Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beleren / opstappen zonder cap?

 
Profiel   

Naar aanleiding van een ander topic blijkt dat dit reden is voor een discussie.
Ik vind het beter om die in een topic over dit onderwerp te voeren.

Ik heb mijn vorige pony ook zelf zadelmak gemaakt. Zodra ik met het zadel bezig ging was dat met cap, óók met het hangen inderdaad.

Hij was daar altijd braaf mee, maar het zal toch maar gebeuren dat je paard schrikt van iets simpels en wegvliegt terwijl jij eraan hangt.

Zadelmak maken en de eerste periode daarna is zo belangrijk dat het goed gaat, maar vaak kúnnen paarden schrikken van iets simpels of er gebeurd per ongeluk iets en dan moet je daar op dat moment mee dealen.

Een cap is áltijd belangrijk, maar met jonge dieren is extra veiligheid naast het paard geen overbodige luxe.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:37 



 
Profiel   

Met ernaast springen en gewicht in de beugel niet, er echt overheen hangen en erop zitten wel.

Er voor het eerst op deed ik zonder zadel overigens dus geen kans op ergens achter hangen.

Met voltige gebruiken ze ook heel bewust geen caps trouwens, daarnaast is het leven en laten leven toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:40 



 
Profiel   

Ikzelf ook met al het voorbereidende werk geen cap, en vanaf het voet in de beugel en/of been erover wel cap. Overigens stap ik simpelweg niet op als paard spanning heeft. Scheelt ook een hoop risico's.

Als ik een gespannen paard zie en geen cap ga ik wel wat huiveren, ja. Maar bij voorbereidende oefeningen in alle rust zie ik de noodzaak nog niet.

Maar blijft eigen verantwoording, dus discussievoeren lijkt me niet zinvol.


Laatst bijgewerkt door Kimmsel op 09-10-19 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:42 



 
Profiel   

Ach we kunnen van de hele wereld een probleem maken maar als iemand het zonder cap doet dan is het toch zijn/haar eigen verantwoordelijkheid als het een keer niet goed gaat?
Het kan me dus echt geen bal schelen of iemand het draagt of niet want het is niet mijn hoofd, niet mijn keuze en ik ben dus niet in de positie om er wat van te zeggen. (Tenzij het hier over minderjarige meisjes gaat natuurlijk en dan nog is de ouder verantwoordelijk, ik niet).
Iets met leven en laten leven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:43 



 
Profiel   

Kimmsel schreef
Ikzelf ook met al het voorbereidende werk geen cap, en vanaf het voet in de beugel en/of been erover wel cap. Overigens stap ik simpelweg niet op als paard spanning heeft. Scheelt ook een hoop risico's.

Als ik een gespannen paard zie en geen cap ga ik wel wat huiveren, ja. Maar bij voorbereidende oefeningen in alle rust zie ik de noodzaak nog niet.

Maar blijft eigen verantwoording, dus discussievoeren lijkt me niet zinvol.


Een paard kan nog zo ontspannen lijken...
Wij hebben er 1 zadelmak gemaakt, die deed alles top braaf, longeren, zadel op, op een opstap ernaast, etc. Geen stap verkeerd, staat rustig te kijken, totaal geen spanning te herkennen.
Zodra je 1 voet in de beugel zette ging er een knop om, en was het totale paniek..

Het blijft toch iets nieuws, en vreemds voor een jong paard. Je kan al het voorbereidende werk nog zo goed voor elkaar hebben, dat is geen 'garantie' voor braaf zijn met opstappen/hangen.

Dus ja, zodra je 1 voet in de beugel zet, en je wilt gaan hangen, cap op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:47 



 

Gewoon cap op. Kost weinig moeite maar kan je wel een hoop ellende besparen ;) ik heb regelmatig zelfs met longeren een cap op als ik weet dat paard eens een keer wil bokken aan de longe of als ik het paard niet ken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:48 



 
Profiel   

Ik was vroeger altijd gefascineerd door de foto's van engelse ruiters die altijd een cap droegen tijdens alle handelingen die ze met een paard uitvoeren, van opzadelen tot trailerladen, misschien zelfs poetsen... Ergens zie ik daar best een waarde in, zeker bij handelingen die een beetje buiten de comfortzone van het paard liggen, het blijven vluchtdieren met een reactietijd die toch vaak sneller is dan de onze.

Met dat in gedachten zou ik bij hangen, voet in de beugel en alle stappen daarna zeker een cap dragen. Ook als je kijkt naar het potentieel gevaar, als ze al gaan, dan sla je misschien nog wel sneller met je hoofd op de grond in de fase 'voet in beugel' dan 'ruiter op de rug'.

Maar ik begrijp ook heel goed dat wanneer je het beleerproces thuis uitvoert (of op de juiste manier in een trainingsstal) het paard al dusdanig is voorbereid dat spanning, stress en protest niet nodig is, en het verleidelijk is toch eens erop te stappen als je toch al op een krukje staat :)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de keuzes die wij nu maken in onze eigen bescherming heel afhankelijk lijken te zijn van de trends, de gevestigde orde, wat men gewend is en wellicht minder door de keuze voor veiligheid. Want als we daar werkelijk voor onze eigen veiligheid kiezen, waarom zijn er zo weinig mensen die trailerladen met cap?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:53 



 
Profiel   

HopeMyDay schreef
Ach we kunnen van de hele wereld een probleem maken maar als iemand het zonder cap doet dan is het toch zijn/haar eigen verantwoordelijkheid als het een keer niet goed gaat?
Het kan me dus echt geen bal schelen of iemand het draagt of niet want het is niet mijn hoofd, niet mijn keuze en ik ben dus niet in de positie om er wat van te zeggen. (Tenzij het hier over minderjarige meisjes gaat natuurlijk en dan nog is de ouder verantwoordelijk, ik niet).
Iets met leven en laten leven..

Zeker als instructrice had ik een andere mening verwacht.
Een ieder die in het ziekenhuis komt draagt bij aan verhogen van de zorgkosten en als een cap dat al kan voorkomen is dat niet alleen “eigen verantwoordelijkheid”
Ik vind dat altijd zo’n dooddoener, want ieder mens heeft mensen dichtbij zich staan die het heel erg vinden als je ongeluk krijgt.

Om nog verder te gaan bij het mennen, trailer laden en regelmatig bij het longeren zet ik een cap op ^)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 21:58 



 
Profiel   

@Ineke2, Tijdens lessen is dit uiteraard een ander verhaal (ivm verzekeringen) maar ik dacht dat wij het hier hadden over het beleren aan huis van een eigen paard en niet over het rijden van een les.

Iedere volwassene heeft daadwerkelijk een eigen verantwoordelijkheid als het aankomt op de eigen veiligheid.
Deze volwassene heeft uiteraard mensen die dichtbij diegene staan maar dan nóg is het iets wat aan de persoon zelf is om mee te nemen in het besluit.
Het gaat mij erom dat ik absoluut geen "drang" heb om bij elk individu te vertellen wat ze wel/niet moeten doen met het bijbehorende verhaal over de risico's.

Mennen, longeren en trailerladen doe ik bijvoorbeeld bewust zonder cap bij mijn eigen paarden, zodra er andere (voor mij onbekende) paarden bij komen kijken bekijk ik per situatie wat ik doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:09 



 
Profiel   

Een goede passende cap ie altijd belangrijk, niet alleen met zadelmak maken.

Ik heb een super braaf paard, vanaf de eerste pas onder het zadel vertrouwd en ik viel er nooit af. Gelukkig droeg ik altijd een cap om mijn dochter het goede voorbeeld te geven.
Ik had zelfs net een nieuwe cap toen ze mij bewusteloos op de grond hebben gevonden, weer weer vaag iets dat de ambulance er was maat ben totaal het besef van tijd kwijt.
Wat er gebeurd is zullen we nooit weten, wel dat ik daar nu 1,5 jaar later nog de gevolgen van heb. Blijvende hersenschade, altijd moe, geen energie en mijn wereld is een stuk kleiner. Snel overprikkeld en kan slecht tegen nieuwe dingen.

Gelukkig had ik mij cap op, zonder had ik er nog veel slechter bij gezeten.

Wat mij betreft is er geen discussie: NOOIT ZONDER CAP OP EEN PAARD

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:18 



 
Profiel   

Daar zou ik nou absoluut een cap bij opdoen! Bij het trailer laden en longeren doe ik bij mijn paard nooit een cap op, maar bij paarden die er een handje van hebben om in de lucht te gaan etc zou ik dat wel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:20 



 
Profiel   

Ik snap écht, maar dan ook écht niet waarom mensen twijfelen over het wel of niet opzetten van een cap.

Zelf in mijn hoofd blijvende schade opgelopen toen ik (met helm) een dreun op mijn hoofd heb gehad terwijl de grootste impact van mijn val al was opgevangen door mijn bovenlijf. Al dan niet van het paard maar de smak was vergelijkbaar.

Écht, doe asjeblieft een cap op. Onherstelbare schade draai je niet meer terug en die ontstaat dus al met helm in sommige gevallen, moet je nagaan wat er van je over blijft zonder helm/cap... En daar hoef je niet altijd zelf schuld aan te hebben, situaties lopen soms anders af dan je kan voorzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:27 



 
Profiel   

Ik rijd mijn paarden op hete dagen regelmatig zonder cap. Alleen in de bak, kan ze hier blind vertrouwen. Buiten heb ik altijd mn cap op.

Beleren wel met cap. Ook het hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:35 



 
Profiel   

Mensen zouden zich gewoon minder met een ander moeten bemoeien. Hoeveel mensen dragen een fietshelm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:28 



 
Profiel   

Wat mij betreft is er inderdaad ook geen discussie: moet je lekker zelf weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:31 



 
Profiel   

Tja, hoever ga je? In groot Brittannië is het heel normaal een cap op te zetten zodra je met paarden bezig gaat. Zie ik hier nog niet zo snel gebeuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:37 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Mensen zouden zich gewoon minder met een ander moeten bemoeien. Hoeveel mensen dragen een fietshelm?

Zou ik heel goed vinden als dat verplicht zou worden net als dat in meerdere landen het geval is. Dat zou een hoop leed schelen.
Van dichtbij meegemaakt met een inmiddels ex collega. Als die een helm op gehad toen ze werd aangereden op haar fiets had ze er beter vanaf gekomen ( nu ernstige hersenschade)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:44 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Tja, hoever ga je? In groot Brittannië is het heel normaal een cap op te zetten zodra je met paarden bezig gaat. Zie ik hier nog niet zo snel gebeuren


Ik zie ze hier regelmatig. Meisjes die ik nog nooit zonder cap gezien heb omdat ze met cap op aankomen en met cap op weer weg gaan. Als ze op de fiets zitten gaat de cap al op. (zijn wel vaak meisjes van onder de 10 die helemaal into "PAARD" zijn van top tot teen, heel aandoenlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:49 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Sizzle schreef
Mensen zouden zich gewoon minder met een ander moeten bemoeien. Hoeveel mensen dragen een fietshelm?

Zou ik heel goed vinden als dat verplicht zou worden net als dat in meerdere landen het geval is.


Jij draagt dus wel altijd een fietshelm? Ook voor even snel naar de supermarkt?

Ik ben niet zo voor al dat verplichten. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoording en verantwoording voor je kinderen.
Onze dochter doet uit zichzelf ook braaf een fietshelm op bij het steppen maar zit anderzijds zonder cap op een voltige paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:57 



 
Profiel   

Ik vind dat ieder dat voor zichzelf moet weten. Alleen voor mijn kinderen bepaal ik.

Vroeger zelf wel bij een bepaald paard zonder cap. Bij jonge beesten altijd met cap, met beleren en hangen helemaal. Nu heb ik met rijden altijd een cap op. Zelfs met het brave oudje dat ik nu rijd. Met longeren en mennen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:03 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Ik rijd mijn paarden op hete dagen regelmatig zonder cap. Alleen in de bak, kan ze hier blind vertrouwen. Buiten heb ik altijd mn cap op.

Beleren wel met cap. Ook het hangen.


Dit vind ik eigenlijk nog de domste reden om geen cap te dragen. Stel dat je paard een keer struikelt? Helemaal geen ondenkbaar scenario. Maar dan lig je wel mooi.
En juist bij zulke brave paarden gebeuren de ergste ongelukken, om dat je er niet op bedacht bent.

Wat mij betreft, zodra je te paard gaat, je cap op.

Fietsen vind ik dan weer een ander verhaal, oké je kan natuurlijk ook op je hoofd vallen, maar je bent hier niet afhankelijk van een onvoorspelbaar dier.
Al vind ik het met die elektrische fietsen van tegenwoordig geen dom idee. Man wat gaan die hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:17 



 
Profiel   

En zo vind dus iedereen wat anders.
Ik vind verkeer een stuk (vooral op rotondes) onvoorspelbaarder dan een paard.

Waarom kunnen we bij een foto niet gewoon denken: „goh ik zou het misschien anders doen“ en het daar bij laten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:25 



 
Profiel   

Mijn paard en ik hebben alles heel anders gedaan dan 'hoort'. :')
Ik ben niet gaan hangen, had geen cap mee want was niet in de planning en niemand hield hem vast. Zonder zadel of iets alleen een touwhalster en een krukje. Had mijn vriend in de hoek gezet met de camera. Oh, en ik heb hem voor 99% buiten ingereden met een barebackpad. Leven allebei nog. Het is ook maar net hoe je paard is, wat je je paard leert etc. Mijn paard vind het vanaf moment 1 prachtig dat ik erop zit.
Oh en ik ben een schijterd, zeker zonder cap. Maar op mijn eigen onbeleerde knol gaan zitten voelde ik helemaal geen angst. Maar het moment was zo goed. Tot hij besloot te gaan liggen en om te kijken 'ik wil rollen, stap je nog af?' zo'n mafketel is het wel. Bedenkt altijd van die dingen. :))

Ben ook wel eens mijn laarzen vergeten aan te doen. Was zo gewend aan de bbp (dus geen beugels) dat ik helemaal moest wennen aan laarzen pakken en aandoen. Of vergeten weer uit te doen. Dat fietst zo fijn, Ughum. :+

Ik val eerder omdat ik een foutje maak dan dat paardlief gek doet. Meneer is een echte goedzak dat het graag goed voor je wilt doen. Zeker als er koekjes zijn.
Overigens rijd ik nooit met een bodyprotector. Maar dat je daardoor je rug mee kan beschermen e.d, hoor ik weer bijna niemand over. Terwijl je ook maar 1 rug, 1 hart, 1 maag e.d hebt waar je flink op kan vallen of zelfs in ergste geval paardlief op kan staan, waardoor je misschien nooit meer wat kan doen.. Want net als struikelen/over de kop slaan, is die kans gewoon aanwezig met heel veel domme pech. :o?

Rijd overigens verder als ik hem niet vergeet met cap. Of ik heb een bepaalde shoot, zoals met jurk waarbij een cap echt niet mooi is. Gewone rij shoots heb ik wel cap. Vind ik juist gek zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:28 



 
Profiel   

Ik reed vrijwel altijd zonder cap, behalve op wedstrijd of als ik een paard zadelmak ging maken. Dus ook bij het hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:42 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Overigens rijd ik nooit met een bodyprotector. Maar dat je daardoor je rug mee kan beschermen e.d, hoor ik weer bijna niemand over. Terwijl je ook maar 1 rug, 1 hart, 1 maag e.d hebt waar je flink op kan vallen of zelfs in ergste geval paardlief op kan staan, waardoor je misschien nooit meer wat kan doen.. Want net als struikelen/over de kop slaan, is die kans gewoon aanwezig met heel veel domme pech. :o?


Bodyprotector vind ik dan weer een ander verhaal.. Natuurlijk kan je écht verkeerd terecht komen.
Maar over het algemeen vind ik dat je veel flexibeler bent zonder. Als je valt, kan je ook mooi doorrollen. Als je weet hoe je moet vallen tenminste. Met een BP word dat toch enigszins belemmert.

Nu rijd ik veel eventing, en is een BP natuurlijk verplicht. Ik heb dan zelf ook wel echt een goede die vrij soepel meebeweegt, en echt wel prima zit. Maar ik rij toch echt liever zonder.

Vooral bij kleine kindjes die een slecht passende of te stugge BP hebben, die ploffen als een baksteen op de grond, terwijl de kindjes zonder keurig doorrollen, op staan en weer doorgaan.
Juist ook vooral die kleine kindjes zijn net gummi, kunnen echt heel veel hebben, en gaan zeker niet altijd beter rijden met een BP.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 07:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen