreef
Bokt990 schreef
Pollewop: het is een beetje lastig om nu een nieuw zadel te kopen want we zijn nu bezig met andere dingen die iets belangrijker zijn dan een zadel, en ik rijd haar sws niet elke dag en train haar regelmatig op de grond (min. 1 keer per week)


In dat geval zou ik dan gewoon vaker je bbp pakken dan je zadel en lekker doorgaan waarmee je bezig bent. Dan komt dat andere zadel vanzelf wel op je pad.



Ok dan ga ik gewoon door met wat ik aan het doen ben. Bedankt voor jullie advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 10:09 



 
Profiel   

Dat klopt inderdaad, tegenwoordig hebben heel veel zadels een diepe zit, dikke kriewrongen waardoor je in een houding gedrukt word en je niet goed mee kan gaan met de bewegingen van het paard. Gewoon een simpel zadeltje, zonder al die poespas, dat past het beste bij je denk ik. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 11:13 



 
Profiel   

_Dracarys schreef
Dat klopt inderdaad, tegenwoordig hebben heel veel zadels een diepe zit, dikke kriewrongen waardoor je in een houding gedrukt word en je niet goed mee kan gaan met de bewegingen van het paard. Gewoon een simpel zadeltje, zonder al die poespas, dat past het beste bij je denk ik. :j




Zo'n zadel heb ik ik heb een wintec 500 zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 11:15 



 
Profiel   

Hoeft niet hoor, ik heb echt jaren een oude Kieffer Wien gehad, ding was verrassend aanpasbaar op verschillende paarden, geen diepe zit en zowat geen wrong.
De Wintec 500 heeft een wat bredere twist, dus kun je als vrouw je bovenbenen niet goed kwijt, wat zorgt voor spanning in je onderrug en bekkengebied, waardoor je niet goed mee kunt zitten. Je zadel past jou dus niet.
Dat heeft echt niks te maken met wrongen of een diepe zit, dat heeft de maken met de twist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-19 11:30 



 
Profiel   

Ik zou het wel afwisselen, zoals eerder aangegeven zorgt een zadel voor een gelijkmatige belasting en andere belasting van de barebackpad. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 21:33 



 
Profiel   

Xaylarit schreef
Heb je een paard?



Ondertussen 4 (helaas een moeten laten inslapen afgelopen maand |( ) en 1 in de maak :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen