Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 19:41

Beetje vage titel maar kon het even niet anders verwoorden.

Mijn pony is een ex manegepony. Ik heb hem inmiddels een jaar en we starten nu B dressuur. Hij is al erg veranderd vergeleken met toen ik hem kocht (nu lekker vlot aan het been, soepeler)
Ik rij zelf 15 jaar.

Mijn zusje zit sindskort ook op rijles. Ze heeft zo'n 5 privé lesjes gehad en doet het wel leuk.
Ze wil graag verder, maar de groepen op de manege zijn te groot en een andere manege in de buurt is er ook niet.

Nou zit hier wel een ponyclub in de buurt, ook voor echte beginners (bixie).
Dit is 1x per week.

Ik gun het haar dat ze verder kan met paardrijden. Ze heeft al een aantal keren op de pony gezeten en dat gaat heel goed.
Wat mij nog een beetje 'tegen staat' is in hoeverre dit invloed kan hebben op de pony mocht ze elke week met hem gaan lessen.
Ik ben bang dat ze hem misschien dingen verkeerd gaat aanleren oid.
Ik wil namelijk graag verder met hem in de dressuur en nou is B natuurlijk nog niet zo bijzonder, maar toch...

Iemand die dit al eens gedaan heeft of doet? Maak ik me 'druk' om niets?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:49

Een ex-manegepony is wel wat gewend op dat gebied. Zou me er niet druk over maken. Als je nu een paard op Z niveau had ipv een pony die voorheen met jan en alleman door de bak moest hobbelen...

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:50

Als jij de pony ook gewoon blijft rijden zal het wel meevallen denk ik ;)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:52

elnienjo schreef:
Een ex-manegepony is wel wat gewend op dat gebied. Zou me er niet druk over maken. Als je nu een paard op Z niveau had ipv een pony die voorheen met jan en alleman door de bak moest hobbelen...

Zelfs een Z paard kan zich vaak prima aanpassen aan een beginner.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:53

Juist bij een bevestigd (Z) paard zou ik me er niet druk om maken dat er af en toe een beginner op rijdt.
Bij een paard dat alles nog moet leren is dat een groter probleem. Maar met 1 x per week zpu ik me zowiezo geen zorgen maken. Anders wordt het als ze 3 of 4 x per week zou rijden.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:53

Mijn ervaring is dat zo'n beginner weinig kwaad doet. Het ergste zijn mensen die zitten te duwen en trekken, dan kun je de dag erop wel wat tijd kwijt zijn met de boel weer wat op orde te krijgen

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:53

Als jij die pony gewoon blijft rijden en trainen kan dat lesje en evt ritje thuis geen kwaad en ze leren er beide van :))

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:55

Daar zou ik me echt niet druk om maken! Zeker als je je pony zelf ook blijft rijden. Lijkt me ideaal voor je zusje! Je kan er beter een beginner op hebben, dan iemand die meer ervaren is, maar op een “verkeerde” manier rijdt.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:55

Geen enkel probleem. Gewoon lekker doen.
Mijn haflinger Janouk reed in de klasse AA tot ZZ in een jaar.
Mijn nichtje van 6 reed AA bixie, vriendinnetje B dressuur, ik reed L1 dressuur onder zadel en working equitation klasse we 1 en mijn man mennen klasse ZZ dressuuur en vaardigheid.
Lekker veelzijdig trainen, worden ze alleeen maar gemakkelijker van.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:57

Joh maak je niet druk. Pony’s weten heel goed wie er op hun rug zit en bij je zusje zal dat in het begin “ lekker rondjes sloffen” zijn en met jou net wat meer werken. Maar B nivo is nog steeds heel makkelijk qua werk voor een pony.

Hij ondervind daar echt niks van in elk geval zolang jij dan maar consequent blijft.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:07

Mijn pony en ik zijn M2 dressuur, maar door tijdgebrek heb ik nu een "beginner" van 9 op hem rijden zodat hij nog wat beweging krijgt. Maar daar merk ik rijtechnisch helemaal niks van. Hij heeft prima door wie er op stapt, bij haar is hij super braaf en makkelijk en bij mij is het gewoon weer een stoere sportpony die alle oefeningen nog prima kan en fijn door z'n lijf loopt.
Ik merk er dus absoluut niks van en dat terwijl zij hem vaker in de week rijd, dan ik :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:41

Mijn (Z) pony trok het niet met een beginner op haar rug.
Ze vond het vreselijk saai en ook kreeg ze last van haar rug. Mijn pony heeft ook een aantal lichamelijke klachten waarbij het belangrijk is dat degene die erop zit echt goed weet wat hij of zij doet.
Dus ik begin er niet meer aan.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 00:51

op mijn Fjord heeft vandaag een meisje van 5 gereden met een heel klein beetje ervaring. De bedoeling is dat ze vaker gaat komen om te rijden. Ik rij natuurlijk geen wedstrijden , maar als ik er weer opstap zal ze zeker anders rijden pittiger in ieder geval. Ik moet toch eigenlijk elke keer weer duidelijk maken dat ze op mijn been moet reageren. Er hebben al zoveel mensen op haar gereden maar ze is ook heel koel in het hoofd en past zich makkelijk aan. Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor karakter de pony heeft. Maar aangezien het een manege pony is geweest , zijn die natuurlijk heel wat gewend.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 06:38

Nee joh, zoals al gezegd, een pony weet heel goed wie er op zijn rug zit. Mijn pony heeft in het verleden ook een verzorgstertje gehad waar hij gewoon vrolijk mee rond sjokte één keer per week, niet nageeflijk, geen correcte buiging, een grappenmakers-bokje hier en daar. Ik heb er zelf nooit iets van gemerkt als ik hem de andere dagen ik de week onder het zadel had. Even goed aan het been, soepel, nageeflijk en zonder kattenkwaad.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 06:46

Dat ligt heel erg aan de pony denk ik. Die van mij was best gevoelig voor wisselingen toen ze jonger was.

Ik heb een tijd een bijrijdster gehad. In het begin reed ze serieus en merkte ik weinig aan mijn pony. Na een tijdje had het meisje er geen zin meer in. Tijdens de les liet ze mijn pony maar wat doen en deed weinig moeite om naar de nageeflijkheid en ontspanning te rijden. Toen merkte ik wel veel verschil. Dan wilde mijn pony alleen maar hard met het hoofd omhoog lopen. Uiteindelijk is ze gestopt, heb ik de pony 2 weken vakantie gegeven en daarna had ik mijn fijne pony weer terug.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:39

Niet druk om maken.

Toen ik nog bij de pony’s reed, liet ik op mijn Z pony elke week een manege kind van 10 rijden om hem ‘kind proof’ te maken voor als hij verkocht zou worden. Op het begin was het voor beide heel erg wennen (vooral de combinatie hele sensibele pony met manege kind die dat niet gewend is) maar uiteindelijk kon mijn pony zich perfect aan het meisje aanpassen en was het super leuk om naar ze te kijken. En er is niks verpest aan de pony hoor. :D

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Re: Beginner op pony, wordt pony daar minder van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:53

Ik denk dat het geen verschil maakt hoor! wellicht zou ze misschien prive lessen kunnen nemen of dat jij haar helpt met hoe jij de dingen aanpakt? dan leert ze wat sneller dan in een drukke manege les!

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:03

Mijn pony weet dondersgoed dat als mijn bijrijdster erop zit hij lol met je knol heeft en als ik erop stap hij aan het werk moet.
Niet druk over maken.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:55

Dat ligt heel erg aan de pony zelf.
Mijn pony was er erg gevoelig voor, ik had er een week lang 'last' van met rijden.
Met een wat meer ervaren ruiter ging het prima.
Probeer het een paar keer met jou pony en kijk eens hoe het uitpakt.
Voelt het niet goed, dan kan je zusje misschien beter de basis leren op de manege en daarna overstappen naar jou pony.