Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Friezen en te kort in de hals?

 

Ik heb geen verstand van Friezen, ik heb er geen ik ken er weinig en heb er misschien een keertje opgezeten, maar ik vind correcte lichaamshouding en beweging wel heel interessant. Ik zag op Facebook dit bericht langskomen van het kennis en promotieplatform fries dressuurpaard:

***K&PP Platformavond ***
Woensdag 23 oktober
"Friese paarden;Te kort in de hals?"*** met Monique Peutz

***Licentiepunten voor juryleden***

Aanvang:19.00 uur
Locatie: Sunrise Stables,Assen
Voor wie?: Iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp.

Kosten: 10 euro,incl.1e kop koffie/thee

Opgave vooraf : info@platformfriesdressuurpaard.nl

Het Kennis en Promotie Platform Fries Dressuur Paard organiseert woensdagavond 23 oktober een discussieavond over het onderwerp te "kort in de hals" en dan voornamelijk toegespitst op het Friese paard.Gespreksleider Monique Peutz,zal deze avond van uitleg en commentaar voorzien aan de hand van verschillende combinaties met Friese paarden.

Wij hopen velen te mogen verwelkomen!

Graag opgave vooraf op bovenstaand mailadres.
Ten eerste vond ik het een beetje jammer dat Monique Hier als deskundige wordt aangehaald, want hoewel ze jurylid is en goed rijdt, denk ik dat er qua kennis over anatomie en biomechanica wel mensen te vinden zijn met meer kennis. Maar dat terzijde, ik vroeg me af, is dit voor Friezen echt zo anders? Worden friezen sneller kort in de hals dan andere paarden en waarom? Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 22:38 



 
Profiel   

Nou moet ik zeggen dat ik ook niet perse een friezen kenner ben, maar het is naar mijn idee wel algemeen bekend dat friezen nou niet echt uitblinken in de lengte van hun hals. Een puntje bij veel barokke types eigenlijk. Ik heb geen idee hoe daar eigenlijk met fokken rekening mee wordt gehouden, maar deze plaatjes van een willekeurige fries en kwpn'er spreken voor zich denk ik:

https://www.bitmagazine.nl/wp-content/uploads/2018/07/120703090_ABFa4-1024x727.jpg

https://www.kwpn.nl/Files/Images/WoensdagWeetjes/SN-50-Glamourdale-4686.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 00:03 



 
Profiel   

Door hun verticalere bouw en neiging tot stuwen hebben sommige idd de voorkeur voor zichzelf bovenin opkroppen en je bent dan je contact bijzonder kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 04:16 



 
Profiel   

This niet zo dat die halsen perse korter zijn. Maar ze zijn veel verticaler geplaatst, veel meer op het lichaam ipv voor het lichaam. En de halsen zijn doorgaans veel breder /zwaarder waardoor ze korter lijken. This optisch bedrog. [ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 05:52 



 
Profiel   

Hier een ‘friezenruiter’ bedoel mijn vorige Fries zelf opgeleid naar het Z dressuur, en mijn huidige M dressuur.

Ik vind dat dit gewoon betreft kwestie van de juiste manier rijden. Misschien is de Fries er algemeen wat gevoeliger voor. Maar ik zie ook genoeg kwpn ers die niet correct in de aanleuning lopen (valste knik, te diep, er niet doorheen)

Wat veel mensen vergeten is dat de juiste aanleuning van achteruit komt. En de achterhand is iets wat overgeslagen wordt vaak... met gevolg geen juiste en correcte aanleuning omdat het ‘getruct’ is.

Elk paard kan je te diep laten lopen hoor. En elk paard ook perfect in de aanleuning. Alleen sommige hebben er kwa bouw iets meer tijd voor nodig en de juiste training.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 06:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen