Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kind springtechniek, valt op hals

 
Profiel   

Hallo, mijn dochter van 8 rijdt nu 3 jaar. Ze rijdt sinds een jaar op onze groene welsh. Erg leuke pony, eerlijk, maar altijd lastig een jonge ruiter op een groene pony. De pony heeft een hele mooie sprong, maar ook een lastige om uit te zitten (geen vlakke sprong). De afsprong gaat (logisch) nog niet fijn en de pony springt nog onbenullig. Er gaat nu af en toe een ervaren ruiter springen op de pony. Bij het neerkomen na de hindernis is het regelmatig voortgekomen dat de pony de hals vrij hoog heeft en mijn kind (die te ver naar voren komt, uit balans) met haar neus op de hals terecht komt, met de laatste keer een tand door de lip als gevolg.. Zelfs ervaren ruiters hebben moeite de balans te vinden en vallen vaak voorover. Ik snap dat het goed is als mijn kind op een brave springpony moet werken aan haar springtechniek en onze pony moet leren van een ervaren springruiter (beide doen we),maar kennen jullie ook trucjes om het kind iets makkelijker een sprong uit te laten zitten?

Gr Judith
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 07:55 



 
Profiel   

Een teugelbrug maken kan misschien helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:01 



 
Profiel   

Zitlessen voor je kind. Een goeie zit is de basis voor alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:04 



 
Profiel   

Cheminee schreef
Een teugelbrug maken kan misschien helpen


Wat bedoel je daarmee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:07 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Zitlessen voor je kind. Een goeie zit is de basis voor alles.


Altijd goed uiteraard! Ze rijdt al veel zonder zadel, heeft een best mooie zit. Gaat vooral om haar sprongtechniek.


Laatst bijgewerkt door JazzyBish op 13-11-19 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:07 



 
Profiel   

Zo te horen valt er aan de techniek van de pony ook winst te behalen. Als hij goed zou basculeren zou hij niet met z'n hals zo hoog moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:08 



 
Profiel   

Het is lastig advies geven zonder te zien wat er nou gebeurd. Maar het zou kunnen helpen om een paar passen voor de hindernis al in de verlichte zit te gaan zitten en dan op de sprong alleen nog maar de handen mee hoeven geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:19 



 

Eerst je dochter niet laten springen. Laat de ervaren ruiter de techniek van de pony eerst goed bevestigen. Ga dan met je dochter springen. Zul je zien dat het al stukken beter gaat. Laat je dochter ook zo nu en dan met een ervaren pony springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:20 



 
Profiel   

Ik zou je dochter nog niet op deze pony laten springen.

Beter om haar op een makkelijk en fijn springende pony het te laten leren. En een meer ervaren ruitertje op de nog groene pony te laten springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:28 



 
Profiel   

Niet te veel focussen op naar voren gaan boven de sprong. Als de hindernissen laag zijn hoeft ze alleen maar uit het zadel te zijn. Balans krijgen is stap 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 08:28 



 
Profiel   

Mloui schreef
Niet te veel focussen op naar voren gaan boven de sprong. Als de hindernissen laag zijn hoeft ze alleen maar uit het zadel te zijn. Balans krijgen is stap 1.


Dat gaan we proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:01 



 
Profiel   

JazzyBish schreef
Cheminee schreef
Een teugelbrug maken kan misschien helpen


Wat bedoel je daarmee?



Dat is een bepaalde manier van je teugels vasthouden. Hierdoor heb je steun op de hals zonder dat je met je handen op de hals steunt.

Ik zit op mijn telefoon dus het lukt niet om een foto te plaatsen. Google het maar eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:03 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Zo te horen valt er aan de techniek van de pony ook winst te behalen. Als hij goed zou basculeren zou hij niet met z'n hals zo hoog moeten zijn.


Ja, pony moet nog leren. Maar.. heeft een hele goede sprongtechniek, aldus de instructeur, maar hierdoor lastiger uit te zitten voor een (beginnende) ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:03 



 
Profiel   

Bowo schreef
Het is lastig advies geven zonder te zien wat er nou gebeurd. Maar het zou kunnen helpen om een paar passen voor de hindernis al in de verlichte zit te gaan zitten en dan op de sprong alleen nog maar de handen mee hoeven geven.


Ja, ook goed om te proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:04 



 
Profiel   

IPV in de verlichte zit kan ze ook in de beugels staan. Neem niet aan dat ze heel hoog springt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:07 



 
Profiel   

Laag beginnen (in uitjes hoogte) en focussen op een mooi basis tempo, dus rustig galopje, sprongetje waarbij ze alleen even haar billen uit het zadel tilt en de hand iets naar voren boven de sprong, niet meer, en rustig weer gaan zitten.
Op die manier kilometers maken, pony moet ook leren dat het rustig en netjes kan, hoger kan die wel met een ervaren ruiter.

Het is in het begin misschien wel wat saai voor je dochter, maar een stabiele basis is alleen maar winst voor de toekomst.

Geen spring instructie in de buurt? Die af en toe mee kan kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:17 



 
Profiel   

JazzyBish schreef
elnienjo schreef
Zitlessen voor je kind. Een goeie zit is de basis voor alles.


Altijd goed uiteraard! Ze rijdt al veel zonder zadel, heeft een best mooie zit. Gaat vooral om haar sprongtechniek.

Op een ervaren (manege)pony in-uitjes laten springen zonder beugels en met je handen achter op je rug etc. dingen die je in zitlessen leert. Dan wordt meekomen boven de sprong een tweede natuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:30 



 
Profiel   

JazzyBish schreef
MyChoice schreef
Zo te horen valt er aan de techniek van de pony ook winst te behalen. Als hij goed zou basculeren zou hij niet met z'n hals zo hoog moeten zijn.


Ja, pony moet nog leren. Maar.. heeft een hele goede sprongtechniek, aldus de instructeur, maar hierdoor lastiger uit te zitten voor een (beginnende) ruiter.

Als de hals nog zo hoog komt dan heeft de pony (nog) geen goede techniek. (of je dochter valt nog wel héél erg naar voor.)
In beide gevallen geldt dat dit nu nog geen goede combi is.
Laat je dochter springlessen rijden op brave paarden die goed in balans zijn zodat ze kan werken aan haar houding en zit. En laat je pony doorrijden door een goede ruiter die kan springen en helpen om je pony zijn balans en techniek te verbeteren.
Pas als je dochter op een aantal verschillende paarden netjes in balans blijft zitten en je pony een parcours rond raakt in een goede balans, dan kunnen ze samen verder.


In tussentijd kan je uiteraard wel op de eigen pony werken met cavaletti en stuurtechnieken in een parcours (parcours opstellen maar zonder sprongen, dochter leren netter sturen, leren galopsprongen tellen voor de afsprong, leren een afstand met 4 normale sprongen in 5 kleine sprongen of 3 grote sprongen te rijden, etc. Er is zoveel basiswerk dat zo goed kan helpen, zonder dat je dochter telkens uit balans raakt bij een rare huppel (en dus uiteindelijk bang zal worden). Hou er nl rekening mee dat telkens de ruiter uit balans is, het paard ook uit balans raakt (en dus onzekerder kan worden) maar ook telkens een klap krijgt (in de mond, als hij mooi gaat balanceren maar ruiter geeft niet genoeg mee in de hand krijgt hij telkens een klap in de mond. Of op de rug, als ze terug bounced, ...). Dat helpt niet mee met de sprongtechniek en zo raak je in een vicieuze cirkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:33 



 
Profiel   

JazzyBish schreef
Mloui schreef
Niet te veel focussen op naar voren gaan boven de sprong. Als de hindernissen laag zijn hoeft ze alleen maar uit het zadel te zijn. Balans krijgen is stap 1.


Dat gaan we proberen!


Dit :-) Mijn dochter is ook veel de verlichte zit aan het oefenen in alle gangen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:48 



 
Profiel   

BloemBloem schreef
Dit :-) Mijn dochter is ook veel de verlichte zit aan het oefenen in alle gangen :-)

Wij werden vroeger op de manege echt gedrillt met zitlessen: verlichte zit zonder beugels en armen op de rug. Op het moment zelf dachten we telkens oh nee niet weer! En de dag erna flink spierpijn natuurlijk...) Maar uiteindelijk heb ik er heel veel profijt van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 09:53 



 
Profiel   

schouders terug houden in de landing en staan op je voeten (evt iets naar voren uitdrukken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 10:14 



 
Profiel   

elnienjo schreef
BloemBloem schreef
Dit :-) Mijn dochter is ook veel de verlichte zit aan het oefenen in alle gangen :-)

Wij werden vroeger op de manege echt gedrillt met zitlessen: verlichte zit zonder beugels en armen op de rug. Op het moment zelf dachten we telkens oh nee niet weer! En de dag erna flink spierpijn natuurlijk...) Maar uiteindelijk heb ik er heel veel profijt van gehad.


Hahaha herkenbaar! Tot in den treure was het oefenen oefenen oefenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 10:53 



 
Profiel   

Zitles in de verlichte zit, maar dan lekker speels en gericht op evenwicht.

'sZomers een bakje water in je hand en de britse instructrice die eindeloos riep 'concentrate on the cup!' terwijl we balkjes liepen etc.

Ik raad alle bokkers die dit lezen een klein experiment aan.
1) Ga staan in de "aap houding": eerst sta je rechtop, dan vouw je in: knieën buigen, heup 'sluiten', rug recht.
2) Doe dan je hoofd omhoog en doe alsof je teugels vasthoudt - dit is de verlichte zit.

3) Merk op, hoe je op je voeten staat: doorgaans heb je je gewicht over je hele voetzool verdeeld en is je zwaartepunt waar het hoort. (Staat je gewicht op je tenen of hielen word je snel moe!)
In het zadel 'behelp je jezelf' met de beugels iets achter de bal van de voet.

4) ...als ik nu mijn armen achter mijn rug doe, kukelt mijn zwaartepunt naar achter.
"Wie in evenwicht zit of staat kan dit handelen", dus om het just for fun 1x te doen kan geen kwaad - maar het is geen oefening om het goed te leren....

Verder lijkt het mij geen kwaad te kunnen om wat spieren/spierpijn te kweken voor als je eens een beugel verliest, maar steun op de beugels is een onderdeel van de verlichte zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 11:22 



 
Profiel   

Mijn dochter is ook aan het oefenen met springen op het moment. In het begin viel ze ook wel eens voorover. Haar zit was gewoon nog niet goed bevestigd. Dus zijn we eest met haar zit én balans bezig geweest.
Ze rijdt op haar shetlander altijd zonder beugels. Ook springt ze met hem zonder beugels.
Ze heeft intussen een goede balans en zit ontwikkeld.
We hebben thuis een op- en afsprong. Hier heeft ze heel veel van geleerd. Voorover zitten tijdens de opsprong en achterover zitten tijdens de afsprong. Zo leert ze spelende wijs goed balans te houden en het lichaam automatisch te corrigeren. De op- en afsprong deden we eerst in stap, gewoon heel rustig aan. Pas toen dat goed ging, mocht ze het in draf proberen. Als eerst de balans op een bewegend paardenlijf maar goed is en vanzelf gaat, dan kan je verder.
De pony kan soms ook de sprong iets te fanatiek nemen, maar door alle (rustige) oefeningen kan ze dit goed uitzitten en klapt ze niet meer op de hals. Want dat had ze in het begin ook wel eens. Logisch ook, je moet aan de beweging van het paard wennen. En vooral als de pony dan eens te onbenullig springt, dan komt dat niet goed. :+
Ook doet ze regelmatig heuveltraining. Heuvel op, heuvel af. Goede en leuke oefening voor balans en zit. Heeft ook erg geholpen!
Wat haar ook goed helpt is tijdens de sprong vooruit blijven kijken naar een bepaald punt.

[ img ]

Met de oefening op de op- en afsprong heeft ze goed leren zitten tijdens een sprong. Overdreven naar achteren laten zitten, en vooruit blijven kijken. Zodat ze niet voorover viel na de afsprong.

Dat lijkt misschien pittig, maar dat vond ze een stuk makkelijker dan een hindernis nemen. Want een sprong over een hindernis gaat snel. En zo'n op- en afsprong gaat lekker kalm aan. Tijd om te voelen hoe de balans is en het boven lichaam te corrigeren.
En de pony zelf werd er ook mooi soepel, gecontroleerd en handiger van.

Hier kan je goed zien dat ze naar een bepaald punt moest kijken. Niet naar de grond, maar netjes vooruit. Met deze oefening heeft ze heel veel geleerd!

[ img ]

[ img ]

Deze afsprong heeft ze ook vaak andersom gedaan, dus erop. Maar daar kan ik zo 1 2 3 geen plaatje van vinden. Zo leerde ze dan weer op een rustige manier in de verlichte zit zitten.

Pas later is ze gaan springen. En zoals je ziet gewoon lekker laag, eerst die techniek maar eens onder de knie krijgen.
[ img ]

Ze is nog een stuk jonger dan jou dochter, wij doen het dan ook vooral op de rustige manier. Gewoon 'lol met de knol'. Ze hoeft niks, alles mag. En ook doordat we vaak spelletjes doen, zit ze intussen als een huis. En kunnen we rustig aan het springen verder oppakken.
De techniek van de pony zelf hebben we verbeterd door hem regelmatig in- uitjes te laten vrij springen. Ik kan er zelf niet op, dus dat doen we gewoon in vrijheid. Of aan de hand. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 11:34 



 
Profiel   

Chasey schreef
Mijn dochter is ook aan het oefenen met springen op het moment. In het begin viel ze ook wel eens voorover. Haar zit was gewoon nog niet goed bevestigd. Dus zijn we eest met haar zit én balans bezig geweest.
Ze rijdt op haar shetlander altijd zonder beugels. Ook springt ze met hem zonder beugels.
Ze heeft intussen een goede balans en zit ontwikkeld.
We hebben thuis een op- en afsprong. Hier heeft ze heel veel van geleerd. Voorover zitten tijdens de opsprong en achterover zitten tijdens de afsprong. Zo leert ze spelende wijs goed balans te houden en het lichaam automatisch te corrigeren. De op- en afsprong deden we eerst in stap, gewoon heel rustig aan. Pas toen dat goed ging, mocht ze het in draf proberen. Als eerst de balans op een bewegend paardenlijf maar goed is en vanzelf gaat, dan kan je verder.
De pony kan soms ook de sprong iets te fanatiek nemen, maar door alle (rustige) oefeningen kan ze dit goed uitzitten en klapt ze niet meer op de hals. Want dat had ze in het begin ook wel eens. Logisch ook, je moet aan de beweging van het paard wennen. En vooral als de pony dan eens te onbenullig springt, dan komt dat niet goed. :+
Ook doet ze regelmatig heuveltraining. Heuvel op, heuvel af. Goede en leuke oefening voor balans en zit. Heeft ook erg geholpen!
Wat haar ook goed helpt is tijdens de sprong vooruit blijven kijken naar een bepaald punt.

[ [url=m/oDQHvk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met de oefening op de op- en afsprong heeft ze goed leren zitten tijdens een sprong. Overdreven naar achteren laten zitten, en vooruit blijven kijken. Zodat ze niet voorover viel na de afsprong.

Dat lijkt misschien pittig, maar dat vond ze een stuk makkelijker dan een hindernis nemen. Want een sprong over een hindernis gaat snel. En zo'n op- en afsprong gaat lekker kalm aan. Tijd om te voelen hoe de balans is en het boven lichaam te corrigeren.
En de pony zelf werd er ook mooi soepel, gecontroleerd en handiger van.

Hier kan je goed zien dat ze naar een bepaald punt moest kijken. Niet naar de grond, maar netjes vooruit. Met deze oefening heeft ze heel veel geleerd!

[ [url=m/ZU7Qtx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nBJXAR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze afsprong heeft ze ook vaak andersom gedaan, dus erop. Maar daar kan ik zo 1 2 3 geen plaatje van vinden. Zo leerde ze dan weer op een rustige manier in de verlichte zit zitten.

Pas later is ze gaan springen. En zoals je ziet gewoon lekker laag, eerst die techniek maar eens onder de knie krijgen.
[ [url=m/ZyaziD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is nog een stuk jonger dan jou dochter, wij doen het dan ook vooral op de rustige manier. Gewoon 'lol met de knol'. Ze hoeft niks, alles mag. En ook doordat we vaak spelletjes doen, zit ze intussen als een huis. En kunnen we rustig aan het springen verder oppakken.
De techniek van de pony zelf hebben we verbeterd door hem regelmatig in- uitjes te laten vrij springen. Ik kan er zelf niet op, dus dat doen we gewoon in vrijheid. Of aan de hand. :j


Heel erg bedankt! We gaan het proberen! Hier hebben we wat aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 12:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen