Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

rijbaan figuren

 
Profiel   

bobje26 schreef
Duhelo schreef
Ik rij geen figuren. Ik rij,stop,versnel,vertraag,draai en keer waar mijn paard het nodig heeft.


Wat ontzettend saai voor je paard imo...

Hoezo dan?
Telkens dezelfde rijbaanfiguren lijken me eerder saai. Ik gebruik de volledige piste, we draaien, keren, maken overgangen, schijnovergangen,zijgangen etc net waar het uitkomt of waar mijn paard het nodig heeft.
Geen nut om perse die gebroken lijn te gaan rijden als paard net in die bocht over de buitenschouder gaat wegvallen of net op dat binnenvoorbeen gaat stuiken, dan maak ik er liever een nieuwe oefening van waar ik paard eerst weer in balans rij vooraleer ik "figuurtjes" ga rijden...


MCE schreef
Duhelo schreef
Ik rij geen figuren. Ik rij,stop,versnel,vertraag,draai en keer waar mijn paard het nodig heeft.



kan me voorstellen dat je daar prima rijplezier in hebt - want daar gaat het tenslotte om,

maar mis je dan niet de uitdaging, gaat dat niet saai worden?

Nee,dat wordt niet saai.
Ik zie rijbaanfiguren of dressuuroefeningen nl niet als een "doel, maar ik gebruik er als onderdeel om een doel te bereiken (een in balans lopend, dragend paard)
Dus ik rij ergens wel rijbaanfiguren,maar niet perse als in bij een bepaalde letter een bepaalde figuur,maar wel gewoon op die plaats waar nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:09 



 

Duhelo,

je gebruikt het als onderdeel om je doel te bereiken, maar dan ben je toch al heel creatief bezig
was gewoon benieuwd hoe creatief jullie de figuren rijden of alleen maar standaard, en zo als jij het rijdt is het ook niet saai.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:28 



 

Upendo je schrijft:
Je vasthouden aan de bekende oefeningen zorgt voor meer saaiheid bij mijn paard dan onverwachtse elementen hoor.

Die kon op de automatische piloot de proeven door.



maar hoe creatief ben je in de figuren rijden juist om die automatische piloot te voorkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:34 



 
Profiel   

Ik rijd vrij weinig vaste lijnen.
En als ik dat doe pak ik er veel zijgangen in mee en tempowisselingen. Liefst tegelijkertijd.

Ik rijd voornamelijk kleine voltes om de achterhand er fijner onder te krijgen en S van hand veranderen om te kunnen buigen en recht te richten. Rechts- en linksomkeert om appuyementen speels in te zetten en keertwendingen.

De weinige momenten dat ik ze rijd zoals ze horen is als ik proeven oefen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 21:16 



 

upendo schreef
Ik rijd vrij weinig vaste lijnen.
En als ik dat doe pak ik er veel zijgangen in mee en tempowisselingen. Liefst tegelijkertijd.

Ik rijd voornamelijk kleine voltes om de achterhand er fijner onder te krijgen en S van hand veranderen om te kunnen buigen en recht te richten. Rechts- en linksomkeert om appuyementen speels in te zetten en keertwendingen.

De weinige momenten dat ik ze rijd zoals ze horen is als ik proeven oefen.



wij rijden eigenlijk ook altijd zo, paarden worden er makkelijker door, alsof ze het ook leuk vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 21:34 



 
Profiel   

Wat ik een fijne oefening vind buiten bovenstaand genoemde oefeningen om is slalommen van A naar C of andersom. Hierbij dan wel halve kleine voltes maken waarbij je let op stelling en buiging. Een alternatief hierop is anderhalve kleine volte maken ipv een halve volte, waardoor je dus steeds met kleine voltes naar de andere kant van de bak gaat en wisselt van stelling en buiging wat je paard goed losmaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 21:37 



 
Profiel   

Mijn paard denkt nogal snel dat hij het wel weet en gaat dan enorm anticiperen. Daarom doe ik erg veel ‘raad het paaltje’. Ik kies een willekeurig paaltje om in een rechte lijn op af te rijden en zodra hij van die lijn af gaat stuur ik direct scherp de andere kant op en kies een nw doel. Tot hij eindelijk ophoud met anticiperen en keurig doorloopt naar het doel (waar we dan even pauzeren als beloning). Zorgt ervoor dat ik vaak kris-kras door de bak ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 21:37 



 

troi schreef
Mijn paard denkt nogal snel dat hij het wel weet en gaat dan enorm anticiperen. Daarom doe ik erg veel ‘raad het paaltje’. Ik kies een willekeurig paaltje om in een rechte lijn op af te rijden en zodra hij van die lijn af gaat stuur ik direct scherp de andere kant op en kies een nw doel. Tot hij eindelijk ophoud met anticiperen en keurig doorloopt naar het doel (waar we dan even pauzeren als beloning). Zorgt ervoor dat ik vaak kris-kras door de bak ga.



da's best lastig lijkt me, maar je hebt er een manier op gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 21:53 



 

mxrthe schreef
Wat ik een fijne oefening vind buiten bovenstaand genoemde oefeningen om is slalommen van A naar C of andersom. Hierbij dan wel halve kleine voltes maken waarbij je let op stelling en buiging. Een alternatief hierop is anderhalve kleine volte maken ipv een halve volte, waardoor je dus steeds met kleine voltes naar de andere kant van de bak gaat en wisselt van stelling en buiging wat je paard goed losmaakt.


eigenlijk kun je met die standaard figuren heel creatief alles veel leuker maken vind ik en bovendien krijg je een paard dat veel geconcentreerde op jou is en bovendien soepeler wordt en makkelijk aan het been

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 21:56 



 
Profiel   

Inderdaad ook figuren met een twist; bijvoorbeeld een gebroken lijn met een volte erin oid. Verder veel achtjes, voltes vergroten of verkleinen. Ook vaak overgangen middenin een figuur, of bijvoorbeeld bij elke letter een overgang.
Ik maak ook regelmatig een half figuur (bijvoorbeeld halve grote volte), en ga erna rechtuit. Eigenlijk gewoon om te voorkomen dat meneer paard zelf na gaat denken en figuren af gaat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 22:21 



 

Isabel schreef
Inderdaad ook figuren met een twist; bijvoorbeeld een gebroken lijn met een volte erin oid. Verder veel achtjes, voltes vergroten of verkleinen. Ook vaak overgangen middenin een figuur, of bijvoorbeeld bij elke letter een overgang.
Ik maak ook regelmatig een half figuur (bijvoorbeeld halve grote volte), en ga erna rechtuit. Eigenlijk gewoon om te voorkomen dat meneer paard zelf na gaat denken en figuren af gaat maken.


het maakt het rijden zoveel leuker, speelser en daarmee - merk ik - ook een grotere ontspanning

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 22:43 



 
Profiel   

troi schreef
Mijn paard denkt nogal snel dat hij het wel weet en gaat dan enorm anticiperen. Daarom doe ik erg veel ‘raad het paaltje’. Ik kies een willekeurig paaltje om in een rechte lijn op af te rijden en zodra hij van die lijn af gaat stuur ik direct scherp de andere kant op en kies een nw doel. Tot hij eindelijk ophoud met anticiperen en keurig doorloopt naar het doel (waar we dan even pauzeren als beloning). Zorgt ervoor dat ik vaak kris-kras door de bak ga.


:)
Ik ken een verwante oefening: 'snakewalk'.
Een soort slangevolte, maar dus rechte stukken - en de wendingen zijn wel links - rechts - links, maar de ene keer al na 4 passen, maar soms pas na 6 of 9. En de ene keer een scherpe hoek, de andere keer wat flauw.
Leuk om mee te beginnen: 'hoe goed rijd ik vandaag de wendingen aan de lange teugel?' 'hoe goed lukt echt recht op die ene boom af te rijden?'
En er valt weinig te anticiperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 21:25 



 
Profiel   

Oefeningen moeten vooral passen bij wat je paard verbeterd. Dus wat heeft je paard altijd of echt nodig?

Maar paar leuke:
- Wiebertje. Rij van de a naar b naar c naar e naar a.
- Rechte lijn met volte. Wendt af bij a. Draai na een paar stappen volte 10 meter links. Vervolgens rechtrichten. Na de x volte 10 meter rechts. Daarna rechtuit.
- 3 voltes 15 meter. Rij in de hoek bij a een 1,5 volte 15 meter. Vervolgens omstellen. 1,5 volte de andere kant op. Vervolgens weer omstellen en de laatste 1,5 volte. Je komt dan in de hoek bij de c uit.
-Hartjes.Rij over de a c lijn. Buig paar meter voor a af in een halve volte 10 meter. Rij dan een diagonaal naar m. Daar halve volte naar de a c lijn. Vervolgens halve volte 10 meter de andere kant op. Diagonaal naar k en dan weer halve volte 10 meter. (mijn paard pest ik graag hierin met tempowisselingen)
- Slangevolte in de lengte. Dus met bogen 5 of 7 meter over de hele lengte van a naar c.
- Grote 8 met kleine 8 op de x in het midden.
- Vierkant klavertje vier. Rij over de ac lijn. Na 15 meter draai je een vierkant van 10 meter links. Terug op a c lijn draai je op de zelfde plek een vierkant 10 meter rechts. Hierna rij je 10 meter door. Rij weer een vierkant 10 meter links en daarna vierkant 10 meter links.

(alles kan ook andersom)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 00:09 



 
Profiel   

Ik heb dit boekje bestelt 'dressuur op zakformaat' om inspiratie uit op te doen, staan een hoop figuren in voor ieder niveau:

http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/b ... boekje.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 09:31 



 

Veulen84 schreef
Oefeningen moeten vooral passen bij wat je paard verbeterd. Dus wat heeft je paard altijd of echt nodig?

Maar paar leuke:
- Wiebertje. Rij van de a naar b naar c naar e naar a.
- Rechte lijn met volte. Wendt af bij a. Draai na een paar stappen volte 10 meter links. Vervolgens rechtrichten. Na de x volte 10 meter rechts. Daarna rechtuit.
- 3 voltes 15 meter. Rij in de hoek bij a een 1,5 volte 15 meter. Vervolgens omstellen. 1,5 volte de andere kant op. Vervolgens weer omstellen en de laatste 1,5 volte. Je komt dan in de hoek bij de c uit.
-Hartjes.Rij over de a c lijn. Buig paar meter voor a af in een halve volte 10 meter. Rij dan een diagonaal naar m. Daar halve volte naar de a c lijn. Vervolgens halve volte 10 meter de andere kant op. Diagonaal naar k en dan weer halve volte 10 meter. (mijn paard pest ik graag hierin met tempowisselingen)
- Slangevolte in de lengte. Dus met bogen 5 of 7 meter over de hele lengte van a naar c.
- Grote 8 met kleine 8 op de x in het midden.
- Vierkant klavertje vier. Rij over de ac lijn. Na 15 meter draai je een vierkant van 10 meter links. Terug op a c lijn draai je op de zelfde plek een vierkant 10 meter rechts. Hierna rij je 10 meter door. Rij weer een vierkant 10 meter links en daarna vierkant 10 meter links.

(alles kan ook andersom)


de slangevolte in de lengte : daar moest ik even over nadenken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:07 



 

Lara_Silver schreef
Ik heb dit boekje bestelt 'dressuur op zakformaat' om inspiratie uit op te doen, staan een hoop figuren in voor ieder niveau:

http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/b ... boekje.php


ga ik eens opzoeken, dank je wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:08 



 
Profiel   

MCE schreef
de slangevolte in de lengte : daar moest ik even over nadenken


Ja, dus met de bogen beginnen en eindigen op de korte zijde. Stuk moeilijker dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:45 



 
Profiel   

Ik rij zelf western en rij eigenlijk nooit op de hoefslag en ook niet echt vaste figuren.

Maar ik heb jaren les gegeven en ben een voorstander van klavertje 4 rijden.
Als je een grote volte in gedachte neemt, steek je die door over het midden. Als je buitenom bent, rij je een kwart en dan steek je weer door over het midden. Aan de buitenkant weer een kwart. dat doe je zo 4 keer.
Eerst in stap, dan draf en daarna ook galop. Mensen moeten hem vaak even doorhebben.

Het fijne is het recht stellen en het buigen. Ik liet hem al vrij snel bij het loswerken doen aan een langere teugel en je ziet paarden zelf goed zakken. Heel fijn om daarna je paard op te pakken.

Zelf rij ik veel cirkels in alle maten. Ik doe het op gevoel hoe los mijn paard is en wat ik voel wat nodig is. Op de cirkel binnen stelling, recht stellen en buiten stelling.
Wat ik ook met regelmaat doe als ik buitenstelling heb dan die kan de cirkel op te gaan.

Maar ik heb ook wel juist andersom, dat ik met binnenstelling op een cirkel rij en die vast houd op de andere cirkel en dan met buitenstelling op die cirkel kom.

Ik leg met regelmaat een balkje op de middenlijn en rij dan 8tjes.

Rechte lijnen train ik meestal paar meter uit de hoefslag.

Daarnaast veel zijgangen en veel stilstaan en achteruit. Veel overgangen, ook binnen de gangen. En heel veel kleine cirkels. Wat ik vaak doe is op kleine cirkel en daarna er echt vlot uit wegdraven om de actie te houden.

Gebroken lijnen en slangevoltes zijn wel goed, maar ik gebruik ze niet echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:57 



 

superpony schreef
Ik rij zelf western en rij eigenlijk nooit op de hoefslag en ook niet echt vaste figuren.

Maar ik heb jaren les gegeven en ben een voorstander van klavertje 4 rijden.
Als je een grote volte in gedachte neemt, steek je die door over het midden. Als je buitenom bent, rij je een kwart en dan steek je weer door over het midden. Aan de buitenkant weer een kwart. dat doe je zo 4 keer.
Eerst in stap, dan draf en daarna ook galop. Mensen moeten hem vaak even doorhebben.

Het fijne is het recht stellen en het buigen. Ik liet hem al vrij snel bij het loswerken doen aan een langere teugel en je ziet paarden zelf goed zakken. Heel fijn om daarna je paard op te pakken.

Zelf rij ik veel cirkels in alle maten. Ik doe het op gevoel hoe los mijn paard is en wat ik voel wat nodig is. Op de cirkel binnen stelling, recht stellen en buiten stelling.
Wat ik ook met regelmaat doe als ik buitenstelling heb dan die kan de cirkel op te gaan.

Maar ik heb ook wel juist andersom, dat ik met binnenstelling op een cirkel rij en die vast houd op de andere cirkel en dan met buitenstelling op die cirkel kom.

Ik leg met regelmaat een balkje op de middenlijn en rij dan 8tjes.

Rechte lijnen train ik meestal paar meter uit de hoefslag.

Daarnaast veel zijgangen en veel stilstaan en achteruit. Veel overgangen, ook binnen de gangen. En heel veel kleine cirkels. Wat ik vaak doe is op kleine cirkel en daarna er echt vlot uit wegdraven om de actie te houden.

Gebroken lijnen en slangevoltes zijn wel goed, maar ik gebruik ze niet echt.




heel veel creativiteit, ik doe veel inspiratie op

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:02 



 
Profiel   

O, ja, belangrijk en vergeet ik. Ik rij wiebertjes.

Neem weer een grote volte in gedachte bij A bijv. Dan ipv rond ga ik van X naar het midden van de hoefslag en van de hoefslag naar A en weer naar de hoefslag. Ik rij dus hoeken. Dat is echt een fijne oefening voor paarden die snel scheef zijn, snel gaan hangen etc. Afwisselend met een half rondje en soms wat scherper de hoeken afsteken bij X of de hoefslag bijv als een paard er toch moeite mee heeft.

Heel belangrijk is zelf goed vooruit te kijken. Voor je de hoefslag raakt al naar A kijken en zo verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:12 



 

superpony schreef
O, ja, belangrijk en vergeet ik. Ik rij wiebertjes.

Neem weer een grote volte in gedachte bij A bijv. Dan ipv rond ga ik van X naar het midden van de hoefslag en van de hoefslag naar A en weer naar de hoefslag. Ik rij dus hoeken. Dat is echt een fijne oefening voor paarden die snel scheef zijn, snel gaan hangen etc. Afwisselend met een half rondje en soms wat scherper de hoeken afsteken bij X of de hoefslag bijv als een paard er toch moeite mee heeft.

Heel belangrijk is zelf goed vooruit te kijken. Voor je de hoefslag raakt al naar A kijken en zo verder.



soms moet ik even voor mezelf tekenen hoe het eruit moet komen te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:27 



 
Profiel   

Ik rij zeker geen lijntjes die in de proeven zitten ivm mee denkende pony's ;) .

Bij het mennen heb je over het korte diagonaal vrije stap, tussen B of E in de hoek (waar precies is proef afhankelijk) en dan in de hoek, bij A of bij C (afhankelijk van de proef) in galop. Dus bij B of E begint de mijne al te huppen of we al mogen vertrekken. Dat korte diagonaal vrije stap doen we wel soms, maar niet gevolgd door aandraven en zeker nooit door het aangaloperen, maar juist eerder halthouden, nieuwe wending in stap, keertwending oid. Wacht oefeningen dus.
Zelfde met de galop wissel op het diagonaal. Ik rij wel het diagonaal op in galop, maar rij ze terug en niet de wissel (die oefenen we op de hoefslag, binnen hoefslag of AC lijn).

Ik rij vooral heel veel bogen, achtjes, Sjes, slange voltes (met en zonder extra voltetjes er in). Buigen, buigen, buigen, omstellen, omstellen, omstellen.
Oh ja, en in al dat buigen en omstellen ook nog schakelen tussen alle versnellingen.

Hoe hoger de pony opgeleid hoe minder logische lijnen ik rijd. Met jonkies is het relatief simpel, hoefslag, grote voltes enzo. Met ervaren pony's kunnen we alle kanten op die mogelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 14:17 



 
Profiel   

ik reed vaak voltes en vergroten en sluiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:07 



 
Profiel   

Leuk topic, goed voor nieuwe inspiratie! Er staan een aantal leuke creatieve variaties van bepaalde oefeningen in. Bedankt daarvoor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-20 11:00 



 

Bij A afwenden tot X recht uit en dan korte diagonaal of naar H of M en dan een lange of korte links of rechtsomkeer maken, dit kan ook weer in verschillende tempi

wij springen dan vaak aan als we vanuit het links of rechts omkeert weer richting de E of B rijden of als je lange maakt bij K of F

bij E of B afwenden op X kleine volte links of rechte en dan rechtuit in galop aan springen weet welke galop of rechts aanspringen en dan links volgen in contragalop / of omgekeerd


alle reactie maken creatief in het bedenken van nieuwe figuren
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-20 13:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen