Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 
Profiel   

Staken is wat anders dan niet reageren. Een paard wat staakt geeft meer signalen dan een paard wat niet reageert op het been. Ja ik zie dat verschil duidelijk en een paard wat in staking gaat zal ik nooit er doorheen meppen. Een paard wat niet attent is op mijn hulpen mag daar niet mee weg komen vind ik. En prima als je voor de hobby paarden hebt en het hoeft allemaal niet zo nodig maar in mijn geval is dat niet zo. In mijn opleiding heb ik geleerd dat een zweep niet fout is zolang je hem maar op de juiste correcte manier gebruikt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-20 12:06 



 
Profiel   

vierspan schreef
Hoewel een zweep op de juiste manier gebruikt, een verlenging is van je hand, vind ik het wel altijd raar wanneer ik bijvoorbeeld Opa en Oma bij bijvoorbeeld Decatlon paardrij outfit voor het klein kind zie kopen: Cap, rijbroek, rijlaarzen, bodyprotecor en zweepje. Wat moet een beginnend ruitertje eigenijk met een zweepje?
Daar wil ik, als iemand die veel beginners les heeft gegeven, wel op in gaan.
De meeste beginnende ruiters zijn redelijk onduidelijk/onhandig met beenhulpen en sommige paarden weten misbruik te maken van situaties. Het zijn bij uitstek beginnende ruiters op manege paarden die soms met het simpel vasthouden van een zweep baat hebben bij het gebruik ervan, hoewel een goede manege gewoon behoorlijke paarden heeft en het niet nodig is.
Ik gaf les zonder zweep gebruik, maar was er niet op tegen als ze er een mee hadden. Het geeft vaak bijkomende voordelen als een betere handhouding (met pianohanden rijden lukt niet).
Ik had de reputatie anti zweep te zijn, maar dat is beslist niet zo. Ik ben anti meppen uit boosheid of frustratie. Dat is heel iets anders.
Het draait altijd om de juiste reden op de juiste tijd en in de juiste mate als je een zweep gebruikt.


En verder is het een redelijk goedkoop paardgerelateerd item en maakt het daarom zo aantrekkelijk om kado te geven. Mensen hebben daar niet echt gedachten hij waarom het dient, het is iets dat "bij de uitrusting" hoort. Net zoals een zakmes voor een padvinder....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:21 



 
Profiel   

Niet om mee te slaan maar wel om te wijzen/verduidelijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-20 09:04 



 
Profiel   

Er mee slaan lijkt me inderdaad niet meer van deze tijd, maar je kan er natuurlijk wel kleine hints me geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-20 20:52 



 
Profiel   

Er mee slaan is NOOIT de bedoeling geweest. Dat is verkeerd gebruik van een verder prima hulpmiddel om communicatie te verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 11:11 



 
Profiel   

Boompje1985 schreef
Mij is geleerd dat een zweep bedoeld is om hulp te verduidelijken. Een paard wat niet reageert op een beenhulp kan dan een tikje krijgen. Slaan is een heel ander verhaal.

Ik vraag me af hoe je dan een flegmatiek paard beter leert te reageren op het been Pinda_Dipje?
Stel je wilt aanspringen in galop maar het paard blijft gewoon draven hoe los jij dat op?


Ik zit helemaal op dezelfde lijn als jij. Zweepje is om je hulp te verduidelijken. Maar mijn eigen dochter heeft mij met haar shetlander laten zien dat het ook echt zonder kan!
Zij rijdt hem nu al een half jaar volledig zonder zweepje, en die pony heeft nog nooit zo hard voor haar gewerkt. En ze doet echt alles met hem; dressuurmatig, behendigheid, springen. Beestje is mega fanatiek terwijl ik hem ken als liever lui dan moe..

Nu moet ik nog even bij mijn dochter zien te ontfrutselen hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 11:52 



 
Profiel   

Zweep gebruik ik enkel als ze niet consequent op mijn been reageert en een luie dag heeft. Ik hou er niet van om elke pas te drijven. Ik net overigens niet, geef enkel een tikje ter verduidelijking.1x en het is goed. Voor de wagen neem ik m altijd mee. Ik gebruik hem zelden. Zelfde reden als ohz, als ze niet consequent op mijn stem reageert

Sporen vind ik zelfde verhaal. Die gebruik ik nooit. Enkel in een Z proef als het verplicht is. Maar dan zitten ze er voor de sier..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 11:56 



 
Profiel   

Bij het ene paard kan het meteen zonder bij een ander heb je het eens nodig voor de verduidelijking.

Mijn vorige paard zelf zadelmak gemaakt, altijd zonder.

Daarna een paard zelf zadelmak gemaakt, maar die is meer van het type, hoeft het vandaag niet dan morgen wel, die heb ik in het begin toch wel met zweep gereden. Nee niet om hem af te slaan, maar als ik been geef en er komt geen reactie toch een tikje te geven van hey, hallo, even graag reageren.
Nu niet meer nodig.

vorig jaar 1 zadelmak gemaakt, nog steeds geen zweep nodig, gaat bij die ook nooit hoeven. Die vind stem al verheffing genoeg :)

Dus het ligt ook niet altijd aan de ruiter, maar ook aan het type paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 11:57 



 
Profiel   

Ik vind persoonlijk een klein tikje minder zielig als continue been blijven geven. Sommige paarden kan je 100 keer been geven en dan zullen ze nog geen stap harder zetten. Dan vind ik het beter om even een klein tikje te geven ter verduidelijking dan te blijven drijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 09:02 



 
Profiel   

Ik denk dat zolang je de zweep echt noodzakelijk gebruikt dat er niets aan de hand is. Dus wanneer het paard niet luistert, met je been corrigeren en wanneer het echt niet lukt een klein tikje met de zweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:17 



 
Profiel   

Grappig dat hier niemand slaat, maar dat men wel een ‘tikje’ geeft. Ook zacht slaan is slaan, dus het is toch echt hetzelfde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:22 



 
Profiel   

Nee dat is niet hetzelfde.
Of ik jou een tik op de vingers geven of ik geef je een stomp in je gezicht, dat is toch ook niet hetzelfde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:29 



 
Profiel   

Ik vraag me ook af in hoeverre een tikje goed te praten is ten opzichte van slaan... Want wat precies is een 'tikje'? Ja, dat je niet met alle kracht 'slaat', maar het uiteinde van een zweep geeft een veel groter effect dan de kracht die we gebruiken om een zwiep te geven, daar is het voor ontworpen. Uiteindelijk geeft het alsnog een schrik reactie vanuit het paard, in mijn ogen is dat wel een negatief geladen response en eigenlijk niet iets wat je wilt in de training. Dan heb ik het over de tikjes die worden gegeven in de gevallen dat je al een paar keer been hebt gegeven en paard nog niet voorwaarts gaat.

Zelf gebruik ik wel vaak een zweep, als verlenging van mijn arm. Tijdens werken aan de hand en tijdens het rijden, om te wijzen, of tegen de schouder of achterhand te leggen om te begrenzen of juist meer impuls of verzameling te vragen, om het gewicht van voor en naar achteren te verplaatsen en het tegenovergestelde van wijken voor de zweep het naar me toehalen van de schouder of de achterhand met de zweep.
Hier koppel ik vaak stemcommando's aan om het voor het paard duidelijk te maken wat ik wil en de hulp kracht bij te zetten. De zweep versterkt mijn lichaamshouding en mijn stem en andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:35 



 
Profiel   

Klopt een tikje is ook negatief.
Maar dat is streng stemgebruik ook.

Ja je geeft inderdaad een Hey let op! soort van schrik reactie, dat klopt ook.

De beloning voor het paard is inderdaad dat als hij luistert het negatieve weg is.
En als het goed is de ruiter dat ook heel duidelijk laat merken.
Door 1 dat been stil te houden.
Maar ik vind zelf ook door de stem positief te gebruiken. Of een kriebel door de hals te doen.
De beloning moet wel de boventoon voeren vind ik.


Ik heb hier 1 paard staan die echt geen zweepje nodig heeft.
Maar als je als eens streng zegt Nee, of pas op, of let op zal die dat ook erg aantrekken.
Die vind dat duidelijk enorm erg. Erger dan mijn ruin die eens een tikje zou krijgen, die loopt dan nog van het zal wel :)
Dus wat is dan uiteindelijk het ergste?

Per paard verschillend dus. Dus let daar goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:43 



 
Profiel   

troi schreef
Grappig dat hier niemand slaat, maar dat men wel een ‘tikje’ geeft. Ook zacht slaan is slaan, dus het is toch echt hetzelfde!

Nee, dat is niet hetzelfde.
Als jij in de rij staat te dromen (of te teksten) en ik geef je een duwtje "he jij bent aan de beurt" is dat echt niet hetzelde als je een mep verkopen.

Het gaat om de intentie wat je er mee wilt bereiken.
Deze intentie moet ook door het paard begrepen worden, en de timing en de mate en de plaats spelen daarbij een grote rol, alsmede je eigen emotie.

We zien slaan dan ook in de catagorie van ruiterfrustratie, die niet echt helpt en vaak is er al een miscommunicatie omdat de ruiter iets niet duidleijk genoeg heeft gemaakt
en we zien tikken als versterking van een hulp, attent maken. Er komt geen emotie bij.

Een paard voelt dat verschil wel degelijk en veel hebben ook wel een geweten en snappen dat ze bij bepaalde dingen te ver zijn gegaan bv. Een groot aantal corrigeert zichzelf als je een schreeuw geeft.

Een paard dat je niet begrijpt ook nog eens gaan slaan geeft natuurlijk geen goed resultaat. En een paard dat jou niet begrijpt een tik geven, trouwens ook niet.

Het hoort allemaal in een samenspel binnen communicatie en het is een onderdeel zoals wij onze intonatie van de stem gebruken en handgebaren bv.
Paarden gebruiken onderling ook mimiek en lichaamstaal als waarschuwingen, maar zijn ook van "wie niet horen wil moet maar voelen" en delen ook een hap of klap uit, ook in de mate van de overtreding. Dat kan dus heel zacht zin, maar ook fiks.
Het is dus een beetje raar om een waarschuwing, bekrachtiging of correctie die een ruiter meteen als iets zieligs of ouderwets te zien. (Slaan daarintegen is wel zielig, overbodig en wijst op slecht ruiterschap)
Heel vaak kunnen we het prima zonder zweepgebruik, maar er zijn paarden en situaties waarbij het wel slim is om op ze´n minst een zweepje mee te hebben (in het verkeer kun je bv in een noodsituatie een paard snel aan de kant krijgen of voorwaarts laten springen weg van het gevaar, zo) en in het begn van d eopleiding kan het een prima hulp zijn om dingen duidelijk te maken als ze de beenhulpen nog niet helemaal snappen. Hier is bv een maestro die een zweepje voor de schouder legt om het paard te laten stoppen en achter het been om te laten lopen en begint daarmee aan de hand en zet dat voort met de ruiter erop tot de andere hulpen duidelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 14:19 



 
Profiel   

Suliko schreef
Ik vraag me ook af in hoeverre een tikje goed te praten is ten opzichte van slaan... Want wat precies is een 'tikje'? Ja, dat je niet met alle kracht 'slaat', maar het uiteinde van een zweep geeft een veel groter effect dan de kracht die we gebruiken om een zwiep te geven, daar is het voor ontworpen. Uiteindelijk geeft het alsnog een schrik reactie vanuit het paard, in mijn ogen is dat wel een negatief geladen response en eigenlijk niet iets wat je wilt in de training. Dan heb ik het over de tikjes die worden gegeven in de gevallen dat je al een paar keer been hebt gegeven en paard nog niet voorwaarts gaat.

Zelf gebruik ik wel vaak een zweep, als verlenging van mijn arm. Tijdens werken aan de hand en tijdens het rijden, om te wijzen, of tegen de schouder of achterhand te leggen om te begrenzen of juist meer impuls of verzameling te vragen, om het gewicht van voor en naar achteren te verplaatsen en het tegenovergestelde van wijken voor de zweep het naar me toehalen van de schouder of de achterhand met de zweep.
Hier koppel ik vaak stemcommando's aan om het voor het paard duidelijk te maken wat ik wil en de hulp kracht bij te zetten. De zweep versterkt mijn lichaamshouding en mijn stem en andersom.

Bij een "tikje" komt bij mij geen gezwiep aan te pas. :) Een tikje is het puntje van de zweep tegen de heup of schouder leggen. Als er een "zwiep" is, dan is het geen tikje meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 14:29 



 
Profiel   

Ik rijd altijd met zweep, maar niet om mijn paard te meppen. Dat vindt ie niet zo leuk. Maar soms moet ie even wat vlotter in het verkeer om een stuk drukke weg over te steken langs het fietspad, en reageert de diesel iets te relaxed. Als extra been niet helpt dan krijgt ie een aanmoedingspremie. En het is reuze handig om takken aan de kant te duwen als we creatief door het bos gaan, of muggen weg te vegen. Ook als rugkrabber bij jezelf is het handig onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:03 



 
Profiel   

Dressuurmatig heb ik nooit een zweep vast, in het parcours wel altijd. Ze wil bij een sloot nog weleens proberen erlangs te gaan, en als ik de zweep dan tegen de schouder aanleg is dat voor haar al genoeg om toch rechtdoor eroverheen te gaan. Op buitenrit heb ik deze ook altijd bij me, maar niet voor haar, maar voor asociale wielrenners/honden/wandelaars/automobilisten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:12 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Suliko schreef
Ik vraag me ook af in hoeverre een tikje goed te praten is ten opzichte van slaan... Want wat precies is een 'tikje'? Ja, dat je niet met alle kracht 'slaat', maar het uiteinde van een zweep geeft een veel groter effect dan de kracht die we gebruiken om een zwiep te geven, daar is het voor ontworpen. Uiteindelijk geeft het alsnog een schrik reactie vanuit het paard, in mijn ogen is dat wel een negatief geladen response en eigenlijk niet iets wat je wilt in de training. Dan heb ik het over de tikjes die worden gegeven in de gevallen dat je al een paar keer been hebt gegeven en paard nog niet voorwaarts gaat.

Zelf gebruik ik wel vaak een zweep, als verlenging van mijn arm. Tijdens werken aan de hand en tijdens het rijden, om te wijzen, of tegen de schouder of achterhand te leggen om te begrenzen of juist meer impuls of verzameling te vragen, om het gewicht van voor en naar achteren te verplaatsen en het tegenovergestelde van wijken voor de zweep het naar me toehalen van de schouder of de achterhand met de zweep.
Hier koppel ik vaak stemcommando's aan om het voor het paard duidelijk te maken wat ik wil en de hulp kracht bij te zetten. De zweep versterkt mijn lichaamshouding en mijn stem en andersom.

Bij een "tikje" komt bij mij geen gezwiep aan te pas. :) Een tikje is het puntje van de zweep tegen de heup of schouder leggen. Als er een "zwiep" is, dan is het geen tikje meer.


Op die manier gebruik ik ook wel eens een "tikje", maar voor sommige is een "tikje" ook gewoon met een zwiep waar een paard wel degelijk van schrikt maar zien ze het nog steeds als een "tikje", daarom vind ik het zo'n lastige benaming, want het klinkt zo onschuldig terwijl het dat soms écht niet is.

Daarin ben ik het ook eens met _Penotti, dat stemgebruik voor sommige paarden net zo negatief opgevat kan worden een als tik met de zweep.

Maar dan vraag ik me ook wel eens af... waarom wil je dat je paard schrikt om te bereiken wat jij wilt? Ik vind dat zelf dus geen fijne toevoeging in mijn training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:21 



 
Profiel   

Ik denk dat lusitana het schrikken heel goed verwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:24 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Nee dat is niet hetzelfde.
Of ik jou een tik op de vingers geven of ik geef je een stomp in je gezicht, dat is toch ook niet hetzelfde?


Nee maar beiden vallen wel onder slaan! Zacht slaan is ook slaan..

Overigens ben ik groot voorstander van slaan hoor. Als de veiligheid in het geding is bijvoorbeeld. Maar ik maak mezelf niet wijs dat dat iets anders is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:25 



 
Profiel   

Bij mij is dat heel anders.
Een tikje waar je na dat tikje direct niets meer van voelt of waar je een gevoelige/ beurse plek van houd, groot verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:30 



 
Profiel   

Zelf ben ik gestopt met het rijden met een zweep, mijn pony reageerde er alleen maar erg boos op. Terwijl ik de zweep ook alleen gebruikte als er geen reactie kwam op been. Maar ik kon elke keer een zwiepende staart of een iniminibokje krijgen als die zweep haar billen raakte. Ze was het er dus niet mee eens. Nu rijd ik alweer een aantal maanden zonder en dat lukt eigenlijk prima. Ik merk nu dat ik als ik hem had ik hem sneller toch gebruikte, nu heb ik hem niet en mis ik het ook eigenlijk niet. Als ze nu echt niet luistert, zwiep ik een keer met de overige teugels op haar hals. Dan krijg ik ook een boze blik maar ze snapt wel dat ze dus echt gewoon even moet doen wat gevraagd wordt. Het is gelukkig zelden nodig en ik heb het idee dat ik een veel blijere meewerkende pony voor terug gekregen heb.

Ik gebruik hem nog wel bij het teugelen om hulpen te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:32 



 
Profiel   

troi schreef
_Penotti schreef
Nee dat is niet hetzelfde.
Of ik jou een tik op de vingers geven of ik geef je een stomp in je gezicht, dat is toch ook niet hetzelfde?


Nee maar beiden vallen wel onder slaan! Zacht slaan is ook slaan..

Overigens ben ik groot voorstander van slaan hoor. Als de veiligheid in het geding is bijvoorbeeld. Maar ik maak mezelf niet wijs dat dat iets anders is..


Slaan hoort niet thus in de ruitersport. Tikken kunnen gewoon onderdeel zijn van de hulpen.
Zie je wel verschil tussen aanraken en meppen? Of noem je dat ook allemaal slaan? Jij hoeft jezelf niet wijs te maken dat het anders is als je maar snapt dat een en ander wel anders ervaren kan worden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 16:02 



 
Profiel   

Ligt helemaal aan hoe het paard erop reageert! Als het paard schuw wordt absoluut nee, maar een correctie moet wel kunnen vind ik
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 08:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen