Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:47

Hoewel een zweep op de juiste manier gebruikt, een verlenging is van je hand, vind ik het wel altijd raar wanneer ik bijvoorbeeld Opa en Oma bij bijvoorbeeld Decatlon paardrij outfit voor het klein kind zie kopen: Cap, rijbroek, rijlaarzen, bodyprotecor en zweepje. Wat moet een beginnend ruitertje eigenijk met een zweepje?

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:11

Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.


Dit geldt voor mij ook

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:12

Goeie vraag zat er ook mee, heb een zweep eigenlijk alleen in gebruik in sommige gevallen, en dan ben ik heel eerlijk: ik ben niet de beste dressuur ruiter en soms geef ik teveel been. Als ik dit weer wat wil aanscherpen gebruik ik een zweep 1x been geen reactie, 2e keer been geen reactie, dan "kietelen" met het zweepje net achter mijn been. Dit is net een wat andere impuls zodra paard reageert alle druk loslaten. Dit resulteert dat ik dan niet meer met zweep hoef te rijden daarna. En nee dit is niet slaan of hem pijn doen , maar samen weer de duidelijkheid krijgen, reageert hij goed op het been is fijn voor paard en ruiter.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:13

Pikkepor schreef:
Mijn tikjes zijn niet meer dan een korte aanraking. Ik ransel mijn paarden niet af.
En ze zijn verder heel handig om vliegen en dazen te verjagen.


Ik ben wel benieuwd naar de redenering...een tikje doet dus geen pijn? Zo nee, waar is dat tikje dan voor?

H_W_
Berichten: 69
Geregistreerd: 25-05-12

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:23

Interessant onderwerp. Na mijn idee is de zweep niet om te slaan. Een verfijning van je hulpen. Een kriebeltje, alleen aanraken of een klein zacht tikje moet kunnen lijkt mij.

Al vraag ik mij het volgende af.....voor die niet met zweep rijden, rijden jullie dan met sporen en hoe gebruiken jullie die?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:31

H_W_ schreef:
Interessant onderwerp. Na mijn idee is de zweep niet om te slaan. Een verfijning van je hulpen. Een kriebeltje, alleen aanraken of een klein zacht tikje moet kunnen lijkt mij.

Al vraag ik mij het volgende af.....voor die niet met zweep rijden, rijden jullie dan met sporen en hoe gebruiken jullie die?


Ook geen sporen.
Zolang ik mezelf nog geen stil been vind hebben, blijven sporen in de winkel liggen.

Eerst jezelf trainen, dan je paard.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:38

Voor mij als menner is de zweep mijn been waarmee ik dus mijn pony's kan laten buigen of juist rechtbanken, iets verruiming vraag etc. Als ik hem niet in de hand heb, nemen ze me beide op een gegeven moment niet meer serieus en dan gaan ze stemhulpen weigeren. Weigering stemhulp= herhaling van de stem+klein tikje van de zweep en dan luisteren ze daarna opeens weer keurig. _O-

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:00

Ik gebruik mijn zweep voor begrenzing van schouder, met name buiten. Wil paard niet ineens voor een vrachtwagen laten springen, omdat ie besloten heeft dat eenden paarden opeten }:0
En breed maken voor medeweggebruikers is ook wel bijzonder prettig. Net zoals dazen en honden kunnen verjagen.
In de bak is het een tikje om been iets meer te laten activeren.

Waarom is dit erg? Sinds wanneer gaat een paard dood van alleen al een zweep in de hand houden? Slaan we niet een beetje door in het paardenleven alleen maar lief leuk en aardig houden?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:12

Is gebruik bijna altijd wel een zweep. Nooit om mee te slaan maar om aanwijzingen te geven tijdens het werken aan de hand. Ik tik, wijs of gebaar met mijn zweep waar ik wil dat paard lief heen beweeg en dit dan in combinatie met lichaamstaal.
Tijdens het rijden gebruik ik hem eigenlijk op dezelfde manier, sla nooit maar gewoon als aanwijzingen simpel omdat ik niet lang ben en die zweep mij een groter bereik geeft.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:17

Ik rij op buitenrit (mits ik zonder hond ga) met zweep. Ik geef liever mijn paard een flets omdat ze schrikt van een hek dan dat we beide aangereden worden door een vrachtwagen Of dat ze de sloot in springt (ze is echt heel lief hoor :D). Ook voor fietsers en andere niet zo oplettende medeweggebruikers is het wel fijn. Dus puur alleen voor nood of zelfbescherming.

Met het aanleren van de wissels had ik er wel een zweepje bij. Even iets feller krijgen. Nu zou ik willen dat ik dat nodig had :)
Met jonge paarden gebruik ik hem idd nog wel eens om bijvoorbeeld langs het schouder te leggen, om die te begrenzen.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:24

maj0 schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.


Ik ook maar meer voor de mensen die er belachelijk hard langs rijden dan voor het paard

Zo'n uitstekende zweep remt toch vaak wel af :') _O- En als ze er dan tegen aan rijden is het niet mijn schuld


Ik steek mijn been uit, dan kunnen de meesten opeens wel afstand houden want er moest eens een krasje in de lak komen :') Streekbewoners houden doorgaan uit zichzelf wel een nette afstand, hier zijn het de hordes toeristen die mroblemen geven.

Ik rij zelf niet met zweep, de paarden die ik mag rijden (IJslanders) zijn uit zichzelf al meer dan voorwaarts genoeg. Mijn vorige had ik wel altijd een zweep bij maar gebruikte hem zelden, idd om even tegen de schouder of de kont te leggen als begrenzing. Als ik er al eens een tik mee gaf, sloeg ik gewoon op mijn laars, dat geluid was voor de mijne meer dan voldoende.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:27

Als menner is een zweep onmisbaar. Hij vervangt je been en zit zodat je niet alleen op je hand hoef te rijden. Aan de binnenkant om wat meer te buigen, aan de buitenkant om te begrenzen.
Langs de weg om een hond op afstand te houden ;) (beter tik van mijn zweep dan van mijn pony). Of wel op mijn pony's als die in eens bijna een sloot in springen of de weg op duiken, dan toch echt liever even een tik dan grote boem.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:31

heb nu jaren mijn eigen paarden en rijdt ze allemaal zonder zweep..is niet nodig. Daarvoor toen ik nog jong was of paarden van anderen reed, reed ik wel met zweep, heb toen helaas dat ding echt weleens onnodig gebruikt, omdat ik niet beter wist. Het gaat niet om de zweep zelf, maar de manier waarop en wanneer deze wordt gebruikt (vind het wel handig als vliegenmepper, verlengstuk van je arm en aanwijsstok). jammer dat jonge kinderen dat helaas vaak anders wordt aangeleerd.

Geeske520
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:32

Als de kinderen hier op de pony rijden (vanaf 5 jaar) hebben ze vaak de benen te kort.
Dus heeft aandrijven ook totaal geen zin bij de kleine kinderen. Ik geef ze altijd een lange zweep zodat ze dan niet in de mond van de pony een rukje geven. De oudere kinderen rijden in principe zonder zweep. Die gebruiken hun benen maar.....

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:33

Zonder zweep mennen... Mja weet niet hoe ik mijn paard dan moet begrenzen... Zo lang zijn mijn benen niet

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:40

De lucht laten wapperen, klein tikje, verfijning, een beetje gebruiken.... Het is natuurlijk heel menselijk om met taal dingen te bagetaliseren.

Als ik zie hoe paarden soms onderling kunnen slaan en bijten om iets duidelijk te maken...

Zo sensitief als mogelijk probeer ik echt.

Maar ik durf gerust een keer goed uit te halen met mijn zweep.

Ik ben wel van zelfbehoud en ik wil wel gehoord worden als ik iets vraag.

En dan nog niet eens gesproken over de fouten die ik, en ieder ander wel eens maakt vanuit emotie of onkunde.
En voor kinderen wat Geeske al zegt.

Maar eens dat het steeds moeilijker uit te leggen valt aan elkaar en de buitenstaander. Waarom dwingen we iets af?

Zonder zweep bewonder ik echt, maar dat zal nooit iedereen met ieder paard lukken denk ik.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:50

Ook hier eigenlijk altijd een zweep, maar de laatste keer dat ik hem daadwerkelijk gebruikt heb is me niet bijgebleven. Ik gebruik hem alleen als verlenging/versterking van mijn been, mijn paard heeft enorm moeite met wijken. Dus als ik mijn kuit aanleg om het wijken te starten, dan snapt mijn paard soms niet wat ik bedoel. Door mijn zweep iets tegen de zijkant van zijn buik te leggen, snapt ie net wat beter wat ik bedoel. Vaak ook maar 1x nodig. Echt als hulpmiddel dus en niet om te slaan, zelfs tikken doen we niet.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:04

Wisselt, soms met, soms zonder. Maar zolang er nog op paardenhouderij opleidingen geleerd wordt dat 2 zwepen als verlening van je been mag, dan is het gebruik van een zweepje voor de hobbyist echt niet raar.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:06

Maar Kelly_ann, dat 'uithalen' kun je ook gewoon tegen je laars doen. Geen pijn maar geeft wel een reactie :)
Eigenlijk is het wel raar, een mep op een paard is ok, maar doen we dat ook bij onze hond/kat/vulmaarin?

Anoniem

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:20

Ik gebruik een zweep nu alleen als hulpmiddel om achterbeen er bij te krijgen of schouder begrenzen en op de grond als verlenging van m'n arm. M'n oude bijrijd pony reed ik met zweep om haar te begrenzen en meer op het achter been te krijgen. Deze was wel netjes en vlot aan het been, maar wou net niet goed genoeg reageren soms. M'n eigen paard heb ik echt geen zweep nodig, die word er boos van. Ookal is het voor begrenzen bij hem wel handig, maar ik durf dit nog niet aan omdat ie er nog boos van word.

Ik denk dat een zweep met het juiste gebruik zeker nog van nu is. Maar je ziet er ook veel kinderen mee rijden, net als sporen, en dat vind ik dan niet iets van nu.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:27

Paardrijden is ook niet meer van deze tijd, en we doen het toch.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:29

Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.



Dit.. Ook altijd bij me.. :j

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:44

Ik gebruik nooit een zweep tijdens het rijden of longeren. Paard heeft genoeg looplust. Ook geen sporen.
Tijdens grondwerk gebruik ik hem wel als verlenging van de hand, vooral voor de zijgangen wijs ik dan even aan welk been waar moet, aanraken is niet nodig. We zijn nog niet zo ver dat ze het gewapper van m'n korte armpjes begrijpt :+ .

Met zweep wordt ze te loperig, ook als ik hem gewoon vasthoud zonder nog maar te denken aan aanraken.

Onder het rijden merk ik dan idd dat ze nog niet voldoende reactief aan het been is om zijgangen in draf te doen, maar oefen er eerlijk gezegd ook niet heel veel op. Het is een boshobbelpaard dat toevallig ook braaf is voor dressuur, dus voor de leuk doen we dan wel eens wat oefeningen. Gymnastiseren kan ook in stap.

Moest ik een flegmatiek paard hebben, zou ik eventueel wel een zweep gebruiken tot hij genoeg aan het been is. Doel zou toch zijn om zonder zweep rond te kunnen rijden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:46

Bij mijn toch wel erg sensitieve paard hoef ik het niet eens te proberen met zweep te rijden, als ik hem alleen maar vasthoud vliegt hij al, en dat terwijl ik heel zeker weet dat hij nooit met een zweep is geslagen tijdens het rijden.
Vanaf de grond zelfde verhaal, maar daar gebruik ik toch een "stick" met vlaggetje eraan als communicatiemiddel. De zweep komt niet eens bij mijn paard in de buurt, en toch begrijpt hij wat ik bedoel.

Bij het gebruik van een zweep als communicatiemiddel (hierna te noemen 'stokje') is hij bijna onmisbaar om jonge paarden de beenhulpen correct aan te leren. Eerst vanaf de grond, dan uit het zadel, evt met een helper die de stokhulp vanaf de grond geeft als dat voor het paard duidelijker is. Daarbij hoef je niet eens te slaan, je energie en later alleen al je intentie is dan voldoende.

Als ik terug denk schaam ik me heel diep voor de fratsen die ik met zwepen heb uitgehaald in het verleden. Zo veel bokkende paarden moesten gewoon een tik van instructeurs (waarna ze uiteraard nog een bok gaven, en dan nog een tik) want ze waren vervelend, in plaats van gewoon de oorzaak aan te pakken. Ik heb nog 2 ex-manegepony's staan die het klappen van de zweep -letterlijk- kennen en ik koos er in het begin bewust voor om ze zonder zweep te rijden, om hen een kans te geven hun stem te laten horen, om aan te geven dat ze iets niet konden in plaats van het gedoodverfde niet willen. Het zijn niet de vlotste paarden, en ja, dan moet je als ruiter net even wat harder werken dan zonder zweep/op een vlot paard, maar dat vind ik juist het leuke aan paardrijden.
Ik ben blij dat ik die dames wel met zweep kan rijden - het is een stuk makkelijker om zo agressieve en enthousiaste honden weg te slaan en horzels en muggen veeg je ook sneller weg en op die manier breng je je paard een stuk minder uit balans dan met de hand vliegen wegjagen. Ik pak in de dressuur de zweep er ook nog wel eens bij, en dan lopen ze ineens een stuk beter door, en dan heb ik het ding alleen maar vast. Het is een handige methode om je paard er met zijn aandacht weer bij jou te krijgen, vooral op vreemd terrein. Maar ik moet ook toegeven dat ik de zweep vaak genoeg gewoon vergeet, en lopen ze daar minder van?

TL;DR: Zwepen zijn zeker nog van deze tijd, maar we moeten af van het stigma "zweep = straf/sla-werktuig"
Spoiler:
En de populariteit van 50 shades helpt natuurlijk ook niet :+

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:52

Askja schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?


Ik heb het ooit eens meegemaakt dat paard door een loslopende hond werd aangevallen. Toen was ik erg blij met mijn zweep :j
Ik gebruik hem dus ook enkel op buitenrit als veiligheid