Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 
Profiel   

MCE schreef
denk dat ze dat wel in de gaten kunnen houden, maar of de ruiter daar in het heetst van de strijd oplet!!!

er gaat denk ik geen belletje rinkelen zodat ze het horen en dan stoppen

voorkomen ligt al veel eerder in de voorbereiding/ training thuis, dat onderschatten de meeste, denk ik


Ik kan je uit mijn bescheiden ervaring vertellen dat je juist heeeel veeeeel voelt. Het verschil van een paard wat aantrekt op een hindernis en er vol moed op af loopt vs een vermoeid of bang paard kan een hindernis makkelijk of juist huizenhoog laten aanvoelen. Dat gevoel kan echt alles uitmaken.

Over de hindernissen: er wordt al jaren heel veel werk gemaakt van veiligheid. Van breekbomen to frangible pins.
Waarbij het niet altijd zo is dat losse balken per definitie beter zijn. Dat ligt heel erg aan de vorm van de hindernis. En het type fout wat je krijgt.


MCE: en dat zit toch ook ingebakken in ons wedstrijd systeem. Eerst punten in B dressuur halen voor de basis. Dan punten in het springen halen om te weten dat je dat onderdeel beheerst. Dan mag je eens deelnemen in een B cross waarbij je prestaties in dressuur en springen meetellen voor de prijzen en waarbij je zelf uitgesloten kunt worden van de cross bij te slechte prestaties. Daarna het winstpunten systeem. En strafpunten als je te hard rijdt. Verliespunten als je een cross niet uit kunt rijden. En flexibel starten als je even een pasje terug moet doen.

Nooit helemaal waterdicht maar heel zorgvuldig opgebouwd. Soms zelf overbeschermend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:17 



 

pol013 schreef
MCE schreef
denk dat ze dat wel in de gaten kunnen houden, maar of de ruiter daar in het heetst van de strijd oplet!!!

er gaat denk ik geen belletje rinkelen zodat ze het horen en dan stoppen

voorkomen ligt al veel eerder in de voorbereiding/ training thuis, dat onderschatten de meeste, denk ik


Ik kan je uit mijn bescheiden ervaring vertellen dat je juist heeeel veeeeel voelt. Het verschil van een paard wat aantrekt op een hindernis en er vol moed op af loopt vs een vermoeid of bang paard kan een hindernis makkelijk of juist huizenhoog laten aanvoelen. Dat gevoel kan echt alles uitmaken.

Over de hindernissen: er wordt al jaren heel veel werk gemaakt van veiligheid. Van breekbomen to frangible pins.
Waarbij het niet altijd zo is dat losse balken per definitie beter zijn. Dat ligt heel erg aan de vorm van de hindernis. En het type fout wat je krijgt.


MCE: en dat zit toch ook ingebakken in ons wedstrijd systeem. Eerst punten in B dressuur halen voor de basis. Dan punten in het springen halen om te weten dat je dat onderdeel beheerst. Dan mag je eens deelnemen in een B cross waarbij je prestaties in dressuur en springen meetellen voor de prijzen en waarbij je zelf uitgesloten kunt worden van de cross bij te slechte prestaties. Daarna het winstpunten systeem. En strafpunten als je te hard rijdt. Verliespunten als je een cross niet uit kunt rijden. En flexibel starten als je even een pasje terug moet doen.

Nooit helemaal waterdicht maar heel zorgvuldig opgebouwd. Soms zelf overbeschermend.



ben ik met je eens, edoch zijn er veel die dat niet merken en te snel door de basis gaan en te weinig ervaring opdoen/gedaan hebben dat geeft in de hogere klasses vaak de problemen

in de drie disciplines, want hoeveel stranden er niet in de L M.

en ik denk als je voelt wat u aangeeft je ook geen hartslagmeter nodig hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:33 



 
Profiel   

Het is én én natuurlijk. Het een sluit het ander niet uit. Je kunt en thuis goed trainen, en een hartslagmeter gebruiken en goed voelen wat er gebeurd.

Natuurlijk ligt veel voorbereiding en voorkomen van thuis. Want als je correct voorbereid thuis dan ben al begaan met het dier en weet je hoe training werkt.

Maar een hartslagmeter kan welzijn op wedstrijd wellicht wel verbeteren. Maar goed, ik zou eerder een voorstander zijn om een combinatie slag te maken van meten can hartslag en wattage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:37 



 

kan ik in mee gaan, doch ik zou net als bij het humane trainen de kennis en kunde voorhanden moeten hebben
hoe je een paard "kunt lezen", ik heb -eerlijk gezegd - niet zo veel aan theoretische kennis als ik de praktijk mis,

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:50 



 
Profiel   

pol013 schreef
MCE schreef
denk dat ze dat wel in de gaten kunnen houden, maar of de ruiter daar in het heetst van de strijd oplet!!!

er gaat denk ik geen belletje rinkelen zodat ze het horen en dan stoppen

voorkomen ligt al veel eerder in de voorbereiding/ training thuis, dat onderschatten de meeste, denk ik


Ik kan je uit mijn bescheiden ervaring vertellen dat je juist heeeel veeeeel voelt. Het verschil van een paard wat aantrekt op een hindernis en er vol moed op af loopt vs een vermoeid of bang paard kan een hindernis makkelijk of juist huizenhoog laten aanvoelen. Dat gevoel kan echt alles uitmaken.

Over de hindernissen: er wordt al jaren heel veel werk gemaakt van veiligheid. Van breekbomen to frangible pins.
Waarbij het niet altijd zo is dat losse balken per definitie beter zijn. Dat ligt heel erg aan de vorm van de hindernis. En het type fout wat je krijgt.


MCE: en dat zit toch ook ingebakken in ons wedstrijd systeem. Eerst punten in B dressuur halen voor de basis. Dan punten in het springen halen om te weten dat je dat onderdeel beheerst. Dan mag je eens deelnemen in een B cross waarbij je prestaties in dressuur en springen meetellen voor de prijzen en waarbij je zelf uitgesloten kunt worden van de cross bij te slechte prestaties. Daarna het winstpunten systeem. En strafpunten als je te hard rijdt. Verliespunten als je een cross niet uit kunt rijden. En flexibel starten als je even een pasje terug moet doen.

Nooit helemaal waterdicht maar heel zorgvuldig opgebouwd. Soms zelf overbeschermend.


Goed om te lezen! het is lastig oordelen als je niet helemaal in de dicipline thuis bent denk ik (voor mezelf sprekend). Zo leer ik weer eens wat :)
Zie je zelf nog verbeterpunten wbt het risico op ongelukken verkleinen? Helemaal uitsluiten kan natuurlijk nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 14:27 



 
Profiel   

@Elisa: waarschijnlijk vooral in hoe we trainen en conditie opbouwen en hittemanagement. Daar valt altijd winst te behalen. In de top als eerste. Maar dat kan in de basis natuurlijk vaak ook beter. (al is dat niet exclusief voor eventing. In de dressuur gaat daar ook meer dan genoeg 'mis'. Dan heb je alleen geen ongelukken maar blessures)
En hoe meer data ze verzamelen over hindernisfouten en ongelukken hoe beter. Daar komt vast ooit weer een nieuwe innovatie uit voort. En we hebben meer en meer beeldmateriaal dus dat moet steeds makkelijker worden.

Qua regels vind ik het moeilijk. Want je ziet nu al dat ze soms een beetje betuttelend kunnen uitwerken. Super ervaren amazones die even te lang geen sterren wedstrijden gereden hebben mogen dan geen * rijden (maar wel M). Hoewel die regels in de basis best goed zijn.

Je werkt als organisatie met vrijwilligers en dan zijn (B-Z) de regels over wreedheden toepassen wat moeilijk. Wanneer is iets wreed, zie je het, grijp je snel genoeg in, heb je genoeg kennis van zaken, heb je alles gezien. Dat is een 'zwakke plek'. Daar staat tegenover dat je het maar heel weinig voor komt dat je denkt; oei, had ik hier moeten ingrijpen?
Zeg op 500 combinaties 1 keer? Dat je twijfelt of die 2e tik nodig was?
En wat ga je daar dan aan doen? De taak van hindernis controleur overlaten aan semi professionals? We hebben er nogal wat nodig.... bij elke hindernis 1....
En dan even heel praktisch: dan wordt wedstrijd rijden heel duur. Dan komen er vanzelf 'wilde wedstrijden' die aan minder scherpe eisen hoeven te voldoen. En wat heb je dan gewonnen?

Als je het boeiend vind: ga vooral eens kijken. Je zult zien dat de meeste paarden hooguit vocaal mishandeld worden :+
https://www.facebook.com/EQUUSMagazine/ ... 8620352725
Geluid even aanzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 07:41 



 
Profiel   

Haha ja, ik heb kennissen met een crossbaan waar ik regelmatig gekeken heb. Werden ook regiotrainingen gegeven en ik heb daar eigenlijk nooit iets schokkend gezien. Hooguit wat problemen met de waterbak maar van wat ik gezien heb werden die netjes opgelost allemaal. Ik vind het wel gaaf om het te zien vanaf een paard met camera zoals in het filmpje.

Ja management en opbouwen blijft natuurlijk belangrijk, daar zal de een beter in zijn dan de ander ook verwacht ik. Hittemanagement wordt misschien steeds belangrijker nu NL steeds warmer wordt?

Het lijkt me moeilijk om de precieze oorzaak te achterhalen bij hindernisfouten en ongelukken, een paard kan misschien ook gewoon eens een keer te vroeg of laat af zetten?

Hmja die wreedheden, die zie je natuurlijk ook bij dressuur en springwedstrijden met dezelfde dilemma's er bij. Dat lijkt me een algemene tendens waar meer aandacht aan besteed mag worden in de hele paardensport.

*edit* ik bedenk me dat wat ik gezien heb vooral een gebrek aan basis dressuur was, mensen die imo teveel aan de mond zaten e.d.*

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 07:48 



 
Profiel   

Waterbak is typisch zoiets waar eventers veel beter mee omgaan dan niet-eventers.

Eerste wat je leert: geef het tijd, blijf vriendelijk, doe het rustig aan, laat een ander paard voorgaan, laat ze kijken, bouw het langzaam op, ga eerst in stap (altijd) etc etc etc.
Komt er dan een (nog)niet eventer voorbij; dan komt er vaker meer dwang en gepor bij kijken. Je hoort een trainer dan altijd zeggen! ho, stop, rustig.

Fouten blijf je altijd houden. Ik struikelde een tijd terug nog over een bezem die op de grond lag, 3 dagen niet normaal kunnen lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 09:44 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft. Ik rijd echt al 10 jaar nooit meer met zweep, en ben ook nooit een paard tegengekomen waarbij ik hem nodig had, anders dan voor grondwerk en longeren.


Mag ik dan vragen wat jij doet om een flegmatiek paard van nature voorwaarts te krijgen zonder zweepgebruik? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 10:21 



 
Profiel   

Natuurlijk. Eerst zithulp, waarschijnlijk nul reactie, dan been, en bij al de neiging naar voren te gaan beloon ik. Vaak gaan ze daar echt wel op naar voren.
En dan is het vooral een kwestie van belonen bij iedere voorwaartse reactie, vooral geen passen willen controleren, alleen corrigeren op het moment dat ze echt terugvallen. Maar ik geef geen been om ze in diezelfde gang te houden, dat mogen ze zelf doen.
Op die manier maak je ze sensibeler voor het been, want iedere hulp betekent ook echt iets. Vaak zie je na verloop van tijd, dat ze echt actiever worden, omdat de ruiter niet meer zo vreselijk in de weg zit.

Veel paarden zijn helemaal niet zo flegmatiek, maar gewoon dood voor de hulpen, omdat mensen veel te veel doen. Gewoon zitten, in balans en laat je paard lopen, moedig ze eventueel wat aan met je stem, maak rijden leuk voor ze :)
Ze kunnen ook enthousiast naar de wei, en ook naar stal. En buiten zijn ze vaak ook flink wakkerder. Dus ze kunnen het prima, ze vinden het werk in de baan gewoon niet leuk. Aan jou de taak om dat te veranderen, en slaan maakt dingen over het algemeen niet leuker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 11:05 



 
Profiel   

Zo wil ik inderdaad het ook oppakken. Niet enkel straffen bij geeh reactie. Maar juist belonen bij iedere voorwaartse stap. Dat het rijden een feestje wordt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:28 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Natuurlijk. Eerst zithulp, waarschijnlijk nul reactie, dan been, en bij al de neiging naar voren te gaan beloon ik. Vaak gaan ze daar echt wel op naar voren.
En dan is het vooral een kwestie van belonen bij iedere voorwaartse reactie, vooral geen passen willen controleren, alleen corrigeren op het moment dat ze echt terugvallen. Maar ik geef geen been om ze in diezelfde gang te houden, dat mogen ze zelf doen.
Op die manier maak je ze sensibeler voor het been, want iedere hulp betekent ook echt iets. Vaak zie je na verloop van tijd, dat ze echt actiever worden, omdat de ruiter niet meer zo vreselijk in de weg zit.

Veel paarden zijn helemaal niet zo flegmatiek, maar gewoon dood voor de hulpen, omdat mensen veel te veel doen. Gewoon zitten, in balans en laat je paard lopen, moedig ze eventueel wat aan met je stem, maak rijden leuk voor ze :)
Ze kunnen ook enthousiast naar de wei, en ook naar stal. En buiten zijn ze vaak ook flink wakkerder. Dus ze kunnen het prima, ze vinden het werk in de baan gewoon niet leuk. Aan jou de taak om dat te veranderen, en slaan maakt dingen over het algemeen niet leuker.


Goede post +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:33 



 
Profiel   

Avalanche81, helemaal mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 17:57 



 
Profiel   

Thanks :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 18:55 



 
Profiel   

Buiten heb ik de zweep alleen om ander verkeer op afstand te houden. Gebruik m eigenlijk nooit. In de bak laten we de zweep mooi in de kast en tijdens de jacht is de hunting crop (jachtzweep) ter decoratie

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 23:01 



 
Profiel   

Waarom haal jij al die oude topics omhoog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 08:47 



 
Profiel   

Ik rijd met sporen, nooit met zweep. Bij sporen zou je dezelfde vraag kunnen stellen.
Maar hoe kun je een paard uitleggen dat het echt beter is als hij goed voorwaarts op je been reageert, omdat je hem dan beter door het lijf krijgt, en dat hij alle oefeningen dan beter kan doen?
En als je het hem al uitgelegd kreeg, dan zou hij zeggen "nou en? wat zit er voor míj in?"
Als je dat dan weer kon uitleggen dan zou je zeggen 'het is voor je lijfsbehoud dat je goed loopt, dat je achterhand goed mee komt tot dragen, zodat je voorhand niet zo slijt. En dan kan ik lekkerder blijven zitten en kunnen de hulpen kleiner worden".

Maar al die dingen kunnen niet. Dus heb je soms sporen nodig om te overtuigen. Of een zweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:23 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Waarom haal jij al die oude topics omhoog?

Omdat ik er nog niet bij was en nog niet de gelegenheid heb gehad om te antwoorden. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:24 



 
Profiel   

Dat is niet de bedoeling. En ook redelijk ergerlijk als uit je posts blijkt dat je eigenlijk niets hebt toe te voegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:30 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dat is niet de bedoeling. En ook redelijk ergerlijk als uit je posts blijkt dat je eigenlijk niets hebt toe te voegen.

En waarom heb ik niets toe te voegen? Ik heb antwoord gegeven op de vraag van de ts, en mijn zienswijze gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:33 



 
Profiel   

Het topic is inmiddels al 14 pagina's. TS was al een heel stuk verder.

Als je graag wilt bokken, super leuk, maar kijk dan op de tab actieve onderwerpen, dan schop je geen oude topics omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:35 



 
Profiel   

Ik heb dit topic niet omhoog gehaald. Ik kijk namelijk zelf alleen naar de topics die boven aan staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:11 



 
Profiel   

Ik had ook al voor je berichtje gereageerd :D dus niet op jou.
En die bokker haalde wel 10 berichten omhoog.

Dus geen idee waarom jij dacht dat ik het tegen jou had :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:33 



 
Profiel   

Nu is dit dus een actief onderwerp :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:04 



 
Profiel   

Misschien een late reactie maar misschien Is dit toch fijn:

Zwepen zijn niet nodig als je paard goed oplet maar als je een paard hebt die niet altijd bij de les Is het erg handig om een zweepje bij de hand te hebben je slaat hem/haar niet want een tikje/bewegening Is vaak al voldoende.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 20:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen