Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:39

Ik rij ook gewoon met een zweepje.
Op buitenrit vooral om te voorkomen dar ze bij iets spannends met dr achterwerk de weg op draait of richting sloot. Dan maar met wat overtuiging een tik, maar erlangs zullen we er gaan. Kan wel braaf proberen met een aaitje, maar blijf toch graag gewoon op de weg. Dus ja bij de eerste twijfel flink been en anders een tik.

Wat dressuur betreft heb ik een flegmatiek paard wat goed aan het been te rijden is hoor. Ze is echt fijn te rijden zonder zweep of sporen. Maar heb in het begin echt wel een keertje een tik gegeven ter verduidelijking. Nu vooral om net achter mijn been wat te kriebelen om dr net wat wat actiever te krijgen in de oprichting of in de zijgangen.

Maar goed wanneer ik echt een keer een bok krijg of een paard gewoon stout is krijgt deze ook een tik terug.

Ik ransel mijn paarden zeker niet af. Maar in de wei zijn ze ook niet altijd even lief naar elkaar en is er ook een zekere rangorde. Dus ik zie het meer zo, ik ben echt niet van het meppen, maar laat niet over me heen lopen en als ik vind dat iets niet acceptabel is geef ik echt wel een keer een tik.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:05

Maar even een oprechte vraag. Wat doen jullie als je (flegmatieke) paard een keer de bokkepruik op heeft en bij het aangalloperen op je been bokt. Of zoals die van mij wel eens kan doen de handrem erop gooien?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:42

Mijn paard bokt graag (energiek type), als ik hem nogmaals de vraag stel (met zit, energie en benen) om bv wat harder te gaan. Ik negeer dat gewoon, want daarna gaat hij eigenlijk altijd harder. Dus... hij luistert prima. Handrem zit er nauwelijks op, hij reageert vrij goed op mijn energie. 9,9 van de 10x ligt bepaald gedrag aan mijn eigen onduidelijkheid. Ik ervaar mijn lessen in centered riding (en academische rijkunst) daar in als echt een norme verrijking. Wat een lichtheid en snellere reacties kun je dan krijgen...

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:48

DreamGuide schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe men dan omgaatet flegmatieke paarden? Uiteraard is het doel om je paard perfect aan het been te krijgen, maar hoe kom je daar dan terecht?

Oprechte vraag overigens, gene verwijt. Onze anti-zweep (&spoor) ruiters, hoe rijden jullie een flegmatiek paard wat niet naar voren gaat op kuitdruk?


haha zo'n paard heb ik dus. En dat ga je niet redden met alleen kuitdruk, dikke middelvinger denkt ze dan regelmatig. Dus ik rijd altijd met zweep en gebruik die ook regelmatig om reactie te krijgen op mijn been. Zie ik het liever anders, ja.. Werk ik daar aan, ja. Maar dat gaat nu nog niet zonder zweep helaas.

En met longeren gebruik ik de zweep ook, maar meestal is het flink laten klappen of zwiepen in de lucht voldoende voor een reactie ipv dat ik der daadwerkelijk aan moet raken.

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:40

ik hoef mijn paard niet met een zweep te rijden hij is voorwaarts zat.

wat ik wel bijzonder vind:
onze dochter rijdt nu sinds een paar maand op de manege.
wij zijn eerder bij andere maneges wezen kijken en iedere kleine meid of jongen rijdt daar met een zweep.
staan ..tik...zit..tik...
iemand een idee waarom?


ik heb altijd geleerd dat een zweep een verlening is van je been en dat je hem op die wijze kan gebruiken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:46

Omdat de kwaliteit van instructeurs naar mijn idee de laatste 30 jaar heel hard achteruit is gegaan.


Maar ook wel hoe we met onze kinderen omgaan is veranderd, hoe ouders zijn veranderd.
En dan bedoel ik echt niet iedereen, maar veel wel.
Als iets niet lukt ligt dat tegenwoordig overal aan.
Het zadel, het bit, er worden therapeuten bij geroepen.
Want niemand mag meer zeggen, jij rijd hem verkeerd.
Want mama is boos dat er iets over prinses is gezegd, prinses is over de rooie want kent geen weerwoord meer.
En het paard mag het in dit geval ontgelden.

Beetje zwart wit geschreven, maar ik denk wel dat het het duidelijker maakt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:26

Ik vind dat je ook dat je de situatie moet bekijken per paard.
Ik vind idd dat je iellige warmbloeden met een dunne huid zeker geen zweep moet gebruiken, of heel beperkt. En ook bij die zenuwachtige schrikkerrige paarden die al bijna staan te trillen wanneer je er naar kijkt.

Terwijl bij een harde koudbloed met een flinke dikke huid het natuurlijk het een ander verhaal is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:29

Rare conclusie, ook de koudbloed voelt een vlieg landen.
Zou hij dan de kuitdruk niet voelen? Zou een tik van de zweep niet voelen?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:40

Blussem schreef:
Ik vind dat je ook dat je de situatie moet bekijken per paard.
Ik vind idd dat je iellige warmbloeden met een dunne huid zeker geen zweep moet gebruiken, of heel beperkt. En ook bij die zenuwachtige schrikkerrige paarden die al bijna staan te trillen wanneer je er naar kijkt.

Terwijl bij een harde koudbloed met een flinke dikke huid het natuurlijk het een ander verhaal is.

Que? :')

Wel of geen zweep is een keuze, ongeacht het ras en afstamming imo.
Geen reactie is grotere impuls... een volbloed kan zich net zo afsluiten als een koudbloed, en ook net zo goed niet begrijpen/luisteren naar wat de vraag is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:09

Ben niet mee eens. Iellige gebouwde paard met een dunne houd is echt gevoeliger dan een vorse koudbloed met een dikke huid.

Als je dun kantoor mannetje of brede gebouwde bouwvakker naast elkaar zet en je geeft ze allebei een klap dan zal dat bij dat kantoor mannetje de klap ook harder aankomen dan bij breed gebouwde bouwvakker.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:17

Nee hoor, die komt niet harder aan.
Maar die bouwvakker zal zich misschien minder kleinzerig gedragen omdat hij wat meer gewend is.
Maar hij heeft net zoveel zenuwen onder zijn huid zitten.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:25

Ja, en een bokser kan echt niet meer harde klappen incasseren tot zover een kantoor mannetje _O-
(Kantoor mannetje is ondertussen al bijna dood na 1 flinke klap van een bokser := )

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:32

Annem84 schreef:
Maar even een oprechte vraag. Wat doen jullie als je (flegmatieke) paard een keer de bokkepruik op heeft en bij het aangalloperen op je been bokt. Of zoals die van mij wel eens kan doen de handrem erop gooien?


Handrem er op en slaan naar been is toch echt klap met zweep. Dan zie je hem nog net niet denken 'Djiezzz Mensch, :roll: , vooruit dan maar, omdat jij het zo graag wilt' en is de hele discussie weer voorbij.

Dus ja, ik geef weleens een klap ja. En gezien zijn reactie weet hij ook dondersgoed wat de bedoeling was en waarom hij nu een klap heeft gekregen. Net zoals hij ook heel goed weet wanneer hij goed zijn best heeft gedaan en dan zie je hem na afloop glunderen op de poetsplaats met afzadelen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:34

Blussem schreef:
Ja, en een bokser kan echt niet meer harde klappen incasseren tot zover een kantoor mannetje _O-
(Kantoor mannetje is ondertussen al bijna dood na 1 flinke klap van een bokser := )

Dat is training en spieren aanspannen en weten hoe te blokken enz.
Maar een boksers gaat ook knok-out bij een ferme klap die hij niet goed heeft geweerd.
En waar ik bij een kapotte lip af haak, gaat die door.
Echt niet omdat hij die niet voelt maar door de pijn heen gaat. Afstompen.

Zo rijden inderdaad ook wel veel mensen, een paard afstompen. Ja dan kun je ze klappen geven en reageren ze niet. Niet omdat ze het niet voelen, die vlieg voelen ze ook, maar omdat ze zich er van afsluiten.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:44

Dat is niet alleen training en spieren aanspannen want anders zou een slank gebouwde kantoor mannetje net zo veel kunnen incasseren na een paar keer trainen. Ene persoon is eenmaal fysiek sterker dan een ander en bij paarden is dat ook zo.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:49

Fysiek sterker is wat anders.
Maar waarom hou ik eigenlijk ook de discussie met jou?
Ik haak af.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:17

_Penotti schreef:
Omdat de kwaliteit van instructeurs naar mijn idee de laatste 30 jaar heel hard achteruit is gegaan.


Maar ook wel hoe we met onze kinderen omgaan is veranderd, hoe ouders zijn veranderd.
En dan bedoel ik echt niet iedereen, maar veel wel.
Als iets niet lukt ligt dat tegenwoordig overal aan.
Het zadel, het bit, er worden therapeuten bij geroepen.
Want niemand mag meer zeggen, jij rijd hem verkeerd.
Want mama is boos dat er iets over prinses is gezegd, prinses is over de rooie want kent geen weerwoord meer.
En het paard mag het in dit geval ontgelden.

Beetje zwart wit geschreven, maar ik denk wel dat het het duidelijker maakt.


Zwart-wit? Nee hoor, is precies zoals het gaat! :j

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:22

Blussem schreef:
Ben niet mee eens. Iellige gebouwde paard met een dunne houd is echt gevoeliger dan een vorse koudbloed met een dikke huid.

Als je dun kantoor mannetje of brede gebouwde bouwvakker naast elkaar zet en je geeft ze allebei een klap dan zal dat bij dat kantoor mannetje de klap ook harder aankomen dan bij breed gebouwde bouwvakker.


Een koudbloed is dan de dikke nerd met een zak chips op de bank die zelfs bang is van kleine, felle schoolmeisjes.

Wat een gekke, nietszeggende metafoor. :D

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:25

Een zenuw is een zenuw. Ik mag ook wat kilootjes kwijt, ben ook een stuk gespierder dan een vriendinnetje van mij, maar als je mij met een zweep op mijn r**t slaat dan weet ik zeker dat het net zoveel zeer doet als bij die vriendin van mij. Inderdaad rare vergelijking.

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:51

Ik denk inderdaad dat je geen verschil kan maken van zweepgebruik tussen warm- of koudbloeden. De koudbloeden mogen dan wel een dikkere huid hebben maar ik denk persoonlijk dat het niet zoveel dikker is dat ze ook daadwerkelijk minder pijn zullen voelen als ze een klap krijgen?
Hoeveel verschil qua dikte zit er eigenlijk tussen? ik denk niet genoeg om verschil te voelen qua pijn.

Als je een stevig iemand een klap geeft en een slanker iemand, zal het bij beide toch ook pijn doen?.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:55

Zo paard afhankelijk wel of geen zweepgebruik. Heb er gehad die super aan de hulpen stonden vanaf het inrijden af aan al en waar je zweep voor begrenzing/aanwijzing kon gebruiken.
Zeker buiten goed vlot doorliepen. Snapte nooit een stalgenoot die mrt buiten rijden een zweep nodig had voor het paard door te laten lopen totdat ik mijn huidige paard kocht.

Die is meer dan flegmatiek, die is zo liever lui dan moe dat ze er bijna nooit vandoor gaat en als ze dat al doet na 3 passen stopt want oef we gaan ineens hard.
Haar staptempo buiten is voor een kleuter die net leert fietsen bij te houden. Die doet rustig ruim een uur over nog geen 5 km stappen als ik haar haar tempo aan laat houden.

In de bak idem dito, dan liever been geen reactie tik en been dan continu maar weer been te moeten geven wat naar mijn idee meer afstompt. Hou je dit even consequent vol dan is ze de rest van het rijden goed aan het been. Verslap je ook maar een paar minuten door bv even je jas uit te doen dan is ze al weer vergeten wat de bedoeling is van been geven.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:50

nuscaniels schreef:
In de bak idem dito, dan liever been geen reactie tik en been dan continu maar weer been te moeten geven wat naar mijn idee meer afstompt. Hou je dit even consequent vol dan is ze de rest van het rijden goed aan het been. Verslap je ook maar een paar minuten door bv even je jas uit te doen dan is ze al weer vergeten wat de bedoeling is van been geven.


Zo een hebben wij er ook op stal ja hahaha. Als hij eenmaal gaat dan heb je een heerlijk paard, maar het eerste kwartier is hard werken...

Anoniem

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:57

Het is een lastige discussie. Ik vind inderdaad dat zweep gebruik niet meer van deze tijd is, en dat zal ik uitleggen.
Rijden op een paard is ooit normaal geworden omdat de paarden vroeger werden gebruikt bij bijvoorbeeld oorlogen. Inmiddels zijn de tijden veranderd en wordt er eigenlijk alleen nog maar gereden voor het plezier van de mens (of de inzet van politiepaarden, wat ik ook uit de tijd vind met bijvoorbeeld de motoren die de politie ook kan gebruiken).
Ik vraag me af waarom we eigenlijk levende dieren gebruiken voor ons vermaak. Hoeveel fysieke schade is er wel niet aan paarden, door de belasting van de ruiter?

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:11

brokjes schreef:
Ik vraag me af waarom we eigenlijk levende dieren gebruiken voor ons vermaak. Hoeveel fysieke schade is er wel niet aan paarden, door de belasting van de ruiter?



Geen schade als een paard correct wordt gereden. De paardenrug is gemaakt om te dragen. Een paard dat juist wordt gereden zal ook nooit met tegenzin een ruiter op zijn rug laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:24

Anouska schreef:
brokjes schreef:
Ik vraag me af waarom we eigenlijk levende dieren gebruiken voor ons vermaak. Hoeveel fysieke schade is er wel niet aan paarden, door de belasting van de ruiter?



Geen schade als een paard correct wordt gereden. De paardenrug is gemaakt om te dragen. Een paard dat juist wordt gereden zal ook nooit met tegenzin een ruiter op zijn rug laten.

Ik heb paarden in de vrije natuur nooit iets zien dragen, dus denk niet dat ze daarvoor gemaakt zijn..

Elk paard moet bovendien eerst ingereden worden voordat het een ruiter toelaat. Dit gebeurt natuurlijk heel rustig en geleidelijk zo dat het het doet lijken alsof paarden dat helemaal oke vinden.

En inderdaad bij correct rijden is er minder blasting. Ik heb laatst wel een podcast geluisterd van horse in mind met Zefanja Vermeulen. Zij onderzoekt paarden lichamen na hun overlijden. Heel interessant, echt een aanrader. Staat op Spotify.
Samenvatting, er is altijd slijtage en schade aan een paard wanneer het wordt bereden.