Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:50

Ik denk zeker niet dat het perse nodig als ze in een grote kudde lopen met veel ruimte.
Ik heb namelijk geen medelijden met een groep fok merries of juist jonge paarden in de wei die weing aandacht krijgen.
Dat zou inderdaad menselijk denken zijn.

Toch merk je wel dat ze zelf de interactie met mensen ook wel leuk vinden.
Ik reed vroeger paard bij een hobbyfokker.
Beetje uit de kluiten gewassen hobby, dat wel :+
Die had tussen de 15/20 jonge paarden staan die het jaar rond buiten liepen op gras.
En in de winter werden ze bijgevoerd, maar in de zomer niet.
En toch het hele jaar door kwamen de paarden naar je toe als je het land op kwam.
En je had dan geen eten bij.
En enkele waren dan zelfs van die tutjes die echt wilde knuffelen, andere hadden dat weer minder.
En uiteraard waren ze mensen gewend vanuit het veulen zijn. Geen vergelijk met een wild veulen.
Maar de menselijke aandacht bleven ze allemaal toch wel leuk vinden.

En als je later ging rijden renden ze ook niet in het weiland weg omdat daar dat mens van het zadel weer aan kwam. }>
Ik heb echt het idee dat als je prettig met ze om gaat ze het ook zelf wel leuk vinden.
Het zijn natuurlijk niet voor niets dieren geweest die gemakkelijk te domesticeren waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:51

moet wel zeggen Gini als je het paard als atleet ziet je iets anders met je paard omgaat en er een andere uitdaging is

ik ga ook niet elke dag naar de sportschool of lever anderszins elke dag - vrijwillig of onder dwang - een top prestatie desalniettemin kan ik als het nodig is best presteren, vindt het dan ook best leuk

ben overigens wel blij dat we het paard op de boerderij als extra - veel sterkere - kracht konden inzetten
en dat dat samen werken heel prettig was

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:12

_Penotti schreef:
Toch merk je wel dat ze zelf de interactie met mensen ook wel leuk vinden.
...
Ik heb echt het idee dat als je prettig met ze om gaat ze het ook zelf wel leuk vinden.
Het zijn natuurlijk niet voor niets dieren geweest die gemakkelijk te domesticeren waren.


Dat zeker! Het is niet omdat het niet per sé noodzakelijk is voor het dier zelf, dat het meteen als helemaal niet leuk ervaren wordt. :)

Die test met het zadel de wei inlopen zou ik daarentegen wel eens bij alle Nederlandse en Belgische paarden willen uitproberen. Gheghe. :D Nee, sorry, dat is flauw van me. :o

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:05

Blussem schreef:
Sorry dat ik het zeg maar mijn paard van 20 had het nooit gered in het wild zonder hulp van de dierenarts. Ook is er in de wild geen hulp wanneer er bij een merrie problemen zijn met de bevalling. Ik ben trouwes erg benieuwd waar op gebaseerd is dat gemiddeld leeftijd in het wil 20 is.

Hier worden alle paarden die hier gehouden worden zonder problemen 20 jaar. Ben heel benieuwd hoe je er op uitkomt dat gedomesticeerde paarden maar gemiddeld 7 worden. Al heb ik mijn vermoeden dat dit meer met de sport heeft te maken.


Dat....

Mijn 24 jarige werd verstoten door zijn moeder. Ze hebben nog geprobeerd ze te matchen, niet gelukt met de fles opgevoed.
Loopt nog onder het zadel, is soms nog steeds liever lui dan moe, krijgt echt wel eens een tik, zal ongetwijfeld slijtage/schade hebben. Maar als ik alles bij elkaar op tel heeft hij die 24 'geleende jaren' toch voornamelijk als een koning geleefd.
Zolang ik nog best zou willen ruilen met mijn knollen.... kan ik er onder de streep echt mee leven. Zweep of niet.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:19

sanne83 schreef:
nuscaniels schreef:
In de bak idem dito, dan liever been geen reactie tik en been dan continu maar weer been te moeten geven wat naar mijn idee meer afstompt.


Worden altijd veel van dit soort schijntegenstellingen gebruikt, als het over zweepgebruik gaat, maar je kan ook beide niet doen.
Elke pas been geven is verschrikkelijk afstompend, maar als ik elke rit eerst m’n paard een paar tikken moest verkopen, dan zou ik stoppen met rijden.


Waar lees jij dat ik elke pas been geef. Zou niet weten waarom ik dat zou willen en moeten doen. Maar als ik mijn paard wat langer dan 4 passen in draf wil hebben zal ik toch echt een keer been moeten geven.
Hoewel ze keurig op stem in draf gaat vindt ze een half rondje doordraven al teveel moeite. Zelfs 9 van de 10x buiten spant ze zich liever niet in. Het interesseert er ook echt geen moer of de paarden die met haar mee zijn ver voor haar uit rijden, ze zal er geen pas harder om lopen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:41

nuscaniels schreef:
sanne83 schreef:
Worden altijd veel van dit soort schijntegenstellingen gebruikt, als het over zweepgebruik gaat, maar je kan ook beide niet doen.
Elke pas been geven is verschrikkelijk afstompend, maar als ik elke rit eerst m’n paard een paar tikken moest verkopen, dan zou ik stoppen met rijden.


Waar lees jij dat ik elke pas been geef..


Je schrijft zelf: “liever been, geen reactie dan tik, dan continu maar weer been moeten geven“. Ik geef alleen aan dat dat een schijntegenstelling is, je kan ook beide niet doen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:00

Niks doen is een optie ja, dan stond je rustig een tijd stil daar ergens waar je was opgestapt of je hebt alleen maar een zeer langzame stap waarbij ze haar achterbenen een beetje meesloft.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 06:28

Als ik buitenrijd, heb ik nooit een zweep bij me. Vind dat echt onhandig, zo’n ding vasthouden. Maar als ik dressurmatig train altijd. Ik tik nooit maar begrens de schouder ermee, dan leg ik hem tegen de schouder. Of ik vraag, met een aanraking, zijn achterbeen meer opzij bij zijgangen. That’s it.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:41

nuscaniels schreef:
Niks doen is een optie ja, dan stond je rustig een tijd stil daar ergens waar je was opgestapt of je hebt alleen maar een zeer langzame stap waarbij ze haar achterbenen een beetje meesloft.


Het blijft dus een keus om je paard elke rit een tik te geven. Inderdaad, (tijdelijk) tevreden zijn met een langzame stap is ook een prima (paardvriendelijke) oplossing, maar er zijn ook nog genoeg andere trainingsmethoden of manieren op je paard te motiveren.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:56

En echt ik vraag dit uit nieuwsgierigheid waar is zo een paard dan mee te motiveren.
Ander paard voorop in ieder geval niet.
Mens voorop wel, wat buiten nog te doen is maar in een bak toch wel erg zwaar wordt, zeker als je wil draven en galopperen.
Zodra mens echter niet voorop loopt loopt paard ook niet meer.
Stemcommando's zitten erop wat aandraven of galopperen betreft, elke 4 a 6 passen dit commando moeten herhalen is toch een stuk vervelender en minder effecief.

Ja langzaam stappend paard kan ja, laat dat tijdelijk maar weg want na 14 jaar is daar weinig verandering in gekomen. Nadeel is alleen dat ze soms zodanig langzaam gaat lopen dat ze sloft,struikelt en daardoor op haar snufferd valt.

Voordeel van die tik aan het begin was doordat consequent vol te houden het steeds minder tot niet meer nodig was zolang je maar minimaal 3x per week dressuurmatig in de bak bezig was. En dat dan ook niet stopzetten voor een vakantie van 2 weken ofzo,anders weer terug bij af.

Dus buiten ontspannende buitenritten, andere paarden mee, iemand mee ernaast waar kan ik haar mee motiveren.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:42

nuscaniels schreef:
Ja langzaam stappend paard kan ja, laat dat tijdelijk maar weg want na 14 jaar is daar weinig verandering in gekomen. Nadeel is alleen dat ze soms zodanig langzaam gaat lopen dat ze sloft,struikelt en daardoor op haar snufferd valt.


Een paard zou wel gewoon moeten kunnen stappen/draven zonder dat die valt. Dat heeft dan nog eigenlijk niet echt iets met het gewenste tempo te maken, maar met gewoon op de benen blijven staan.
Hoe is ze aan de longe? Hoe loopt ze in het weiland?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:02

Paard heeft als jaarling wobler gehad. Haar voorhand, nek, schouders, lijf is heel soepel. Achterhand en bekken is aandachtspunt waar ze zwakker is en vast kan gaan zitten. Hierdoor had ze de eerste jaren het probleem dat in de wei of aan de longe de coordinatie tussen haar achter en voorbenen niet optimaal was. Ze ging zo schuin en vergat regelmatig haar achterbenen sneller te bewegen dat ze onderuit ging.
Met inrijden alle tijd gegeven om sterker te worden, pas na een jaar ohz konden we in de bak aan galop gaan beginnen en dan alleen korte stukjes. Dit voornamelijk buiten getraind. Daarnaast ook ostheopatie e.d. gehad.
Als je haar nu door de wei of aan de longeerlijn ziet rennen is er niks aan de hand.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:06

nuscaniels schreef:
En echt ik vraag dit uit nieuwsgierigheid waar is zo een paard dan mee te motiveren.
Ander paard voorop in ieder geval niet.
Mens voorop wel, wat buiten nog te doen is maar in een bak toch wel erg zwaar wordt, zeker als je wil draven en galopperen.
Zodra mens echter niet voorop loopt loopt paard ook niet meer.
Stemcommando's zitten erop wat aandraven of galopperen betreft, elke 4 a 6 passen dit commando moeten herhalen is toch een stuk vervelender en minder effecief.

Ja langzaam stappend paard kan ja, laat dat tijdelijk maar weg want na 14 jaar is daar weinig verandering in gekomen. Nadeel is alleen dat ze soms zodanig langzaam gaat lopen dat ze sloft,struikelt en daardoor op haar snufferd valt.

Voordeel van die tik aan het begin was doordat consequent vol te houden het steeds minder tot niet meer nodig was zolang je maar minimaal 3x per week dressuurmatig in de bak bezig was. En dat dan ook niet stopzetten voor een vakantie van 2 weken ofzo,anders weer terug bij af.

Dus buiten ontspannende buitenritten, andere paarden mee, iemand mee ernaast waar kan ik haar mee motiveren.


Wat precies zou kunnen helpen is lastig te zeggen, wat werkt verschilt soms zo per paard. Het lijkt alsof je in ieder geval een bepaalde ingang gevonden hebt: als een persoon voorop laten gaan helpt, is dat misschien een ingang voor de training?
Traag zijn kan zoveel oorzaken hebben: het kan lichamelijk zijn (je geeft al aan dat hij daar wel een zwakke plek heeft), het zadel kan een remmende invloed hebben, de ruiter kan met zijn zit belemmeren. Het kan een motivatie probleem zijn, dat het paard het niet leuk, afwisselend of interessant genoeg vind. Het kan een trainingsprobleem zijn: geen duidelijke hulpen, niet consequent genoeg. Het kan een mentaal probleem zijn: veel paarden worden van spanning trager.

Naast een zweep zijn er andere dingen die meer motiverend kunnen zijn: een geluid, een plastic zakje etc. Je kan het helemaal over een andere boeg gooien en meer met positieve bekrachtiging gaan werken: belonen met de clicker of voer gebruiken op strategische plekken om te motiveren ergens sneller heen te lopen.
Soms is het één duidelijk probleem, soms is het van alles een beetje :)

Ik bedoel mijn opmerking trouwens absoluut niet persoonlijk, het is helemaal niet makkelijk en ik wil ook zeker niet doen alsof dat wel zo is.
Het gaat naar mijn idee ook niet echt om de oplossing. Het gaat om de gedachte: wil ik wel of niet op deze manier omgaan met mijn paard? Als het antwoord daarop nee is, dan betekent dat niet dat er een kant en klaar alternatief is. Soms zal dat misschien betekenen dat je voor nu met een traag paard zit en dat is ook gewoon ok!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:09

Zag je antwoorden ook zeker niet als persoonlijke aanval en was daarom ook echt geïnteresseerd welke andere mogelijkheden er nog waren voor motivatie/ training.

Ik heb dan ook het bakrijden opgegeven. Ik zelf kan niet zovaak per week op die manier trainen. Bijrijders waren of niet geschikt, gaven het op, of waren super maar verhuisden. Gezien je bij haar echt consequent erin moet blijven is telkens weer opnieuw moeten bevestigen wat been betekent noch voor haar noch voor mij leuk.
Buiten rijdend is ze makkelijker te motiveren met stem en kies de ondergrond voor draven/ galop zo uit dat ik weet dat ze daar door wil blijven lopen.
Zo blijft ze sterker in die achterhand en hebben we beide geen frustraties.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:16

Dat klinkt als een fijne oplossing! Ik denk dat de oplossing best wel vaak is om wat aardiger voor jezelf en voor je paard te zijn :) We leggen onszelf ook zo vaak allerlei dingen op, soms wordt het gewoon niet beter of heb je zelf gewoon niet de tijd of puf om iets te verbeteren. Ik vind het dan een hele eerlijke oplossing om gewoon te zeggen: dan vraag ik dat niet meer van mijn paard +:)+

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:27

_Penotti schreef:
Rare conclusie, ook de koudbloed voelt een vlieg landen.
Zou hij dan de kuitdruk niet voelen? Zou een tik van de zweep niet voelen?


Hier ervaring met koud en warmbloeden... Koudbloed met winterhaar bleek totaal ongevoelig voor tik met menzweep, in tegenstelling tot warmbloed. Moest de zweep letterlijk over paardenrug heenslaan voordat koudbloed paard zich realiseerde dat ik iets dringends probeerde duidelijk te maken.

(Paard liep te langzaam op een 50 km verkeersweg zonder uitwijkmogelijkheid auto's, vandaar dat de zweep erover ging. )

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:55

Ja ik heb ook ervaring met volbloeden tot koubloed.
Ik blijf erbij dat ze het gewoon voelen, alleen die maken zich niet zo druk om die aanraking. Dát is mijn idee het verschil.
Net zo min als de gemiddelde koudbloed niet opzij springt voor die verkeerd wijzende graspol en dat heethoofd denkt dat er een monster in verstopt zit en zich er druk om maakt.

Maar ik blijf erbij, die koudbloed voelt die zweep net zo goed, doet er alleen wat anders mee.
Aan ons om de manier te vinden dat we ook deze paarden kunnen motiveren.
Net zoals we dat heethoofd kunnen leren dat die graspol echt niets doet.

Kun dat niet is het rijtechnische van de ruiter nog niet ver genoeg.

Zebraatje
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:29

dems75 schreef:
Als ik buitenrijd, heb ik nooit een zweep bij me. Vind dat echt onhandig, zo’n ding vasthouden. Maar als ik dressurmatig train altijd. Ik tik nooit maar begrens de schouder ermee, dan leg ik hem tegen de schouder. Of ik vraag, met een aanraking, zijn achterbeen meer opzij bij zijgangen. That’s it.


Dan neem ik juist mijn zweep mee. Maar meer voor het idee van mijn eigen veiligheid. Ga altijd alleen en je weet nooit wat voor enge of rare mensen je tegenkomt. :') Of gevaarlijke honden.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:10

_Penotti schreef:
Ja ik heb ook ervaring met volbloeden tot koubloed.
Ik blijf erbij dat ze het gewoon voelen, alleen die maken zich niet zo druk om die aanraking. Dát is mijn idee het verschil.
Net zo min als de gemiddelde koudbloed niet opzij springt voor die verkeerd wijzende graspol en dat heethoofd denkt dat er een monster in verstopt zit en zich er druk om maakt.

Maar ik blijf erbij, die koudbloed voelt die zweep net zo goed, doet er alleen wat anders mee.
Aan ons om de manier te vinden dat we ook deze paarden kunnen motiveren.
Net zoals we dat heethoofd kunnen leren dat die graspol echt niets doet.

Kun dat niet is het rijtechnische van de ruiter nog niet ver genoeg.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het eigenlijk best wel schreinend om te lezen dat veel ruiters oprecht niet weten hoe ze een paard moeten motiveren zonder zweep. Bij veel reacties lees ik echt wel de liefde voor het dier terug. Nou zal het in deze gevallen dus ook wel niet om mishandeling gaan, maar toch.

Overigens heb ik een hele gevoelige warmbloed (inderdaad type schrikt van graspol) die zich helemaal niks aantrekt van een zweep bij acceptabel gebruik en een koudbloed die dan al door de baan vliegt. Raar idee dat koudbloed zenuwen hebben die niet functioneren ofzo :+

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:07

brokjes schreef:
Anouska schreef:
Geen schade als een paard correct wordt gereden. De paardenrug is gemaakt om te dragen. Een paard dat juist wordt gereden zal ook nooit met tegenzin een ruiter op zijn rug laten.

Ik heb paarden in de vrije natuur nooit iets zien dragen, dus denk niet dat ze daarvoor gemaakt zijn..

Elk paard moet bovendien eerst ingereden worden voordat het een ruiter toelaat. Dit gebeurt natuurlijk heel rustig en geleidelijk zo dat het het doet lijken alsof paarden dat helemaal oke vinden.

En inderdaad bij correct rijden is er minder blasting. Ik heb laatst wel een podcast geluisterd van horse in mind met Zefanja Vermeulen. Zij onderzoekt paarden lichamen na hun overlijden. Heel interessant, echt een aanrader. Staat op Spotify.
Samenvatting, er is altijd slijtage en schade aan een paard wanneer het wordt bereden.


Wij slijten ook, de afhankelijk van ons werk. Natuurlijk slijten paarden ook. Maar het is duidelijk dat een paard is gemaakt om te dragen. Het is vrij logisch dat een wild paard dat niet doet, ze worden nu eenmaal niet met een ruiter op de rug geboren.

Een complex ontwerp van botten, spieren, pezen en banden werken samen om een paard het gewicht van een ruiter te laten dragen. Een olifant, die ook vaak bereden wordt en veel sterker en groter is dan een paard, is er niet op gebouwd.

Ik weet niet goed wat het inrijden en beleren van een paard ermee te maken heeft, maar ik heb er genoeg ingereden en (op een enkele uitzondering na) laten paarden mensen die ze vertrouwen makkelijk toe op hun rug, vaak zonder enige problemen.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:45

Hoi Bokkers,

Ik ben een beginner en heb ook niet echt een goed gevoel bij een zweep. Je hoort de kindjes echt kletsen uitdelen achter hun been op de buik. Ik doe het zacht maar blijkbaar is dat te zacht volgens de lesgever. Ik wil hen geen pijn doen zo simpel is dat. Er is een topic open over strenger zijn waarin ik ook schrijf over de zweep.
Ik ben gewoon enorm bang dat het paard ervandoor gaat als ik een klets geef. En dus gebruik ik hem niet.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:25

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind je vraagstelling heel herkenbaar. Voor mij is een zweep een no-go. Mijn paard is mijn teamgenoot, mijn beste vriend... die wil ik alleen motiveren op een manier die voor mij prettig voelt. Een zweep is daar geen onderdeel van. Hem pijn doen of bang maken is het laatste wat ik wil.

Ik heb trouwens een rete flegmatiek paard, liever lui dan moe. Ik maak hem vlugger door veel overgangen, constant wisselen in wat ik vraag. Dan moet hij op mij letten en voor ons werkt dit goed.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:49

NAV schreef:
Ik heb trouwens een rete flegmatiek paard, liever lui dan moe. Ik maak hem vlugger door veel overgangen, constant wisselen in wat ik vraag. Dan moet hij op mij letten en voor ons werkt dit goed.



Dat is ook de enige manier om een paard goed aan het been en voorwaarts te krijgen. Echter is een zweep een tool die, wanneer goed gebruikt, helemaal geen angst of pijn hoeft te veroorzaken. Als dat wel gebeurt dan gebruik je het verkeerd en moet je hem inderdaad vooral niet meer gebruiken tot je ermee om leert gaan.

annita686868
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:30

Anouska schreef:
brokjes schreef:
Ik vraag me af waarom we eigenlijk levende dieren gebruiken voor ons vermaak. Hoeveel fysieke schade is er wel niet aan paarden, door de belasting van de ruiter?



Geen schade als een paard correct wordt gereden. De paardenrug is gemaakt om te dragen. Een paard dat juist wordt gereden zal ook nooit met tegenzin een ruiter op zijn rug laten.


Ik sluit mij hier volledig bij aan, een paard heeft een sterke rug en is er voor gemaakt om een ruiter toe te laten op zijn rug, wij genieten volop als wij aan het rijden zijn

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:35

Als een paard gemaakt was voor een ruiter, zat die er al op als hij geboren wordt...Dat lijkt me te veel op wishfull thinking.