Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 
Profiel   

AmoorM schreef
Anastasia24 schreef
Helaas heb ik paarden gehad die werkelijk niet liepen zonder zweep (Ex-kinder pony en ex-manege paard) dus hierbij hield ik altijd een zweepje. Maar ik rijd buiten, en dat vonden ze geweldig, dus het ding nooit nodig gehad.
Ik gebruik wel een zweepje bij grondwerk, dat is een beetje zelfsprekend natuurlijk voor een arm verlenging. Als ik logeren aanleer gaat dat ook eerst met zweep, erna doe ik dat met mijn lichaamshouding.

Nee, een zweep vind ik niet nodig. Niet bij het recreatief, niet tijdens cross, springen, dressuur. Als het paard zó erg staakt (Zie sommige mangelessen) kan er iets mis zijn. Dát moeten ze niet oplossen met een zweep. [b] Ook dood voor het been valt op te lossen zonder zweep erbij.[\b]


Ik ben wel benieuwd naar tips! Oprecht! :D

Die staat in de 1e alinea van de quote die jij aanhaalt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 22:14 



 
Profiel   

Tja, als ik mijn werk niet goed of te langzaam uitvoer krijg ik ook een berisping van mijn werkgever.

Als mijn paard niet luistert tijdens het 'werk' krijgt ze een corrigerend tikje.

Misschien een unpopular opinion, maar ik vind mijn paard niet zielig omdat ze een uurtje per dag moet werken. Zijzelf volgens mij ook niet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 22:29 



 
Profiel   

Maar zodra je salaris ingehouden wordt, moet de werkgever wel een betere reden geven aan de rechter dan "ze werkte niet hard genoeg". Een berisping kan ook verbaal, of met een hardere beenhulp (zonder sporen) gegeven worden aan een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 22:33 



 
Profiel   

Mizora schreef
Maar zodra je salaris ingehouden wordt, moet de werkgever wel een betere reden geven aan de rechter dan "ze werkte niet hard genoeg". Een berisping kan ook verbaal, of met een hardere beenhulp (zonder sporen) gegeven worden aan een paard.


Goed argument. Maar als ik na een verbale berisping nog steeds niet mijn werk verbeter?
Ik weet overigens niet of een harde beenhulp (zonder sporen) niet oncomfortabeler is voor een paard dan een zacht tikje met een zweep. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 22:38 



 
Profiel   

Dan zijn sporen toch ook niet meer van deze tijd? ...
Alles kan wel aangehaald worden dat je moet met de tijd maar niet alles van deze tijd is “beter”
Mijn merrie kan ik niet met zweep rijden dan raakt ze overstuur al ziet ze hem maar ... grondwerk doe ik wel met een zweep om haar te sturen (achterbeen aanraken, heup aanraken) dit kan niet met je hand als je ervoor blijft staan...
mijn jaarling heeft op jonge leeftijd een been wond opgelopen en vond daarna alle aanraking vreselijk en haalde dan flink uit. Ik gebruikte de zweep zodat ik kon oefenen met aanraken zonder een hoef in mijn gezicht te krijgen en nu kan ik alles weer.
Je kan niet alle paarden over 1 kam scheren de een kan goed zonder de ander heeft wat meer aanmoediging nodig en bij normaal gebruik is dit helemaal geen probleem. De gene die dat wel vinden moeten ook niet op een paard gaan zitten , nooit een halster omdoen en ook verder niet aanraken want dat is niet natuurlijk ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 22:41 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Tja, als ik mijn werk niet goed of te langzaam uitvoer krijg ik ook een berisping van mijn werkgever.

Als mijn paard niet luistert tijdens het 'werk' krijgt ze een corrigerend tikje.

Misschien een unpopular opinion, maar ik vind mijn paard niet zielig omdat ze een uurtje per dag moet werken. Zijzelf volgens mij ook niet :')


Maar voer ik mijn werk dan niet goed uit omdat ik een luilak ben of snap ik het niet?
Ik begrijp niet waarom je zweepgebruik bij een paard vergelijkt met een mens en werkgever

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 22:48 



 

Afgelopen zomer stelde ik mezelf deze vraag ook.

Ik heb mezelf toen een paar keer met de zweep 'getikt' zoals ik dat bij mijn paard zou doen.
Voor mij voelde het een beetje als een stroomschok van een weidraad. Dat vond ik best wel heftig om je paard dit aan te doen.

Onder het rijden heb ik het niet nodig, ondanks dat één paard niet echt voorwaarts denkend is, krijg ik het toch met mijn been en overgangen opgelost. Maar in de omgang had ik in het verleden helaas mijn zweep soms nog nodig, om bepaalde (gevaarlijke) gedragingen onmiddellijk te kunnen corrigeren. Een zweep is een negatieve bekrachtiger, en enkel te gebruiken om een paard kordaat op te voeden en je eigen veiligheid voorop te kunnen stellen. En zeker niet bij elk paard.

Rijden met een zweep, volgens mij kan dat dus wel als eerste geschrapt worden :) maar als correctiehulpmiddel ben ik er nog niet helemaal uit.

Een spoor kan je trouwens niet vergelijken vind ik, zolang je niet in de buik ligt te schoppen, is een spoor gewoon een verfijnde hulp. Je kan dan makkelijker op een soort van drukpunt werken, en dat hoeft niet meer dan een zachte aanraking te zijn. Moet je wel een stil been voor hebben. Sporen gebruiken om letterlijk aan te sporen is ook niet meer van deze tijd vind ik.

Ik weet niet hoe het in de springsport moet, daar ken ik niet genoeg van. Maar ik zou het wel mooi vinden als paarden met minder dwangmiddelen zouden kunnen springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 23:00 



 
Profiel   

Kinke schreef
Maar voer ik mijn werk dan niet goed uit omdat ik een luilak ben of snap ik het niet?
Ik begrijp niet waarom je zweepgebruik bij een paard vergelijkt met een mens en werkgever


Ehm, ja?

Ik zie het zo, even heel plat en basaal:
-Als mijn baas zegt dat ik sneller moet werken, en ik doe dat, dan gebeurt er niks.
-Als mijn baas zegt dat ik sneller moet werken, en ik doe dat niet, dan krijg ik een berisping.

-Als ik tegen mijn paard zeg (dmv een beenhulp) dat ze sneller moet lopen/werken, en ze doet dat, dan gebeurt er niks (ze wordt zelfs beloond)
-Als ik tegen mijn paard zeg dat ze sneller moet lopen/werken, en ze doet dat niet, dan krijgt ze een berisping (tikje).


Ik hoop dat je zo wat beter begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk dat het op deze manier voor een paard ook makkelijk is om te begrijpen wat je wel en niet wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 23:06 



 
Profiel   

Ik rijd alleen maar buiten maar heb altijd een zweep bij me.
Om de schouder te begrenzen vooral en verder gebruik ik hem 1 op de 25 ritten om ergens langs te komen zonder dat we via de achteruit op de kop in de sloot terecht komen.
Verder heb ik hem niet nodig ze zijn voorwaarts genoeg.

Ik vind het trouwens redelijk bizar dat het schijnbaar geaccepteerd wordt dat een fietser gemept wordt maar dat een paard een te gevoelige huid heeft om een zweep te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 00:41 



 
Profiel   

Ik zelf heb een paard welke jong is en zijn/mijn grenzen nog niet altijd door heeft. Wanneer ik dan buiten het terrein van de stal ga wandelen, neem ik altijd een zweepje mee om hem te 'begrenzen' als hij toch dingen erg spannend vind. Dit houd in dat ik het zweepje naast zijn hoofd houd op een korte afstand en als hij ertegenaan komt doet hij dat zelf, maar gaat zijn aandacht wel weer naar mij.
Verder als aanwijs stokje :j
Om echt een tik te geven eigenlijk nooit. Ik bekijk liever de situatie en waarom deze voorkomt en probeer deze direct op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 00:46 



 
Profiel   

Ojee, de zweep gaat onder de loep.
Wordt soms wel eens moe of dingen nog wel kunnen.
Ik vind een zweep wel kunnen, een zweep is er voor een correctie te geven en als dat niet meer mag.......
Een zweep als martelmateriaal en om eens flink los te gaan op een paard is gewoon not done.
Als paarden onder mekaar zich corrigeren is een blik en een dreiging vaak genoeg maar als dat niet voldoende is dan kunnen ook rake klappen vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 06:01 



 
Profiel   

Aantikken of meer hoef ik niet ( meer ) te doen. Mijn paard had vroeger momenten van exploderen en dan gaf ik een tikje om haar af te leiden en haar uit het bokken te krijgen. Dat was symptoom bestrijding en had heel andere dingen nodig van straffen oid. Mijn instructrice van toen vond ook dat ik gewoon flink moest aanpakken en de zweep een keer goed moest gebruiken. Daar was ik het niet mee eens en na verder zoeken bleek dat mijn paard goede redenen had om te verzetten.

Mijn pony gaat bij het aanpakken van de zweep meteen fanatieker lopen, maar ontspanning is dan minder. Beide zijn bij mij nooit echt geslagen met de zweep, daar is hij niet voor. Ik gebruik hem met longeren of op keuringen wel als aanwijzer en stuur.

Onze jonge hengst was nogal beschermend over zijn groepje en daar nam ik een zweepje mee de wei in omdat hij al wel eens de aanval geopend heeft en met een zweepje blijft hij op afstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 07:38 



 
Profiel   

Ik heb al jaren geen zweep meer maar wel (carrot) sticks. Die vind ik fijner als verlengstuk van mijn hand omdat ze stabiel zijn en dus niet zwiepen. Ik kan mijn paard er bijvoorbeeld ook mee duwen. Het zwiep effect van de zweep werkt ook vele malen scherper in. Ik heb de verschillen wel eens uitgeprobeerd op mezelf. Sinds dien dus altijd een stick voor zowel grondwerk als rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 07:54 



 
Profiel   

Ik gebruik hem vooral als begrenzer en verlenger. Vooral om haar op een volte mooi rond te krijgen op de achterhand. Op buitenrit eerder om gevaar mee af te wenden :+ Op het einde van een rit kom ik altijd tot de conclusie dat ik de zweep amper tot niet gebruikt heb :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 08:38 



 
Profiel   

Ik gebruik mijn zweep zo weinig als kan en zoveel als, volgens mij, moet. Ik zit er niet mee. Ik zie ook wel hoe een hoger gerangschikt paard een ander aanpaktals het zich niet wil voegen.
Bovendien ben ik nogal voor een no-nonsens aanpak en zijn er massà mensen op aarde die een veeeel harder leven moeten lijden dan mijn paarden.

Maar naar aanleiding van dit topic heb ik eens mijn eigen zweepgebruik in de gaten gehouden.
Springles: 0 keer
Dressuurles : 2 tikjes op de achterhand
Buitenrit : 2 tikken toen hij op 1 km van huis ging staken. ( hij kent de plaats goed, niets speciaals)
Zeker 10 tikjes op de achterhand bij het lange teugel stappen. Hij ontspant dan zo, en kijkt zo rond, dat hij gaat slenteren en ik wil dat hij ook dan actief blijft stappen. Meestal pak ik dit aan door een overgang of schijnovergang naar draf te rijden, maar deze keer leek ik daar geen succes mee te hebben. Dus maar even bijtikken.

Fout bezig?

Het valt wel mee, denk ik.
Maar ik steek niet weg dat hij bij arrogant gedrag (vb. Mij omver proberen te lopen in de weide of paddock) ook wel een harde slag zou krijgen, die hij niet direct vergeet.
Bij mijn huidige 2 paarden niet nodig en daar ben ik blij om.

Ik denk dat verantwoord zweepgebruik een communicatiemiddel is van de dominante leider t.o.v. het ondergeschikte paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 08:54 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.


Hier ook. Voor dressuur heb ik hem puur voor de schouder of om haar niet naar binnen te laten vallen. Dan sla ik haar niet.

Op butenrit heb ik hem idd ook voor nood. Ze wil nog wel eens blokkeren als ze iets, wat in haar ogen heel eng is ziet. Dan is een tikje wel even handig omdat ze anders het verkeer blokkeert. En in de berm gebruik ik hem aan de wegzijde zodat ze niet op 1x bedenkt die kant op te springen.
Dat is gelukkig nog nooit gebeurt, maar op buitenrit heb ik zoiets van "better safe the sorry".

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 09:24 



 
Profiel   

Ik heb altijd geleerd dat een zweep een aanwijsstok is. Ik heb hem eigenlijk altijd bij mij meneer weet het namelijk als ik hem niet bij mij heb :D ik hoef hem eigenlijk alleen maar bij te hebben !

Verders gebruik ik de zweep om hem aanwijzingen te geven (lees klein tikje) als hij bijvoorbeeld traag in het linker achterbeen blijft ( is overigens helemaal uit gezocht door da maar blijkt gwn een zwakker achterbeen te zijn met het opstarten van het rijden) of als hij zijn kont naar binnen wilt gooien maar dat gebeurt zelden! Buiten heb ik hem altijd bij voor als ik een bijt graage hond tegen kom.

Ik vind meer sporen niet meer van deze tijd ! Ik gebruik ze eigenlijk nooit omdat mijn paard er van gaat rennen en dat ik hem er boos mee maak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 09:42 



 

koend schreef
Ik gebruik mijn zweep zo weinig als kan en zoveel als, volgens mij, moet. Ik zit er niet mee. Ik zie ook wel hoe een hoger gerangschikt paard een ander aanpaktals het zich niet wil voegen.
Bovendien ben ik nogal voor een no-nonsens aanpak en zijn er massà mensen op aarde die een veeeel harder leven moeten lijden dan mijn paarden.

Maar naar aanleiding van dit topic heb ik eens mijn eigen zweepgebruik in de gaten gehouden.
Springles: 0 keer
Dressuurles : 2 tikjes op de achterhand
Buitenrit : 2 tikken toen hij op 1 km van huis ging staken. ( hij kent de plaats goed, niets speciaals)
Zeker 10 tikjes op de achterhand bij het lange teugel stappen. Hij ontspant dan zo, en kijkt zo rond, dat hij gaat slenteren en ik wil dat hij ook dan actief blijft stappen. Meestal pak ik dit aan door een overgang of schijnovergang naar draf te rijden, maar deze keer leek ik daar geen succes mee te hebben. Dus maar even bijtikken.

Fout bezig?

Het valt wel mee, denk ik.
Maar ik steek niet weg dat hij bij arrogant gedrag (vb. Mij omver proberen te lopen in de weide of paddock) ook wel een harde slag zou krijgen, die hij niet direct vergeet.
Bij mijn huidige 2 paarden niet nodig en daar ben ik blij om.

Ik denk dat verantwoord zweepgebruik een communicatiemiddel is van de dominante leider t.o.v. het ondergeschikte paard.



dat denk ik ook, als je ziet hoe hard ze kunnen zijn in een kudde/koppel/of hoe hun taalgebruik is om
de rangvolgorde te bepalen/ om uit te maken wie de baas is en blijft!! maar ook hun vriendschappelijke klopje bij soortgenoten is dat is niet wenselijk bij mensen

en met dat zweepje in de wei/paddock is het duidelijker dan mijn opgestoken vingertje "pas op hoor!!"
(ook minder pijnlijk voor mijn handen)

dus gebruiken we hulpmiddelen om iets te verduidelijken een soort accentstift

ik respecteer dat het paarden zijn en blijven in hun denken en doen
paardentaal is soms iets anders dan mensentaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 10:58 



 
Profiel   

Wanneer mijn paard niet reageert op m'n been krijgt hij van mij een tik met m'n zweep. Manegepaarden zijn nou eenmaal dood voor het been en reageren er vrijwel niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 11:02 



 
Profiel   

Een zweep op buitenrit zal ik altijd meenemen. Is een prima tool om de wielrenners te leren niet op 1cm afstand mijn paard in te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 11:18 



 
Profiel   

purny schreef
.... Manegepaarden zijn nou eenmaal dood voor het been en reageren er vrijwel niet op.



Dat is wel heel erg alles over een kam scheren :x

Er zijn genoeg fijne gevoelige manegepaarden.
Ook gerust wat afgestompt... Wat logisch is, ze moeten redelijk wat fouten van de ruiters incasseren. Dat is het logisch dat je daar als paard minder effectief op gaat reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 11:19 



 
Profiel   

Ok. Niet ieder manegepaard is afgestompt maar wel een hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 11:21 



 
Profiel   

Een zweep vind ik niet zielig, onjuist gebruik van de zweep (anders dan aantikken) vind ik niet juist.
Sporen heb ik juist in de ban gedaan jaren geleden

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 11:26 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk altijd een zweep vast. Ik wil ook dat alle paarden die ik in eigendom heb, dat leren accepteren. Vooral bij Sam die "niet te rijden was met zweep" heeft dat even geduurd maar inmiddels is hij het gewoon. Het enige moment dat ik effectief een tik geef is wanneer de jongste van de bende haar frisheid uit met een rodeo. Bokken is niet lief en daar wordt ze dan ook op aangesproken. Net zoals ze gecorrigeerd wordt als ze zou bijten of trappen. Doen we niet, mag niet. Duidelijke afspraken maken met elkaar maakt het op lange termijn veel simpeler voor beide.

Verder doe ik eigenlijk niks meer met dat ding dan 'm occasioneel licht tegen het lijf aanleggen waar ik wil dat ze even "opletten."
Dus op de heup, achter mijn been of op de schouder, echt niks meer of minder dan de zweep er tegen aan leggen a la "he, denk hier eens om."

Dat je een zweep vast hebt betekent niet dat je bij elke aanwijzing ook moet tikken? :?
En als er tegen aan leggen al "niet meer van deze tijd is" dan mag ik ze ook niet meer strelen want dan raak ik ze harder aan dan wanneer ik mijn zweep er tegen aan leg.
Nee, ik zie eigenlijk veel voordelen van de zweep. Het is één van de weinige hulpmiddelen die ik niet zou willen missen. :) Ik rijd alleen op wedstrijd en in de les met sporen omdat ze verplicht zijn op wedstrijd en ze standaard aan mijn laarzen hangen (die ik enkel in de les en op wedstrijd aan heb) maar van mij mogen die dingen vrije keuze worden. Maar een zweep zou ik niet willen missen in de africhting. Kunnen wel, maar willen niet. Vind het een aanwinst om zachter duidelijkheid te kunnen geven.

In mijn ervaring is het ook zo dat niet paardenmensen snel zeggen "dan neem je de zweep toch?" bij situaties waarvan ik denk "Ik denk er nog niet aan."

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 11:30 



 
Profiel   

Ik ben een menner, wel een beetje een luie menner dus mijn zweep staat meestal in de koker. Echter met de wat moeilijkere oefeningen gebruik ik de zweep zeg maar als hoe ruiters hun been gebruiken. En ja, soms naar een waterbak toe kan wat aanmoedigen met de zweep wel helpen. Maar 10 x de zweep kneiterhard erop zou je mij niet snel zien doen. Kan ook komen door het soort paard wat ik meestal heb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 21:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen