Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 19:56

Met andere woorden:

Hebben jullie enorme vooruitgang of juist achteruitgang bemerkt bij jullie paarden door verschillend beslag, een andere smid, etc...?

Dus hoe groot en goed waarneembaar is het verschil in beweging wanneer je in beslag/ bekapping/ smid iets verandert?
Hoe sterk hebben jullie dat ervaren?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:58

Mijn paard krijgt met een voorijzertje een mooiere bewegingsafloop. Net wat meer heffing in het voorbeen.

Maar ik rij nu geen wedstrijden dus ze loopt nu op blote voeten. Nodig heeft ze het nu ook niet.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:08

Dat verschilt enorm per paard/smid en noem alles maar op. De ene knapte enorm op van ijzers en later aangepast beslag. De andere echt geen verschil, maar had ze nodig vanwege slijten. Weer een ander kreeg ze, omdat dat zo 'hoorde' maar ook geen verschil in beweging gemerkt. Ja, in het begin met de achterijzers, maar dat was volgens mij weg toen het gewend was. Wel verschil in manier van bekappen bij een aantal, daar merkte ik verbetering. Gelukkig want dat was de reden dat er iets veranderd werd, omdat het beter kon. De laatste kreeg aangepast beslag vanwege een blessure maar ging daar verschrikkelijk slecht van lopen, dus er weer onder vandaan en weer op blote voeten.

Andere smid heeft bij 1 paard echt enorm verschil gemaakt. Daar werden de voeten vele malen beter van en het leek of hij zich minder aantikte, maar of dat echt zo was of dat ik het alleen dacht geen idee.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:22

Enorm verschil, heel ander paard geworden door beslag. Eerst met zool in verband met hele lichte gevoeligheid, nu een los ijzer en ze beweegt echt veel beter. Ik had het zelf niet verwacht en mij er totaal niet op ingesteld maar ik wil nu absoluut niet meer zonder.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:29

Dat is per paard verschillend.
Een paard met harde goede voeten merk je weinig verschil aan over het algemeen.

Voor sommige paarden waar de zool niet een stevige betonplaat is blijkt het soms stiekum een zegen te zijn. Dan blijkt dat paard wat altijd voor een 6je bewoog toch ook voor een 8 te kunnen bewegen.

Er zijn ook paarden die lomper zijn met ijzers.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:30

De eerste keer dat mijn paard zijn breakover beslag onder kreeg :j . Wat een bizar verschil was dat.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:32

Ik kocht mijn merrie en toen stond ze op ijzers omdat (volgens de toenmalige eigenaresse) ze iets Frans stond. Haar altijd op ijzers gelaten. Toen veel blessure leed en DA adviseerde ijzer met zooltje. Verbeterde weinig, maar werd ook niet slechter. Tijd heeft ze daar op gestaan. Toen ze uiteindelijk op vervroegd pensioen ging, heb ik de ijzers er onder weg gehaald om te kijken hoe ze het deed zonder. En warempel, ze lijkt zelfs beter te gaan lopen en zit er een rustig bos ritje mogelijk er nog wel in.
Laatst bijgewerkt door welmoed__ op 15-11-19 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:33

Goh, mag ervaring bij mezelf ook? :') Mijn paard stond al vijf jaar op ijzers en ik had continu rugproblemen (tegen hernia aan, ik heb scoliose), toen ijzers eraf gehaald omdat er een prutser aangezeten had en het winter was, en het verschil in rijden was énorm, ik had totaal niet door hoe hard die slag van de ijzers ook tot in mijn rug terechtkwam. Nu zonder ijzers geen probleem meer, enkel mijn standaard osteo bezoekjes nodig omdat mijn ruggengraat natuurlijk niet magisch recht zal groeien. Dusja. Paard gaat voor trektochten op plakijzers van plastic, daar voel ik ook geen schokken mee *D

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:57

Mijn haf liep eind vorig jaar ineens kreupel, op de foto was te zien dat zijn zool redelijk dun was en heeft toen ijzers met zooltje en siliconen gehad (alleen voorijzers). Ik ben nooit voorstander geweest van ijzer maar nu was er geen andere oplossing. Na een tijdje over gegaan op gewoon een simpel ijzer met breakover en nog nooit eerder liep hij zo fijn over alle ondergronden! Hij stampt letterlijk overal overheen waar hij voorheen heel nauwkeurig mee was, zodra er maar 1 klein steentje op de weg lag wilde hij niet meer verder en liep ontzettend op eieren. Ik ga hem in januari eraf halen ivm de sneeuw die misschien gaat komen en dan zie ik wel, als hij weer zo op eieren gaat lopen doe ik ze er gewoon weer onder!
Voor hem was dit gewoon echt een verademing, dan moet ik mijn eigen gevoel over ijzers maar gewoon aan de kant zetten.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:59

Zonder ijzers loopt paard stokkreupel en met ijzer is er niks aan de hand.

Anoniem

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:15

Ik was enorm in de war door de missende t in "beïnvloed" in de titel... Wellicht even aanpassen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:41

Ik denk dat qua beenblessures een goede smid een van de belangrijkste factoren is. Die van mij was met andere smid ineens niet meer kreupel. Voordat hij van mij was had hij hoefkatrolontsteking is daarvoor ingespoten en na paar jaar andere smid was er niks meer te zien op de foto's (toen gemaakt voor verkoop). Kan ook een de DA hebben gelegen maar de kreupelheid was blijkbaar duidelijk over bij andere smid. De smid waarbij het onstaan was probeerde zijn scheve voeten gelijk te maken. Bij mij is hij met jaar of 12/13 nog een keer gewisseld en toen was hij ineens ook van zijn brokkelhoeven af. Ik heb er nog Z dressuur mee gereden tot een jaar of 18/19 en nu als 27 jarige liep 'ie vanmiddag nog te showen in de wei. Ondanks de scheve voeten en de problemen toen hij jong was heb ik de laatste 16 jaar nooit problemen gehad. Ik laad hem dus ook nog steeds op de trailer voor enkele reis van een uur voor deze smid.

Ken ook een smid die de beweging positief dacht te beïnvloeden met wat langere 'tenen'. Dat soort dingen zou ik dus echt niet van gediend zijn. Klant van hem had toen ook peesblessure die maar niet wilde genezen. Tja als hij zijn voeten niet goed kan afrollen....

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:46

Die lange tenen was een mode verschijnsel in de tijd van Bonfire geloof ik.
In iedergeval liep toen de halve dressuurtop met lange teen omdat het mooier beengebruik zou geven en daarmee wilde dat dus ook de wannabees onder de dressuursterretjes.
Inmiddels is dat idee allang weer opgedoekt.
Een smid die dit nu nog steeds doet is ietwat vergeten met z‘n tijd mee te gaan :o

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:51

Dit was ook wel jaartje of 12 terug. Mijn smid vond het toen gelukkig ook al een slecht plan terwijl hij wel echt in de dressuurpaarden zit.

Was met Totilas ook niet het verhaal dat het in Duitsland qua smid goed mis ging en ze weer zijn oude smid erbij gehaald hebben?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 09:37

DiantaM schreef:
De eerste keer dat mijn paard zijn breakover beslag onder kreeg :j . Wat een bizar verschil was dat.


Bijzonder, kun je vertellen wat dat verschil was?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 09:38

welmoed__ schreef:
Ik kocht mijn merrie en toen stond ze op ijzers omdat (volgens de toenmalige eigenaresse) ze iets Frans stond. Haar altijd op ijzers gelaten. Toen veel blessure leed en DA adviseerde ijzer met zooltje. Verbeterde weinig, maar werd ook niet slechter. Tijd heeft ze daar op gestaan. Toen ze uiteindelijk op vervroegd pensioen ging, heb ik de ijzers er onder weg gehaald om te kijken hoe ze het deed zonder. En warempel, ze lijkt zelfs beter te gaan lopen en zit er een rustig bos ritje mogelijk er nog wel in.


Dit is ook wel bijzonder, sommige paarden gaan hun voeten ook raar afwikkelen met ijzers.... planten ze meer IN de grond en stampen feitelijk meer. Wat grappig dat het verwijderen van de ijzers ook jouw probleem heeft opgelost...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 09:40

FleurSandro schreef:
Mijn haf liep eind vorig jaar ineens kreupel, op de foto was te zien dat zijn zool redelijk dun was en heeft toen ijzers met zooltje en siliconen gehad (alleen voorijzers). Ik ben nooit voorstander geweest van ijzer maar nu was er geen andere oplossing. Na een tijdje over gegaan op gewoon een simpel ijzer met breakover en nog nooit eerder liep hij zo fijn over alle ondergronden! Hij stampt letterlijk overal overheen waar hij voorheen heel nauwkeurig mee was, zodra er maar 1 klein steentje op de weg lag wilde hij niet meer verder en liep ontzettend op eieren. Ik ga hem in januari eraf halen ivm de sneeuw die misschien gaat komen en dan zie ik wel, als hij weer zo op eieren gaat lopen doe ik ze er gewoon weer onder!
Voor hem was dit gewoon echt een verademing, dan moet ik mijn eigen gevoel over ijzers maar gewoon aan de kant zetten.


Bijzonder, maar ook geweldig dat deze toepassing van beslag dus echt dag en nacht verschil kan maken.
Heb je breakover zoals van Nassau dat maakt?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 09:43

FleurVP schreef:
Ik denk dat qua beenblessures een goede smid een van de belangrijkste factoren is. Die van mij was met andere smid ineens niet meer kreupel. Voordat hij van mij was had hij hoefkatrolontsteking is daarvoor ingespoten en na paar jaar andere smid was er niks meer te zien op de foto's (toen gemaakt voor verkoop). Kan ook een de DA hebben gelegen maar de kreupelheid was blijkbaar duidelijk over bij andere smid. De smid waarbij het onstaan was probeerde zijn scheve voeten gelijk te maken. Bij mij is hij met jaar of 12/13 nog een keer gewisseld en toen was hij ineens ook van zijn brokkelhoeven af. Ik heb er nog Z dressuur mee gereden tot een jaar of 18/19 en nu als 27 jarige liep 'ie vanmiddag nog te showen in de wei. Ondanks de scheve voeten en de problemen toen hij jong was heb ik de laatste 16 jaar nooit problemen gehad. Ik laad hem dus ook nog steeds op de trailer voor enkele reis van een uur voor deze smid.

Ken ook een smid die de beweging positief dacht te beïnvloeden met wat langere 'tenen'. Dat soort dingen zou ik dus echt niet van gediend zijn. Klant van hem had toen ook peesblessure die maar niet wilde genezen. Tja als hij zijn voeten niet goed kan afrollen....


Wauw... dat is wel een heftig verhaal.
Op een aantal klinieken heb ik het verhaal al gehoord dat de meeste kreupelheden inderdaad voortkomen uit de voeten of hun oorsprong hebben in de voeten.
Al die verschillende visies van smeden maken het ook niet makkelijker, en weten hoe iemand werkt ontdek je feitelijk ook alleen maar door te proberen.

Ging je met je paard naar een kliniek-smid?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:48

Een tijd leren zooltjes tussen ijzer en voet gehad achteraan.
Wat een immens verschil was dat.
Leek wel dubbele schokdemping :D

Verder nog ééntje staan die ooit hb geweest is. Die loopt na 3 dagen zonder ijzers ( vooraan ) stokkreupel.
Met ijzers als een kievit :P

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:18

Ik denk dat bij mijn paard dat de kliniek toen hij is ingespoten niet heeft gedacht aan de rol van de smid en zijn scheve voeten. Was ook 20 jaar terug. De smid die zijn hoeven helemaal goed heeft gekregen is geen kliniek smid, komt wel veel op grote stallen dus hij zal vast geregeld samen werken met artsen.

Al die visies zijn ook lastig, mijn smid heeft mijn paard nooit laten draven of lopen bv. hij begint gewoon. Soms lees ik hier verhalen dat bekappen bijna een uur duurt en dan ook nog iedere 6 weken moet, ze altijd eerst kijken naar hoe het paard loopt enzo. Die van mij gaat 4-5 keer per jaar en is zo klaar. Als ik nu zou beginnen met paarden zou ik denk ik voor natuurlijk bekappen kiezen. Maar door de ervaring met mijn smid heb ik het idee dat sommige hoefsmeden wellicht wat overdrijven of een gebrek aan ervaring/inzicht moeten compenseren.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:41

Ik heb grote vooruitgang gemerkt. Zonder ijzers liep mijn paard gevoelig tot kreupel en kreeg ze de ene hoefzweer na de andere. Met ijzers aan de voorhoeven heeft ze daar geen last van.
Het enige nadeel is het aftrappen van de ijzers. Dan loopt ze logischerwijze weer gevoelig omdat de hoefwand mee afbrokkelt bij het lostrappen van het ijzer.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:59

Gini schreef:
Het enige nadeel is het aftrappen van de ijzers. Dan loopt ze logischerwijze weer gevoelig omdat de hoefwand mee afbrokkelt bij het lostrappen van het ijzer.


Ik heb hiervoor een medische hoefschoen bij de Epplejeck gehaald :D
Kost 39 euries ofzo en is fijn om de tijd te overbruggen tot de smid het ijzer weer komt onderzetten.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:13

Mijn senior loopt zonder ijzers echt niet goed.
Met ijzers met hoofpad (siliconen) en zooltje loopt hij echter nog prima.
Hij heeft artrose in beide voorbenen en met dit beslag rent hij er nog vrolijk op los.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe extreem beïnvloed beslag het lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:21

mijn pony heeft geen ijzers, maar ik heb bij het bekappen door een andere smid een wereld van verschil gemerkt. Pony had erge Xbenen en Franse stand en staat nu na andere bekapping een ruim jaar later heel netjes op de benen en loopt een stuk ruimer en vanuit achter, waar hij voorheen enorm krabbelde

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:17

Ninx schreef:
DiantaM schreef:
De eerste keer dat mijn paard zijn breakover beslag onder kreeg :j . Wat een bizar verschil was dat.


Bijzonder, kun je vertellen wat dat verschil was?

Mijn paard had een lastig hoefje waar veel smeden een en ander wilde corrigeren. Van nassau was de enige die goed naar zijn voetstand keek én hij kreeg het breakover beslag waardoor hij veel makkelijker kon afrollen. Als je zijn stap een beoordeling zou moeten geven was het vòor het speciale beslag een 5 en met speciaal beslag een 9.