Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 
Profiel   

Waarom is zweepgebruik, bitgebruik, opzetteugels, neusbanden omstreden ? Omdat er altijd een groot aantal paardenmensen niet goed hiermee omgaan. Je moet als paard geluk hebben dat je bij de goede baas terecht komt. Geldt voor alle dieren. Waarom houdt een mens dieren anders dan voor voedsel ? Waarom wil je paardrijden en daarbij onderwerpen ? Hondensport, paardensport gaat ontzettend snel over de grenzen van wat leuk is voor het dier. Waarom vinden wij t zo prettig dieren afhankelijk van ons te maken. Wat zegt dat over onszelf. Circussen met dieren zijn verboden. Was Totilas geen circuspaard dan met die DRL hals en aangeleerde onnatuurlijke passen ? Hoeveel paarden sterven of bezeren zich in de topsport versus hoeveel menselijke atleten ? Een volwassen topsporter kan altijd uitstappen of zelf bepalen wanneer te stoppen.Worden eventingpaarden , steeplechasers en dravers al niet decennialang tot uiterste inspanning “ aangespoord” c.q. met tig zweepslagen afgerost “Als een paard t niet leuk vindt doet ie t echt niet, en ze kunnen ook wel wat doen voor de kost, worden de hele dag vertroeteld,” aldus Ankie van Grinsven. “Dit paard wil graag voor je werken.” Mensen kunnen recht in een paards hoofd kijken, onzin. Mijn Andalusier in haar natuurlijke omgeving ( Spanje) lijkt t leuk om steeds andere buitenritten te maken zonder bit. Haar hals is van nature prachtig rond, ze is ontzettend kijkerig, speels op haar 10e en gezellig en haar kniehef ziet er energiek uit. Of zij t echt leuk vindt weet ik niet eens, ze zal wel moeten. Want ik bepaal wat zij moet doen, waar we heen gaan, in welke gang, ze heeft kortom geen reet te vertellen.Dit doortrekken betekent dat we paarden, honden en andere huisdieren laten uitsterven. Saai voor ons maar hoe prima voor de dieren zelf.Laten we als mens vooral eerlijk zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 14:40 



 
Profiel   

Saai voor ons maar prima voor de dieren zelf ... dan heb jij wel een heel zwarte kijk op het welzijn van paarden en (huis)dieren in het algemeen, ook als de eigenaar in alle opzichten zijn/haar best doet om zo veel mogelijk in de natuurlijke behoeften van het dier te voorzien. Plus je gaat er kennelijk van uit dat domesticatie 100% afgedwongen is door de mens en het dier geen enkel voordeel biedt. Prima als dat jouw visie is, maar waarom heb je dan zelf een paard waar je ook nog eens op rijdt? Levert dat geen schuldgevoel op?
En dan vind je dat 'we vooral eerlijk moeten zijn'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 16:18 



 
Profiel   

Ach zo lang ze wel 10 keer op een dag naar mij toe komen lopen als ik richting de wei kom maak ik me nog niet zo druk :D
Ze kunnen ook blijven staan of zelfs weg rennen.

En nee heb ze nooit met zweepslagen aan hoeven leren te komen, denk dat het daarmee overigens ook niet lukt :D
Zoals ik hun fijn vind in mijn leven, dat met heel mijn ziel uitstraal, heb ik het idee dat ze het daarmee ook wel goed vinden. En ja misschien weten ze wel niet beter.
Maar dat is niet altijd gelijk staand aan slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 17:54 



 
Profiel   

Zeker heb ik af en toe een schuldgevoel, of twijfelgevoel al lijkt mijn Fly mij wel aardig te vinden. Ze knabbelt, snuffelt, hinnikt, is een heel aanhankelijk en gemakkelijk, gezeglijk paard, Ik heb,geloof ik een soort vriendinnenband met haar( Ik kan de Andalusier niet genoeg aanprijzen )Mijn rhodesian ridgeback is meer een partner dan een hond die veel commando s nodig heeft. Toch cursussen mee gedaan en het geluk dat hij zijn leven geeft voor een brokje.
Als exveterinair en 42 jaar verpleegkundige op een verpleegafdeling Orthopedie en Traumatologie en extopsportster ( hardlopen) weet ik iets van wervels, botten, spieren, banden en de hele mikmak.En van pijn en blessures en ongevallen. En ik weet ook dat de goede bazen lijden onder de kwade. Omdat de meesten hier op t forum erg van hun dier houden en t goed verzorgen. Beter dan in vele andere landen en beter dan vroeger op de boerderij. Maar topsport is slecht. Hoe je t ook wendt of keert. Heb er zelf, zoals ook veel paarden, een vergroot hart met ritmestoornissen aan overgehouden. Slecht voor mens en dier alleen die kan t niet altijd aangeven. Ik vind t gewoon lastig dat een dier zo afhankelijk is van ons. En wat wij met ze goed doen of niet. Ik denk dat ik t meer als filosofisch/ ethische gedachte zie die mij helpt mijn dieren zoveel mogelijk in hun waarde te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 18:43 



 
Profiel   

En met dat eerlijk zijn bedoel ik dat we gewoon moeten toegeven dat een dier altijd in een afhankelijke positie zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 18:46 



 
Profiel   

Maar zouden ze dat zo erg vinden?
Kijk als je ze hele dagen opsluit wel.
Maar als ze overdag lekker buiten staan, plaats genoeg, vriendje erbij.
Uiteraard is dit alles door ons bepaald, maar toch?
Op tijd eten, op tijd de dierenarts.
Knuffels, vooral mijn merrie wil de hele dag wel knuffelen, zelfs als ze net een nieuwe strook gras erbij heeft gekregen. Mijn ruin gaat dan eten, dat mag ook :)
Ja in ruil wil ik ook rijden, maar dat betekend idd dat ze moeten lopen waar ik wil. Maar ook weer knuffels en snoepjes.
Zouden ze dat zo erg vinden dat afhankelijk zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 19:04 



 
Profiel   

Eerst even een correctie : ik was geen veterinair maar para- veterinair, dierenartsassistente…. Jij, Duo Penotti zult bij de goede bazen horen.En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik idd een zwarte kijk heb. Helaas veel ongevallen met dodelijke afloop gezien en andere wantoestanden. Regelrechte mishandelingen, mensen kunnen vreselijk zijn. Zelfs EMDR nodig gehad na een militarywedstrijd ( over zweepgebruik gesproken ) waar een paard 2 voorbenen brak en bleef hangen toen ze tussen 2 delen van de hindernis sprong, die niet meegaven.Een beeld wat je als dierenliefhebber nooit gezien moet hebben.Hoe dan ook, ik ben overgestapt op t verplegen van mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 19:28 



 
Profiel   

Ja kan me ook voorstellen dat je dat nooit meer van je netvlies krijgt. Verschrikkelijk ;(

Anderzijds zie ik die paarden wel altijd met de oren strak naar voren dat parcours afleggen.

En het stom te zeggen in de weide kunnen ze ook een been breken.

En zoals met alles hou je ruiters en eigenaren die beter dammen als hobby zouden moeten hebben. Daar mogen voor mij de wetten ook voor aangepast worden.

Toch denk ik dat de meeste paarden het goed hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 19:42 



 
Profiel   

T zal ook wel zo zijn hoor. Weet je : ik ben nu 63 en het stapelt zich. Ik kom van een boerendorp waar ik toen al ziek werd van al die lompe boeren. Een dier was echt niks. Dierenarts te duur, zodat ze aan het doehetzelven sloegen met de meest dieronvriendelijke methodes. Of niks deden. Ik ga ze niet noemen maar echt je kunt t je niet meer voorstellen. Het doorsnee paard van deze tijd en sorry heren, meer vrouwen die ermee omgaan, ( ik was t eerste meisje op de ponyclub, mijn vader moest toestemming vragen aan de pastoor om erbij te mogen ) heeft t beter en ziet er gezonder en gelukkiger uit dan de lieve afgeragde boerenknol van de buren met schurft en wormen, kromgegroeide benen, doorgezakte rug, littekens van bit en tuig en zelfs zweep en geen staart tegen de vele vliegen en dazen. Genoeg akelige verhalen verteld al heb ik er honderden op mijn ziel.Zorg goed en met liefde van je beest

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 20:05 



 
Profiel   

Ik vind dit een interessante discussie, ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 09:36 



 
Profiel   

Akimbo12 schreef
Waarom is zweepgebruik, bitgebruik, opzetteugels, neusbanden omstreden ? Omdat er altijd een groot aantal paardenmensen niet goed hiermee omgaan. Je moet als paard geluk hebben dat je bij de goede baas terecht komt.

Dit is een ding :j

En hoewel ik op zich niets heb tegen dingen (een ding is neutraal, niet goed of slecht) heb ik soms wel een probleem met het gebruik ervan.
Een heel vriendelijk, dubbelgebroken trensje kan in de handen van een ruwe ruiter een notenkraker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:46 



 
Profiel   

Akimbo12 schreef
Eerst even een correctie : ik was geen veterinair maar para- veterinair, dierenartsassistente…. Jij, Duo Penotti zult bij de goede bazen horen.En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik idd een zwarte kijk heb. Helaas veel ongevallen met dodelijke afloop gezien en andere wantoestanden. Regelrechte mishandelingen, mensen kunnen vreselijk zijn. Zelfs EMDR nodig gehad na een militarywedstrijd ( over zweepgebruik gesproken ) waar een paard 2 voorbenen brak en bleef hangen toen ze tussen 2 delen van de hindernis sprong, die niet meegaven.Een beeld wat je als dierenliefhebber nooit gezien moet hebben.Hoe dan ook, ik ben overgestapt op t verplegen van mensen.


Ik vind het ook hoor dat als een dier sterft tijdens "sport" door de sport, daar zou ik niet mee kunnen leven. Ik zou dan nooit meer zonder schuldgevoel diezelfde sport kunnen doen. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 12:22 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Akimbo12 schreef
Waarom is zweepgebruik, bitgebruik, opzetteugels, neusbanden omstreden ? Omdat er altijd een groot aantal paardenmensen niet goed hiermee omgaan. Je moet als paard geluk hebben dat je bij de goede baas terecht komt.

Dit is een ding :j

En hoewel ik op zich niets heb tegen dingen (een ding is neutraal, niet goed of slecht) heb ik soms wel een probleem met het gebruik ervan.
Een heel vriendelijk, dubbelgebroken trensje kan in de handen van een ruwe ruiter een notenkraker worden.


Ook helemaal mee eens met beide, de meest vriendelijke hulpmiddelen kunnen in handen van de verkeerde personen martelwerktuigen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 12:23 



 

het is al zo oud als de weg naar Rome: waar de kennis en kunde ophoud begint de ellende in vele vormen
en maten

en de onkunde wordt steeds groter en dan dus ook de manieren om te mishandelen
"Oekraïense ruiter Andre Schröder te schorsen wegens paardenmishandeling" om maar even een voorbeeld te noemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 17:20 



 
Profiel   

Zo een moeten ze meteen schorsen voor het leven.
Meteen een duidelijk signaal voor andere.

want hier is het niet uit emotie te ver gaan, ook niet goed, maar zou ik me nog voor kunnen stellen. Zoals die Annika. Niet dat dat ongestraft hoeft te blijven. Maar dat is het moment die dat doet. Daar zou een jaar mooi voor zijn.
Maar dit is voorbedachte rade. 100 keer kunnen denken doen we dit wel of niet.
Ook echt liggen knutselen aan die beschermers, dus echt allemaal uitgedacht en uitgevoerd.
Daar hoort een levenslange schorsing tegenover te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 17:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Akimbo12 schreef
Eerst even een correctie : ik was geen veterinair maar para- veterinair, dierenartsassistente…. Jij, Duo Penotti zult bij de goede bazen horen.En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik idd een zwarte kijk heb. Helaas veel ongevallen met dodelijke afloop gezien en andere wantoestanden. Regelrechte mishandelingen, mensen kunnen vreselijk zijn. Zelfs EMDR nodig gehad na een militarywedstrijd ( over zweepgebruik gesproken ) waar een paard 2 voorbenen brak en bleef hangen toen ze tussen 2 delen van de hindernis sprong, die niet meegaven.Een beeld wat je als dierenliefhebber nooit gezien moet hebben.Hoe dan ook, ik ben overgestapt op t verplegen van mensen.


Ik vind het ook hoor dat als een dier sterft tijdens "sport" door de sport, daar zou ik niet mee kunnen leven. Ik zou dan nooit meer zonder schuldgevoel diezelfde sport kunnen doen. :(


Als mijn oude paard overleden zou zijn tijdens een cross zou dat mijn hart in 1000 stukjes gebroken hebben. Máár ik heb hem weloverwogen wél jaren in de SGW uitgebracht. Het beest werd zo blij en enthousiast van crossen. Die vond de bravere activiteiten zo snel saai. Kon hem bijna niet genoeg afwisseling bieden. Met dat paard kon ik echt beter het risico lopen dat hem ooit iets gebeurde in een cross dan hem alleen dressuur en bosritjes aanbieden. Wel over nagedacht, nooit over getwijfeld.
Van nature echt liever lui dan moe, maar zet hem in de startbox van een cross **\O/**
Sterker nog, ik laat hem nu op 25 jarige leeftijd nog steeds meegaan met cross trainingen op BB niveau. Daar wordt hij gelukkig van dan van de meer typische pre pensioen activiteiten.

En daar heeft hij vast zijn been wel eens gestoten. Ik heb echt meermaals achter de beweging gezeten en hem daarbij in zijn mond gehangen. En hij heeft zeker weten wel eens een tik gehad. Maar blij dat hij er van werd.

Het goed hebben is een optelsom van verschillende positieve factoren die in balans moeten zijn. Niet het ontbreken ongemak.

Ik ga dus ook niet met mijn paarden om met een schuldgevoel. Ik zoek er gewoon altijd naar wat óns samen blijk maakt, als optelsom van het hele leven samen. Dat betekend dus niet dat altijd alle momenten perfect zijn. Maar dat er een balans is zodat je over het algemeen een tevreden en zelfs blij gevoel hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 07:16 



 

pol013
als je met verstand van zaken rijdt is een zweep ook niet erg, denk ik, in sommige gevallen gebruik ik liever het zweepje dan mijn spoor omdat ik dan meer ontspannen blijf zitten en het paard minder stoor in zijn beweging en rime - zeker in een cross (vooropgesteld dat het paard in goede - /sport conditie is)

en in het heetst van de strijd - denk ik - heeft een paard ook zoveel adrenaline dat hij dat tikje van mij ook niet verkeerd interpreteert

evenzo reageert hij wel op dat schouderklopje of aai over de hals als hij een extra inspanning moest doen en mij met een 0 aan de meet bracht

dat is wat de meeste vergeten, gelukkig laten wel steeds meer ruiters zien tijdens de proef/cross dat een beloning tussen door meer effect heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 07:32 



 
Profiel   

Akimbo12 schreef
Eerst even een correctie : ik was geen veterinair maar para- veterinair, dierenartsassistente…. Jij, Duo Penotti zult bij de goede bazen horen.En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik idd een zwarte kijk heb. Helaas veel ongevallen met dodelijke afloop gezien en andere wantoestanden. Regelrechte mishandelingen, mensen kunnen vreselijk zijn. Zelfs EMDR nodig gehad na een militarywedstrijd ( over zweepgebruik gesproken ) waar een paard 2 voorbenen brak en bleef hangen toen ze tussen 2 delen van de hindernis sprong, die niet meegaven.Een beeld wat je als dierenliefhebber nooit gezien moet hebben.Hoe dan ook, ik ben overgestapt op t verplegen van mensen.



Dit vind ik nog wel een interessant iets. Ik vraag mij af vaak of dit niet simpelweg voorkomen kan worden door vermoeidheid dmv een hartslagmeter in de gaten gehouden kan worden. Te weinig herstel of te dicht bij Max. Hartslag = uitsluitsel: voorkomen is beter dan genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 07:44 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Akimbo12 schreef
Eerst even een correctie : ik was geen veterinair maar para- veterinair, dierenartsassistente…. Jij, Duo Penotti zult bij de goede bazen horen.En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik idd een zwarte kijk heb. Helaas veel ongevallen met dodelijke afloop gezien en andere wantoestanden. Regelrechte mishandelingen, mensen kunnen vreselijk zijn. Zelfs EMDR nodig gehad na een militarywedstrijd ( over zweepgebruik gesproken ) waar een paard 2 voorbenen brak en bleef hangen toen ze tussen 2 delen van de hindernis sprong, die niet meegaven.Een beeld wat je als dierenliefhebber nooit gezien moet hebben.Hoe dan ook, ik ben overgestapt op t verplegen van mensen.



Dit vind ik nog wel een interessant iets. Ik vraag mij af vaak of dit niet simpelweg voorkomen kan worden door vermoeidheid dmv een hartslagmeter in de gaten gehouden kan worden. Te weinig herstel of te dicht bij Max. Hartslag = uitsluitsel: voorkomen is beter dan genezen.


Dat kan een preventieve bijdrage hebben. Maar een ongeluk kun je nooit helemaal voorkomen.
Daarbij trainen ook steeds meer en meer ruiters gericht en met wetenschappelijk onderbouwing aan de conditie van hun paarden. Onder andere met lactaat metingen en hartslagmeters. Om vermoeidheids ongelukjes te voorkomen en blessures buiten de deur te houden. In ieder geval de Nederlandse kaders en alles wat daaromheen hangt.

Maar het kán gewoon mis gaan. Zoals het paard van een kennis die een keer dom draait in de wei en zijn been breekt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 07:50 



 

denk dat ze dat wel in de gaten kunnen houden, maar of de ruiter daar in het heetst van de strijd oplet!!!

er gaat denk ik geen belletje rinkelen zodat ze het horen en dan stoppen

voorkomen ligt al veel eerder in de voorbereiding/ training thuis, dat onderschatten de meeste, denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 08:04 



 
Profiel   

pol013 schreef
Akimbo12 schreef
Eerst even een correctie : ik was geen veterinair maar para- veterinair, dierenartsassistente…. Jij, Duo Penotti zult bij de goede bazen horen.En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik idd een zwarte kijk heb. Helaas veel ongevallen met dodelijke afloop gezien en andere wantoestanden. Regelrechte mishandelingen, mensen kunnen vreselijk zijn. Zelfs EMDR nodig gehad na een militarywedstrijd ( over zweepgebruik gesproken ) waar een paard 2 voorbenen brak en bleef hangen toen ze tussen 2 delen van de hindernis sprong, die niet meegaven.Een beeld wat je als dierenliefhebber nooit gezien moet hebben.Hoe dan ook, ik ben overgestapt op t verplegen van mensen.


Ik vind het ook hoor dat als een dier sterft tijdens "sport" door de sport, daar zou ik niet mee kunnen leven. Ik zou dan nooit meer zonder schuldgevoel diezelfde sport kunnen doen.

Als mijn oude paard overleden zou zijn tijdens een cross zou dat mijn hart in 1000 stukjes gebroken hebben. Máár ik heb hem weloverwogen wél jaren in de SGW uitgebracht. Het beest werd zo blij en enthousiast van crossen. Die vond de bravere activiteiten zo snel saai. Kon hem bijna niet genoeg afwisseling bieden. Met dat paard kon ik echt beter het risico lopen dat hem ooit iets gebeurde in een cross dan hem alleen dressuur en bosritjes aanbieden. Wel over nagedacht, nooit over getwijfeld.
Van nature echt liever lui dan moe, maar zet hem in de startbox van een cross **\O/**
Sterker nog, ik laat hem nu op 25 jarige leeftijd nog steeds meegaan met cross trainingen op BB niveau. Daar wordt hij gelukkig van dan van de meer typische pre pensioen activiteiten.

En daar heeft hij vast zijn been wel eens gestoten. Ik heb echt meermaals achter de beweging gezeten en hem daarbij in zijn mond gehangen. En hij heeft zeker weten wel eens een tik gehad. Maar blij dat hij er van werd.

Het goed hebben is een optelsom van verschillende positieve factoren die in balans moeten zijn. Niet het ontbreken ongemak.

Ik ga dus ook niet met mijn paarden om met een schuldgevoel. Ik zoek er gewoon altijd naar wat óns samen blijk maakt, als optelsom van het hele leven samen. Dat betekend dus niet dat altijd alle momenten perfect zijn. Maar dat er een balans is zodat je over het algemeen een tevreden en zelfs blij gevoel hebt.


Ja dat is natuurlijk de andere kant! als een paard blij wordt van zulk werk, het is een moeilijk grijs gebied soms denk ik. Ik denk dat het zwart gedrukte de spijker op z'n kop slaat. En overal perfecte momenten bestaan niet in een leven, ook niet in een mensenleven. Dat is een illusie van mensen die de realiteit kwijt zijn volgens mij. Neemt niet weg dat ik niet vind dat een paard moet lijden voor het ego van de mens, in welke sport dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 08:41 



 
Profiel   

Uiteraard draagt trainen bij en gebeurd daar het meeste. Anders zou trainen geen zin hebben en ondersteun ik wetenschappelijke theorieën niet. Maar zou wellicht een stap voorwaarts zijn om een live verbinding te kunnen maken met een verplichte hartslagmeter. Geen herstel = uitbellen.

Nu moet ik wel zeggen dat hartslagmeters niet heilig zijn.

De oorzaak is nu vaag waarom dit soort ongelukken gebeuren dus we zijn aan het gissen. Men zegt wel eens: paard trok gewoon eens z’n benen niet op zonder dat er een rij technische aanleiding was maar ik vraag me oprecht af of het geen overmatige vermoeidheid is die simpelweg voorkomen had kunnen worden. Daar mag zeker strenger naar worden gekeken. Ook in dressuur- en springsport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 08:43 



 
Profiel   

Ik weet niet genoeg van crossen en eventing rijden om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven. Wel denk ik dat management en het trainen thuis een grote rol kunnen spelen in/ bij de vemoeidheid (voorkomen) van een paard. Maar ze kunnen natuurlijk ook iets onder de leden hebben waardoor ze ineens vermoeider zijn dan dat ze normaal zouden zijn en waardoor de ruiter dit niet door heeft. In die gevallen zou een hartslagmeter wel een uitkomst kunnen zijn mits het betrouwbaar genoeg is.

Ik weet niet hoe het nu staat met de veiligheid van de hindernissen in een cross maar daar is wellicht ook nog winst te behalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 08:55 



 
Profiel   

Heb vroeger ook nog zo'n pony gekend, die maar wilde blijven doorwerken in plaats van met pensioen te gaan. Ze verveelde zich als er niemand met haar bezig was of op haar reed, gelukkig hebben de eigenaars die nooit meer gepusht om tot het uiterste te gaan maar wel gewoon actief gehouden op een gezonde manier. Voor haar was dat dan gewoon rijden zonder enig gespring want dat heeft ze nooit graag gedaan, maar van het simpele rijden werd ze zo gelukkig!
Anderzijds heb ik iemand gekend die met een duidelijk vermoeide 20/25-jarige nog allerlei wedstrijden wilde doen en die eigenaar heeft bakken kritiek gekregen omdat het paard duidelijk op was voor die dingen. Je doet toch niet meer zo actief aan springen op zo'n leeftijd? Vooral niet als het paard er duidelijk geen kracht of zin meer in heeft. Maar inderdaad zoals pol013 zegt, kijk naar dingen die je paard en jezelf wél alletwee willen doen en dat het iets is dat ie toe in staat is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:05 



 

Danique_G schreef
Uiteraard draagt trainen bij en gebeurd daar het meeste. Anders zou trainen geen zin hebben en ondersteun ik wetenschappelijke theorieën niet. Maar zou wellicht een stap voorwaarts zijn om een live verbinding te kunnen maken met een verplichte hartslagmeter. Geen herstel = uitbellen.

Nu moet ik wel zeggen dat hartslagmeters niet heilig zijn.

De oorzaak is nu vaag waarom dit soort ongelukken gebeuren dus we zijn aan het gissen. Men zegt wel eens: paard trok gewoon eens z’n benen niet op zonder dat er een rij technische aanleiding was maar ik vraag me oprecht af of het geen overmatige vermoeidheid is die simpelweg voorkomen had kunnen worden. Daar mag zeker strenger naar worden gekeken. Ook in dressuur- en springsport.


denk dat strenger toezicht alleen niet helpt, het zit veel meer in het opleidingstraject van paard en ruiter

daar moet meer aan de basis gewerkt worden en op een goede basis verder bouwen, ervaring opdoen en leren van de fouten
niet alsmaar grijpen naar "hulpmiddelen" want dat zijn meestal symptoombestrijders,

nu worden er te vaak imo te veel stappen overgeslagen om bij een doel te komen wat de prestatie van het paard - hij/zij is de atleet - niet ten goede komt

dan heb ik William Fox Pit, Mark Tod, Ingrid KLimke, Helen Langehanenberg, Dinja van Liere om er even een paar te noemen als voorbeeld,

ga nu naar Boekelo kijken hoe William, Ingrid e.v.a. het er van afbrengen ,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen