Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 
Profiel   

De haflinger waar ik altijd op reed wist altijd precies wanneer ik wel en geen zweep bij mij had. Wanneer ik geen zweep bij mij had, luisterde hij heel slecht, deed niet wat ik vroeg en stond vaak stil. Op de momenten dat ik wel een zweep vast had, luisterde hij een stuk beter en stond niet meer de hele tijd stil. Ik hoefde de zweep nooit te gebruiken, maar het was meer een bevestiging voor hem dat we echt aan de slag gingen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 18:44 



 
Profiel   

chayenne1998 schreef
De haflinger waar ik altijd op reed wist altijd precies wanneer ik wel en geen zweep bij mij had. Wanneer ik geen zweep bij mij had, luisterde hij heel slecht, deed niet wat ik vroeg en stond vaak stil. Op de momenten dat ik wel een zweep vast had, luisterde hij een stuk beter en stond niet meer de hele tijd stil. Ik hoefde de zweep nooit te gebruiken, maar het was meer een bevestiging voor hem dat we echt aan de slag gingen.

Dan is de zweep verkeerd gebruikt. Je zweep mag nooit een dwangmiddel worden. Je paard moet sowieso voor je willen werken, of je nu een mogelijkheid hebt om ze te dwingen of niet. Ik wil dat ze hard werken omdat ze het werk leuk vinden, niet omdat ik een mogelijkheid heb ze te dwingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 23:35 



 
Profiel   

Als aanwijhulpmiddel vind ik een zweep prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 08:41 



 
Profiel   

Gebruik eigenlijk nooit een zweep ook niet nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 22:12 



 
Profiel   

Zweep is een hulpmiddel, geen dwangmiddel. Als mijn paard goed aan mijn been is en doet wat ik vraag, is een zweep niet nodig. Dus nee, hier geen gebruik van zweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 14:36 



 
Profiel   

Hier wel hoor. Om te apporteren, om mee bij te sturen, om mee te spelen, als hulpje bij het longeren...... alleen niet om te slaan. Maar ik doe er best veel mee :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 14:53 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Hier wel hoor. Om te apporteren, om mee bij te sturen, om mee te spelen, als hulpje bij het longeren...... alleen niet om te slaan. Maar ik doe er best veel mee :j


Haha of als "krabber" als paard jeuk heeft :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-22 14:38 



 
Profiel   

Ja, ideaal idd :') maar super handig ding :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-22 20:36 



 
Profiel   

Gebruik hem eigenlijk nooit…niet nodig. Hooguit om mee te spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 16:33 



 
Profiel   

Maar het ligt natuurlijk ook aan je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 16:35 



 
Profiel   

Je kunt je berichten editten als je aan wilt vullen. Dat leest ook fijner voor de rest :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 17:48 



 
Profiel   

Dank je Avalanche. Ik ben nieuw hier maar dat had je waarschijnlijk al door

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 00:48 



 
Profiel   

Ik gebruik zeker wel een zweep, maar enkel en alleen als verlenging van mijn arm. Met wandelen en grondwerk heb ik hem eigenlijk altijd bij me, met rijden zelden nodig en heb hem dus meestal niet eens bij me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 03:29 



 
Profiel   

Yep. Ik vind je gebruikersnaam erg leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 07:37 



 
Profiel   

Meestal gebruikte ik hem met grondwerk, maar ook tijdens buitenritten om loslopende honden op afstand te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 13:24 



 
Profiel   

Ik gebruik met rijden eigenlijk nooit een zweep, ik kan er zelf ook slecht mee overweg en vind hem in de weg zitten. Wel gebruik ik een zweep bij grondwerk als verlenging van mijn arm en het duidelijker maken van mijn vraag naar het paard toe :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 10:38 



 
Profiel   

chayenne1998 schreef
De haflinger waar ik altijd op reed wist altijd precies wanneer ik wel en geen zweep bij mij had. Wanneer ik geen zweep bij mij had, luisterde hij heel slecht, deed niet wat ik vroeg en stond vaak stil. Op de momenten dat ik wel een zweep vast had, luisterde hij een stuk beter en stond niet meer de hele tijd stil. Ik hoefde de zweep nooit te gebruiken, maar het was meer een bevestiging voor hem dat we echt aan de slag gingen.

Ik heb een bijrijder gehad die mijn paard aan de zweep reed i.p.v. aan het been. Dat heeft een hele tijd geduurd voordat ik mijn merrie weer zonder zweep kon rijden.
Wat je kunt doen is losrijden met en dan leg je de zweep weg. Na 5 minuten zal je paard inkakken en dan pak je de zweep er weer even bij. Als je dit doorzet, dan worden die 5 minuten ook 10minuten en zo wordt het later een uur en dan kan het zonder zweep. Soms leg ik de zweep op de bakrand en ga zonder rijden, mocht het echt nodig zijn, dan kan ik hem altijd pakken. Maar dat is eigenlijk nooit nodig. Ik vind met zweep rijden ook vervelend, je handen zijn te vol zeg maar.
Bij zijgangen om dat aan te leren kan een zweep handig zijn, dan leg je die ergens tegen om de hulp te verduidelijken, slaan of tikken is niet nodig.

Op buitenrit heb ik wel een zweep bij me, gewoon voor het geval dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 11:35 



 
Profiel   

germie schreef
chayenne1998 schreef
De haflinger waar ik altijd op reed wist altijd precies wanneer ik wel en geen zweep bij mij had. Wanneer ik geen zweep bij mij had, luisterde hij heel slecht, deed niet wat ik vroeg en stond vaak stil. Op de momenten dat ik wel een zweep vast had, luisterde hij een stuk beter en stond niet meer de hele tijd stil. Ik hoefde de zweep nooit te gebruiken, maar het was meer een bevestiging voor hem dat we echt aan de slag gingen.

Ik heb een bijrijder gehad die mijn paard aan de zweep reed i.p.v. aan het been. Dat heeft een hele tijd geduurd voordat ik mijn merrie weer zonder zweep kon rijden.
Wat je kunt doen is losrijden met en dan leg je de zweep weg. Na 5 minuten zal je paard inkakken en dan pak je de zweep er weer even bij. Als je dit doorzet, dan worden die 5 minuten ook 10minuten en zo wordt het later een uur en dan kan het zonder zweep. Soms leg ik de zweep op de bakrand en ga zonder rijden, mocht het echt nodig zijn, dan kan ik hem altijd pakken. Maar dat is eigenlijk nooit nodig. Ik vind met zweep rijden ook vervelend, je handen zijn te vol zeg maar.
Bij zijgangen om dat aan te leren kan een zweep handig zijn, dan leg je die ergens tegen om de hulp te verduidelijken, slaan of tikken is niet nodig.

Op buitenrit heb ik wel een zweep bij me, gewoon voor het geval dat.


Zo gebruik ik hem ook. Als ik hem niet gebruik ligt hij op de bakrand. Heb ik hem nodig bij het nog meer aan het been maken of bij een zijgang ter ondersteuning dan pak ik hem er wel eens bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 18:05 



 
Profiel   

Ik neem wel altijd een zweep mee voor het rijden. Maar bij het rijden merk ik dat ik de zweep nauwelijks nodig heb..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 18:09 



 
Profiel   

Wat is er mis met een zweep? Met de zweep zelf niks. Het is de persoon die hem gebruikt waar het weleens mee mis wilt gaan.

Weet je wat ik meer niet van deze tijd vind. Is dat ik juist geen zweep mag gebruiken in de hogere klasse dressuur maar verplicht ben om sporen te dragen (waar de meeste niet correct mee om kunnen gaan omdat ze überhaupt hun benen al niet stil kunnen houden). Dat er verlangd wordt dat we fijne hulpen geven maar de meest vriendelijke en fijne hulp, de stemhulp, niet mogen gebruiken?
Ondertussen mag al bitloos gestart worden in alle regenboogkleuren die je maar kan verzinnen, maar een stemhulp die al eeuwenlang wordt gebruikt niet. Dat is wat ik echt niet niet begrijp van deze tijd!

Maar stel je voor dat we het echt eens goed voor hebben met onze edeldieren! In mijn ogen loopt de paardenwereld nog zwaar achter en draait het meer om wat wij (mensen) fijn vinden dan wat daadwerkelijk fijn is voor het paard.

Dus met een zweep zelf is niks mee. Het is de mens die het gebruikt (en het zelfde geldt ook voor een bit, sporen, hulpteugels, hoe iemand aansingelt, of paard vanaf moment dat een ruiter opstapt al in de krul wordt getrokken ipv eerst normaal op te warmen met lange teugeltje etc). Alles draait om de ego en het gemak van de mens...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:37 



 
Profiel   

In grote lijnen eens. Ik vind dat er altijd zo'n drama wordt gemaakt over hulpmiddelen, en het probleem is de ruiter vaak. Niet het middel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:40 



 
Profiel   

Maar die stemhulpen, gebruik je ze ook niet? }>

Ik heb ze altijd gebruikt, ook in de proef. En nog nooit aftrek voor gehad.
Je zit dichtbij de oren, een zachte braaf, goed zo hoort hij wel. :j

Maar ben het wel mee eens dat het een soort van stiekem moet dat dat belachelijk is.
Anderzijds, als je officieel start zouden de gewone hulpen wel al basis mogen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:44 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar die stemhulpen, gebruik je ze ook niet? }>

Ja, je weet precies vanaf welke hoek je mond niet gezien of gehoord wordt ;) Je wordt er creatief in haha

DuoPenotti schreef
Maar ben het wel mee eens dat het een soort van stiekem moet dat dat belachelijk is.
Anderzijds, als je officieel start zouden de gewone hulpen wel al basis mogen zijn.

Ja maar die gewone hulpen zijn basis. Daar kom je toch niet onderuit (bij correct rijden).
Vaak genoeg ontbreekt de basis zoiezo nog in de B. Maar daar is de B toch voor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:57 



 
Profiel   

Avalanche schreef
het probleem is de ruiter vaak. Niet het middel.


Van mij mag je het woordje "vaak" veranderen in "altijd" hoor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:01 



 
Profiel   

Sporen zijn helemaal niet meer verplicht :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 15 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen