Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiraie

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:10

Ik vind het lastig. Als mensen het gebruiken als hulpmiddel om mee te wijzen vind ik het prima. Maar ik persoonlijk zou er voor kiezen te rijden zonder zweep.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:23

Uiteraard rijd ik het liefst zonder zweep, maar ook zonder sporen. Helaas is dit voor de meeste paarden niet weggelegd. Ik heb er maar een paar gekend die ik als jong paard fijn zonder zweep en sporen kon rijden. Om ze scherp en gehoorzaam aan de hulpen te krijgen heb je vaak een spoortje en of een zweepje nodig. En niet om ze in elkaar te schoppen maar om ze juist te leren om te reageren op kleine hulpen. Ik gebruik liever als correctie een tikje of kort spoortje dan er maar op blijven schoppen. Zeker als je als ruiter niet consequent bent, stompen ze af op de hulpen en heb je steeds grotere hulpen nodig. Dit gebeurt vaak bij verreden paarden, de meesten zijn als jong paard nog wel alert maar door de ruiter stompen ze vaak af op latere leeftijd.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:37

Ik heb mijn zweep er ook altijd bij Als aanvulling, zeker bij sluitwerk heel fijn om zacht aan te kunnen wijzen bij je paard wat je bedoelt! Soms om ritme aan te geven, soms als hij gewoon dwars door mn hulp heen loopt..

In het bos ook erg handig om dazen en vliegen weg te vegen (onder zn buik, op de billen, op zijn hoofd.. ) dus vooral als handig verlengmiddel van mijn arm en been!

Maar rijd ook met spoor en vaak zelfs met slof :j

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:47

De zweep heeft meerdere functies. Diegene die binnen 1,5 meter komt heeft een probleem. Op buitenrit stopte het paard, maand geleden, en wilde omdraaien. Het zweepje werd zweep en ik hoef nu maar te wijzen met zweep.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:53

Askja schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb er altijd 1 mee op buitenrit, die gebruik ik enkel in geval van nood.
... en wanneer is dat dan?


Heb ik een keer gehad,zonder zadel met halstertje een ritje gemaakt.
Aangevallen door een hond.
Paard in paniek ik sprong er af om hond weg te schoppen.
Hond bleef komen.
Vriendin was ook mee met haar paard en die heeft ons gered.
Heeft de hond geslagen op zijn neus met een zweep,toen taaide hij af.
Dus hier gaat altijd een zweep mee op rit.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:52

Rij altijd met zweep op mijn heerlijke ruin met behoorlijk eigen mening. Gebruik mijn zweep niet als strafmiddel, daar ben ik fel tegen
Wel om een aanwijzing iets te verduidelijken en vooral ter begrenzing of om hem te helpen beter in balans te lopen. Ik heb geen makkelijk rijpaard overigens, maar hij is wel extravert en heel duidelijk in zijn feedback. Ben ik per ongeluk 'onredelijk', merk ik dat meteen aan hem. Hij luistert goed naar mijn been, dus daar heb ik al geen zweep voor nodig. Overigens rij ik het liefst zonder zweepje, normaal gesproken, op de meeste paarden.

En verder heel handig bij (gymnastiserend) grondwerk. Al doe ik daarnaast ook veel met lichaamstaal en vanuit positie, zonder zweepje als aanwijsstokje.

Zweepjes als strafmiddel vind ik absoluut not done. Vroeger (jaren 70) vond ik dat al dieptriest, nu nog steeds.

QuarterSpook

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:08

Zweep is voor mij ook om honden mee weg te jagen op buitenrit haha

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:25

Ik vind het bijzonder dat zo veel mensen zonder zweep, zonder sporen etc. Rijden en hun paard 'voorwaarts' willen laten denken. Zie het om mij heen ook wel eens. Vraag mij dan af wat erger is, een tikje achter de kuit met een zweep je of een stomp op je ribben door de kuit van je ruiter.
Anyway, dat vraag ik mij af. Zonder mensen te veroordelen trouwens. Zeker respect voor mensen die hun paard lekker zonder kunnen rijden hoor. Maar helaas zie je ook anders. En nee, ik rij alles behalve perfect, en probeer met als iedereen het beste te doen.

Ik zal mijn paard nooit echt slaan ofzo. Absoluut niet. Echter moet zij leren om soms net wat vlotter weg te zijn, om haar achterhand meer mee te nemen. Dan krijgt ze wel een tikje achter de kuit als ze niet reageert. Verder gebruik ik mijn zweep als aanwijsstok als ik bijvoorbeeld een pasje opzij wil en ze haar achterhand niet meeneemt.

Als ik zie hoe ze elkaar in de wei corrigeren, denk ik dat mijn tikje geen ramp is. Dat gaat er harder aan toe. Ik streef er wel naar om de zweep uiteindelijk weg te laten maar zo ver zijn we nog niet. Nu heb ik hem als hulpmiddel bij de hand, en dat betekent niet dat ik elke 3 passen haar aan het slaan ben. Soms gebruik ik hem de hele training niet hoor. Maar ik hoef ook niet mijn kuiten tegen haar ribben te rammen als ze niet reageert. Ik rij trouwens ook zonder sporen. Wel geprobeerd, om zo de zweep weg te laten omdat ze soms door m'n binnenbeen liep en ik dan beter kon corrigeren (deze fase zijn we al voorbij) maar ondanks heel voorzichtig gebruik, werd ze er niet blij van :').

Probeer er nuchter en fair mee om te gaan. Maar ik heb soms het gevoel dat zelfs dat niet meer mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:49

Kabayo schreef:
Zweep gebruik ik enkel als ze niet consequent op mijn been reageert en een luie dag heeft. Ik hou er niet van om elke pas te drijven. Ik net overigens niet, geef enkel een tikje ter verduidelijking.1x en het is goed. Voor de wagen neem ik m altijd mee. Ik gebruik hem zelden. Zelfde reden als ohz, als ze niet consequent op mijn stem reageert

Sporen vind ik zelfde verhaal. Die gebruik ik nooit. Enkel in een Z proef als het verplicht is. Maar dan zitten ze er voor de sier..

Hier precies hetzelfde

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:56

Anouk1605 schreef:
Ik vind het bijzonder dat zo veel mensen zonder zweep, zonder sporen etc. Rijden en hun paard 'voorwaarts' willen laten denken. Zie het om mij heen ook wel eens. Vraag mij dan af wat erger is, een tikje achter de kuit met een zweep je of een stomp op je ribben door de kuit van je ruiter.
Anyway, dat vraag ik mij af. Zonder mensen te veroordelen trouwens. Zeker respect voor mensen die hun paard lekker zonder kunnen rijden hoor. Maar helaas zie je ook anders. En nee, ik rij alles behalve perfect, en probeer met als iedereen het beste te doen.

Ik zal mijn paard nooit echt slaan ofzo. Absoluut niet. Echter moet zij leren om soms net wat vlotter weg te zijn, om haar achterhand meer mee te nemen. Dan krijgt ze wel een tikje achter de kuit als ze niet reageert. Verder gebruik ik mijn zweep als aanwijsstok als ik bijvoorbeeld een pasje opzij wil en ze haar achterhand niet meeneemt.

Als ik zie hoe ze elkaar in de wei corrigeren, denk ik dat mijn tikje geen ramp is. Dat gaat er harder aan toe. Ik streef er wel naar om de zweep uiteindelijk weg te laten maar zo ver zijn we nog niet. Nu heb ik hem als hulpmiddel bij de hand, en dat betekent niet dat ik elke 3 passen haar aan het slaan ben. Soms gebruik ik hem de hele training niet hoor. Maar ik hoef ook niet mijn kuiten tegen haar ribben te rammen als ze niet reageert. Ik rij trouwens ook zonder sporen. Wel geprobeerd, om zo de zweep weg te laten omdat ze soms door m'n binnenbeen liep en ik dan beter kon corrigeren (deze fase zijn we al voorbij) maar ondanks heel voorzichtig gebruik, werd ze er niet blij van :').

Probeer er nuchter en fair mee om te gaan. Maar ik heb soms het gevoel dat zelfs dat niet meer mag.

Ik geloof dat ik je even niet begrijp?
Een vorig paard maar ook een van mijn huidige heb ik geen zweep bij nodig. Maar als ik een por in de buik zou geven krijg ik vliegles hoor. Ik heb die beiden moeten leren dat een been dat aanligt niet drijven betekend maar dat het daar gewoon ligt.
En ik hoef eigenlijk maar aan aandraven te denken en eventueel heel zacht aan te spannen met mijn kuit en ze reageren.
IMO is dat hoe het ook hoort.
Bij mijn minder gevoelige paard wil ik dat ook, maar dan heb ik wel eens correctie met zweep nodig om daar te komen.
Maar zo rijden hoort dus echt geen uitzondering te zijn, dat is naar mijn idee hoe het hoort.
En daar hoort je instructie zeker naar toe te werken.
En bij sommige paarden is dat er al meteen, zoals nu mijn jonge paard dus ook, die hoefde ik dat aan te leren.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:51

Shiraie schreef:
Ik vind het lastig. Als mensen het gebruiken als hulpmiddel om mee te wijzen vind ik het prima. Maar ik persoonlijk zou er voor kiezen te rijden zonder zweep.

Dat kan, maar ik heb dan in elk geval een paard voor je waarmee je niet ver gaat komen. Heb je een zweepje vast, dan gedraagt hij zich, zo niet, dan wordt het omkeren, half steigeren, achteruit lopen en dat is bij vorige eigenaren niet goed afgeopen en hij is dan ook vaak van eigenaren veranderd.
Ik rijd ook liever zonder zweep maar nog liever rijdt ik zonder stress... :D

Soms gaat de communicatie makkelijker als je wat achter de hand hebt. Ze worden dan betere verstaanders. En dan is fluisteren genoeg. Precies zoals je het wilt.
Dat heb ik liever dan elke paar meter een conflict waarbij je overdreven aan de teugels moet gaan zitten en/of hard moet gaan zitten drijven, beide gefrustreerd raakt en niks opschiet.

Dus je kunt wel principes hebben (ik stond vroeger bekend als anti zweep, maar dat is het niet ik vind ze alleen in de meeste omstandigheden onnodig), maar dat wil niet zeggen dat het altijd het beste is voor elke situatie.
Soms moet je je aanpassen omdat paarden nu eenmaal niet allemaal blanco canvassen zijn, maar soms een verleden hebben waarin ze ook wel eens minder leuke trucjes geleerd kunnen hebben (meestal uit zelfverdediging of om zichzelf te sparen) en dan is het handig dat je niet in gevaar komt daardoor en het ter plekke even adresseert, of zoals bij de mijne, alleen maar laat zien dat je een zweepje mee hebt en dus iets zou kúnnen doen tegen fratsen.
Het is niet dat ik hem zonder niet rijden kan, maar het is voor ons beide veel relaxter als ik hem wel mee heb en uiteindelijk vind ik dat eigenlijk het belangrijkste, stress wegnemen en dat kan óók door een zweepje.
Net zo goed als dat het stress kan veroorzaken bij verkeerd gebruik, kan het stress wegnemen bij correct gebruik.

Dus een bij je hebben kan een goed idee zijn, zelfs als je hem niet gebruikt.

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 01:04

Mijn shetjes weten ook precies wanneer ik wel en niet mijn zweep beetneem op de wagen. Ze houden dan op van draven en de zweep beet houden is daartegen genoeg. Bij mijn jongste gebruik ik hem overigens voornamelijk om hem te ondersteunen in het bochtenwerk zoals een ruiter zijn been gebruikt aan de binnenkant om naar binnen vallen te voorkomen. Bij mijn oudste gebruik ik hem om m rechter te richten. Maar goed dit is heel wat anders dan hoe ruiters hem gebruiken. Voor mij is de zweep mijn been. Mijn jongste moet daarnaast ook nog leren dat zweep inderdaad niet altijd voorwaarts betekent, maar hij begint dat al steeds beter te begrijpen. Hij is erg gevoelig dus ik zou hem nooit zomaar een tik geven, alleen als ie meermaals mijn waarschuwingen negeert (Wat levensgevaarlijk gedrag is voor de wagen, maar helaas puberruin dus ja) dan krijgt ie eerst een zachte waarschuwing met de zweep en daarna een flinke tik. Ik ben liever even flink duidelijk tegen hem als zijn gedrag echt niet kan, dan hem te zacht aanpakken. En daarna probeert hij het overigens ook niet weer. Maar ik doe dit wel alleen als het echt uit zijn puberale streken voortkomt en niet als ie bvb ergens angstig op reageert of als ie schrikt van iets.

sandracompen
Berichten: 44
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:47

ik gebruik de zweep ook alleen om de achterhand er iets meer onder te kunnen zetten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:54

Ik denk ook dat een en ander met persepctief te maken heeft.
Als ik hier de boscrossers twee keer per week in de bak zie rijden denk ik: tja als je daar genoegen mee neemt heb je geen zweep nodig.
Niets ten nadele, maar dat is meer gewoon een rondje stap, draf galop en er weer af en lekker de dag erna weer het bos induiken. Of het paard dan de juiste stelling, buiging en correcte gebruik van lijf en leden heeft doet er niet zo toe.

Als je dat doel echter wel hebt is een zweep een fijne aanvulling.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:01

Kan een fijne aanvulling zijn, maar ook dat hoeft niet altijd zo te zijn :)

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:47

Een zweep is een verlenging van je arm Op de manege waar ik rijd is het zo dat je leert rijden maar ook leert om de zweep goed te gebruiken.We hadden een meisje in de les die het paard onodig sloeg met de zweep die had 3 waarschuwingen gehad en toen mocht ze niet meer komen dus als je weet hoe je er mee om.moet gaan dan is een zweep prima.Nee van sporen ben ik geen fan

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:57

In de bak rijd ik inprincipe niet met een zweepje. Buiten wel, maar dit is meer in het geval hij ergens echt niet langs wilt of honden in de buurt zijn. Ik heb een prikkelbare buitenrij omgeving met veel huizen/auto's/landbouw/fietsers/hekwerk etc.

In de bak met dressuur rijd ik wel met een spoor, maar niet met een zweep. Of ik moet echt geen reactie krijgen op mijn been, maar dit komt zelden voor dat ik hem erbij pak.

Ria_H

Berichten: 2
Geregistreerd: 16-08-16

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:25

Gebruik je de zweep als straf of als hulp of als werktuig? Ik denk dat daarin het antwoord ligt. Ik heb de zweep altijd bij me. Tijdens de les en op buitenrit. Mijn beide knieën zijn heel slecht en daardoor heb ik weinig kracht in mijn onderbenen. De zweep gebruik ik dan zodra ik geen reactie krijg op mijn been. Een tikje, geen mep. Sporen gebruik ik bewust niet. Ik kan mijn onderbeen en voet onvoldoende controleren en 1x open rijden is voor mij al 20x teveel. Mijn vorige paard heb ik op die manier ingereden en die wist niet beter. Mijn huidige paard was in het begin dodelijk beledigd als ik dat deed. Die was gewend alleen een corrigerende zweep te krijgen en spoor als versterkte aandrijfhulp. Voor zijn gevoel deed hij niets verkeerd. Ik ben toen begonnen met 'braaf' te zeggen op het moment van aantikken. Daar snapte hij in het begin geen bal van, maar hij vond het wel leuk. Intussen snapt hij het goed. Ik tik zonder pijn te willen doen. En ik kan tijdens een buitenrit zelfs met de zweep over hun gezicht gaan om dazen en vliegen te verjagen zonder dat die zweep angst of zelfs een reactie oproept.

Identity
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-07-16

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:28

Ik vind met een zweep rijden niks mis mee. Het is net dat extra hulpje bij een paard wat niet voorwaarts is of als extra attentie dat het paard iets doet wat niet gewenst is. Het gaat dan ook echt om een tikje, niet om een paard helemaal lam slaan haha.

Ikzelf rijd persoonlijk liever met een spoortje, ik kan door krachtverlies in handen een zweepje niet goed vasthouden en een spoortje doet imo hetzelfde

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:15

Wat doet het ertoe wat een buitenstaander denkt? Mensen zijn tegenwoordig beledigd om een scheet dus daar trek ik me weinig van aan.

Een zweepje hoort er in veel gevallen bij. Uiteraard is het heel fijn als we hem niet nodig hebben, maar in veel gevallen is het een prima hulpmiddel. Niet om je paard mee kapot te slaan maar wel om je hulp te verduidelijken, te begrenzen of een jong paard te beleren. Ik geef les en ik zag iemand anders ook al aangeven dat die kleine kinderen van 30 kilo met mini beentjes soms echt wel even een zweepje nodig hebben. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat ze de zweep op een juiste en eerlijke manier gebruiken.

Een jong paard beleren zonder zweep is erg lastig. Vaak snappen ze het been niet en is het in mijn ogen beter even bij te tikken dan zijn ribben kapot te schoppen, daar krijg je flegmatieke bokken van. Ook met longeren van jonge paarden is het een handige tool wanneer je een paard aan wil leren naar stem commando's te luisteren. Ik raak het paard meestal niet eens aan met de longeerzweep, het tikkende geluid is waar ik hem voor gebruik en iedereen die met jonge paarden werkt weet dat een longeerzweep erg handig is om ervoor te zorgen dat ze op afsand en op de volte blijven, in plaats van op je tenen te springen.

Ik zie soms mensen die oh zo graag zonder zweep rijden (want zielig) maar dan constant wel met sporen in de ribben zitten te prikken of zo hard schoppen dat ze het lucht uit de longen schoppen. Tik ik liever af en toe even bij.

Daarnaast ga ik inderdaad ook niet zonder zweep naar buiten. Niet voor het paard maar wel voor agressieve honden en inderdaad om auto's en fietsers op afstand te houden.

Mensen die zeggen dat een zweep zielig is zijn of nooit uitgelegd hoe een zweep gebruikt dient te worden, gebruiken hem zelf om te slaan, of hebben dat in het verleden gedaan. Bij juist gebruik is er echt niks mis met een zweep.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:19

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe men dan omgaatet flegmatieke paarden? Uiteraard is het doel om je paard perfect aan het been te krijgen, maar hoe kom je daar dan terecht?

Oprechte vraag overigens, gene verwijt. Onze anti-zweep (&spoor) ruiters, hoe rijden jullie een flegmatiek paard wat niet naar voren gaat op kuitdruk?

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:43

Ik rijd eigenlijk altijd met zweep. Voor de kar vind ik hem onmisbaar als begrenzing wanneer er verkeer aan komt. Evenals wanneer ik gewoon op buitenrit ben.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:08

Toen ik met lessen begon op de manege (en ja das heel heel heel lang geleden) had je gewoon een zweep. Zoals je je cap opzette, pakte je ook je zweepje...
Manege pony´s - paarden is misschien ook wel weer anders...ik heb er verder ook nooit over nagedacht.

Persoonlijk heb ik thuis geen zweep nodig. Paard is voorwaarts genoeg en ik heb daar tijd om dingen op te vangen, opnieuw te vragen, oefenen..( eigenlijk uit luiheid niet meer in gebruik, dan echt een doordachte reden verder)
Buiten in een bos, gaat ie mee. als je ooit bent aangevallen door honden, of naakte mannen ineens voor je neus hebben gestaan...is het niet eens een keuze meer. Ding gaat gewoon mee.
Mijn paard heeft in de afgelopen 11 jaar 1maal die zweep gloeiend gehad. Hij begon in het bos te etterbakken richting prikkeldraad..ik vraag 1 maal met mijn benen maar door zijn paniek kwam ik niet meer door..mijn zweep wel. sorry voor de tere zieltjes..maar in mijn ogen op dat moment was het de zweep of een ellende van wonden dierenarts etc etc waar ik echt geen trek in had. En om dan echt heel eerlijk te zijn... wanneer ik morgen voordezelfde situatie zou staan, zou ik het wederom zo oplossen.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:12

Buuk schreef:
Mijn paard heeft in de afgelopen 11 jaar 1maal die zweep gloeiend gehad. Hij begon in het bos te etterbakken richting prikkeldraad..ik vraag 1 maal met mijn benen maar door zijn paniek kwam ik niet meer door..mijn zweep wel. sorry voor de tere zieltjes..maar in mijn ogen op dat moment was het de zweep of een ellende van wonden dierenarts etc etc waar ik echt geen trek in had. En om dan echt heel eerlijk te zijn... wanneer ik morgen voordezelfde situatie zou staan, zou ik het wederom zo oplossen.


Mijn idee. Veiligheid voor alles. Klap op zijn reet komt hij wel weer overheen, aangereden worden of in het prikkeldraad belanden loopt meestal minder goed af.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:31

Nog even aan toevoegend: ik denk dat de mentaliteit tegenwoordig te zwak is. Iedere vorm van discipline wordt tegenwoordig als mishandeling gezien, zelfs bij kinderen. Vroeger kreeg je een klap op je kont of voor je knar als je vervelend was en als hij terecht was dan leerde je daarvan. Tegenwoordig moet je beste vrienden zijn met je kinderen en mag je niet eens meer 'nee' zeggen want anders is het kindermishandeling.

Een paard heeft, net als een hond of een kind, duidelijkheid en discipline nodig. Dat wil niet zeggen dat je hem kapot moet slaan, net als dat die klappen op mijn kont nou niet echt pijnlijk waren, maar wel dat je moet corrigeren wanneer nodig voor de veiligheid van jezelf, anderen en uiteindelijk de handelbaarheid van je paard.

Ik heb mijn (helaas inmiddels overleden) paard lang hengst gehouden. En hoe braaf hij ook was als hengst, hij had wel consequent discipline nodig en een ieder die met hengsten werkt of heeft gewerkt, weet dat ze soms gewoon een klap hier en daar nodig hebben omdat ze soms teveel met hun p13m3l denken en te weining met hun hoofd. En dan heb ik het niet over een klap op het hoofd met een zweep uiteraard, maar ik heb mijn (toen jonge) hengst echt wel eens een stomp op zijn neus moeten verkopen hoor, en toen had meneer al wat waarschuwingen van me gekregen. Ik heb hem zelfs een keer in zijn neus gebeten nadat hij mij beet. Kijk eens hoe wilde paarden elkaar corrigeren of een merrie haar veulen. Dat gaat er veel harder aan toe dan een corrigerend tikje van ons mensen.

Een paard dat goed is opgevoed en weet waar zijn plaats is, is een blij paard en als je een blij paard hebt, heb je een blije ruiter.