Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 

Gisteren stond ik in de welkoop omdat ik een nieuwe zweep nodig was. Ik koos tussen de 10 zwepen de juiste zweep uit. Ondertussen dacht ik 'goh, wat een akelig idee, als mijn paard niet luistert geef/gebruik ik een zweep.' Ik kan mij voorstellen dat niet-paarden mensen dit niet begrijpen.

Is zweepgebruik nog wel van deze tijd? Ook als je een zweep als laatste optie gebruikt 'zacht been, iets harder been en tikje' is dit nog wel te aanvaarden?

Als we nu allemaal hele pittige paarden hebben, die bij 1x been vooruit vliegen hebben we nooit meer een zweep nodig. Maar mijn paard hoort ook bij de categorie "flegmatiek" en ik heb zeker wel eens een zweepje mee. Maar vind ik dit nog een fijn idee? Nee, eigenlijk niet. Ja, om honden die te dicht bij komen of vliegen te verjagen. Maar een middel om mijn paard sneller te laten lopen? Ik heb er mijn vraagtekens bij.. Wie kan dit bekrachtigen of ontkrachten? Aangeven dat zweepgebruik wel degelijk op een vriendelijke manier kan? Ik ben benieuwd!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:02 



 
Profiel   

Pfoe, ik heb altijd een zweep bij me bij jonge paarden: kan je fijn de schouder mee begrenzen indien nodig. Of 'de lucht mee laten trillen' om ze wat meer te laten lopen (dus niet paard raken, maar zweepje in de lucht bewegen, de meesten gaan wel lopen van de trilling / energie die dat geeft ;) ) en ik heb er met werken aan de hand ook altijd een bij me, en daar raak ik het paard ook niet mee, maar mijn armen zijn niet lang genoeg om heel precies richting te kunnen geven aan de achterhand als ik bij de schouder sta of andersom.

Dus ja, ik gebruik een zweepje, héél vaak. En nee, ik gebruik die niet OP mijn paard, maar RONDOM mijn paard. Paard is er ook alles behalve bang voor, en pakt hem vaak van mij af en loopt er dan mee door de bak te spelen als ze de kans krijgt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:05 



 
Profiel   

Ik gebruik al jaren geen zweep meer, althans niet om bij te tikken oid dat is echt totaal overbodig, zelfs de meest flegmatieke dieren. Simpelweg een kwestie van training om ze voorwaarts denkend te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:06 



 
Profiel   

Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:09 



 
Profiel   

Pinda_Dipje schreef
Ik gebruik al jaren geen zweep meer, althans niet om bij te tikken oid dat is echt totaal overbodig, zelfs de meest flegmatieke dieren. Simpelweg een kwestie van training om ze voorwaarts denkend te krijgen.


Ben het met je eens, maar bij het longeren gebruik ik hem wel, niet om mee te slaan, maar vooral om mee te wijzen, mee te begrenzen etc. Veel duidelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:11 



 
Profiel   

Als je paard niet voldoende aan het been is ben je denk ik ook niet consequent genoeg in het paard aan het been naar de hand toe rijden.
Daar heb je echt geen hard zweep gebruik voor nodig. Hoogstens een klein tikje ter verduidelijking.(en dat hoort geen pijn te doen)

Veel mensen blijven veel te veel drijven met het been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:12 



 
Profiel   

Heb nog steeds mijn eerste Fleck(15jr) in gebruik. Het lange eind slijt meer van het staan en meenemen dan door gebruik

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:13 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Pinda_Dipje schreef
Ik gebruik al jaren geen zweep meer, althans niet om bij te tikken oid dat is echt totaal overbodig, zelfs de meest flegmatieke dieren. Simpelweg een kwestie van training om ze voorwaarts denkend te krijgen.


Ben het met je eens, maar bij het longeren gebruik ik hem wel, niet om mee te slaan, maar vooral om mee te wijzen, mee te begrenzen etc. Veel duidelijker.

Bij longeren kun je alles doen met gebaren en je lichaamshouding, stem.
Ik gebruik echt al jaren geen zweep meer. Niet om bij te tikken, niet om “ verfijnder” aanwijzingen te kunnen geven en niet in nood. Paard heeft dat niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:14 



 

een zweep is niet altijd om mee te slaan

tikje als accent op de kuit b.v. kun je zelf mooi stil blijven zitten, beter dan klemmen en schoppen met de kuit

schouder begrenzen

tikje is ook "de aandacht " er bij houden

een tikje met de zweep levert meer op dan tien keer schoppen met de kuit/spoor, dat stompt heel erg af
of gaat het juist tegen je werken

longeren zonder zweep is makkelijker maar ook hier is het een ondersteuning - vooral in het begin - van de stem, later als de paarden zelf lopen kun je makkelijk zonder


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-20 09:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:15 



 
Profiel   

Interessante vraag.
Punt is dat een zweep bij velen associaties oproept met slaan. En er komt veel verkeerd en laakbaar zweepgebruik voor. Dus dat een zweep, zeker bij mensen buiten de paardenwereld, al snel een negatief beeld oproept (wat je misschien eigenlijk ook kunt zeggen van sporen en bit), is niet zo gek.
Zelf gebruik ik een zweep uitsluitend op de manier die Skippy01 hierboven beschrijft. Als begrenzer en om mee te wapperen. En soms om het paard even mee aan te raken achter mijn been. Slaan met een zweep vind ik heel erg not done. Respectloos en pijnlijk voor het paard.
Helaas ben ik door de jaren heen genoeg paarden tegengekomen die daardoor echt angst voor de zweep hadden ontwikkeld, en dat vind ik dieptriest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:15 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:16 



 
Profiel   

Mij is geleerd dat een zweep bedoeld is om hulp te verduidelijken. Een paard wat niet reageert op een beenhulp kan dan een tikje krijgen. Slaan is een heel ander verhaal.

Ik vraag me af hoe je dan een flegmatiek paard beter leert te reageren op het been Pinda_Dipje?
Stel je wilt aanspringen in galop maar het paard blijft gewoon draven hoe los jij dat op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:17 



 
Profiel   

Ik rij altijd met zweep, buiten om fietsers op afstand te houden en binnen om te begrenzen / tikje bij te geven achter mijn been. Voor mij zit er echt een essentieel verschil tussen een tikje om te verduidelijken (wel ok) en slaan om pijn te doen / te straffen (niet ok).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:20 



 
Profiel   

Askja schreef
Amy223 schreef
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?


Op het moment dat m'n pony uitwijkt en niet naar mijn been luistert. Ik rijd veel langs de weg/fietspad dus wil in het uiterste geval een tik kunnen geven mocht het nodig zijn. Dus in het geval dat ik hoor dat er een auto of fietser aan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:22 



 
Profiel   

Hier inderdaad ook niet om te slaan, maar wel om tegen de hals aan te leggen als de teugel niet duidelijk genoeg is, om vliegen te verjagen, en in geval van nood tegen vreemde mensen/honden of als paardlief ineens zou besluiten om op een drukke weg stil te gaan staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:25 



 
Profiel   

Mijn zweep is de verlenging van mijn hand, ik wijs aan wat we gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:25 



 

Een zweep is niet om mee te slaan. Een zweep is een hulpmiddel om je hulp te verduidelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:28 



 
Profiel   

De huid van paarden is gevoeliger dan dat van mensen. Dus nee, het is niet vriendelijk. De enige manier waarop een zweep vriendelijk is te gebruiken is het aanwijzen van het achterbeen zonder druk (de vacht aanraken, niet de spieren) als je het paard niet met been duidelijk krijgt dat je specifiek daar iets van wilt (ondertreden of wijken) waardoor je duidelijker kan maken met welk onderdeel je aan de slag wilt. Idem dito met lange lijnen/mennen.

Iedere andere vorm is gebaseerd op pijn en dus onvriendelijk. Hoe ernstig dit het welzijn aantast (en dus beperkt moet worden), is op dit moment voor ieder zelf te bepalen.

Ik gebruik het zelf enkel voor noodsituaties, veelal aan de hand. Paarden die als protest steigeren, schoppen, bijten of door je heen lopen en andere methodes niet geholpen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:29 



 
Profiel   

Askja schreef
Amy223 schreef
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?


Ik gebruik hem om vliegen weg te jagen of om te helpen met een hek openen. :') Dat zijn mijn noodgevallen. Oke en het is prettig om iets te hebben als er bijvoorbeeld een hond ons lastig komt vallen, dan is het ook zwaaien met zweep.

Tijdens normaal rijden, longeren of andere dingen gebruik ik het als aanwijsstok. Dus of tegen de schouder aan leggen, tegen de buik aanleggen of op de achterhand. Zelfs geen tik, maar aanleggen. Daar blijft die dan liggen tot er reactie komt en dan weg zoals andere hulpen, als dat niet werkt dan wapper ik ook zonder aanraking. Mijn paard reageert feller op het wapperen, vandaar dat dat stap 2 is met zweep, aar stap tig in hele lijst. Met longeren zorgt het ervoor dat ik kleinere hulpen kan geven. Ja, dat kan zonder zweep, maar ik vind het prettig werken als verlengstuk van mijn arm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:33 



 
Profiel   

Mijn tikjes zijn niet meer dan een korte aanraking. Ik ransel mijn paarden niet af.
En ze zijn verder heel handig om vliegen en dazen te verjagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:35 



 
Profiel   

Mijn paard was toen we hem kochten als de dood voor zwepen. Zelfs longeren kon niet met zweep erbij. Inmiddels zijn we op een punt beland dat als ik hem hem laten vallen, iemand hem vanaf de grond over zijn hoofd kan aangeven. Dat geeft mij wel aan dat ik de zweep correct gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:38 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.


Ik ook maar meer voor de mensen die er belachelijk hard langs rijden dan voor het paard

Zo'n uitstekende zweep remt toch vaak wel af :') _O- En als ze er dan tegen aan rijden is het niet mijn schuld

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:40 



 
Profiel   

ik rij zoveel mogelijk zonder zweep. Maar ik heb nu een paard wat ik voor iemand train omdat hij zijn lijf niet goed gebruikt, met name zijn linkerachterbeen blijft vaak wat achter waardoor hij met zijn lijf in de knoop komt.
ik rij hem nu met zweep en leg die zweep zo nu en dan tegen zijn linkerbil (dus niet slaan maar er tegenaan houden) waardoor hij zich meer bewust wordt van dat been en hem beter onderbrengt.... de bedoeling is natuurlijk wel om de zweep weer af te bouwen, maar dat heeft tijd nodig.
ik zou niet weten hoe ik dit op een ander manier net zo vriendelijk op kan lossen....
dus niet per se anti zweep, maar goed nadenken over het gebruik en wel zoeken naar de vriendelijkste manier om een paard te trainen. dat is soms met en soms zonder zweep

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:41 



 
Profiel   

maj0 schreef
Amy223 schreef
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.


Ik ook maar meer voor de mensen die er belachelijk hard langs rijden dan voor het paard

Zo'n uitstekende zweep remt toch vaak wel af :') _O- En als ze er dan tegen aan rijden is het niet mijn schuld

Die was ik nog vergeten. Inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:44 



 
Profiel   

Ik gebruik de zweep op buitenrit niet voor mijn paard, maar voor medeweggebruikers die het nodig vinden om zo dicht mogelijk op mijn paard te rijden.

Ik sla niet, maar maak mezelf wel breed. Altijd leuk wielrenners.

Mijn merrie reageert niet op auto's achter haar met een zware bas, of patserige uitlaten. Als ik vraag om stil te staan, doet ze dat rustig.

Uitwijken en midden op straat staan deed ze eerder wel. Maar dat was een kwestie van km maken binnen de bebouwde kom. Hiervoor gebruik ik geen zweep, maar de "onzin, ik vind die boom/vis/ bloemetje/vogel veel belangrijker." Dus keek ik precies de andere kant op en schonk haar geen aandacht. (In het begin werd ze zelfs boos :') probeer dan je lach eens in te houden?)
Bij stilstaande voorwerpen, waar ze niet langs wilt, moet ze het voorwerp aanraken. Dit leer ik alle paarden. Binnen vijf x snappen ze de "touch it!!" En binnen no time is niks meer eng.

Rijden in de bak doe ik met mijn eigen zonder zweep.

De Haflinger en Gelderse met zweep. Maar ook meer van "ik heb m in de hand"
Maar sinds zij 100 x beter in hun vel zitten en gemotiveerd zijn, is het niet echt meer nodig.

Zweep nog van deze tijd?

Tegen vervelende wielrenners wél
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 09:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen