Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

trainen, hoe doen jullie dat?

 
Profiel   

allereerst sorry als het verkeerd staat. ik kon geen topic hierover vinden, wat ik eigenlijk wel gek vond. gezien het een onderwerp is waar een groot deel van bokt mee te maken heeft. namelijk trainen van paarden. in dit geval de trainingschema's, of heb ik verkeerd gekeken? :o

ik wil heel graag mijn shetlander weer oppakken en omtoveren tot de sportpony die ze een aantal jaar geleden was. ze is nu gewoon echt dik geworden zonder de juiste spieren. ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
ik denk namelijk dat trainen het meest optimaal gaat als je per periode precies weet wanneer je wat gaat doen of gedaan hebt. en iets hebt om naar uit te trainen zeg maar.

Nu ben ik bezig met haar conditie opbouwen. denk hierbij aan lange stukken wandelen/fietsen. van de week hebben we ons record gebroken en heeft ze een lange 5km achter elkaar gedraaft (aan de fiets) zonder kletsnat te zijn in haar ijsberenvacht. dit was voor mij het teken dat ik haar weer wat meer technische dingen bezig wil houden om haar spieren op te bouwen. maar waar ik er 5 jaar geleden gewoon nog op reed gaat dat nu met mijn 17 jaar natuurlijk niet meer. ook mennen kan niet met haar door een trauma. lange lijnen lijkt mij zeker leuk. zeker na het zien van een aantal topics hier op bokt! maar daar heb ik gewoon simpelweg te weinig verstand van dus lessen zijn wel noodzakelijk.
helaas heb ik in de winter niet de beschikking tot een goede bak.

hoe doen jullie dat?
hoe vaak trainen jullie? met wat voor paard en wat voor doel hebben jullie? wat doen jullie om de training leuk en afwisselend te houden?
ik ben heel erg benieuwd naar hoe iedereen een training aanpakt. daar kan ik namelijk nog veel van leren, ondanks ik al mijn hele leven pony eigenaar ben heb ik me er nooit zo mee bezig gehouden.

In mijn geval gaat het over een shetlander, maar ik zoek ook ervaringen van mensen met rijpaarden :j


Laatst bijgewerkt door Icelandshet op 18-03-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 16:06 



 
Profiel   

Ik verplaats je topic even naar RT-D, Rijtechnische Discussies :-) . RT-HAW is meer voor foto's :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 16:09 



 
Profiel   

Niemand die mij kan helpen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:08 



 
Profiel   

Icelandshet schreef
Niemand die mij kan helpen? :)

Om te beginnen zou ik werken aan geduld.

Moderator, dit hoort bij het forum over werk vanaf de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:18 



 
Profiel   

Vrij springen, vrijheidsdressuur, intervaltraining met fietsen, heuvel op, dubbele longe, lange lijnen (les nemen).

Dat zijn de dingen die ik altijd deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:24 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
Icelandshet schreef
Niemand die mij kan helpen? :)

Om te beginnen zou ik werken aan geduld.

Moderator, dit hoort bij het forum over werk vanaf de grond.


Het topic is al verplaatst door een moderator. Ik denk dat die wel weet waar het hoort :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:24 



 
Profiel   

TS was ook geinteresseerd naar training onder het zadel dus dan staat het topic hier goed lijkt me.

Misschien kan je hier wat info vandaan halen [RT-D] Het juiste trainingsschema, hoe doe jij het?

Ik maak per week een trainingsschema. Deels om een mooie trainingsopbouw te realiseren en deels om mijn eigen tijd handig in te delen (ik train er 2).
Een week ziet er bijvoorbeeld zo uit: ma-longeren, di-lichte training, wo-zware training, do-vrij, vr-cavaletti, za-les, zo-buitenritje/vrij.

Doel is thuis Z1 klaar maken, zit geen harde deadline aan. Doel van elke training: los door het lijf, actief, naar de hand, recht, blij paard.

Met je shetlander is het misschien ook interessant om naar endurance trainingsschema's te kijken. Naast conditietraining zou ik ook zeker krachttraining meenemen. Dit kan in de vorm van cavaletti maar je kan ook heel veel overgangen en tempowisselingen vragen (aan de longe, leadrope, naast de fiets etc). Hier stijgt de hartslag het snelst van. Dit kan je korte blokken doen met tussendoor even stappen (maar wel stevig door stappen) en zo opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:31 



 
Profiel   

Ik zou haar wegbrengen en weer voor de kar laten oppakken. Paarden kunnen veel makkelijker weer geconditioneerd worden ook al is er een trauma geweest. Het vergt alleen de juiste persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:42 



 
Profiel   

Absolem schreef
Ik zou haar wegbrengen en weer voor de kar laten oppakken. Paarden kunnen veel makkelijker weer geconditioneerd worden ook al is er een trauma geweest. Het vergt alleen de juiste persoon.


Ben ik het mee eens, maar veiligheid gaat voorop, voor haar, degene die haar dan zou trainen maar ook voor mij, de omstandigheden zijn nu niet veilig.


Dee_Es schreef
TS was ook geinteresseerd naar training onder het zadel dus dan staat het topic hier goed lijkt me.

Misschien kan je hier wat info vandaan halen [RT-D] Het juiste trainingsschema, hoe doe jij het?

Ik maak per week een trainingsschema. Deels om een mooie trainingsopbouw te realiseren en deels om mijn eigen tijd handig in te delen (ik train er 2).
Een week ziet er bijvoorbeeld zo uit: ma-longeren, di-lichte training, wo-zware training, do-vrij, vr-cavaletti, za-les, zo-buitenritje/vrij.

Doel is thuis Z1 klaar maken, zit geen harde deadline aan. Doel van elke training: los door het lijf, actief, naar de hand, recht, blij paard.

Met je shetlander is het misschien ook interessant om naar endurance trainingsschema's te kijken. Naast conditietraining zou ik ook zeker krachttraining meenemen. Dit kan in de vorm van cavaletti maar je kan ook heel veel overgangen en tempowisselingen vragen (aan de longe, leadrope, naast de fiets etc). Hier stijgt de hartslag het snelst van. Dit kan je korte blokken doen met tussendoor even stappen (maar wel stevig door stappen) en zo opbouwen.


Dankjewel! Mag ik misschien vragen waarom het is lichte training- zware training -vrij en niet bijvoorbeeld licht - vrij - zwaar is? Zit daar een reden achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:57 



 
Profiel   

Daar zit zeker een reden achter. Na een pittige training geef ik vrij zodat de spieren kunnen herstellen. Als je paard niet de hele dag op de wei staat kan je beter wel wat beweging geven de volgende dag maar aangezien die van mij gewoon buiten komt mag hij dan vrij. Als je echt heel zwaar traint moet je hersteltrainingen gaan inplannen maar op dat niveau train ik niet.

Nadat het paard vrij is geweest wil ik altijd weer rustig beginnen om de spieren weer klaar te maken voor zwaardere belasting. Die training is dus vooral gericht op ontspanning en souplesse. Het is ook een stukje op gevoel, uitproberen wat bij jouw paard past. Ik heb een tijdje trail running gedaan en krachttraining voor mezelf, dan krijg je een beetje een gevoel bij wat training met spieren en gewrichten doet, ik trek dat een beetje door naar de paarden en ik heb jaren een endurance paard getraind dus daar heb ik ook veel van opgestoken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 18:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen